Snickers-is
Bransjeaktør
Men så er det vanskelig å oppnå noe i nærheten så høy metning i en underhengt motor da. Dessuten, selv med 2 spoler, overhengt og 3", er fortsatt masse minus coil på i størrelsesorden 60-70g. Det er en temmelig robust membran.Jeg er vel ikke tilhenger av noen filosofi, skifter vel heller retning ganske kjapt hvis noe ikke stemmer !Oks er en bra mann, har vel knapt noen sinne se noen ta til seg informasjon i et slikt tempo, med en slik kryssforståelse som han har vist det siste året.
Om vi snakker om driverens maksimale kapasitet så har du nok rett, men samtidig blir jo det aller meste som finnes der ute tidvis brukt på maks volum en eller annen gang. De er jo også dimensjonert for lavere tuning enn de fleste andre 15", så der "spiser" man litt slaglengde.
Faktisk tror jeg det er stikk motsatt. Jeg har selv fått passet mitt påsrkevet i form av å tenke at små drivere er "fine i lyden" en gang i tiden. Det er en del år siden jeg begynte å studere hvorfor store drivere har en attraktiv spillestil. Hvorfor en del store drivere ikke spiller like fint vet vi jo godt, men det var det positive som var et mysterium. Her handler det jo om å ta dette til det ekstreme, men samtidig lage en svært massebalansert driver med kort etterslep osv.
Det har du selvsagt rett i, men gjør man det samme på en 15" vil man jo få enda lavere forvrengning. Det som er spesielt interessant er at drivere genererer veldig kompliserte forvrengningsmønstre som ikke er så enkle å måle. Derfor lever de aller fleste i villfarelsen at man kan lese det meste ut av harmonisk forvrengning, og at om dette er sammenliknbart er også lyden stort sett den samme.
Det er selvsagt alltid en fordel å kunne spille høyere før forvrengningen begynner å stige. Men man må også tenke på at slaglengden varierer med frekvens, og at lyden av samtidige frekvenser, selv ved tildels moderate nivåer, også kan være et tema.
Jeg tror nok du vil oppleve at din bønn om å optimalisere for 90dB allerede er hørt, men at den ekstra kapasiteten på den ene siden kan være både morsom og interessant, men at den på den annen side vil ha betydning også for hvor godt driveren yter ved 90dB. Hører man på "skikkelig musikk" (ikke lag en diskusjon ut av det der ) så vil 90dB nominelt innebære peaker på langt over 100dB, i noen tilfeller langt over 110. Det vil jo også komme an på rommets størrelse. Måler man i SS og rommet er stort vil 90dB kreve veldig mye mer av høyttalerne enn det samme i et lite kott.Så kan vi diskutere hva som gir kvalitet - og om min bønn om å optimalisere for 90 db har noen vits !
Men, jeg antar du er tilhenger av "first watt"-filosofien til Pass. En driver vil typisk alltid følge nettopp denne filosofien på grunn av virkemåten til en driver. Allikevel vil det alltid være rom for å optimalisere både for "den første watten", og for alt som ligger lenger opp i lydtrykk. Det er svært lite man kan gjøre av forbedringer på en driver som ikke blir til glede for dem som begrenser seg til 90dB.
Fint bli bønnhørt, ser jo av ditt innlegg lenger opp at jeg allerede har det.
Litt useriøst babbel - før vi tar kvelden !
Enig i at man ikke trenger å lage en dårligere driver enn nødvendig. Skal man ha en viss mms , og man kan lage en overhengt enhet med like bra lyd som en underhengt - som kanskje måtte fått " mass ring" , ja så hvorfor gjøre det vanskelig - eneste må bli mht markedsføring. Men -
Så kan man jo hevde av den ekstra massen som en overhengt svingspole gir , isteden kunne vært brukt til en bedre membran . Sånn sett skulle jo den svingende delen av motoren vært lettest mulig , men samtidig hatt en størst mulig kontakt flate mot membran .
Altså en veldig kort svingspole - det gir jo bare fordeler , bortsett fra at magnetfeltet må være desto mer "beefy" , samtidig som det er lineært - og langt .
Da har en vel gjort alt en kan for å bruke sine gram på resten . Nå er sikkert ikke alle enige i at en mest mulig rigid membran er å foretrekke da.
god kveld
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk