Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Vel, skal gjøre det litt enklere for deg:: EXACTLY hva jeg skrev om dette temaet for svært lenge den.....
    Poenget er: Det er vel ikke noe nytt for noen. Alle vet at man ikke kan komme til et scenario der alle skal plugge i lader 1530 og fylle for max effekt. Det var vel strengt tatt snakk om å fordele strømbehovet utover døgnet lenge før elbilene dukket opp.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Godt komfyren ikke ble oppfunnet idag, da hadde det blitt ramaskrik blant negativistene.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.935
    Dette har strømselskapene allerede delt ut medisin mot. Les nye strømmålere.
    Finnes vel knapt nok noe som er lettere å regulere enn utsatt lading av bil.
    Med blodpris på dagen og tilbudspris på natta kan en kanskje tenke seg hva folk vil gjøre?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.410
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vel, de som selger strøm kjenner nok sitt marked og vet at folk er vanedyr. Man skylder på at man ønsker å fordeler forbruket utover eller redusere forbruket men i virkeligheten ønsker man å tjene mest mulig, litt som man kjører på med bompenger.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Ved å fordele forbruket jevnt utover døgnet kan man redusere toppbelastningen som er dimensjonerende for nettet. Det betyr i praksis at man man redusere dyre investeringer. Det betyr i praksis at du sparer penger på å slippe å betale for dyrere nettleie. Bompenger derimot, er der for å lempe investeringskostnadene direkte på bruker. Slike som deg altså, jobber bare for å tjene penger.....
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.278
    Antall liker
    891
    Var som jeg hørte en si; vi MÅ betale mer for strømmen år for år, tross dyre investeringer i isolasjon og oppvarmingsteknologi, fordi strømsselskapene tillater ikke å tjene mindre neste år.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.813
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Elektrisk mopedbil fra Citroen, svært billig å eie, fordelen med "biler" registrert som moped eller motorsykkel er lav årsavgift, gratis bomring i all evighet, (ikke krav om skilt foran) Buddy, Twizy er andre kjøretøyer som er i samme kategori.

    unique1_cl-18.051.004_747x400.310424.72.jpg
    Konseptbilen Citroën Ami One er en miljøvennlig og driftsøkonomisk elbil. Den har null CO2-utslipp og en topphastighet på 45 km/t. Rekkevidden på 100 km holder i massevis til bykjøring. Citroën Ami One kan lades på offentlige ladestasjoner eller en hjemmeladestasjon. Ladetiden er ca. 2 timer.

    https://www.citroen.no/citroen-universet/konseptbiler/ami-one.html
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    Ja, Mercedes til 800+ k skal de kjøre. Kjøp heller en Ford Focus (eller tilsvarende) og bruk det du sparer på et skikkelig stereoanlegg!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^Jammen, hva vil naboen si?
    Det tåler vi:), jeg må le av de som er høye på pæra og tar seg sjøl høytidelig, mange av de eier ikke nåla i veggen, bankene eier alt, men fint skal det være.
    Mye overforbruk og forbrukslån i Norge. Konsumerbankene og inkassoselskapene tjener sine penger for å si det slik. Det verste av alt er at man ikke blir lykkeligere av å eie flotte biler og store hus. Jeg sier: Reis mer, opplev mer, og lev livet. Viktig med god lyd da :D. Jeg bestilte selv el porsche i et svakt øyeblikk, men vurderer å selge meg ut fra ventelisten og heller beholde en gammel volvo - ta mer fri og reise mer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    ^Jammen, hva vil naboen si?
    Det tåler vi:), jeg må le av de som er høye på pæra og tar seg sjøl høytidelig, mange av de eier ikke nåla i veggen, bankene eier alt, men fint skal det være.
    Mye overforbruk og forbrukslån i Norge. Konsumerbankene og inkassoselskapene tjener sine penger for å si det slik. Det verste av alt er at man ikke blir lykkeligere av å eie flotte biler og store hus. Jeg sier: Reis mer, opplev mer, og lev livet. Viktig med god lyd da :D. Jeg bestilte selv el porsche i et svakt øyeblikk, men vurderer å selge meg ut fra ventelisten og heller beholde en gammel volvo - ta mer fri og reise mer.
    Jeg ser ofte flotte biler og kjipe hus, over en lengre tidsperiode kommer man virkelig dårlig ut ved å prioritere flott bil foran anstendig bolig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.813
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Enda en liten bil som blir et alternativ til sparkesykkel i byen.

    bolt.2000x924.jpg

    Bolt har lansert sin egen lille elbil, som skal være bærekraftig transport i store byer. Den vesle elektriske bilen har fått navnet Bolt Nano, og bærer Bolts velkjente lynsymbol. Kjerra skal ha plass til to mennesker - passasjeren vil være plassert bak ryggen på sjåføren, som på en Renault Twizy. Ruvende er den ikke - det skal være plass til fire stykk Bolt Nano på en vanlig parkeringsplass. Bilen skal være smal nok til å kunne kjøre gjennom dører. Bak den mikroskopiske bilen står Florida-baserte Micromobility, der den lynkjappe sprinteren er deleier.

    Tanken skal være at bilen skal brukes i urbane bildeleringer, men at den også kan kjøpes. Kunder som kjøper sin egen bil, kan tjene penger på å leie bilen ut via en app.

    Prisen skal starte på 9999 dollar, og Bolt Nano skal komme på markedet i slutten av neste år.

    https://www.tu.no/artikler/usain-bolt-kommer-med-egen-elbil/467542
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Menne, kan jo ikke kjøre til Nordkapp med slalomski, båt på henger og uten å pisse I denna. Møkkabil
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har glemt seg av og fyra opp e røyk mens de sku sylle?

    Johan-Kr
    Nei det var visst en Teslaeier med strømstans og tomt hoved- og kontrollbatteri som fyret opp stasjonen i ren frustrasjon over 0-respons fra Tesla.....

    Gikk visst tom for strøm på mobilen og det hele ble utløst da han kastet Samsungmobilen inn blant H-tankene.....
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Evt en bensinbileier som er lei av å betale 17kroner literen og betaler så mye bompenger at man er villig til å hive all annen politikk på båten
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.542
    Antall liker
    3.483
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Noen som har glemt seg av og fyra opp e røyk mens de sku sylle?

    Johan-Kr
    Nei det var visst en Teslaeier med strømstans og tomt hoved- og kontrollbatteri som fyret opp stasjonen i ren frustrasjon over 0-respons fra Tesla.....

    Gikk visst tom for strøm på mobilen og det hele ble utløst da han kastet Samsungmobilen inn blant H-tankene.....
    He he - no' sånt... :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.638
    Antall liker
    7.312
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Klokka var vel i praksis startet å tikke en stund før Hyop la inn årene.

    Johan-Kr
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.120
    Antall liker
    40.504
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så mye de kan gjøre. Det er ingen steder å tanke bilen, på ubestemt tid.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/4qrpB6/Uno-X-legger-alle-planer-for-nye-hydrogenstasjoner-pa-is
    Leder i Norsk Hydrogenbilforening, Ulf Hafseld, sier til DN at de er blitt nedringt av fortvilte hydrogenbileiere som nå ikke vet hva de skal gjøre etter at Uno Xs tre hydrogenstasjoner nå er stengt.

    – Det er helt tragisk. Situasjonen den siste tiden har allerede vært svært dårlig, og så kommer dette i tillegg. Mange er nå i en vanskelig situasjon og spør om det finnes andre steder å fylle, sier Hafseld.

    Avisen har også snakket med Asko Midt-Norge, som er den eneste hydrogenstasjon utenom de tre til Uno-X. De har også valgt å stenge inntil videre.

    – Vi tok kontakt med Nel mandag kveld og ba om råd. De anbefalte oss da ganske raskt å stenge stasjonen inntil videre, og det gjorde vi samme kveld, sier direktør Jørn Arvid Endresen i Asko Midt-Norge til DN.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.122
    Antall liker
    10.671
    Stygt å si det, men å være forsøkskanin er ikke helt risikofritt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.110
    Antall liker
    14.668
    Det er en viss forskjell på 80 mil rekkevidde på en tank og 80 mil resterende rekkevidde i all overskuelig fremtid.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.317
    Antall liker
    18.775
    Torget vurderinger
    2
    Vi har jo hatt noen fanatiske hydrogenbilrunder her inne, både i denne og en annen tråd.

    Om noe har det vist meg at vi mennesker er noen raringer. Vet ikke om det er hat til elbiler som har laget slik iver for hydrogenbiler. Ett er sikkert, de som har frontet hydrogen til privatbiler kan ikke regne. Energiforbruk i forhold til forflytning er elendig.

    Om man finner ut at det var hydrogen embrittlement som lå bak eksplosjonen i Sandvika er eksperimentet over. (Kan googles). Venstre presterte selvsagt å få regjeringen til å sette av noen milliarder for å bygge ut et hydrogentank-nett i Norge, selv om mange advarte om at teknologien var usikker.

    Over til gladnytt. Første faststoffbatteri på vei. Nå blir det liv.

    www.nyteknik.se/fordon/da-kommer-forsta-elbilen-med-solid-state-batterier-6961716?

    Skjermbilde 2019-06-13 kl. 02.16.51.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    Man har vel litt forskjellig oppfatning fra land til land av hvor lenge man skal ha en bil før den vrakes. I Norge er det ikke vanlig å vrake en bil før den er minst 15 år gammel (gjennomsnittlig alder ved vraking er vel omtrent 19 år). Andre steder vrakes de etter 6 år - det er vel avhengig av hvor dyrt det er å anskaffe en ny.
     
    6

    65finger

    Gjest
    BMWen er snart 6 år. får kjøre den bort til huggern, så den får slippe
     
    6

    65finger

    Gjest
    Jeg kjører Citroen og den er over 2 år så den ryker til huggern før 3 års dagen;)
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det er noen skjær i sjøen for batterifiseringen også:

    Dette kreves for å elektrifisere et lands bilpark.

    For å elektrifisere bilparken bare i Storbritannia trengs det over 207.000 tonn kobolt, 264.000 tonn litiumkarbonat, 7.200 tonn neodym og dysprosium (metaller av typen lantanoider) og 2,3 millioner tonn kobber, går det fram av utregningen.

    Dette tilsvarer hele verdens produksjon av neodym, to ganger verdens produksjon av kobolt, tre fjerdedeler av verdens produksjon av litium og minst halvparten av verdens produksjon av kobber.

    Det gjør saken enda mer betent at produksjonen har spesielt kobolt er forbundet med barnearbeid og uante konsekvenser for de regionale miljøene i Afrika.

    (...)

    I 2017 var andelen solgte elektriske biler i EU litt under 1,5 prosent av totalen, opp fra 1,2 prosent i 2015 og 0,5 prosent i 2012, ifølge EUs egne tall. Med andre ord vokser andelen solgte elbiler svært raskt, men ligger fortsatt på små nivåer. Studiene antyder at med mindre det skjer drastiske endringer i teknologien eller tilgangen på materialene, kan det forbli slik.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det dere glemmer og/eller nekter å ta innover dere er at vi ikke kommer til å ha dagens batterier spesielt lenge. Så slike regnestykker som Slubbert kommer med er helt meningsløse. Nylig kom Toyota med nyheter om sitt faststoffbatteri, mye bedre energitetthet og kraftig redusert ladehastighet gir et helt annet regnestykke. Dette bare i sin spede begynnelse.

    Det er heller ikke gitt at vi kommer til å ha like mange biler fremover heller. Bildeling osv

    Det mest ironiske er at de som er mest bekymret for dette "fenomenet" er de samme som sitter å venter på batterier så store at man kan kjøre Trondheim - Beijing uten å lade og pisse.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Slubbert

    Gjest
    Faststoffbatteriet til Toyota er også basert på litium (litiumsulfat). Det gir kanskje to-tre ganger høyere energitetthet enn li-ion, men forbedringen som trengs for å erstatte all fossiltransport uten å tømme jorden for litium og andre sjeldne mineraler, er mer i størrelsesorden en faktor tusen. Eller mer.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.813
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det skjer en utvikling her, kanskje det kommer ekstremt lange skjøteledninger fra Nordost;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn