Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Også interessant med tanke på miljøet. Ganske mange som parkerer Teslaen sin og spaserer ut på catwalken og tror de er miljøbevisste....Høyt på verstinglista i flg. forskere. Men hvis jeg ikke er enige med dem så er det jo feil...? Eller..?

    Vi bruker 15 milliarder i året på utstyr: – Stiene har blitt en catwalk


    – Naturen har nærmest blitt et moteshow, og stiene en catwalk, sier Per Ingvar Haukeland, seniorforsker på institutt for friluftsliv ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN).

    Denne uken holder han foredrag om temaet på en internasjonal konferanse om sport og miljø (EASS), i Bø.

    https://www.nrk.no/telemark/nordmenn-bruker-15-milliarder-i-aret-pa-sportsutstyr-1.14575621

    "Her viser han blant annet til Vestlandsforskning, som konkluderer med at friluftsliv nå er det tredje verste du kan gjøre på fritiden med tanke på miljøet. Det verste er feriereiser og flyreiser for å besøke venner og familie.

    – Vi kaller det bærekraftparadokset, forteller han til NRK."
    Noen poenger her. Apropos NRK - jeg så et program der en politisk korrekt klimaforsker, kjørende i sin «miljø» Tesla til 1 mil skulle belære en jordnær «klimaskeptiker» (dvs. En som stilte spørsmål til noen av IPCC sine scenarioer) om levesett og klimaforskning. Kvalmende vil jeg si, og med liten selvinnsikt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.960
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Problemstillingen er oppkonstruert. Eneste mulige tilnærming er at bilen aldri setter seg i en slik situasjon at den kan komme til å kjøre på et menneske. Det betyr at en autonom bil vil kjøre ekstremt prydelig med langt større sikkerhetsmarginer og lavere risiko enn hva en menneskelig sjåfør ville gjort.
    Problemstillingen, i sammen med en rekke andre, er ikke oppkonstruert. Om en bil skal være helt selvkjørende må selv bortimot urealistiske og tilnærmet hypotetiske situasjoner utredes, da det kán skje.
    Som du er inne på er det en løsning at kjøretøyet aldri setter seg i en slik situasjon. Det har igjen noen konsekvenser - som at den i flere situasjoner vil bevege seg temmelig tregt.
    I 80 km/t eller mer så må slike regler ganske riktig måtte implementeres. Ulykkene vil nok gå ned, men eksterne faktorer må man ta høyde for: vannplaning, is på veiene etc. Etterhvert som teknologien utvikler seg så må kjøretøyene kunne kjøre effektivt. Dead-lock situasjonen er enkel å løse ift. alle andre tekniske utfordringer.
    Dette kommer raskere enn vi greier å forestille oss:)

    https://www.nvidia.com/en-us/self-driving-cars/
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Jeg ser fram til å en gang fortelle barnebarna at da jeg var ung kjørte vi bilene selv, og det var veldig kjekt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.960
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Biler som selges nå har kommet til nivå 2.

    Men denne kan du møte på offentlig vei i Sverige til høsten, da har vi kommet til nivå 4 eller 5?......
    Groent-lys-til-selvkjoerende-lastebil-paa-svensk-offentlig-veg.jpg
    Den svenske teknologibedriften Einride har, sammen med oppdragsgiver DB Schenker, fått tommel opp fra svenske myndigheter for bruk av sin selvkjørende T-Pod på utvalgte deler av det svenske vegnettet. Kjøringen på offentlig veg er riktignok svært begrenset og omfatter kun noen hundre meter, men dette markerer likevel et gjennombrudd i lovgivningen knyttet til selvkjørende godsbiler i samhandling med øvrig trafikk.

    I 2017 fortalte Einride at de håper på å få 200 av disse T-Podene i fast rute mellom Helsingborg og Gøteborg innen 2020. Dette målet blir nok skjøvet noe siden godkjennelsen fra svenske myndigheter lot vente på seg, men det er likevel et vitnesbyrd om ambisjonsnivået.
    Einride_1_fullbredde.jpg

    https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsa...lvkjoerende-lastebil-paa-svensk-offentlig-veg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.315
    Antall liker
    19.461
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Time will sjå. A lot of time.

    Vis vedlegget 543641
    Det gikk en interessant dokumentar på TV for ikke lang tid tilbake (forholdsvis fersk også) om hvor man er pr. i dag - og hvilke utfordringer man står ovenfor for å komme til neste nivå.
    Om jeg ikke husker helt feil, så er nivå 3 mulig å lansere pr i dag. Da kan bilen kjøre selv, men fører må være i beredskap for å overta kontroll i gitte situasjoner.
    Her fant forskerne fort ut at en passiv fører (alt for) hyppig raskt falt i søvn, så man har testet ut en rekke ulike tiltak/innretninger for å sikre at fører holder seg våken.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.315
    Antall liker
    19.461
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ansvarsproblematikken når det gjelder selvkjørende (AI) er allerede løst; fasit finnes i det norske byråkratiets operative struktur.
    Skal bilen velge å kjøre ned en middelaldrende mann med høy inntekt og samfunnsnytte / value eller et ungt pikebarn i tidlig 20 årene på nav som snart blir uføre grunnet mentale issues? Altså hvis den ikke har noe valg?
    Hva ville et menneske gjort ?
    Foretatt et mer, eller mindre rasjonelt valg sett i forhold til den korte tiden man har å reagere og beslutte på. I ytterste konsekvens en ren reflexhandling der utfall kan være helt random.
    I etterkant måtte så personen stå til rette for beslutningen, både mentalt og opp mot en tiltale og straffesak.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.960
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ansvarsproblematikken når det gjelder selvkjørende (AI) er allerede løst; fasit finnes i det norske byråkratiets operative struktur.
    Skal bilen velge å kjøre ned en middelaldrende mann med høy inntekt og samfunnsnytte / value eller et ungt pikebarn i tidlig 20 årene på nav som snart blir uføre grunnet mentale issues? Altså hvis den ikke har noe valg?
    Hva ville et menneske gjort ?
    Foretatt et mer, eller mindre rasjonelt valg sett i forhold til den korte tiden man har å reagere og beslutte på. I ytterste konsekvens en ren reflexhandling der utfall kan være helt random.
    I etterkant måtte så personen stå til rette for beslutningen, både mentalt og opp mot en tiltale og straffesak.
    Sannsynligvis ville mennesket ikke rukket å gjøre noe annet enn å lukke øynene å bremse. Elektronikk og datakraft som fungerer kalkulerer millioner ganger raskere enn det vi greier og vil ta et rasjonelt valg, kanskje skade begge to men ikke drepe den ene? Uansett vanskelig å svare på. Dette kommer, men om det tar 10 eller 20 år er ikke så lett å spå. Ser vi bakover i tid så forstår vi at utviklingen går veldig fort. 10 år er lang tid.
     
    6

    65finger

    Gjest
    tipper 80/20 reglen kan brukes når det gjelder utviklingen av selvkjørende biler. 80% til helt selvkjørende er forholdsvis "greit" de siste 20% blir svært krevende.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Autonome biler bør jo kombineres med Kinas sosiale "karakterbok" de som er nederst på stigen må selvsagt kjøres ned først :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.960
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Da gjelder det å ikke være nederst på den rangstigen:eek:

    Kan legge til, det er jo allerede en form for en rangstige i alle land, de med forbindelser, nettverk og midler får best helsetjeneste og god service i møte med offentlige etater. Kina velger å flagge en liste ut i fra oppførsel, utdannelse og sikkert noen andre parametere.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.960
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Klimarapport fra Equinor

    https://www.nrk.no/rogaland/klimarapport-fra-equinor_-_-selskapet-gar-ikke-langt-nok-1.14578547

    Bl.a.
    Det samlede globale energibehovet økte med 2,3 prosent i 2018, ifølge rapporten. Det er det raskeste siden 2010. Hver dag bruker verden nå rundt 100 millioner fat olje og rundt 11 milliarder kubikkmeter naturgass.

    For å nå ambisjonene i Parisavtalen må vi snart nå en topp i oljeetterspørselen, heter det i rapporten.

    Tre scenarioer
    Energy Perspectives beskriver tre mulige fremtidsscenarioer:

    «Reform» presenterer en fremtid drevet av teknologiutvikling og godartede markedskrefter, støttet av en gradvis oppstrammet energi- og klimapolitikk.
    «Rivalry» (rivalisering) beskriver en fremtid der energiskiftet reduseres av mangel på tillit, geopolitisk usikkerhet og ineffektive løsninger.
    «Renewal» (fornyelse) derimot, viser hvordan energimarkedet må gå fram for å bidra til en bærekraftig framtid.
    Oljeetterspørselen i de tre scenarioene varierer fra 52 millioner fat i det grønneste scenarioet til 118 millioner fat i 2050 i rivaliserings-scenarioet.

    Sjeføkonom i Equinor, Eirik Wærness, peker på at vi i dag dessverre ser mange tegn på svekket samarbeid i verden – altså nærmest «Rivalry».
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^ Jeg var på orienteringen på Litteraturhuset i morgentimene i dag. De tre scenariene går igjen fra fjorårets orientering og da var det også Rivalry som var tettest på virkeligheten.
    Det er jo det vi nå ser, med USA som ønsker å sikre seg sin fortsatte 1/3 av verdens ressurser, mot ambisjonene til fremvoksende økonomier.
    Wærness har fått en del kritikk for sin skepsis til klimaforskning, der han taler med én tunge i rapporter og en annen overfor kontakter og ved twitter-glipp, men hans jobb er å vise berettigelse for selskapets utvinningsplaner over en lang tidshorisont.

    Tror ikke vi har sett starten på "Rivalry", med tanke på hva som ligger av potensielle konflikter i overskuelig fremtid.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.960
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    1/20 av verdens befolkning vil grabbe til seg 1/3 av verdens ressurser, og de ser på det som sine rett, med guds hjelp. Det er så flott atte!
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    1/20 av verdens befolkning vil grabbe til seg 1/3 av verdens ressurser, og de ser på det som sine rett, med guds hjelp. Det er så flott atte!
    Hva skal de ellers med et militære som kan banke alt på kloden?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.177
    Antall liker
    3.339
    Torget vurderinger
    1
    ^ Jeg var på orienteringen på Litteraturhuset i morgentimene i dag. De tre scenariene går igjen fra fjorårets orientering og da var det også Rivalry som var tettest på virkeligheten.
    Det er jo det vi nå ser, med USA som ønsker å sikre seg sin fortsatte 1/3 av verdens ressurser, mot ambisjonene til fremvoksende økonomier.
    Wærness har fått en del kritikk for sin skepsis til klimaforskning, der han taler med én tunge i rapporter og en annen overfor kontakter og ved twitter-glipp, men hans jobb er å vise berettigelse for selskapets utvinningsplaner over en lang tidshorisont.

    Tror ikke vi har sett starten på "Rivalry", med tanke på hva som ligger av potensielle konflikter i overskuelig fremtid.
    Reell klimabekymring ved hesteklinikken eller bare finurlig grønnvasking og lissom-erkjennelse av problemene?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.177
    Antall liker
    3.339
    Torget vurderinger
    1
    ^ Jeg var på orienteringen på Litteraturhuset i morgentimene i dag. De tre scenariene går igjen fra fjorårets orientering og da var det også Rivalry som var tettest på virkeligheten.
    Det er jo det vi nå ser, med USA som ønsker å sikre seg sin fortsatte 1/3 av verdens ressurser, mot ambisjonene til fremvoksende økonomier.
    Wærness har fått en del kritikk for sin skepsis til klimaforskning, der han taler med én tunge i rapporter og en annen overfor kontakter og ved twitter-glipp, men hans jobb er å vise berettigelse for selskapets utvinningsplaner over en lang tidshorisont.

    Tror ikke vi har sett starten på "Rivalry", med tanke på hva som ligger av potensielle konflikter i overskuelig fremtid.
    Reell klimabekymring ved hesteklinikken eller bare finurlig grønnvasking og lissom-erkjennelse av problemene?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^ Jeg var på orienteringen på Litteraturhuset i morgentimene i dag. De tre scenariene går igjen fra fjorårets orientering og da var det også Rivalry som var tettest på virkeligheten.
    Det er jo det vi nå ser, med USA som ønsker å sikre seg sin fortsatte 1/3 av verdens ressurser, mot ambisjonene til fremvoksende økonomier.
    Wærness har fått en del kritikk for sin skepsis til klimaforskning, der han taler med én tunge i rapporter og en annen overfor kontakter og ved twitter-glipp, men hans jobb er å vise berettigelse for selskapets utvinningsplaner over en lang tidshorisont.

    Tror ikke vi har sett starten på "Rivalry", med tanke på hva som ligger av potensielle konflikter i overskuelig fremtid.
    Reell klimabekymring ved hesteklinikken eller bare finurlig grønnvasking og lissom-erkjennelse av problemene?
    Equinor har sine planer. De produserer i 15 land og leter etter olje og gass i 11. De skal ta ut en masse og planen er at den rene norske oljen og gassen (og hydrogen laget fra gass) skal leveres frem til 2070.
    Samtidig må selskapet leve med at forskerne påpeker størrelsen på karbonbudsjettet om vi skal holde global oppvarming under 1,5C (hvilket er ønsketenkning).

    Ingen vedgår at det er snakk om en krisesituasjon og det postuleres at karbonfangst, fornybar o.a. skal fylle gapet. Energi & Klima har en god gjennomgang. "Ingen tid å miste i omstillingen."
    Javel.

    https://energiogklima.no/blogg/equinors-scenarioer-ingen-tid-a-miste-i-energiomstillingen/

    Equinor har tenkt å holde liv i oljeøket til det skal til limfabrikken.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.387
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    I Bergen betaler vi bompenger over en lav sko. Først og fremst betaler bilistene for etablering av ny bybane, men også for å redusere biltrafikken for å få ned utslippene. Har en kompis der både fruen og ham selv er avhengig av å bruke bil til og fra jobb pga lang vei og ugunstig arbeidstid. De betaler i overkant av kr 50,000,- i bompenger hver år - FEMTITUSEN !!!!! Da jeg gikk ut i garasjen for å hente sykkelen i går - jeg sykler til og fra jobb i tørt vær - kjente jeg faktisk en eim av dieselojestank i luften. Jeg bor ca 2 km i luftlinje fra Bergen sentrum,. Denne morgenen lå der 5 turistskip inne og spydde ut guffe. HELE byen ligger badet i illeluktende dieseleksos. Lurer på hva disse skipene betaler i "bompenger" ?
    IMG_6959.jpg IMG_6961.jpg IMG_6962.jpg IMG_6963.jpg
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^Cruisetrafikken er sinnssvak.

    På golfbanen der Trump overnattet er klimaendringene ikke noe "kineserne har funnet på".

    One is a proposed sea wall to stop the Atlantic Ocean from eroding away part of the golf course.

    The Trump Organization cited climate change in its application for the permit, according to a Politico report from 2016, saying that sea-level rise and more-powerful storms had worsened the threat of erosion.

    Trump the politician, of course, has questioned the idea that climate change is a threat at all — defying the overwhelming scientific consensus and his own golf course’s assessment of its future. [Trump, pressed on the environment in U.K. visit, says climate change goes ‘both ways’] The application for that sea wall is now before Ireland’s national planning authority.
    https://www.washingtonpost.com/worl...832fe-87a2-11e9-9d73-e2ba6bbf1b9b_story.html?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.960
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I Bergen betaler vi bompenger over en lav sko. Først og fremst betaler bilistene for etablering av ny bybane, men også for å redusere biltrafikken for å få ned utslippene. Har en kompis der både fruen og ham selv er avhengig av å bruke bil til og fra jobb pga lang vei og ugunstig arbeidstid. De betaler i overkant av kr 50,000,- i bompenger hver år - FEMTITUSEN !!!!! Da jeg gikk ut i garasjen for å hente sykkelen i går - jeg sykler til og fra jobb i tørt vær - kjente jeg faktisk en eim av dieselojestank i luften. Jeg bor ca 2 km i luftlinje fra Bergen sentrum,. Denne morgenen lå der 5 turistskip inne og spydde ut guffe. HELE byen ligger badet i illeluktende dieseleksos. Lurer på hva disse skipene betaler i "bompenger" ?
    Vis vedlegget 543735 Vis vedlegget 543736 Vis vedlegget 543737 Vis vedlegget 543738
    Det skjer noe her også, hybridløsninger og landstrøm kommer i løpet av få år.

    https://sysla.no/maritim/skal-bygge...e=e24&utm_medium=webwidget&utm_campaign=promo

    Bl.a.
    Det kanadisk-norske selskapet Corvus Energy lanserer denne uken en splitter ny batterimodell rettet direkte mot cruise-skip og andre store lasteskip.
    Batteriene er spesialdesignet for skip som bruker lengre tid på inn- og utladning, som for eksempel cruiseskip som ligger til havn om natten, eller et frakteskip som seiler på batteridrift ut fra en by til den kommer ut på åpent hav.
    Den nye modellen bruker et passivt luftkjølesystem og har ingen størrelsesbegrensning, ifølge Corvus.
    Saktegående batteri.
    – Dette er en annen type kjemi og et helt annet konsept. Batteriene passer svært godt inn på store skip som cruisebåter, roro og ropax-ferger, sier Halvard Hauso, visedirektør for marked i Corvus Energy.
    Sammenlignet med andre Corvus-batterier er denne modellen betydelig mindre i størrelse og rimeligere i pris. De trenger bare halvparten så mye plass, og vekten av batteriene er redusert med 30 prosent sammenlignet med tilsvarende typer med like mye energi.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Michael Mann, forskeren som var hovedforfatter på arbeidet som førte til "hockey-stick" illustrasjonen av global oppvarming, ble øyeblikkelig angrepet av oljeindustrien, oljelobbyister, "tenketanker" og klimaskrullinger.

    Han hadde fusket og jukset, illustrasjonen var ikke korrekt, bla-bla-bla.

    Mann fant seg ikke i dette og saksøkte ulike som angrep hans integritet som forsker og forlangte beviser for påstandene om juks.

    Slike finnes ikke. Forskningen er bunnsolid og er blitt bekreftet av mange påfølgende prosjekter og ytterligere undersøkelser.

    Første søksmål er nå ferdigbehandlet i retten og en av institusjonene som angrep Mann har kommet med en offentlig unnskyldning.


    Michael Mann Wins - Greg Laden's Blog

    FrontierCentreMannRetractgion.jpg

    Mann_Frontier_Centre_Apology_Hockeystick-1.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.960
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og hvem er nå Frontier Centre for Public Policy?
    Et møkkaselskap som går ærendet til big oil ser det ut til, hvem som sponser dette er det mye hemmelighold rundt...
    Litt graving på nettet så finner vi dette;

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Frontier_Centre_for_Public_Policy
    Bl.a.
    In September 2018, the Frontier Centre ran a radio ad which claimed to debunk myths about the lasting impact of the abuses of the Canadian Indian residential school system that resulted in the deaths of 6000 Indigenous children and was classified as form of cultural genocide by a six-year study undertaken by the Truth and Reconciliation Commission. James Daschuk, a professor specializing in Indigenous health at the University of Regina, described the Frontier Centre's position as "egregiously wrong" and "knowingly turning its back on the facts."

    https://www.desmogblog.com/frontier-centre-public-policy
    Bl.a.
    “When the consequences of rapid global warming are compared with those for rapid global cooling, it’s clear that mankind suffers more harm from the latter.”
    “Then there is the widely known fact that there has been no statistically significant warming of the planet for more than 15 years despite 25 percent of all human CO2 emissions occurring during these years. This is accepted by no less than the UN Intergovernmental Panel on Climate Change and the UK Met Office. There is simply no scientific proof that our CO2 emissions are the cause of the slight warming that has occurred over the 300-year period since the peak of the Little Ice Age.”

    According to their listed sources of support for 2010, 78% of FCPP's funding came from Foundations, 12% from Corporations, 8% from individuals, and 2% from event revenue.
    The Conservative Transparency database has one transaction on file for the Frontier Centre: A donation of $25,000 from the Heartland Institute in 2007.

    https://www.desmogblog.com/heartland-institute
    Bl.a.
    The Heartland Institute is a Chicago-based free market think tank and 501(c)(3) charity that has been at the forefront of denying the scientific evidence for man-made climate change. The Heartland Institute has received at least $676,500 from ExxonMobil since 1998 but no longer discloses its funding sources. The Union of Concerned Scientists found (PDF) that “Nearly 40% of the total funds that the Heartland Institute has received from ExxonMobil since 1998 were specifically designated for climate change projects.

    In the 1990s, the Heartland Institute worked with the tobacco company Philip Morris to question the science linking second-hand smoke to health risks, and lobbied against government public health reforms. Heartland continues to maintain a “Smoker's Lounge” section of their website which brings together their policy studies, Op-Eds, essays, and other documents that purport to “[cut] through the propaganda and exaggeration of anti-smoking groups.”
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.079
    Antall liker
    42.909
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...og likevel greier enkelte å innbille seg at det er forskerne som drives av snever økonomisk egeninteresse, mens sånne som Frontier Institute og anonyme nettroll bare er sannhetssøkende uskyldsblomster. :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja som man ser har venden blitt ca 1,0 grad varmere i løpet av de siste 140 år. Viktig å få med seg dette slik at man har litt begreper om proporsjoner her og ikke sluker med hud og hår de groteske overdrivelsene som de verste katastrofepornografene driver med.

    Om vi ikke gjør noe med problemene og fortsetter som nå så han vi vel regne med at det er en grad varmere eller så hundre år frem i tid. Lite å bli hysterisk over med andre ord, selv om global oppvarming er et faktum.

    Dette ordner seg helt fint vil man se. Selv om det er tordentaler og svovel hver gang det er litt uvanlig vær en dag eller en uke.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.960
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Om det ordner seg? Det må man nesten spørre innbyggerne i Miami, New Orleans, Nederland, Bangladesh, deler av Bangkok, og mangre andre som snart blir våte på beina når de går ut av senga om morgenen. Og alt det andre som det er linket til og kommentert 5913 ganger.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Om det ordner seg? Det må man nesten spørre innbyggerne i Miami, New Orleans, Nederland, Bangladesh, deler av Bangkok, og mangre andre som snart blir våte på beina når de går ut av senga om morgenen. Og alt det andre som det er linket til og kommentert 5913 ganger.
    For ikke snakke om i Atlantis. Der må de snart gå med dykkermaske.

    Havet stiger litt ja. Ca 3 mm i året. Eller 15-20 cm 50 år frem i tid, og bygger man en plass der det er et stort problem så bør man kjøpe seg en nytt hus en halvmeter høyere oppe i terrenget i løpet av det neste århundret.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.960
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Om det ordner seg? Det må man nesten spørre innbyggerne i Miami, New Orleans, Nederland, Bangladesh, deler av Bangkok, og mangre andre som snart blir våte på beina når de går ut av senga om morgenen. Og alt det andre som det er linket til og kommentert 5913 ganger.
    For ikke snakke om i Atlantis. Der må de snart gå med dykkermaske.

    Havet stiger litt ja. Ca 3 mm i året. Eller 15-20 cm 50 år frem i tid, og bygger man en plass der det er et stort problem så bør man kjøpe seg en nytt hus en halvmeter høyere oppe i terrenget i løpet av det neste århundret.
    Downtown Miami
    man-in-floods-2560x1707.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.960
    Antall liker
    9.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    nettroll1.png
    Trolling er et fenomen som forekommer i mange ulike former i debatter og diskusjoner på internett. Utøverne omtales ofte som «troll», «internett-troll» eller «nett-troll». Trolling kan defineres som «å lokke andre inn i meningsløse og endeløse diskusjoner [som ikke handler om temaet og sløser bort tid]».[1] Et troll på nettet skriver innlegg som skal provosere folk, fremkalle krangler og avspore den opprinnelige diskusjonen. Et troll mener ikke nødvendigvis det han eller hun skriver; det viktigste målet er ikke å argumentere for en påstand, men å få folk til å hisse seg opp og «bite på kroken».

    Og der var vi igjen. Hei så lenge.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Alle kan nok komme i fare for å trolle litt noen ganger, hvis det gir mening å bruke et slikt begrep. Fokus på person vs sak, etc. Mange på resett vil nok mange kalle troll, men jeg er redd for at de fleste mener / tror på det de sier. Det beste er stort sett å la ting være eller gå på sak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn