Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det vil selvfølgelig være et behov for olje til kjemikalier, plast og industriproduksjon. Men etterspørselen vil falle dramatisk og da kan vi snakke om en pris på kanskje 10-20 dollar fatet. Da er det takk og god natt Marie for all norsk oljeproduksjon i 2035.
    Dette er jo bare meningsløse fantasitall trukket ut av luften.
    Det er informert gjetting, men det er seriøse analytikere som (f eks BNP Paribas) som mener at dette er realistiske oljepriser noen år frem i tid.

    Husk også at Equinors slankeprogram for Sverdrup fikk breakeven ned fra det opprinnelige estimatet på 100 dollar til ca 15 dollar pr fat for første fase og 20 dollar for hele feltet. De målsettingene var kanskje ikke trukket helt ut av luften, de heller.
    Vel - hva er forutsetningene...?

    Norge er vel betraktet som en enorm suksess i elbilsammenheng.
    https://www.ssb.no/bilreg

    Så med massiv subsidiering, rik befolkning osv - har vi i løpet av 10 år greid å få på plass 195 000 elbiler av totalt 2,7 millioner personbiler og 0,5 mil varebiler. også kommer jo lastebiler på toppen. Så vi har vel i Norge neppe erstattet mer enn 5% av fossilforbruket.

    Det tar nok litt tid å erstatte 1 MRD biler med forbrenningsmotor globalt.

    Mvh
    OMF
    Men elbilene vil etter all sannsynlighet bli billigere enn fossilbiler selv uten subsidierer, og vi vet at driftsutgiftene er vesentlig lavere. Jeg tror at Volkswagen har rett, det kommer til et punkt, deretter vil elbil appellere til de store massene. Dessuten går bilsalget i verden ned. Flere og flere flytter til byene, folk velger anderledes.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.553
    Antall liker
    37.645
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel - hva er forutsetningene...?
    Du finner dem her: https://docfinder.bnpparibas-am.com/api/files/1094E5B9-2FAA-47A3-805D-EF65EAD09A7F
    Fra oppsummeringen:
    Oil needs long-term break-evens of $10-$20/bbl to remain competitive in mobility. In this report we introduce the concept of the Energy Return on Capital Invested (EROCI), focusing on the energy return on a $100bn outlay on oil and renewables where the energy is being used specifically to power cars and other light-duty vehicles (LDVs). For a given capital outlay on oil and renewables, how much useful energy at the wheels do we get? Our analysis indicates that for the same capital outlay today, new wind and solar-energy projects in tandem with battery electric vehicles (EVs)* will produce 6x-7x more useful energy at the wheels than will oil at $60/bbl for gasoline-powered LDVs, and 3x-4x more than will oil at $60/bbl for LDVs running on diesel. Accordingly, we calculate that the long-term break-even oil price for gasoline to remain competitive as a source of mobility is $9-$10/bbl, and for diesel $17-19/ bbl.
    Dette er strengt tatt ikke en prognose for oljeprisen som sådan, men hvis oljeprisen ikke faller mot de nivåene betyr det jo at hele transportsektoren faller ut av markedet, og da er vi på 40 % lavere volum. Så kan man prøve seg litt frem med supply-kurvene og se hvilke produsenter som vil slås ut av markedet. Det haster ikke med utbygging i Barentshavet, for å si det slik.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ja, forsvinner mye av det til å rydde opp etter oss så må vi gjøre det. Vi kan ikke etterlate oss en svinesti
    Enig, vi vil ikke ha disse monstrene stående der ute. Så da blir neste spørsmål, hvor skal vi da gjøre av dem? Hvor gjør man av f.eks. en av condeep plattformene, la oss si Gullfaks C? Regner med at miljøbevegelsen ikke vil ha dem i havet men de vil sikkert ikke ha dem på land heller. Og hvor mye tror vi det vil koste å fjerne denne? 1/4 statsbudsjett? Og det er mange flere av dem, og er dere klar over hvor svære de er? Dette blir et helvete.

    Ja jeg vet at de må fjernes uansett men dette er noe som vi får regningen på etter at vi har sluttet å tjene penger på oljen og det vil bli et kjempe problem både økonomisk og ikke minst miljømessig, dette er miljøbomber så det holder.

    Derfor er det ingen politikere ellere ledere av oljeselskaper som vil ta i dette og det med tilbake plugging av brønnene, de satser på at den neste generasjonen politikere og ledere får dette problemet.

    Vi liker å tro at Exxon stikker hjem pga miljøtråden på HFS men det kan være andre ting også som spiller inn.

    Man vil nok se en lemping av diverse regelverk etter hvert tenker jeg for å minske kostnadene. Så igjen får miljøbevegelsen noe å henge fingrene i.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel - hva er forutsetningene...?
    Du finner dem her: https://docfinder.bnpparibas-am.com/api/files/1094E5B9-2FAA-47A3-805D-EF65EAD09A7F

    Dette er strengt tatt ikke en prognose for oljeprisen som sådan, men hvis oljeprisen ikke faller mot de nivåene betyr det jo at hele transportsektoren faller ut av markedet, og da er vi på 40 % lavere volum. Så kan man prøve seg litt frem med supply-kurvene og se hvilke produsenter som vil slås ut av markedet. Det haster ikke med utbygging i Barentshavet, for å si det slik.
    Men å argumentere på den måten er jo bare tull. Det argumentet er jo gyldig i dag...hvorfor er ikke alle biler elektrisk i dag da...?

    Det er så mange realitetsbrister i en slik tankegang at jeg er overrasket over at du trekker det frem:
    Ja, vi er selvsagt enig i at fremtiden er elektrisk - problemet er at det tar fryktelig lang tid å komme dit - og inntil da så kommer verden til å etterspørre olje og gass.

    Hvor lang tid tar det å bytte ut halvparten av verdens biler med forbrenningsmotor -altså ca 500 millioner biler...?
    Hvis disse skal lages med strøm - så er de riktignok en del mer effektive, men mesteparten av verdens strøm produseres jo at olje, gass og kull.

    Og med en liten dieselbil i dag som går på 0,4 liter på milen og en gjennomsnittlig kjørelengde på 12 000 km - så blir drifstoffkostnaden ca 7500,-/år. Hvorfor skal det være styrende for hvilken bil som velges...? Hvor mange i verden er villig til å kjøpe ny bil for å redusere drifstoffkostnaden med 5000,-/år. Hvor mange har faktisk råd til det..?

    Vi diskuterte jo dette for noen sider siden - når all el produksjon er vind og sol, hvordan lader man elbiler i en vindstille desembermåned i Europa..?

    mvh
    OMF
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Så har man jo all kullkraften som skal erstattes, kommer til å bli et ramaskrik i Polen og Poxit avstemning når kvoteprisene stiger til det ulønnsomme i løpet av en 10-15 års periode. Hjelper nok ikke at Tyskland og Russland har routet gassrørene utenom øst-Europa landene.
    Etter min oppfatning er 10-15 år laaang tid. Tenk bare på hva som har skjedd de siste 10-15 årene og utviklingen ser ikke ut til å gå saktere.
    Etterspørselen etter energi kommer ikke til å bli noe mindre og jeg tror man allerede er for seint ute med tanke på å erstatte kull med fornybar energi i et 10-15 års perspektiv.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Så har man jo all kullkraften som skal erstattes, kommer til å bli et ramaskrik i Polen og Poxit avstemning når kvoteprisene stiger til det ulønnsomme i løpet av en 10-15 års periode. Hjelper nok ikke at Tyskland og Russland har routet gassrørene utenom øst-Europa landene.
    Etter min oppfatning er 10-15 år laaang tid. Tenk bare på hva som har skjedd de siste 10-15 årene og utviklingen ser ikke ut til å gå saktere.
    Etterspørselen etter energi kommer ikke til å bli noe mindre og jeg tror man allerede er for seint ute med tanke på å erstatte kull med fornybar energi i et 10-15 års perspektiv.
    Vi har hatt en unormal lang høykonjuktur og mange ser for seg en resesjon rundt hjørnet. Kombinasjonen Trump, Boris og et rentenivå på 0 kan være en oppskrift på en lang og dyp resesjon, den globale handelen går ned og med den også oljeprisen. Sannsynligvis bra for miljøet, men ikke så bra for så mye annet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Det å tro på lavere etterspørsel er i utakt med alle prognoser.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og det blir vel ikke mer penger til omstilling i lavkonjunktur.

    Massiv arbeidsledighet, skattesvikt til statene, manglende risikokapital osv. Tror ikke det er løsning for et grønt skifte.

    Mvh
    OMF
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.553
    Antall liker
    37.645
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men å argumentere på den måten er jo bare tull. Det argumentet er jo gyldig i dag...hvorfor er ikke alle biler elektrisk i dag da...?

    Det er så mange realitetsbrister i en slik tankegang at jeg er overrasket over at du trekker det frem:
    Ja, vi er selvsagt enig i at fremtiden er elektrisk - problemet er at det tar fryktelig lang tid å komme dit - og inntil da så kommer verden til å etterspørre olje og gass.

    Hvor lang tid tar det å bytte ut halvparten av verdens biler med forbrenningsmotor -altså ca 500 millioner biler...?
    Hvis disse skal lages med strøm - så er de riktignok en del mer effektive, men mesteparten av verdens strøm produseres jo at olje, gass og kull.

    Og med en liten dieselbil i dag som går på 0,4 liter på milen og en gjennomsnittlig kjørelengde på 12 000 km - så blir drifstoffkostnaden ca 7500,-/år. Hvorfor skal det være styrende for hvilken bil som velges...? Hvor mange i verden er villig til å kjøpe ny bil for å redusere drifstoffkostnaden med 5000,-/år. Hvor mange har faktisk råd til det..?

    Vi diskuterte jo dette for noen sider siden - når all el produksjon er vind og sol, hvordan lader man elbiler i en vindstille desembermåned i Europa..?

    mvh
    OMF
    Som vanlig er det mye lettere å si noe om hvilken retning ting vil gå i enn om hvor lang tid det vil ta. El-biler uten subsidier antas å være konkurransedyktige med fossilbiler i løpet av de neste 3-4 årene. Da vil det være billigere å kjøpe elektrisk enn fossilt. Det er ikke bare snakk om driftskostnader, men et generelt bedre produkt på mange dimensjoner, så det er rimelig å forvente raskt økende markedsandeler fra ca 2025 og fremover. Det vil likevel være en gradvis overgang. Levetiden for en bil er ca 20 år. Kanskje halve bilparken er elektrifisert rundt 2045. En tilnærmet totalt elektrifisert bilpark er kanskje ca 2060 eller så. Det vil gjøre noe med etterspørselen etter fossile drivstoff. Betydelig redusert etterspørsel pleier ikke å føre til høyere priser, akkurat.

    All elproduksjon er ikke vind og sol. Det er en hel del vannkraft i miksen også. :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    En ting som er helt fraværende i debatten er hvor meget CO2 som genereres for at udvindingen mineralerene incl batteriene, vind møllene, bilerne,.

    Vi taler om stk antal i Million til Milliard størrelse, ved et såkaldt grøn skifte.

    Og hvornår innser i at et grønt skifte med formål at senke CO2 udslip er utopi uten at ta i brug Atom kraftverk i storstilt perspektiv på verdens plan, og at små uheld ala Thernobil, og fukosima, da må forventes ind imellem.

    Uanset hva vi gør bliver der en pris som skal betales.

    Det er ingen fri billetter.

    Og et grøn skifte i økonomiske nedgangs tider kan i bare glemme, det er det rene utopi, da storkapitalen, da sikre sig.
    Hvilket vil side tilgangen til risiko villig kapital strupes , som andre indeher tidligere har være inde på.

    Første priotet for senkning av CO2 på verdensplan må være at få stanset al udbygning av Kulfyrede kraft verk, og få stengt ale de eksisterende ned, og det vil side erstatte behovet m Akraft.
    Samtidig må vi stanse nedhugging av planeten CO2 , til Ilt generator.

    Om du kører elbil, diesel, bensin bil kommer i 20 rekke.

    den store oppmerksomhet de biler får i debatten grenser til dumhet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men å argumentere på den måten er jo bare tull. Det argumentet er jo gyldig i dag...hvorfor er ikke alle biler elektrisk i dag da...?

    Det er så mange realitetsbrister i en slik tankegang at jeg er overrasket over at du trekker det frem:
    Ja, vi er selvsagt enig i at fremtiden er elektrisk - problemet er at det tar fryktelig lang tid å komme dit - og inntil da så kommer verden til å etterspørre olje og gass.

    Hvor lang tid tar det å bytte ut halvparten av verdens biler med forbrenningsmotor -altså ca 500 millioner biler...?
    Hvis disse skal lages med strøm - så er de riktignok en del mer effektive, men mesteparten av verdens strøm produseres jo at olje, gass og kull.

    Og med en liten dieselbil i dag som går på 0,4 liter på milen og en gjennomsnittlig kjørelengde på 12 000 km - så blir drifstoffkostnaden ca 7500,-/år. Hvorfor skal det være styrende for hvilken bil som velges...? Hvor mange i verden er villig til å kjøpe ny bil for å redusere drifstoffkostnaden med 5000,-/år. Hvor mange har faktisk råd til det..?

    Vi diskuterte jo dette for noen sider siden - når all el produksjon er vind og sol, hvordan lader man elbiler i en vindstille desembermåned i Europa..?

    mvh
    OMF
    Som vanlig er det mye lettere å si noe om hvilken retning ting vil gå i enn om hvor lang tid det vil ta. El-biler uten subsidier antas å være konkurransedyktige med fossilbiler i løpet av de neste 3-4 årene. Da vil det være billigere å kjøpe elektrisk enn fossilt. Det er ikke bare snakk om driftskostnader, men et generelt bedre produkt på mange dimensjoner, så det er rimelig å forvente raskt økende markedsandeler fra ca 2025 og fremover. Det vil likevel være en gradvis overgang. Kanskje halve bilparken er elektrifisert rundt 2045. En tilnærmet totalt elektrifisert bilpark er kanskje ca 2060 eller så. Det vil gjøre noe med etterspørselen etter fossile drivstoff.

    All elproduksjon er ikke vind og sol. Det er en hel del vannkraft i miksen også. :)
    Men hvis du tenker at halve bilparken er elektrifisert i 2045 - hvorfor legger du dette som dokumentasjon på en påstand om at oljerprisen er 10-20 dollar fatet i 2035.

    At olje trolig ikke er så veldig attraktivt i 2060, er jo noe helt annet enn at olje er omtrent verdiløst om 15 år.

    Når du sier en hel del vannkraft - er ikke andel i dag ca 2%. Jeg synes vel ikke det er så mye, når det er korte dager og lite vind og man skal erstatte 81% av energiforbruket med sol og vind. Altså - produksjonen fra sol og vind må ca 50 dobles.

    https://energiogklima.no/klimavakten/fossilavhengigheten/
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Man burde sikkert begynt en storstilt atomkraftutbygging også for å komme energibehovet i møte men det blir ikke gjort. Skulle jeg kjøpt oljeaksjer i dag ville jeg ikke hatt noe problem med å satse på Royal Dutch Shell som har solgt mye gammelt for å satse på utvinningen med lavest CO2 intensitet. Er sikker på at de kommer til å passere Exxon på alle områder i nær fremtid.

    Tyskland bygger North Stream II sammen med Putin til tross for Trump og Polen sine protester, Polarled kom nylig på plass i Norge for å igjen levere 70 millioner Sm3 gass i døgnet til England. Hvor mange kvadratmeter solcellepaneler må man ha for å erstatte 70 millioner Sm3 pr døgn og hvor sannsynlig er det at Boris starter prosjektet?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.553
    Antall liker
    37.645
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men hvis du tenker at halve bilparken er elektrifisert i 2045 - hvorfor legger du dette som dokumentasjon på en påstand om at oljerprisen er 10-20 dollar fatet i 2035.

    At olje trolig ikke er så veldig attraktivt i 2060, er jo noe helt annet enn at olje er omtrent verdiløst om 15 år.
    Hadde kanskje ikke gjort det lille regnestykket med forventede markedsandeler og levetiden av en bil. :)

    Hovedpoenget er fortsatt at utfasingen av norsk oljeproduksjon kommer til å skje ca midt i dette århundret, enten politikerne bestemmer det eller ikke. Tomme felt, høye kostnader og fallende etterspørsel tilsammen gjør at det er «game over» om ikke så lenge. De prognosene jeg har sett tyder på en utflating i etterspørselen på noen få års sikt, etterfulgt av fall. Så kan man diskutere når og hvor fort, men det er opplagt hvilken vei pilen peker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det å tro på lavere etterspørsel er i utakt med alle prognoser.
    Prognosemakerne fanger ikke opp det som skjer, vi ser det gang på gang. Hvor mange krakk har blitt varslet på forhånd?
    Og nå er det minusrente på lån i Europa. Jeg sier ikke mer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det å tro på lavere etterspørsel er i utakt med alle prognoser.
    Prognosemakerne fanger ikke opp det som skjer, vi ser det gang på gang. Hvor mange krakk har blitt varslet på forhånd?
    Og nå er det minusrente på lån i Europa. Jeg sier ikke mer.
    Minusrente er vel ikke spesielt relevant, om det har noen betydning - så sier det vel først og fremst at i alle land med minusrente - så er det ekstra vanskelig å prioritere å bruke penger på klimatiltak.
    edit: For å utbrodere det litt. Å produsere grønn kraft er dyrer enn fossilt i dag. Så det å innføre krav til grønn energi, virker litt som en brems i økonomien. Et godt tidspunkt ville i så fall vært når man er på vei inn i en høykonjunktur. Men - har man negative renter, så er jo det et tegn på at økonomien ikke har ønsket fart - og da er det ekstra vanskelig å innføre tiltak som ytterlgiere bremser økonomien.

    Jeg tror nok de fleste prognosemakerne har bedre kontroll på hva som skjer enn enkelte debattanter her på sentralen. Man blir kanskje litt blindet av å leve i lille Norge. Hvor mange elbiler er det i Afrika i dag..? Hvordan ser de grønne planene til India og Pakistan ut...? Hva er bensinprisen i midtøsten..?


    Her er forøvrig etterspørseleen etter olje:

    https://www.statista.com/statistics/271823/daily-global-crude-oil-demand-since-2006/

    Screenshot_2019-08-15 Daily global crude oil demand 2006-2019 Statista.jpg

    Det er jo bygget en god del vind, sol og vannkraft de siste årene, og noen elbiler har det jo blitt, energieffektivisering og bedre isolert hus hjelper, noen snakker om fortetting skal spare energi - men det er altså ikke så lett å se det i tallene.

    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Flere og flere flytter til byene, folk velger anderledes.
    Det er definitivt IKKE positivt - snarere tvert i mot.
    For å sette det på spissen: det er mye bedre for moder jord om en kineser velger å bo på landet og kjører dieselbil, enn om han flytter til byen og kjører kollektivt.

    ps! bytt gjerne ordet kineser ut med hva du ønsker av nasjonalitet - prisnippet er det samme
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.574
    Antall liker
    17.506
    Torget vurderinger
    2
    Det haster ikke med utbygging i Barentshavet, for å si det slik.
    70-80% av kjente reserver av fossil energi kan ikke brennes, om vi skal klare å holde global temperaturøkning under 2C.
    Det er ikke behov for å lete etter mer olje og gass, annet enn å bistå oljeselskap med å forsvare bunnlinjen, ved å kunne vise til reserveøkning etterhvert som de produserer. Mao. nå leter vi etter olje og gass for å forsvare investeringer, inntil det går opp for investors at det er mer attraktive steder å plassere pengene.
    Norsk olje og gass er bekymret for at denne erkjennelsen skal gripe om seg og benytter enhver anledning til å melde hvor viktig det er at "investorene har tillit til langsiktigheten i norske utvinningsplaner".

    Vi kommer sikkert til å brenne av altfor mye av den oljen og gassen som egentlig er "stranded assets" i regnskapene og som er "unburnable", i følge guvernør i Bank of England, Mark Carney. Men hvorfor den oljen og gassen verden skal brenne må komme fra dyre norske brønner i vanskelig tilgjengelig hav, i stedet for fra billige brønner i Midt-Østen og utviklingsland, skal det bli ganske vanskelig for våre oljedirektører i regjering å forsvare, i årene som kommer.

    Da snakker vi dyrt sysselsettingstiltak.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det haster ikke med utbygging i Barentshavet, for å si det slik.
    Men hvorfor den oljen og gassen verden skal brenne må komme fra dyre norske brønner i vanskelig tilgjengelig hav, i stedet for fra billige brønner i Midt-Østen og utviklingsland, skal det bli ganske vanskelig for våre oljedirektører i regjering å forsvare, i årene som kommer.

    Da snakker vi dyrt sysselsettingstiltak.
    Fordi verden vil ha det slik, Norge er politisk stabilt og en sikker leverandør.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.574
    Antall liker
    17.506
    Torget vurderinger
    2
    Det haster ikke med utbygging i Barentshavet, for å si det slik.
    Men hvorfor den oljen og gassen verden skal brenne må komme fra dyre norske brønner i vanskelig tilgjengelig hav, i stedet for fra billige brønner i Midt-Østen og utviklingsland, skal det bli ganske vanskelig for våre oljedirektører i regjering å forsvare, i årene som kommer.

    Da snakker vi dyrt sysselsettingstiltak.
    Fordi verden vil ha det slik, Norge er politisk stabilt og en sikker leverandør.
    Sikkert derfor NOG er på stadige trygleturer til Brüssel for å prøve å få langtidsforsikringer fra EU om behov for norsk olje og gass.

    Om det kommer bare en liten bemerkning der nede som kan tolkes positivt får det straksoppslag i menighetsbladet, av denne typen:

    https://norog.no/om-oss/nyheter/2016/11/eu--vi-trenger-norsk-gass-i-mange-tiar-fremover/
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.915
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    1
    Incentivene som staten i dag tilfører oljenæringen - bl.a at vi tar regninga hvis letebrønner er tørre - skulle vært brukt til å fase næringa over i fornybart. Nå er det veldig mye av hensyn til selskapene og arbeidsplassene vi skal holde på til the bitter end. Det blir for dumt. Omtrent som kullgruvene i USA.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Incentivene som staten i dag tilfører oljenæringen - bl.a at vi tar regninga hvis letebrønner er tørre - skulle vært brukt til å fase næringa over i fornybart. Nå er det veldig mye av hensyn til selskapene og arbeidsplassene vi skal holde på til the bitter end. Det blir for dumt. Omtrent som kullgruvene i USA.
    Blir litt teit å prate om subsidiering/Incentiver og tapte penger når oljenæringen bidrar med nærmere 300 MRD til staten hvert år.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Incentivene som staten i dag tilfører oljenæringen - bl.a at vi tar regninga hvis letebrønner er tørre - skulle vært brukt til å fase næringa over i fornybart. Nå er det veldig mye av hensyn til selskapene og arbeidsplassene vi skal holde på til the bitter end. Det blir for dumt. Omtrent som kullgruvene i USA.
    Kostnadene av å plugge tørre letebrønner er ikke saltet på peanuttene engang, i denne sammenhengen en utgift som ikke betyr noe som helst. Plugging av tomme produksjonsbrønner derimot, DET blir dyrt det. Det blir etter hvert ca. 3000 av dem...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    400 millioner pr stykk eller noe og en gradvis plugging. Ser ikke helt problemet jeg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.290
    Antall liker
    13.809
    Incentivene som staten i dag tilfører oljenæringen - bl.a at vi tar regninga hvis letebrønner er tørre - skulle vært brukt til å fase næringa over i fornybart.
    Leterefusjonsordningen er, om man skal tro Finansdepartementet, provenynøytral. Men det er mulig du vet noe som de ikke har tenkt på?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    ^^Det er det som er problemet, det blir ikke gjort særlig gradvis, man skyver det foran seg.

    Skulle forresten likt å sett hvor langt man kommer med 400 mill. på en gammal Ekofisk brønn med kollapser og kommunikasjon til de fleste ringrom og andre brønner.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    503
    ^^Det er det som er problemet, det blir ikke gjort særlig gradvis, man skyver det foran seg.

    Skulle forresten likt å sett hvor langt man kommer med 400 mill. på en gammal Ekofisk brønn med kollapser og kommunikasjon til de fleste ringrom og andre brønner.
    I god oljebransje ånd overlates disse problemene til andre både økonomisk og miljømessig. Sånn som de kynisk gjorde med dykkerne, ups syk dykker, vekk med han og inn med ny. Stygt!!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Incentivene som staten i dag tilfører oljenæringen - bl.a at vi tar regninga hvis letebrønner er tørre - skulle vært brukt til å fase næringa over i fornybart. Nå er det veldig mye av hensyn til selskapene og arbeidsplassene vi skal holde på til the bitter end. Det blir for dumt. Omtrent som kullgruvene i USA.
    Blir litt teit å prate om subsidiering/Incentiver og tapte penger når oljenæringen bidrar med nærmere 300 MRD til staten hvert år.
    Enda teitere når man bor i en skikkelig oljesmurt kommune.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Incentivene som staten i dag tilfører oljenæringen - bl.a at vi tar regninga hvis letebrønner er tørre - skulle vært brukt til å fase næringa over i fornybart. Nå er det veldig mye av hensyn til selskapene og arbeidsplassene vi skal holde på til the bitter end. Det blir for dumt. Omtrent som kullgruvene i USA.
    Blir litt teit å prate om subsidiering/Incentiver og tapte penger når oljenæringen bidrar med nærmere 300 MRD til staten hvert år.
    Enda teitere når man bor i en skikkelig oljesmurt kommune.
    Jeg synes også at det kan være en aning teit at det faktisk er denne olja og politikere som på 70 tallet evnet å se fremover som gjør at vi i det hele tatt kan sitte her og lire av oss masse vas i arbeidstiden på fancy PC`er. For så og kjøre hjem i en enda mer fancy bil til det flotte huset vårt dagen før vi reiser på hytta.

    Den jævla olja ass.....Dumt at det ikke har tilbakevirkende kraft slik at vi måtte levere alt tilbake igjen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^^Det er det som er problemet, det blir ikke gjort særlig gradvis, man skyver det foran seg.

    Skulle forresten likt å sett hvor langt man kommer med 400 mill. på en gammal Ekofisk brønn med kollapser og kommunikasjon til de fleste ringrom og andre brønner.
    https://www.tu.no/artikler/plattfor...s-dette-er-ryddejobben-pa-norsk-sokkel/364797

    Bl.a.
    Oljeselskapene skal ta regningen med å rydde opp etter seg.

    Oljeselskapene vil årlig bruke omtrent 10 milliarder kroner på nedstengning og fjerning av gamle installasjoner på norsk sokkel frem til 2020, ifølge rapporten.

    Dette skal gjøres på norsk sokkel de neste ti årene, ifølge Oil & Gas UK:
    362 brønner skal plugges.
    14 plattformer skal fjernes
    1745 tonn subseautstyr skal fjernes
    297 kilometer rørledning skal fjernes
    Totalt kommer 199.091 tonn på land, ifølge rapporten.

    Nævestad forteller at oljeselskapene ofte utsetter fjerning av plattformene i det lengste.

    – Det er kun store utgifter, ingen inntekter, sier han.

    – I noen tilfeller går produserende felt i rødt, fordi alternativet med fjerning kan være verre hvis man også tar hensyn til eventuell opsjonsverdi på fremtidige tie-back av nærliggende funn, utdyper han.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    "Totalt skal nær 199.100 tonn utrangerte plattformer fjernes fra norsk side av Nordsjøen frem til 2025." Peanuts.

    Gullfaks C veier alene 1 500 000 tonn, gleder meg for det ville jeg sett på (selv om jeg nok er dau da...).

    Så har vi Gullfaks A, Gullfaks B, Statfjord A, B og C, for ikke å snakke om Troll A midt i norskerenna. + en haug med mindre saker. Blir gøy dette.

    https://www.tu.no/artikler/hevder-i...iljofarlige-oljebronner-pa-sokkelen-er/363853

    Det er riktig at man bruker gamle felt til tie back av nye funn men man plugger ikke de gamle samtidig.


    En tenkt situasjon. 2 brønner ved siden av hverandre, den ene stein dau og stengt inn, den andre produserer godt men det er problemer med sandproduksjon som gjør at den går dårlig og det sliter på utstyret. Hva gjør man, man bruker alt av resurser på vedlikehold for å få i gang produsenten, koster noen mill men de er tilbake etter kun dager/uker så er man på ren netto igjen. Den daue brønnen må vente.

    Det som er mest interessant vil du ikke finne på nettet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er bare å plukke med seg alt som det er mulig å få med seg. Betongfundamentet vil bli stående. Er betongen sikker så kan man jo sette på en gigantisk vindmølle.
    Gullfaks C
    012uL2XMe69h.jpg
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Som vanlig så er alt enkelt og greit.

    Du jobber ikke for Rema 1000 vel?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette er ren logikk, og har ingenting med Rema å gjøre. Å ta opp 1.500.000 tonn betong av havet er ikke bra for miljøet eller lommeboka. La det ligge.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Dette er ren logikk, og har ingenting med Rema å gjøre. Å ta opp 1.500.000 tonn betong av havet er ikke bra for miljøet eller lommeboka. La det ligge.
    Betongen skal opp hvis man leser PUD. I teorien skal det være greit gjennomførbart.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    ^^Ok. For meg må det bare ligge, tenkte bare å sette ting i perspektiv. Vi har mye gøy foran oss, d.v.s. vi her inne er ganske daue når det begynner å dra seg til så vi får ikke være med på moroa.

    I mellomtiden så får vi ta til takke med underholdningen på HFS, fattig trøst men likevel.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.915
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    1
    Incentivene som staten i dag tilfører oljenæringen - bl.a at vi tar regninga hvis letebrønner er tørre - skulle vært brukt til å fase næringa over i fornybart. Nå er det veldig mye av hensyn til selskapene og arbeidsplassene vi skal holde på til the bitter end. Det blir for dumt. Omtrent som kullgruvene i USA.
    Blir litt teit å prate om subsidiering/Incentiver og tapte penger når oljenæringen bidrar med nærmere 300 MRD til staten hvert år.
    Staten tar kostnadene og risikoen ved leteboring. Det er teit det, når vi vet at framtiden avhenger av at det ikke blir funnet noe mer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Staten tar kostnadene og risikoen ved leteboring. Det er teit det, når vi vet at framtiden avhenger av at det ikke blir funnet noe mer.
    Nei, det gjør de ikke.

    Men det er utgifter som oljeselskapene får utgiftsført og ikke betaler skatt av. Og siden oljeselskapene betaler 78% skatt av overskuddet - så blir skatten redusert med 78 kroner når man bruker en 100 lapp.

    (Så kommer sikkert noen å trekker frem at det er selskaper som ikke er i posisjon til å betale skatt - og at de kan få skattefradraget utbetalt - og det er sikkert riktig. Men prinsippet er det samme. Hadde de kommet i skatteposisjon, så hadde de fått fradraget og dersom de aldri kom i pluss, hadde et selskap med overskudd kjøpt selskapet og fått det fremførbare underskuddet i sitt regnskap.)

    Derimot kan man diskutere om man skal fjerne/redusere fradragsretten for oljeleting. Slik man har gjort med feks utgifter til alkohol og representasjon.Og det kan være et gunstig virkemiddel for å redusere/stoppe leting etter ny olje. Det kan være godt tiltak. Og jeg kan vel støtte både et slikt tiltak, og å dele opp skattebelastningen i en "avgift" pr fat + en forhøyet skatt på inntekt - som ville kunne gjøre noen felter med lav inntjening ulønnsomme, og på den måten redusere vår produksjon uten at det i stor grad påvirket skatteinntektene.

    Men det er fortsatt ikke slik at staten tar kostnad/risiko eller subsidierer oljebransjen. Det er eksakt motsatt - oljebransjen betaler nesten 3 ganger høyere skatt enn andre bransjer.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Selv om oljeeventyret i stor grad kollapser er vi fremdeles avhengige av å finne på noe annet om noe skal ta over som den viktigste industrien her til lands. Så det denne undersøkelsen i stor grad sier er ikke noe om de tror noe om hva som skjer med olja. Spørsmålet er om det skjer noe i andre sektorer av betydning.
    Er ikke så veldig bekymret for arbeidsledigheten, mange av de som jobber i oljenæringen er sannsynligvis pensjonister i løpet 10-15 år. Og de andre kan nok bli med næringen ned i noen år til. Klorer du deg fast til du er 55 + så er mye gjort. Havvind og fisk er to næringer som kan fange opp noen av de yngre. Og Erna Solberg prater om 43 timers uke og pensjonsalder på 70 år i fremtiden så arbeidsplasser finnes nok. Inntektene fra norsk sokkel greier vi ikke å erstatte, men vi har store verdier i Statens pensjonsfond og vi kan fortsette å spise av avkastningen i det uendelige. Andre land rundt oss har ikke den muligheten så jeg er ikke så veldig urolig.
    andre land rundt oss er ikke dopa på oljepenger og har et helt annet kostnadnivå for å drive samfunnet
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn