Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det vil selvfølgelig være et behov for olje til kjemikalier, plast og industriproduksjon. Men etterspørselen vil falle dramatisk og da kan vi snakke om en pris på kanskje 10-20 dollar fatet. Da er det takk og god natt Marie for all norsk oljeproduksjon i 2035.
    Går ikke Johan Sverdrup i null på 9 dollar fatet om jeg husker riktig?
    Ekofisk klarer seg vel med 2?
    De tallene må du dokumentere før jeg tror på dem.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En liten utfordring; kan dere sette opp et regnestykke på hvor mye det vil koste å stenge ned oljeproduksjonen? Man må plugge alle brønnene iht Norsok standard, hvilket betyr enorme summer. Alt etter hvor det er men vi snakker hundrevis av mill. pr. brønn, noen plasser mye mer. Men først må dere finne ut hvor mange brønner vi snakker om.

    Så må man finne ut hvor mye som er i oljefondet da mesteparten nok vil gå da staten betaler det meste av utgiftene.

    Men det vil nok være verdt det.

    Bare husk at de må plugges tilbake på samme måte enten de er gamle/tørre/tomme eller i produksjon.
    De bør vel stå i PUD’en for respektive felt, eller?

    Mitt poeng er at dette er slutt om 20-30 år nokså uavhengig av hva politikerne vedtar. Forhåpentligvis har oljeselskapene satt av penger til å rydde opp etter seg, med mindre de går konkurs i mellomtiden, da. Eller forsøker du å fortelle oss at restene av oljeindustrien kommer til å bli et gigantisk subsidiesluk om noen få år?
    Og uansett hva man vedtar så må brønnene på et eller annet tidspunkt plugges. Satt av penger? Det er grunner for at dette ikke snakkes så veldig høyt om og at det bare skyves på. Dessuten så betaler staten 78% av utgiftene. Det finnes ingenting i nordsjøen som er så utfordrene som å plugge en gammal brønn, det dukker alltid opp utfordringer og alt skal skje etter Norsok spec. Og det sluntres ikke, spesielt ikke etter Deepwater Horizon.

    Og vi snakker ca. 3000 brønner. Hvis vi sier 300-500 mill pr. brønn så er sikkert det feil, det blir alltid dyrere enn planlagt. Noen brønner har allerede kostet over mrd pr. brønn.

    Det jeg mener er at det er lett å slenge ut noe i all sin iver etter å ville redde jorda men man må ta med alt. Det er alltid bivirkninger/konsekvenser av det vi gjør.
    Men brønnene må jo uansett plugges, enten det skjer om 10, 20 eller 100 år? Eller skal vi bare la gamle nedlagte platformer bare stå der som et monument over Schøtt Pedersen:p, en slags norsk Påskeøya galskap.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    En liten utfordring; kan dere sette opp et regnestykke på hvor mye det vil koste å stenge ned oljeproduksjonen? Man må plugge alle brønnene iht Norsok standard, hvilket betyr enorme summer. Alt etter hvor det er men vi snakker hundrevis av mill. pr. brønn, noen plasser mye mer. Men først må dere finne ut hvor mange brønner vi snakker om.

    Så må man finne ut hvor mye som er i oljefondet da mesteparten nok vil gå da staten betaler det meste av utgiftene.

    Men det vil nok være verdt det.

    Bare husk at de må plugges tilbake på samme måte enten de er gamle/tørre/tomme eller i produksjon.
    De bør vel stå i PUD’en for respektive felt, eller?

    Mitt poeng er at dette er slutt om 20-30 år nokså uavhengig av hva politikerne vedtar. Forhåpentligvis har oljeselskapene satt av penger til å rydde opp etter seg, med mindre de går konkurs i mellomtiden, da. Eller forsøker du å fortelle oss at restene av oljeindustrien kommer til å bli et gigantisk subsidiesluk om noen få år?
    Og uansett hva man vedtar så må brønnene på et eller annet tidspunkt plugges. Satt av penger? Det er grunner for at dette ikke snakkes så veldig høyt om og at det bare skyves på. Dessuten så betaler staten 78% av utgiftene. Det finnes ingenting i nordsjøen som er så utfordrene som å plugge en gammal brønn, det dukker alltid opp utfordringer og alt skal skje etter Norsok spec. Og det sluntres ikke, spesielt ikke etter Deepwater Horizon.

    Og vi snakker ca. 3000 brønner. Hvis vi sier 300-500 mill pr. brønn så er sikkert det feil, det blir alltid dyrere enn planlagt. Noen brønner har allerede kostet over mrd pr. brønn.

    Det jeg mener er at det er lett å slenge ut noe i all sin iver etter å ville redde jorda men man må ta med alt. Det er alltid bivirkninger/konsekvenser av det vi gjør.
    Men brønnene må jo uansett plugges, enten det skjer om 10, 20 eller 100 år? Eller skal vi bare la gamle nedlagte platformer bare stå der som et monument over Schøtt Pedersen:p, en slags norsk Påskeøya galskap.
    Det er jo det jeg sier. Og det vil koste mer og mer....Legg merke til at det kun er brønnene jeg skriver om, plattformene er et eget kapittel som man egentlig ikke våger å tenke på en gang.

    Hvordan ser du for deg finansieringen av dette forresten? MDG har vel en realistisk løsning tenker jeg?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Selv om oljeeventyret i stor grad kollapser er vi fremdeles avhengige av å finne på noe annet om noe skal ta over som den viktigste industrien her til lands. Så det denne undersøkelsen i stor grad sier er ikke noe om de tror noe om hva som skjer med olja. Spørsmålet er om det skjer noe i andre sektorer av betydning.
    Er ikke så veldig bekymret for arbeidsledigheten, mange av de som jobber i oljenæringen er sannsynligvis pensjonister i løpet 10-15 år. Og de andre kan nok bli med næringen ned i noen år til. Klorer du deg fast til du er 55 + så er mye gjort. Havvind og fisk er to næringer som kan fange opp noen av de yngre. Og Erna Solberg prater om 43 timers uke og pensjonsalder på 70 år i fremtiden så arbeidsplasser finnes nok. Inntektene fra norsk sokkel greier vi ikke å erstatte, men vi har store verdier i Statens pensjonsfond og vi kan fortsette å spise av avkastningen i det uendelige. Andre land rundt oss har ikke den muligheten så jeg er ikke så veldig urolig.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Selv om oljeeventyret i stor grad kollapser er vi fremdeles avhengige av å finne på noe annet om noe skal ta over som den viktigste industrien her til lands. Så det denne undersøkelsen i stor grad sier er ikke noe om de tror noe om hva som skjer med olja. Spørsmålet er om det skjer noe i andre sektorer av betydning.
    ... men vi har store verdier i Statens pensjonsfond og vi kan fortsette å spise av avkastningen i det uendelige.
    Mesteparten av dette vil gå med på å plugge brønner og fjerne plattformer.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, forsvinner mye av det til å rydde opp etter oss så må vi gjøre det. Vi kan ikke etterlate oss en svinesti. Og hvis oljefondet eller Statens Pensjonsfond blir borte pga. dette så er vi på samme nivå som landene rundt oss, da blir det lavere pensjoner og dårligere offentlige ytelser. Men vi er likevel milevis foran de fleste andre land i verden. Dette går bra.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.574
    Antall liker
    17.506
    Torget vurderinger
    2
    Equinor ønsker å bore 3000 nye brønner på norsk sokkel. Dem om det.

    Norge er styrtrikt. Mange andre nasjoner fortjener å få tjene penger på olje og gass og vi vil få vansker med å forsvare at vi skal ta en stor andel av det lille, tilgjengelige karbonbudsjettet, uten at disse utviklingslandene får lov å utvinne sine reserver. Den diskusjonen er allerede i gang og den er steinhard.

    Og kanskje burde man kikke litt på hva som skjer i Pacific Islands Alliance i disse dager. Australia får så det hagler for sin kullutvinning og disse sårbare øynasjonene har tenkt seg en tur til Haag for å anklage oljeproduserende, rike land for å gå inn for å drukne dem.

    Å projisere norsk utvinning til 2070 mot bare disse to bakteppene er ganske illusorisk.

    Når det gjelder "harding-approved" karbonfangst minner jeg om at jeg la inn Elephant Podcast med fire meget gode programmer om hva som gjøres innen karbonfangst.

    Jeg har også nevnt at Sleipner på ett år fanger like mye karbon som vil bli frigjort av Equinors produksjon over to dager ...
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ungdommen har forstått alvoret, men mange av de med god inntekt bryr seg ikke. Kan det ha ned noe å gjøre at mange av de med god inntekt har en større porsjon med egoisme og meg selv først, deretter min neste hvis det er til mitt eget beste?

    https://e24.no/energi/klima/unge-vil-ofre-biff-og-bil-for-klimaet/24674527
    Bl.a.
    De unge er langt mer villige til å ofre flyturer, bilkjøring og kjøtt for å redde klimaet enn eldre. En ny undersøkelse avslører generasjonskløften.
    Undersøkelsen viser også at de med høyest inntekt er mest «klimaskeptiske», mindre bekymret for endringene og mindre villige til å gjøre noe. Det gjelder særlig de med inntekt over 800.000 kroner, opplyser Aasen.
    En næring i Norge som sakte men sikkert blir borte, diskusjonen dreier seg om når den blir irrelevant...Er det i 2035 eller 2050 ? Og hva skjer underveis...

    https://e24.no/energi/olje/unge-nae...indre-tro-paa-oljebransjen-enn-andre/24673317

    Kun 12 prosent av unge næringslivsledere tror olje og gass vil fortsette å være Norges viktigste industri i mer enn 30 år. Nesten halvparten er i høy grad villig til å gå ned i egen levestandard for å skape en bedre verden.
    Fra linken:
    Vis vedlegget 550302

    Gitt at gruppen "unge næringslivsledere" formodentlig tjener en god del mer enn "befolkningen flest", hvordan skal vi se disse to observasjonene dine samlet? Kanskje det er så enkelt som RRR er inne på, at nøkkelordet er "unge" og at dette gir en bias når man bare sammenligner holdningene i grupper med lav og høy inntekt uten å korrigere for aldersfordelingen?
    Ville kansje have været mere relavant at lave en rund spørge rund dette, rettet til de ledende selskaberne inden bransjen, det er fullstendig urelavant hva håndverker Petersen tror, eller murer mester Hansen , eller orla tørrfisk mener eller tror. Her.

    Spør den som har pengene stående i og ejer Olie industrien, og du for et realistisk svar
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Når det gjelder "harding-approved" karbonfangst minner jeg om at jeg la inn Elephant Podcast med fire meget gode programmer om hva som gjøres innen karbonfangst.

    Jeg har også nevnt at Sleipner på ett år fanger like mye karbon som vil bli frigjort av Equinors produksjon over to dager ...
    Vet det, derfor jeg skrev det.:cool:
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det var forutseende mennesker ved inngangen til olja — et lykketreff; hvorfor ga ikke gud eller tilfeldighetene oss noen som kunne bedrive politikk for tiden etter olja? ikke skyld på folket som stemmer; det er som å gjøre seg overflødig som politiker.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og uansett hva man vedtar så må brønnene på et eller annet tidspunkt plugges. Satt av penger? Det er grunner for at dette ikke snakkes så veldig høyt om og at det bare skyves på. Dessuten så betaler staten 78% av utgiftene. Det finnes ingenting i nordsjøen som er så utfordrene som å plugge en gammal brønn, det dukker alltid opp utfordringer og alt skal skje etter Norsok spec. Og det sluntres ikke, spesielt ikke etter Deepwater Horizon.

    Og vi snakker ca. 3000 brønner. Hvis vi sier 300-500 mill pr. brønn så er sikkert det feil, det blir alltid dyrere enn planlagt. Noen brønner har allerede kostet over mrd pr. brønn.

    Det jeg mener er at det er lett å slenge ut noe i all sin iver etter å ville redde jorda men man må ta med alt. Det er alltid bivirkninger/konsekvenser av det vi gjør.
    Men brønnene må jo uansett plugges, enten det skjer om 10, 20 eller 100 år? Eller skal vi bare la gamle nedlagte platformer bare stå der som et monument over Schøtt Pedersen:p, en slags norsk Påskeøya galskap.
    Det er jo det jeg sier. Og det vil koste mer og mer....Legg merke til at det kun er brønnene jeg skriver om, plattformene er et eget kapittel som man egentlig ikke våger å tenke på en gang.

    Hvordan ser du for deg finansieringen av dette forresten? MDG har vel en realistisk løsning tenker jeg?
    Som nevnt tidligere, de må uansett plugges og fjernes, hvordan ser du det for deg? Har FrP en realistisk løsning om femti eller hundre år?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ja, forsvinner mye av det til å rydde opp etter oss så må vi gjøre det. Vi kan ikke etterlate oss en svinesti. Og hvis oljefondet eller Statens Pensjonsfond blir borte pga. dette så er vi på samme nivå som landene rundt oss, da blir det lavere pensjoner og dårligere offentlige ytelser. Men vi er likevel milevis foran de fleste andre land i verden. Dette går bra.
    GØR DET!, tror du skal spørre frue timmerne om hva de synes om at levestandarden går ned for dem og børnene.

    Og husk den Våte plet er for en magt faktor at regne på denne planet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.553
    Antall liker
    37.645
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg mener er at det er lett å slenge ut noe i all sin iver etter å ville redde jorda men man må ta med alt. Det er alltid bivirkninger/konsekvenser av det vi gjør.
    Så det du sier er egentlig at det billigste for Norge vil være å stenge ned faenskapet straks før de rekker å bore enda flere hull som må plugges på skattebetalernes bekostning?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Dette kunne jeg skrevet mye om Terje men gidder ikke, kunne t.o.m lagt ut en P&A plan med estimerte kostnader men gidder ikke det heller. Som sagt tidligere så mente jeg kun at det er ikke nok å drømme, man må kunne se på konsekvensene av drømmene også.

    Hvis du med det FrP greiene satte meg i den båsen så er du like far off der som du er med oljeindustrien.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Det vil selvfølgelig være et behov for olje til kjemikalier, plast og industriproduksjon. Men etterspørselen vil falle dramatisk og da kan vi snakke om en pris på kanskje 10-20 dollar fatet. Da er det takk og god natt Marie for all norsk oljeproduksjon i 2035.
    Går ikke Johan Sverdrup i null på 9 dollar fatet om jeg husker riktig?
    Ekofisk klarer seg vel med 2?
    De tallene må du dokumentere før jeg tror på dem.
    Forundrer meg ikke, Ekofisk har jo produsert over 5 milliarder fat olje men i dag når det er langt mellom elefantene tror jeg man regner 20-40 dollar fatet for mindre felt.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg mener er at det er lett å slenge ut noe i all sin iver etter å ville redde jorda men man må ta med alt. Det er alltid bivirkninger/konsekvenser av det vi gjør.
    Så det du sier er egentlig at det billigste for Norge vil være å stenge ned faenskapet straks før de rekker å bore enda flere hull som må plugges på skattebetalernes bekostning?
    Der står vel ikke noget i kontrakterne som pålegger olie selskaberne at ta denne kost, såvidt jeg ved!
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det jeg mener er at det er lett å slenge ut noe i all sin iver etter å ville redde jorda men man må ta med alt. Det er alltid bivirkninger/konsekvenser av det vi gjør.
    Så det du sier er egentlig at det billigste for Norge vil være å stenge ned faenskapet straks før de rekker å bore enda flere hull som må plugges på skattebetalernes bekostning?
    Vet ikke hva som blir billigst. Men tviler på at det er vilje til noe som helst. Under forrige oljekrise 2014 og utover så var det forslag om å plugge tilbake brønner mens kapasiteten på rigger/personell/utstyr var god da selskapene kuttet aktiviteten. Men verken de eller staten var særlig interessert, de var mest interessert i å tjene mer penger, kutte kostnader og sparke folk.

    Plugging av brønner er kun utgift derfor skyves dette foran seg men på et eller annet tidspunkt så må man begynne å gjøre dette i stor skala. Og det blir dyrt!
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg mener er at det er lett å slenge ut noe i all sin iver etter å ville redde jorda men man må ta med alt. Det er alltid bivirkninger/konsekvenser av det vi gjør.
    Så det du sier er egentlig at det billigste for Norge vil være å stenge ned faenskapet straks før de rekker å bore enda flere hull som må plugges på skattebetalernes bekostning?
    Der står vel ikke noget i kontrakterne som pålegger olie selskaberne at ta denne kost, såvidt jeg ved!
    Og, som tidligere nevnt at stenge brønde og plattformene ned vil spise mesteparten av hva vi har på Bok.

    Det betyder pr defination, at vil ikke har kapitalen som trengs for en omstilling av genergi sektoren, og at levestandarden vil falde drastisk i dette Land!

    Herom er der ingen tvilv!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette kunne jeg skrevet mye om Terje men gidder ikke, kunne t.o.m lagt ut en P&A plan med estimerte kostnader men gidder ikke det heller. Som sagt tidligere så mente jeg kun at det er ikke nok å drømme, man må kunne se på konsekvensene av drømmene også.

    Hvis du med det FrP greiene satte meg i den båsen så er du like far off der som du er med oljeindustrien.
    Du nevner MDG som ønsker en nedtrapping i oljenæringen, FrP står for der motsatte, de har også fornekterskrullinger i partiet, synes det passet veldig bra jeg:)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En næring i Norge som sakte men sikkert blir borte, diskusjonen dreier seg om når den blir irrelevant...Er det i 2035 eller 2050 ? Og hva skjer underveis...

    https://e24.no/energi/olje/unge-nae...indre-tro-paa-oljebransjen-enn-andre/24673317

    Kun 12 prosent av unge næringslivsledere tror olje og gass vil fortsette å være Norges viktigste industri i mer enn 30 år. Nesten halvparten er i høy grad villig til å gå ned i egen levestandard for å skape en bedre verden.
    To av tre unge næringslivsledere tror olje og gass vil være det viktigste innen norsk industri i mindre enn 20 år fremover.

    Det viser en undersøkelse som rådgivningsselskapet First House har gjennomført.

    6 prosent tror dominansen vil vedvare i 30–40 år, mens 6 prosent tror den holder i over 40 år.

    Det er en betraktelig mindre tro på oljenæringens fremtid som en grunnpilar i norsk økonomi enn hva gjelder unge voksne nordmenn generelt.
    Jeg skjønner ikke helt poenget med slike poster.

    Hvor mange av de spurte tror du har såpass kunnskap om dette at de faktisk kan gjøre en kvalifiser synsing.

    Jeg må jo si at ryggmargsfølelsen min sier at O&G ikke bør være største næring etter 2050.

    Det burde kanskje være havbruk:
    file:///C:/Users/Kontor%20PC/Downloads/nokkeltall-havbruk-2018.pdf
    Men med mindre enn 10 000 sysselsatte i dag så er det jo et stykke frem. Selv om eksportverdi er 100 MRD.

    Hva med fornybar energi
    https://www.menon.no/wp-content/uploads/2018-76-Fornybarnæringen-i-Norge-2017.pdf
    Vel med omsetning på under 20 MRD og ca 7000 sysselsatte så er det et stykke opp.

    Man kan sikkert finne store tall for IT/Bank - men det er jo mere servicenæringer så det er vel ikke det vi skal leve av.

    For ordens skyld - tallene for oljeindustrien er:
    Eksportverdi: 534 MRD hvor over halvparten havner i statskassen
    Sysselsatte: ca 170 000


    https://www.norskpetroleum.no/
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, forsvinner mye av det til å rydde opp etter oss så må vi gjøre det. Vi kan ikke etterlate oss en svinesti. Og hvis oljefondet eller Statens Pensjonsfond blir borte pga. dette så er vi på samme nivå som landene rundt oss, da blir det lavere pensjoner og dårligere offentlige ytelser. Men vi er likevel milevis foran de fleste andre land i verden. Dette går bra.
    GØR DET!, tror du skal spørre frue timmerne om hva de synes om at levestandarden går ned for dem og børnene.

    Og husk den Våte plet er for en magt faktor at regne på denne planet.
    Spør du barna så kan du bli overrasket over svaret:)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tror dere som forsvarer oljenæringen uansett argument at vi skal fortsette vår forbruksvekst inn i evigheten? Hvor mange TVer, Båter, kvadratmeter, hytter,,biffer, flyturer, klær, fjas og tull er nok ? Ser dere ikke hvor det bærer avsted?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Dette kunne jeg skrevet mye om Terje men gidder ikke, kunne t.o.m lagt ut en P&A plan med estimerte kostnader men gidder ikke det heller. Som sagt tidligere så mente jeg kun at det er ikke nok å drømme, man må kunne se på konsekvensene av drømmene også.

    Hvis du med det FrP greiene satte meg i den båsen så er du like far off der som du er med oljeindustrien.
    Du nevner MDG som ønsker en nedtrapping i oljenæringen, FrP står for der motsatte, de har også fornekterskrullinger i partiet, synes det passet veldig bra jeg:)
    Hvis du med dette mener at jeg er en fornekter så er du fortsatt far out.

    Man må kunne komme med fakta om hvordan ting virker i praksis uten at man er talsmann for oljeindustrien.

    Av og til så kan det virke som om folk tror at en oljebrønn er noe med en kran på toppen som man bare kan skru igjen, litt sånn som den i vasken på kjøkkenet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Tror dere som forsvarer oljenæringen uansett argument at vi skal fortsette vår forbruksvekst inn i evigheten? Hvor mange TVer, Båter, kvadratmeter, hytter,,biffer, flyturer, klær, fjas og tull er nok ? Ser dere ikke hvor det bærer avsted?
    Synes man kan prøve å være litt mer nyansert. Når de fleste er enige om at slutten på eventyret er nær så er det jo interessant å diskutere hvorfor man skal avslutte noe som uansett går mot slutten. Vil man ta regningen med en gang før man har en ny plan eller vil man stole på kvotemarkedet og markedskreftene?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tror dere som forsvarer oljenæringen uansett argument at vi skal fortsette vår forbruksvekst inn i evigheten? Hvor mange TVer, Båter, kvadratmeter, hytter,,biffer, flyturer, klær, fjas og tull er nok ? Ser dere ikke hvor det bærer avsted?
    Det har vel ingen ting med å forsvare oljenæringen å gjøre.
    Men jeg skjønner ikke poenget med å late som om verden er en helt annen enn den er.

    Fant denne på FB i dag:
    https://www.motor.no/artikler/2019/...QafYnC2Duus9Xr0dMOjeUBvMZp7ZN24JevqxP8zEnE6-0

    Hva tror han om elbil-utviklingen i land som Italia og hans eget Spania, to av Europas største bilnasjoner som tilsammen solgte drøyt 3900 elbiler i første kvartal (mot over 27.000 i Norge)?


    Ellers - det er jo bra trøkk i sol/vind markedet for tiden - enormt med utbygging. Men den nye fornybare kapasiteten greier ikke en gang å ta unna veksten i etterspørselen etter energi.

    Og du kan selvsagt harselere med biffer, flyturer, TVer og alt det der - men veksten etter energi kommer ikke fra Norge. Den kommer fra Afrika, Asia og midtøsten.
    Og fattige land i Afrika vil gjerne ha sikker strømforsyning og når levestandarden øker - så vil de bruke mer strøm. Det er der etterspørselen kommer fra - ikke nordmenn som vil ha varmekabler i garasjen.




    Hva mener du er største nøring i Norge i 2050 - hvor mange sysselsatte der og hvor mange mener du vi har i oljenæringen å gjøre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Største næring i 2050 tror jeg vil være sjømatnæringen. Men det er vanskelig å spå om fremtiden.
    Angående behov for energi så henger alt på utviklingen av batterier. (Nevnt flere ganger i denne og andre tråder) Greier vi å knekke den nøtta slik at vi kan produsere effektive og rimelige batterier blir det en revolusjon. I områdene du nevner er det mye sol (og vind), kan man lagre den energien på en rimelig måte og hente den ut etter behov så skjer det noe.
    Angående elbil så er det linker til hva sjefen i Volkswagen sier, han mener at tidspunktet for når elbil blir like rimelig som en fossilbil nærmer seg raskt. (Sannsynligvis vil den deretter bli billigere) Jeg er ikke i tvil om at elbilene kan selges i millioner hvis de kommer ned i pris. Full tank tilnærmet gratis er fristende for folk i Afrika, Midt-Østen og Asia også.
     

    ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    411
    Antall liker
    37
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det vil selvfølgelig være et behov for olje til kjemikalier, plast og industriproduksjon. Men etterspørselen vil falle dramatisk og da kan vi snakke om en pris på kanskje 10-20 dollar fatet. Da er det takk og god natt Marie for all norsk oljeproduksjon i 2035.
    Går ikke Johan Sverdrup i null på 9 dollar fatet om jeg husker riktig?
    Ekofisk klarer seg vel med 2?
    De tallene må du dokumentere før jeg tror på dem.
    Ekofisk klarer seg vel med 2?
    Jeg finner ikke 2 dollar, men finner denne linken som sier at feltene i norge har snitt på 6 pga de 4 store feltene og da er vel Ekofisk med. Og da blir vel prisen lavere enn 6 på Ekofisk?
    Rystad Energy | Oljenytt
    Se under: Så mye billigere er det å produsere på norsk sokkel enn britisk
    Store felt gir lavere enhetskostnader. – Uten de fire største feltene ville bildet sett annerledes ut, sier sjeføkonomen. På den andre siden av Nordsjøen er kostnadene langt høyere. Snittkostnaden for et produsert fat på britisk sokkel var i 2017 16 dollar, mot 6 dollar på norsk sokkel.

    Går ikke Johan Sverdrup i null på 9 dollar fatet om jeg husker riktig?
    Retter meg selv med under 15 dollar fatet med kurs på 7,9. Dette var i februar 2018.
    https://e24.no/naeringsliv/i/0nrQwB/...timen-fra-2022
    Med dagens dollar er jeg vel ikke så veldig langt ifra.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Største næring i 2050 tror jeg vil være sjømatnæringen. Men det er vanskelig å spå om fremtiden.
    Angående behov for energi så henger alt på utviklingen av batterier. (Nevnt flere ganger i denne og andre tråder) Greier vi å knekke den nøtta slik at vi kan produsere effektive og rimelige batterier blir det en revolusjon. I områdene du nevner er det mye sol (og vind), kan man lagre den energien på en rimelig måte og hente den ut etter behov så skjer det noe.
    Angående elbil så er det linker til hva sjefen i Volkswagen sier, han mener at tidspunktet for når elbil blir like rimelig som en fossilbil nærmer seg raskt. (Sannsynligvis vil den deretter bli billigere) Jeg er ikke i tvil om at elbilene kan selges i millioner hvis de kommer ned i pris. Full tank tilnærmet gratis er fristende for folk i Afrika, Midt-Østen og Asia også.
    Vi er helt enig om disse effektene. Men ting tar tid.....
    Når nye elbiler blir billig, så vil prisen på brukte fossilbiler falle. Så de vil være enda billigere.

    Man klager på tilgang til ladere i Norge med over 10 000 i vårt lille land. Hvor mange ladere ser du for deg i Afrika/Asia for at denne elbilrevolusjonen skal skje...?

    Hvor lang tid tar det å bygge opp nok produksjonskapasitet til å bytte ut feks halvparten av alle fossilbiler i verden..?

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det vil selvfølgelig være et behov for olje til kjemikalier, plast og industriproduksjon. Men etterspørselen vil falle dramatisk og da kan vi snakke om en pris på kanskje 10-20 dollar fatet. Da er det takk og god natt Marie for all norsk oljeproduksjon i 2035.
    Dette er jo bare meningsløse fantasitall trukket ut av luften.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    En næring i Norge som sakte men sikkert blir borte, diskusjonen dreier seg om når den blir irrelevant...Er det i 2035 eller 2050 ? Og hva skjer underveis...

    https://e24.no/energi/olje/unge-nae...indre-tro-paa-oljebransjen-enn-andre/24673317

    Kun 12 prosent av unge næringslivsledere tror olje og gass vil fortsette å være Norges viktigste industri i mer enn 30 år. Nesten halvparten er i høy grad villig til å gå ned i egen levestandard for å skape en bedre verden.
    To av tre unge næringslivsledere tror olje og gass vil være det viktigste innen norsk industri i mindre enn 20 år fremover.

    Det viser en undersøkelse som rådgivningsselskapet First House har gjennomført.

    6 prosent tror dominansen vil vedvare i 30–40 år, mens 6 prosent tror den holder i over 40 år.

    Det er en betraktelig mindre tro på oljenæringens fremtid som en grunnpilar i norsk økonomi enn hva gjelder unge voksne nordmenn generelt.
    Jeg skjønner ikke helt poenget med slike poster.

    Hvor mange av de spurte tror du har såpass kunnskap om dette at de faktisk kan gjøre en kvalifiser synsing.

    Jeg må jo si at ryggmargsfølelsen min sier at O&G ikke bør være største næring etter 2050.

    Det burde kanskje være havbruk:
    file:///C:/Users/Kontor%20PC/Downloads/nokkeltall-havbruk-2018.pdf
    Men med mindre enn 10 000 sysselsatte i dag så er det jo et stykke frem. Selv om eksportverdi er 100 MRD.

    Hva med fornybar energi
    https://www.menon.no/wp-content/uploads/2018-76-Fornybarnæringen-i-Norge-2017.pdf
    Vel med omsetning på under 20 MRD og ca 7000 sysselsatte så er det et stykke opp.

    Man kan sikkert finne store tall for IT/Bank - men det er jo mere servicenæringer så det er vel ikke det vi skal leve av.

    For ordens skyld - tallene for oljeindustrien er:
    Eksportverdi: 534 MRD hvor over halvparten havner i statskassen
    Sysselsatte: ca 170 000


    https://www.norskpetroleum.no/
    SE RIGTIG GODT PÅ TALLENE HER, og fortel mig så hva så skal ta over for dette eventyr!.

    Der er intet der realistisk kan ta over, så det betyder nedgang på nedgang i levestandard i takt med en eventuel nedstengning.

    Og når valget bliver mellem yderligere nedgang i levestandard, ell Påske Ø senariet, da er jeg bange for at Moder Norge vil fortelle far at børnene velbefinnende er viktigere en statuerne i Nordsø bassenget.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det vil selvfølgelig være et behov for olje til kjemikalier, plast og industriproduksjon. Men etterspørselen vil falle dramatisk og da kan vi snakke om en pris på kanskje 10-20 dollar fatet. Da er det takk og god natt Marie for all norsk oljeproduksjon i 2035.
    Dette er jo bare meningsløse fantasitall trukket ut av luften.
    Tall i 2035 er uansett umulig å si eksakt, kall det fantasitall, whatever.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En næring i Norge som sakte men sikkert blir borte, diskusjonen dreier seg om når den blir irrelevant...Er det i 2035 eller 2050 ? Og hva skjer underveis...

    https://e24.no/energi/olje/unge-nae...indre-tro-paa-oljebransjen-enn-andre/24673317

    Kun 12 prosent av unge næringslivsledere tror olje og gass vil fortsette å være Norges viktigste industri i mer enn 30 år. Nesten halvparten er i høy grad villig til å gå ned i egen levestandard for å skape en bedre verden.
    To av tre unge næringslivsledere tror olje og gass vil være det viktigste innen norsk industri i mindre enn 20 år fremover.

    Det viser en undersøkelse som rådgivningsselskapet First House har gjennomført.

    6 prosent tror dominansen vil vedvare i 30–40 år, mens 6 prosent tror den holder i over 40 år.

    Det er en betraktelig mindre tro på oljenæringens fremtid som en grunnpilar i norsk økonomi enn hva gjelder unge voksne nordmenn generelt.
    Jeg skjønner ikke helt poenget med slike poster.

    Hvor mange av de spurte tror du har såpass kunnskap om dette at de faktisk kan gjøre en kvalifiser synsing.

    Jeg må jo si at ryggmargsfølelsen min sier at O&G ikke bør være største næring etter 2050.

    Det burde kanskje være havbruk:
    file:///C:/Users/Kontor%20PC/Downloads/nokkeltall-havbruk-2018.pdf
    Men med mindre enn 10 000 sysselsatte i dag så er det jo et stykke frem. Selv om eksportverdi er 100 MRD.

    Hva med fornybar energi
    https://www.menon.no/wp-content/uploads/2018-76-Fornybarnæringen-i-Norge-2017.pdf
    Vel med omsetning på under 20 MRD og ca 7000 sysselsatte så er det et stykke opp.

    Man kan sikkert finne store tall for IT/Bank - men det er jo mere servicenæringer så det er vel ikke det vi skal leve av.

    For ordens skyld - tallene for oljeindustrien er:
    Eksportverdi: 534 MRD hvor over halvparten havner i statskassen
    Sysselsatte: ca 170 000


    https://www.norskpetroleum.no/
    SE RIGTIG GODT PÅ TALLENE HER, og fortel mig så hva så skal ta over for dette eventyr!.

    Der er intet der realistisk kan ta over, så det betyder nedgang på nedgang i levestandard i takt med en eventuel nedstengning.

    Og når valget bliver mellem yderligere nedgang i levestandard, ell Påske Ø senariet, da er jeg bange for at Moder Norge vil fortelle far at børnene velbefinnende er viktigere en statuerne i Nordsø bassenget.
    Hvor mange av de 170.000 er pensjonister i 2035? Jeg har mistanke om at det er ganske mange...

    Pensjonistbølge treffer Equinor – jakter de unge
    https://www.nrk.no/rogaland/oljebransjen-intensiverer-jakten-pa-unge-ansatte-1.14373271
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.553
    Antall liker
    37.645
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det vil selvfølgelig være et behov for olje til kjemikalier, plast og industriproduksjon. Men etterspørselen vil falle dramatisk og da kan vi snakke om en pris på kanskje 10-20 dollar fatet. Da er det takk og god natt Marie for all norsk oljeproduksjon i 2035.
    Dette er jo bare meningsløse fantasitall trukket ut av luften.
    Det er informert gjetting, men det er seriøse analytikere som (f eks BNP Paribas) som mener at dette er realistiske oljepriser noen år frem i tid.

    Husk også at Equinors slankeprogram for Sverdrup fikk breakeven ned fra det opprinnelige estimatet på 100 dollar til ca 15 dollar pr fat for første fase og 20 dollar for hele feltet. De målsettingene var kanskje ikke trukket helt ut av luften, de heller.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    En næring i Norge som sakte men sikkert blir borte, diskusjonen dreier seg om når den blir irrelevant...Er det i 2035 eller 2050 ? Og hva skjer underveis...

    https://e24.no/energi/olje/unge-nae...indre-tro-paa-oljebransjen-enn-andre/24673317

    Kun 12 prosent av unge næringslivsledere tror olje og gass vil fortsette å være Norges viktigste industri i mer enn 30 år. Nesten halvparten er i høy grad villig til å gå ned i egen levestandard for å skape en bedre verden.
    To av tre unge næringslivsledere tror olje og gass vil være det viktigste innen norsk industri i mindre enn 20 år fremover.

    Det viser en undersøkelse som rådgivningsselskapet First House har gjennomført.

    6 prosent tror dominansen vil vedvare i 30–40 år, mens 6 prosent tror den holder i over 40 år.

    Det er en betraktelig mindre tro på oljenæringens fremtid som en grunnpilar i norsk økonomi enn hva gjelder unge voksne nordmenn generelt.
    Jeg skjønner ikke helt poenget med slike poster.

    Hvor mange av de spurte tror du har såpass kunnskap om dette at de faktisk kan gjøre en kvalifiser synsing.

    Jeg må jo si at ryggmargsfølelsen min sier at O&G ikke bør være største næring etter 2050.

    Det burde kanskje være havbruk:
    file:///C:/Users/Kontor%20PC/Downloads/nokkeltall-havbruk-2018.pdf
    Men med mindre enn 10 000 sysselsatte i dag så er det jo et stykke frem. Selv om eksportverdi er 100 MRD.

    Hva med fornybar energi
    https://www.menon.no/wp-content/uploads/2018-76-Fornybarnæringen-i-Norge-2017.pdf
    Vel med omsetning på under 20 MRD og ca 7000 sysselsatte så er det et stykke opp.

    Man kan sikkert finne store tall for IT/Bank - men det er jo mere servicenæringer så det er vel ikke det vi skal leve av.

    For ordens skyld - tallene for oljeindustrien er:
    Eksportverdi: 534 MRD hvor over halvparten havner i statskassen
    Sysselsatte: ca 170 000


    https://www.norskpetroleum.no/
    SE RIGTIG GODT PÅ TALLENE HER, og fortel mig så hva så skal ta over for dette eventyr!.

    Der er intet der realistisk kan ta over, så det betyder nedgang på nedgang i levestandard i takt med en eventuel nedstengning.

    Og når valget bliver mellem yderligere nedgang i levestandard, ell Påske Ø senariet, da er jeg bange for at Moder Norge vil fortelle far at børnene velbefinnende er viktigere en statuerne i Nordsø bassenget.
    Hvor mange av de 170.000 er pensjonister i 2035? Jeg har mistanke om at det er ganske mange...

    Pensjonistbølge treffer Equinor – jakter de unge
    https://www.nrk.no/rogaland/oljebransjen-intensiverer-jakten-pa-unge-ansatte-1.14373271
    Herre Gud Terje, ja vi død, men neste generation skal også ha noget at leve av.

    Halv paret av 534 miliarde altså 267 Milliader havner i stat kassen,!!!

    Hvor mange årsverk tror du det finansere i den offentlige sekter.

    Jesus, 170000 arbejdsplasser i Olie næreringen og det er vel noget tilsvarende vi taler om indenfor den Offenlige sekter.

    Der bliver mange fattige som lever av at trille tommelfingre i fremtiden, vis fantasien din bliver virkelighet, hva den ikke gør,

    Flere mennesker betyder mere forbrug og resten av planeten befolkning ønsker vegst motsatt du, som ønsker stagnition.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    SE RIGTIG GODT PÅ TALLENE HER, og fortel mig så hva så skal ta over for dette eventyr!.

    Der er intet der realistisk kan ta over, så det betyder nedgang på nedgang i levestandard i takt med en eventuel nedstengning.

    Og når valget bliver mellem yderligere nedgang i levestandard, ell Påske Ø senariet, da er jeg bange for at Moder Norge vil fortelle far at børnene velbefinnende er viktigere en statuerne i Nordsø bassenget.
    Hvor mange av de 170.000 er pensjonister i 2035? Jeg har mistanke om at det er ganske mange...

    Pensjonistbølge treffer Equinor – jakter de unge
    https://www.nrk.no/rogaland/oljebransjen-intensiverer-jakten-pa-unge-ansatte-1.14373271
    Herre Gud Terje, ja vi død, men neste generation skal også ha noget at leve av.

    Halv paret av 534 miliarde altså 267 Milliader havner i stat kassen,!!!

    Hvor mange årsverk tror du det finansere i den offentlige sekter.

    Jesus, 170000 arbejdsplasser i Olie næreringen og det er vel noget tilsvarende vi taler om indenfor den Offenlige sekter.

    Der bliver mange fattige som lever av at trille tommelfingre i fremtiden, vis fantasien din bliver virkelighet, hva den ikke gør,

    Flere mennesker betyder mere forbrug og resten av planeten befolkning ønsker vegst motsatt du, som ønsker stagnition.
    Hvor lenge ser du for deg norsk olje- og gassproduksjon? Hundre år? Tusen år? Og hva skjer etter det? Armageddon?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    SE RIGTIG GODT PÅ TALLENE HER, og fortel mig så hva så skal ta over for dette eventyr!.

    Der er intet der realistisk kan ta over, så det betyder nedgang på nedgang i levestandard i takt med en eventuel nedstengning.

    Og når valget bliver mellem yderligere nedgang i levestandard, ell Påske Ø senariet, da er jeg bange for at Moder Norge vil fortelle far at børnene velbefinnende er viktigere en statuerne i Nordsø bassenget.
    Hvor mange av de 170.000 er pensjonister i 2035? Jeg har mistanke om at det er ganske mange...

    Pensjonistbølge treffer Equinor – jakter de unge
    https://www.nrk.no/rogaland/oljebransjen-intensiverer-jakten-pa-unge-ansatte-1.14373271
    Herre Gud Terje, ja vi død, men neste generation skal også ha noget at leve av.

    Halv paret av 534 miliarde altså 267 Milliader havner i stat kassen,!!!

    Hvor mange årsverk tror du det finansere i den offentlige sekter.

    Jesus, 170000 arbejdsplasser i Olie næreringen og det er vel noget tilsvarende vi taler om indenfor den Offenlige sekter.

    Der bliver mange fattige som lever av at trille tommelfingre i fremtiden, vis fantasien din bliver virkelighet, hva den ikke gør,

    Flere mennesker betyder mere forbrug og resten av planeten befolkning ønsker vegst motsatt du, som ønsker stagnition.
    Hvor lenge ser du for deg norsk olje- og gassproduksjon? Hundre år? Tusen år? Og hva skjer etter det? Armageddon?
    At vi forsetter på 1 Klasse intil det smeller.

    100 år , det smeller før det, vi som generation har været forskånet for en verdens omfattende Krig, dette lod tilfaller neppe den nye generation, hertil er vi for mange mennesker så planetens bære dyktighet rekker ikke lengere.

    Og når krybben er tom bides hestene.

    Vand mangel bliver vel det første som kan trikke et kommende dommedag senarie, alternativ planeten fostre en ny type svarte død, som kan rense lidt ut i antallet av beboer.

    Planet har det fint, den er her også om 1 million år, men vi er neppe med på rejsen til den tid.

    Mvh
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Herre Gud Terje, ja vi død, men neste generation skal også ha noget at leve av.

    Halv paret av 534 miliarde altså 267 Milliader havner i stat kassen,!!!

    Hvor mange årsverk tror du det finansere i den offentlige sekter.

    Jesus, 170000 arbejdsplasser i Olie næreringen og det er vel noget tilsvarende vi taler om indenfor den Offenlige sekter.

    Der bliver mange fattige som lever av at trille tommelfingre i fremtiden, vis fantasien din bliver virkelighet, hva den ikke gør,

    Flere mennesker betyder mere forbrug og resten av planeten befolkning ønsker vegst motsatt du, som ønsker stagnition.
    Hvor lenge ser du for deg norsk olje- og gassproduksjon? Hundre år? Tusen år? Og hva skjer etter det? Armageddon?
    At vi forsetter på 1 Klasse intil det smeller.

    100 år , det smeller før det, vi som generation har været forskånet for en verdens omfattende Krig, dette lod tilfaller neppe den nye generation, hertil er vi for mange mennesker så planetens bære dyktighet rekker ikke lengere.

    Og når krybben er tom bides hestene.

    Vand mangel bliver vel det første som kan trikke et kommende dommedag senarie, alternativ planeten fostre en ny type svarte død, som kan rense lidt ut i antallet av beboer.

    Planet har det fint, den er her også om 1 million år, men vi er neppe med på rejsen til den tid.

    Mvh
    Greit å få det avklart.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det vil selvfølgelig være et behov for olje til kjemikalier, plast og industriproduksjon. Men etterspørselen vil falle dramatisk og da kan vi snakke om en pris på kanskje 10-20 dollar fatet. Da er det takk og god natt Marie for all norsk oljeproduksjon i 2035.
    Dette er jo bare meningsløse fantasitall trukket ut av luften.
    Det er informert gjetting, men det er seriøse analytikere som (f eks BNP Paribas) som mener at dette er realistiske oljepriser noen år frem i tid.

    Husk også at Equinors slankeprogram for Sverdrup fikk breakeven ned fra det opprinnelige estimatet på 100 dollar til ca 15 dollar pr fat for første fase og 20 dollar for hele feltet. De målsettingene var kanskje ikke trukket helt ut av luften, de heller.
    Vel - hva er forutsetningene...?

    Norge er vel betraktet som en enorm suksess i elbilsammenheng.
    https://www.ssb.no/bilreg

    Så med massiv subsidiering, rik befolkning osv - har vi i løpet av 10 år greid å få på plass 195 000 elbiler av totalt 2,7 millioner personbiler og 0,5 mil varebiler. også kommer jo lastebiler på toppen. Så vi har vel i Norge neppe erstattet mer enn 5% av fossilforbruket.

    Det tar nok litt tid å erstatte 1 MRD biler med forbrenningsmotor globalt.

    Mvh
    OMF
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Så har man jo all kullkraften som skal erstattes, kommer til å bli et ramaskrik i Polen og Poxit avstemning når kvoteprisene stiger til det ulønnsomme i løpet av en 10-15 års periode. Hjelper nok ikke at Tyskland og Russland har routet gassrørene utenom øst-Europa landene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Så har man jo all kullkraften som skal erstattes, kommer til å bli et ramaskrik i Polen og Poxit avstemning når kvoteprisene stiger til det ulønnsomme i løpet av en 10-15 års periode. Hjelper nok ikke at Tyskland og Russland har routet gassrørene utenom øst-Europa landene.
    Etter min oppfatning er 10-15 år laaang tid. Tenk bare på hva som har skjedd de siste 10-15 årene og utviklingen ser ikke ut til å gå saktere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn