Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.813
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Panikken brer rundt seg ser jeg:) Fossilbil blir ikke forbudt i 2025, men de som kjøper en fossilbil da vil nok bli sett på som rimelige nedsnødde. Skal vi tippe at drivstoffet koster rundt 25-30 kroner literen og bilene koster det dobbelte av i dag.
    Tipp løs du. Mitt poeng er at man ikke skal føle seg for sikker på at det nok elbiler tilgjengelig til at dette er mulig. Så lenge vi kan leve som et statistisk avvik her i landet kan det kanskje gå, men det er langt fra sikkert. Og med mva på elbiler blir de også 25% dyrere.
    Prisen på batterier synker med 6-10% pr. år. Og batteriet står for en vesentlig kostnad på en elbil. Elbilene vil derfor være fullt ut konkurransedyktige på pris i løpet av noen få år, selv med mva. Og hele bilindustrien er i ferd med å gire om til elbil produksjon. Å fylle tanken hjemme for en svært lav sum vil være fristende for mange i hele verden. Flere og flere forstår det.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.122
    Antall liker
    10.671
    Å fylle tanken hjemme for en svært lav sum vil være fristende for mange i hele verden. Flere og flere forstår det.
    Ok? I hele verden? Vi i Norge er vel litt i en særstilling når det gjelder strømtilførsel til enhver avkrok.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.813
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Å fylle tanken hjemme for en svært lav sum vil være fristende for mange i hele verden. Flere og flere forstår det.
    Ok? I hele verden? Vi i Norge er vel litt i en særstilling når det gjelder strømtilførsel til enhver avkrok.
    Neida, det er strøm alle steder der det er en bil. De som ikke har strøm har bare råd til høyst en moped
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    Ikke jeg heller. Jeg er i Praha nå. Her har jeg parkeringsplass til 3 biler - en enkeltstående garasje, en plass i parkeringskjeller og tilgang til en hage der jeg kan parkere. Det er ikke strøm noen av e stedene. Utenfor her jeg bor nå er det parkert ca 200 biler. Ikke et ladepunkt i nærheten. Men Maseratier, Bentleyer og Ferrarier, det har de. Fine mopeder de har her i Tsjekkia. ;)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.297
    Antall liker
    6.947
    En av de mest spennende elbiler på markedet i dag. Må si at Peugeot er inne på noe her, liker spesielt velur retrosetene...

     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.410
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Litt artig og ganske mye retro.. og ikke veldig praktisk med de lyktene både foran og bak. Blir nok kun en demobil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ikke jeg heller. Jeg er i Praha nå. Her har jeg parkeringsplass til 3 biler - en enkeltstående garasje, en plass i parkeringskjeller og tilgang til en hage der jeg kan parkere. Det er ikke strøm noen av e stedene. Utenfor her jeg bor nå er det parkert ca 200 biler. Ikke et ladepunkt i nærheten. Men Maseratier, Bentleyer og Ferrarier, det har de. Fine mopeder de har her i Tsjekkia. ;)
    Ingen av de mopedene er relevante for tråden.

    Det tråden savner er:
    - Link til oppnådd hastighet på Ionity, Teslabjørn har en ny video ute nå med E-Tron og TM3 og det er virkelig bra hastighet på de to.
    - Kommende elbiler i normalsegmentet med 40-60kWh batteri, ny Soul, Ioniq, Zoe+++
    - Oppdatering av ladehastighet på Tesla, enkelte eksisterende modeller har fått 10-15% økt ladeeffekt.
    - Fremtidige kostnader med Ionity, må man ha abonnement etterhvert?
    - Kampanjepriser på enkelte modeller (i3, Golf, leaf).
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.813
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^Virkelig? Det visste jeg ikke.
    Tenkte mest på fattiglappene som er i flertall rundt om i Asia og Afrika. Det første folk vil ha er TV og kjøleskap. Da må man ha strøm. Deretter drømmes det om moped deretter bil. Har den elektriske bilen lik pris som en med fossilmotor så velger man el.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.122
    Antall liker
    10.671
    Disse fattiglappene vil ha en bil som kan repareres med en avbitertang og litt ståltråd, ikke en som må vrakes dersom høyre sidespeil er knust. Dessuten er kapasiteten på strømnettet slik at de må koble ut kjøleskapet når de skal se på tv.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    Rekkevidde- og ladehastighetsproblematikken ser jo ut til å være løst med faststoffbatterier. Utbygging av ladestasjoner i Europa er nok også i ferd med å løses, så da blir det spennende å se Toyotas nye elbiler med disse batteriene og hvor stor produksjonskapasitet de vil ha. Samt å se hvor fort produksjonkapasiteten på disse batteriene kommer opp på et høyt nok nivå.
    Jeg synes fremdeles at VWs I.D.-biler samt Skodas nye er de mest spennende designmessig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En Tesla 3 har nær 200kw maks ladeeffekt på Ionity og tilsvarende så
    20 mil på 11 minutters lading bør vel være greit.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er den første Teslaen som appellerer litt til meg, men den ser litt ut som en padde. Noen kommenterte at den ligner litt på en Chrysler Neon. Det er ikke et kompliment. Jeg må innrømme at bilens design også betyr en del for meg.
    20 mil på 11 min er akkurat så vidt innenfor. Problemet er vel at man ikke kan stole på det. Det kan være kø (har sett det flere ganger) og det er vel ikke sikkert at man får utnyttet de 200 kW ladestasjonen kan levere.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.813
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Disse fattiglappene vil ha en bil som kan repareres med en avbitertang og litt ståltråd, ikke en som må vrakes dersom høyre sidespeil er knust. Dessuten er kapasiteten på strømnettet slik at de må koble ut kjøleskapet når de skal se på tv.
    Elektrisk bil er enklere å ta service på og færre deler som går i stykker. I tillegg er strøm rimeligere enn fossilt drivstoff. Og man behøver ikke å lade med mer enn 6-10A.......
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Rekkevidde- og ladehastighetsproblematikken ser jo ut til å være løst med faststoffbatterier. Utbygging av ladestasjoner i Europa er nok også i ferd med å løses, så da blir det spennende å se Toyotas nye elbiler med disse batteriene og hvor stor produksjonskapasitet de vil ha. Samt å se hvor fort produksjonkapasiteten på disse batteriene kommer opp på et høyt nok nivå.
    Jeg synes fremdeles at VWs I.D.-biler samt Skodas nye er de mest spennende designmessig.
    Den nye I.D. som kommer til neste år er ihvertfall fornuftig ut fra størrelse, rekkevidde og antakeligvis pris til å dekke de aller fleste sine daglige kjørebehov.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Disse fattiglappene vil ha en bil som kan repareres med en avbitertang og litt ståltråd, ikke en som må vrakes dersom høyre sidespeil er knust. Dessuten er kapasiteten på strømnettet slik at de må koble ut kjøleskapet når de skal se på tv.
    Elektrisk bil er enklere å ta service på og færre deler som går i stykker. I tillegg er strøm rimeligere enn fossilt drivstoff. Og man behøver ikke å lade med mer enn 6-10A.......
    mye bedre at vi og andre reduserer bilbruken kraftig enn st man på død og liv skal ha elbil
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.813
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Disse fattiglappene vil ha en bil som kan repareres med en avbitertang og litt ståltråd, ikke en som må vrakes dersom høyre sidespeil er knust. Dessuten er kapasiteten på strømnettet slik at de må koble ut kjøleskapet når de skal se på tv.
    Elektrisk bil er enklere å ta service på og færre deler som går i stykker. I tillegg er strøm rimeligere enn fossilt drivstoff. Og man behøver ikke å lade med mer enn 6-10A.......
    mye bedre at vi og andre reduserer bilbruken kraftig enn st man på død og liv skal ha elbil
    Enig, men biler selges det manga av, både til nytte og status.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er den første Teslaen som appellerer litt til meg, men den ser litt ut som en padde.
    Enig, men man kan leve bedre med en padde til 450.000 enn en til 800.000+. Utrolig mye bil for pengene ser det ut til, selv om seter som passer meg og lite støy er pri 1 i bil for meg og det vet jeg ingen ting om for den modellen.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.278
    Antall liker
    891
    Tåpelig holdning. "Jeg produserer så lite søppel at det ikke er målbart i den store sammenhengen. Derfor trenger ikke jeg en søppelsekk, jeg bare hiver søppelet mitt fra meg i veikanten."
    Søppel i veikanten eller svevestøv i sentrum osv er lokale problemer og håndteres som det. Det er først og fremst et spørsmål om trivsel og estetikk. Utslipp av CO2(ekvivalenter) er et globale problem. Og i den sammenheng er det - dessverre fint lite en nordmann kan gjøre. Ikke en gang absolutt alle nordmenn kollektivt kan gjøre noe som slår ut i verdens utslipp utover eventuelle signalefffekter, utvikling av ny teknologi osv.

    Du har helt rett i at søppel du kaster fra deg i veikanten er insigifikant i verdens søppelmengde, men det er ikke derfor du, som jeg, heller kaster det i søppelsekken. Det er fordi det er stygt. Og unødvendig. Og lett å gjøre noe med.
    Og at regningen for det hele enkelt kan påtvinges mannen i gata. I lokalområdet er det en fabrikk som forurenser 20 ganger enn all veitrafikk i hele Norge. Forurensningsforskriften brytes ukentlig ved å brenne kull og fyringsolje. Sistnevnte som blir forbudt i hus og hjem, men fabrikken truer med nedleggelse om det settes tilsvarende krav for dem, så da blir det heller ikke satt noen krav
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.278
    Antall liker
    891
    Sørlandet; men slike fabrikker finner du trolig i alle byer. Det er bare å sette seg inn hva som egentlig foregår..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.813
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En annen fabrikk i en by som gjør noe med det:

    Med støtte fra Enova vil ROCKWOOLs steinullsfabrikk i Moss i 2019 og 2020 investere 340 millioner kroner i ny, elektrisk produksjonsteknologi. Dette vil redusere CO2-utslipp fra fabrikken med 80 prosent som gir en mer klima- og miljøvennlig produksjon. Den nye teknologien reduserer avfall fra produksjonen med 90-95 prosent og gjør fabrikken i stand til å håndtere og resirkulere steinull fra byggeplasser som bidrar til sirkulærøkonomien i Norge.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvordan kan det finnes fabrikker som slipper ut 20 ganger mer enn all veitrafikk I Norge i alle norske byer? Veitrafikken står tross alt for 17% av norske utslipp
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Bortsett fra bygg og anlegg er vel alle utslipp av den typen kvotepliktige?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    I lokalområdet er det en fabrikk som forurenser 20 ganger enn all veitrafikk i hele Norge. Forurensningsforskriften brytes ukentlig ved å brenne kull og fyringsolje. Sistnevnte som blir forbudt i hus og hjem, men fabrikken truer med nedleggelse om det settes tilsvarende krav for dem, så da blir det heller ikke satt noen krav
    Hvilken bedrift på Sørlandet er dette?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det er den første Teslaen som appellerer litt til meg, men den ser litt ut som en padde.
    Enig, men man kan leve bedre med en padde til 450.000 enn en til 800.000+. Utrolig mye bil for pengene ser det ut til, selv om seter som passer meg og lite støy er pri 1 i bil for meg og det vet jeg ingen ting om for den modellen.
    Ser man på lagerbiler får man en S ferdig utstyrt for 630-650 og en X for 700ish. Eneste man trenger utenom er vinterhjul.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, det er den første Teslaen som appellerer litt til meg, men den ser litt ut som en padde.
    Enig, men man kan leve bedre med en padde til 450.000 enn en til 800.000+. Utrolig mye bil for pengene ser det ut til, selv om seter som passer meg og lite støy er pri 1 i bil for meg og det vet jeg ingen ting om for den modellen.
    Ser man på lagerbiler får man en S ferdig utstyrt for 630-650 og en X for 700ish. Eneste man trenger utenom er vinterhjul.
    Men er ikke de av den gamle varianten uten ny permamagnetmotor?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det er den første Teslaen som appellerer litt til meg, men den ser litt ut som en padde.
    Enig, men man kan leve bedre med en padde til 450.000 enn en til 800.000+. Utrolig mye bil for pengene ser det ut til, selv om seter som passer meg og lite støy er pri 1 i bil for meg og det vet jeg ingen ting om for den modellen.
    Ser man på lagerbiler får man en S ferdig utstyrt for 630-650 og en X for 700ish. Eneste man trenger utenom er vinterhjul.
    Men er ikke de av den gamle varianten uten ny permamagnetmotor?
    Jo, men den nye med adaptiv fjæring og permanentmotor blir ikke noe dyrere enn dagens. Ville bare understreke at prisen er ikke 800k+.

    De som nylig kjøpte de siste S100D’ene for 720-730k har nok gjort en god handel, det er nok en del mindre enn hva flere her på forumet har betalt foe sine.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Hvordan kan det finnes fabrikker som slipper ut 20 ganger mer enn all veitrafikk I Norge i alle norske byer? Veitrafikken står tross alt for 17% av norske utslipp
    Svoveldioksid
    https://www.nrk.no/sorlandet/har-brutt-utslippskravene---miljodirektoratet-krever-tiltak-1.13509950
    https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/kabvpX/Politianmelder-Saint-Gobain-for-forurensing


    Saint Gobain (nå heter det vel Fiven Norge)

    Og eks. ordfører Thomassen kan ikke skjønne at noen klager på at det lukter så vondt i byen.............

    Sånn er det når penger lukter mer enn virkeligheten :)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ser man på lagerbiler får man en S ferdig utstyrt for 630-650 og en X for 700ish. Eneste man trenger utenom er vinterhjul.
    Men er ikke de av den gamle varianten uten ny permamagnetmotor?
    Jo, men den nye med adaptiv fjæring og permanentmotor blir ikke noe dyrere enn dagens. Ville bare understreke at prisen er ikke 800k+.

    De som nylig kjøpte de siste S100D’ene for 720-730k har nok gjort en god handel, det er nok en del mindre enn hva flere her på forumet har betalt foe sine.
    Jeg skjønner ikke - tilgi meg:
    Du skriver : "Ser man på lagerbiler får man en S ferdig utstyrt for 630-650 og en X for 700ish. Eneste man trenger utenom er vinterhjul."

    Så skriver du: "De som nylig kjøpte de siste S100D’ene for 720-730k har nok gjort en god handel, det er nok en del mindre enn hva flere her på forumet har betalt foe sine."

    Koster da ikke en S nærmere 800TNOK?? Hva er det jeg leser så feil her?

    "Live" fra Tesla Norge:
    Sammendrag
    Model S Standard Range
    Solid Black
    19’’ sølvhjul
    Alt svart premium interiør med innredning i mønstret aske-tre
    Kontantkjøp
    Lån
    Kjøpspris
    kr. 722.320

    Så tilkommer vinterhjul m/felg og evt. autopilot oppgradering
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Lagerbilene deres går gjerne ut med rabatt, spesielt nå når det er større oppdateringer underveis. Da jeg skrev innlegget du siterer var det flere nye S75D i det prissegmentet på inventory lista på nettsiden deres.

    Som du ser ut fra prisene du fant på Tesla Norge så har de som nylig har kjøpt S100D inventory gjort det bra.

    Det er ikke like forutsigbart å kjøpe Tesla som andre biler da de ikke opererer med årsmodeller og av den grunn får man variasjoner. Bestiller du en ny en på nettsiden i dag får du en «Raven», altså ny utgave av TMX eller S.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror det er svært liten etterspørsel etter elbiler rundt omkring i Europa (heldigvis kan man si, siden det dermed blir biler tilgjengelig i Norge), men det kan jo endre seg. Noen unntak finnes jo, som Nederland og delvis England. Jeg kom nettopp hjem etter 4 uker i Sverige, Tyskland, Tsjekkia og Østerrike. I Sverige så jeg to (norskregistrerte) Tesla, i Tyskland så jeg 2 Tesla, i Tsjekkia så jeg 1 Tesla og 3 i3 (det var kanskje den samme 3 ganger - det var samme lakk i hvert fall), og i Østerrike så jeg ingen elbiler i det hele tatt. Jeg var stort sett i større byer (Göteborg, Berlin og Praha) og noen mindre (Krems, Mautern, Trelleborg, Rostock og Glasshütte (det var i Glasshütte jeg så de 2 Teslaene i Tyskland)), så ladeproblematikken kan nok være en årsak. Det er ikke lett å finne en ladestasjon i Praha f.eks. (og folk har stort sett ikke lademuligheter hjemme). Jeg kan ikke lade min GTE verken i garasjen eller i parkeringshuset der jeg har parkeringsplass i Praha.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tyskland har da over 1% av nybilsalget som rene elbiler, det vil si drøye 36 000 solgte elbiler i 2018. Ser man på salgsøkningen i prosent derimot har den økt med 43,9% i 2018.

    Nå er det rundt et år siden jeg var i Tyskland og da var jeg i Frankfurt (flyr selvsagt) og jeg så daglig elbiler der men jeg antar at Frankfurt ikke nødvendigvis er representativ for øvrige deler av Tyskland.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    Jeg skriver bare det jeg opplevde der nede. Det er jo ikke sikkert det er representativt. Jeg var jo i gamle Øst-Tyskland, og det kan være annerledes i Ruhr-området og andre steder. Jeg så som sagt kun 2 elbiler på min tur gjennom Tyskland.
    Og nå skriver avisene om store problemer med å skaffe batterier og de mineralene man trenger. Vi skal være veldig glade her i Norge for at markedene rundt i verden ikke kjøper fler elbiler enn de gjør, ellers hadde det vært enda lenger ventetider.

    https://www.elbil24.no/nyttig/batteriene-er-elbilens-flaskehals/70989173
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Var innom min lokale BMW forhandler her på mandagen og kikket på i3, de hadde 2 nye og 2 brukte stående. Hadde konebilen nylig på service og der stod nye Soul med 64kwh batteri til salgs, Golf og Tesla får man også på dagen. Tesla får man på dagen i mange markeder forøvrig. Grunnet frustrasjon over at en 5 år gammel bil spiser registerkjeder og at forhandler unngår meg trigget mitt besøk av BMW forhandler, min lokale forhandler av BOS får ikke noen nye salg til meg.

    En 5-serie er for dyr for den jevne tysker så at de ikke selger elbiler som hakka møkk er forståelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn