Mens en ladeplugg, luke og ledning som må kveiles opp er 100% kjemisk fri for saltlake, skitt, gjørme osv. Man fyller 1 gang i uka vs lade 1 gang om dagen.Det er jo bare å se rundt pumpene, mye mer skittent rundt dieselpumpene.
Hunden vår har fått parafin flere ganger for å få ut ting den har spist, blir ikke akkurat fast i magen.
Tja, jeg har nesten aldri med meg ladekabelen på tur og den er ikke i kontakt med garasjegulvet hjemme. Når jeg en sjelden gang faktisk har den med på tur ligger den ikke akkurat midt i saltsørpa på motorveien når jeg lader da ladingen - rimelig nok - skjer i nærheten av en stikkontakt.Mens en ladeplugg, luke og ledning som må kveiles opp er 100% kjemisk fri for saltlake, skitt, gjørme osv. Man fyller 1 gang i uka vs lade 1 gang om dagen.
Ja! Det er et krav, siden jeg må ha med en 3 åring. Glemte å sette opp kravene mine. Men god bakseteplass er et krav, ikke for stor bil er et annet og lang rekkevidde. Og budsjettet er ca. 400.000 kroner.Trenger du faktisk bakseter OG bagasjeplass?
Enig, men hvordan er leveringstiden på Kona? Jeg fikk beskjed om "tidligst høsten 2020" da jeg skulle ha ny bil i sommer.Da er nok Kona et fint alternativ.
Altså: brukerfeil.Det er jo bare å se rundt pumpene, mye mer skittent rundt dieselpumpene.
Hvilket sjekkested var detteDen er bittelitt billigere enn Kona, man får den på dagen og man får tilogmed velge farge.
Legg merke til stor K!Hvilket sjekkested var detteDen er bittelitt billigere enn Kona, man får den på dagen og man får tilogmed velge farge.
Er det 2008? Den er lekker, men jeg orker ikke ventelister. Er det sikkert at den kan leveres på nyåret?
Jeg la nytt epoxygulv i sommer. Pusset ned og vasket betongen etter alle kunstens regler. Herdet i 4 uker før jeg kjørte bilen inn. Allikevel løsner gulvet rundt framhjulene. Har du opplevd liknende eller har du noen tips?Er slettes ikke skittent på epoxygulvet i garasjen
Jepp. Ifølge PSA så skal de kunne levere godt med biler fra januar av. Peugeot 208, 2008 og DS3 Crossback (som jeg har bestilt) Disse er bygget på samme konstruksjon, har samme batteri (50kwt) og motor (136 hk). Har blitt prøvekjørt av pressen og de får absolutt godkjent.Er det 2008? Den er lekker, men jeg orker ikke ventelister. Er det sikkert at den kan leveres på nyåret?
Kan det være fukt fra undersiden?Litt OT, men prøver meg:Jeg la nytt epoxygulv i sommer. Pusset ned og vasket betongen etter alle kunstens regler. Herdet i 4 uker før jeg kjørte bilen inn. Allikevel løsner gulvet rundt framhjulene. Har du opplevd liknende eller har du noen tips?Er slettes ikke skittent på epoxygulvet i garasjen
Det er jeg ganske sikker på er riktig. Sement er ikke tett.Kan det være fukt fra undersiden?Litt OT, men prøver meg:Jeg la nytt epoxygulv i sommer. Pusset ned og vasket betongen etter alle kunstens regler. Herdet i 4 uker før jeg kjørte bilen inn. Allikevel løsner gulvet rundt framhjulene. Har du opplevd liknende eller har du noen tips?Er slettes ikke skittent på epoxygulvet i garasjen
Jeg la i 2 omganger, først et 2-komponent epoxy produkt som er grunning og fuktsperre som skulle stå i et tidsintervall jeg ikke helt husker i farta før jeg la en 2-komponent topcoat.
Ja enig. Togprisene er spinnvill.Flere av punktene kan jeg kjenner meg igjen i.Kan nevne flere årsaker..Med 360 dager i året med regn på vestlandet så er det forståelig at folk vil kjøre bil.
For dårlig vei til sykkel.
For lange avstander.
For mange vogntog og semi på veiene.
Kjører i 6-9 mnd i en forferdelig saltlake.
Ingen kollektiv transport utenom skoleruta (buss som går til nærmeste skole)
Den siste er vesentlig.
Jeg begynte en periode å sykle til jobb. (ca 3,5 mil tur/retur) Det føltes som om det var med livet som innsats. Litt smalere veier enn optimalt, autovern begge sider, svært lite sykkelsti underveis og store tunge trailere og lastebiler som durte forbi over fartsgrensen "3 cm fra pedalene" fikk meg bort fra den tanken.
Kunne tatt buss, men da måtte jeg ventet i 1 t 15 m etter arbeidstid før den kom hjem og jeg måtte dratt hjemmefra 40 minutter tidligere enn i dag. Ganske dyrt er det også.
Apropos dyrt; Vi skal til Oslo i høst, sjekke priser med NSB aka VY. En familie fra Sørlandet til Oslo tur/retur 3800,-. Jeg synes det er meget stivt. Bilen kjører dit lett for 700 i diesel.
Ja kjøper du sovekupé og reiser alene så blir det fort dobbel så dyrt som å fly - Hæ ??Ja enig. Togprisene er spinnvill.Flere av punktene kan jeg kjenner meg igjen i.Kan nevne flere årsaker..Med 360 dager i året med regn på vestlandet så er det forståelig at folk vil kjøre bil.
For dårlig vei til sykkel.
For lange avstander.
For mange vogntog og semi på veiene.
Kjører i 6-9 mnd i en forferdelig saltlake.
Ingen kollektiv transport utenom skoleruta (buss som går til nærmeste skole)
Den siste er vesentlig.
Jeg begynte en periode å sykle til jobb. (ca 3,5 mil tur/retur) Det føltes som om det var med livet som innsats. Litt smalere veier enn optimalt, autovern begge sider, svært lite sykkelsti underveis og store tunge trailere og lastebiler som durte forbi over fartsgrensen "3 cm fra pedalene" fikk meg bort fra den tanken.
Kunne tatt buss, men da måtte jeg ventet i 1 t 15 m etter arbeidstid før den kom hjem og jeg måtte dratt hjemmefra 40 minutter tidligere enn i dag. Ganske dyrt er det også.
Apropos dyrt; Vi skal til Oslo i høst, sjekke priser med NSB aka VY. En familie fra Sørlandet til Oslo tur/retur 3800,-. Jeg synes det er meget stivt. Bilen kjører dit lett for 700 i diesel.
Måtte ta fly til Oslo jeg for toget fra Bergen ble for dyrt.
Er nok dyrere å fly for oss, men man skulle trodd tog kunne konkurrert med å kjøre en familie alene i dieselbil.Ja kjøper du sovekupé og reiser alene så blir det fort dobbel så dyrt som å fly - Hæ ??Ja enig. Togprisene er spinnvill.Flere av punktene kan jeg kjenner meg igjen i.
Jeg begynte en periode å sykle til jobb. (ca 3,5 mil tur/retur) Det føltes som om det var med livet som innsats. Litt smalere veier enn optimalt, autovern begge sider, svært lite sykkelsti underveis og store tunge trailere og lastebiler som durte forbi over fartsgrensen "3 cm fra pedalene" fikk meg bort fra den tanken.
Kunne tatt buss, men da måtte jeg ventet i 1 t 15 m etter arbeidstid før den kom hjem og jeg måtte dratt hjemmefra 40 minutter tidligere enn i dag. Ganske dyrt er det også.
Apropos dyrt; Vi skal til Oslo i høst, sjekke priser med NSB aka VY. En familie fra Sørlandet til Oslo tur/retur 3800,-. Jeg synes det er meget stivt. Bilen kjører dit lett for 700 i diesel.
Måtte ta fly til Oslo jeg for toget fra Bergen ble for dyrt.
2 voksne og en 2 åring.Ja kjøper du sovekupé og reiser alene så blir det fort dobbel så dyrt som å fly - Hæ ??Ja enig. Togprisene er spinnvill.Flere av punktene kan jeg kjenner meg igjen i.
Jeg begynte en periode å sykle til jobb. (ca 3,5 mil tur/retur) Det føltes som om det var med livet som innsats. Litt smalere veier enn optimalt, autovern begge sider, svært lite sykkelsti underveis og store tunge trailere og lastebiler som durte forbi over fartsgrensen "3 cm fra pedalene" fikk meg bort fra den tanken.
Kunne tatt buss, men da måtte jeg ventet i 1 t 15 m etter arbeidstid før den kom hjem og jeg måtte dratt hjemmefra 40 minutter tidligere enn i dag. Ganske dyrt er det også.
Apropos dyrt; Vi skal til Oslo i høst, sjekke priser med NSB aka VY. En familie fra Sørlandet til Oslo tur/retur 3800,-. Jeg synes det er meget stivt. Bilen kjører dit lett for 700 i diesel.
Måtte ta fly til Oslo jeg for toget fra Bergen ble for dyrt.
Men alle bomstasjonpasseringer må du betale for + drivstoffLeiebil er forøvrig latterlig billig, typisk <400 kroner døgnet på helg med fri kilometer med henting/levering på Gardermoen utenom ferier og høytider. Når jeg reiser med familie til Østlandet så er det langt billigere med leiebil enn tog.
Noen kriterier: helst hengerfeste, plass til bakovervendt barnesete, helst over 400 km rekkevidde, lader raskt, helst ikke over 400K.Hei gutta, trenger litt hjelp til å sortere tankene og veie opp fordeler og ulemper.
Jeg ser etter ny bil og vurderer elbil sterkt. Har den siste tiden testet disse bilene:
Hyundai Ionic - god å kjøre, litt lav, grei baggasjeplass, kort rekkevidde
Hyundai Kona - meget god å kjøre, sprek, fin å gå inn å ut av, litt lite baggasjerom, litt mindre bakseteplass (men ok), lang rekkevidde
KIA e-Niro - et eller annet med bilen vi lånte falt ikke i smak, ellers veldig lik Kona.
VW Golf - meget god å kjøre, fantastiske seter, altfor liten bakseteplass, liten bagasje, kort rekkevidde
Nissan Leaf - god å kjøre, noe med kjørestillingen som ikke falt i smak, medium høyde (OK å komme inn og ut av), medim baksete og bagasjeplass.
Opel Ampera - god å kjøre (må kjøre lenger for å være sikker), meget god bakseteplass, god bagasjeplass, åpen løsning innvendig, litt "billig" løsning på dashbordpaneler, lang rekkevidde
Sålangt er det Kona og Ampera som peker seg ut som mulige kandidater, mest på grunn av rekkevidde.
Har eller planer om å prøve flere biler.
Spørmålene er som følger:
Hvilke andre bør vurderes?
Har du en av bilene og kan du komme med din vurdering av den opp mot mine kommentarer (som ikke nødvendigvis er riktige utifra en kort prøvetur)?
Med tanke på gjensalg, hvilken er best?
Bør man vente? Er det noen nye biler på gang denne høsten?
Før eller siden vil det skje noe med både moms og andre fordeler, noen tanker på når det kan skje?
På forhand takk
Tja, det er ikke mye jeg trenger å fire med en Model 3. 406.000 kr. inkl. hengerfeste. Men jeg er litt usikker på om det er rette bilen for en familie.Du må nok fire litt på kravene hvis du skal ha bil til under 400.000.
Vi har bestilt DS3 Crossback med alt utstyr og vinterdekk. 380.000 Levering i mars 2020. Muligens litt tidligere. Ikke hengerfeste, og rekkevidde på drøye 30 mil. 4 dører, god nok plass til 4 voksne og shoppingtur til Strømstad. Dette er greit for vårt bruk.
De bildene jeg har sett på nett gjør at jeg ikke vil kjøpe det der. Rust på ny bil? Nei takk. Grunnen til at vi havnet opp med en fransk bil er at vi har en DS3 som vi kjøpte i 2011, den har vært med oss i 145.000 km og den fungerer bra, og god service og gode garantier. Guttungen overtar denne når vi får den elektriske neste år.Tja, det er ikke mye jeg trenger å fire med en Model 3. 406.000 kr. inkl. hengerfeste. Men jeg er litt usikker på om det er rette bilen for en familie.Du må nok fire litt på kravene hvis du skal ha bil til under 400.000.
Vi har bestilt DS3 Crossback med alt utstyr og vinterdekk. 380.000 Levering i mars 2020. Muligens litt tidligere. Ikke hengerfeste, og rekkevidde på drøye 30 mil. 4 dører, god nok plass til 4 voksne og shoppingtur til Strømstad. Dette er greit for vårt bruk.
Det der er litt drømmebilen, men jeg tipper prisen blir deretter