En 15" bassdriver blir til

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.461
    Antall liker
    13.988
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skal teste etter endt arbeidsdag.

    Jeg kjører for tiden doble GPA 414 i åpen midbass.

    Kan vel bare bevege mobiltlf. med noen ulyder på baksiden fra senter og utover mot kantoppheng og høre om det er noen forskjell.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Hva med et brennende lys på den ene siden og å blåse mot opphenget gjennom et sugerør på den andre siden?

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Troels belyser viktigheten (med målinger) av korrekt overgang mellom membran og yttre oppheng i sin siste artikkel om Seas W12CY003.
    Han utroper den til den beste mellomtonen han har hatt (mellom 200 - 5000 hz).
    Joeg også leste det, men den problematikken (hva opphengsbelgen angår) er vel ikke tema på trekkspillbelg, vil jeg tro.
    Men, kona påstår jeg har tatt feil før, hu. Ekskona, mente jeg kun gjorde feil, men det løste jeg greit med å flytte ut til slutt :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.223
    Antall liker
    4.860
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Troels belyser viktigheten (med målinger) av korrekt overgang mellom membran og yttre oppheng i sin siste artikkel om Seas W12CY003.
    Han utroper den til den beste mellomtonen han har hatt (mellom 200 - 5000 hz).
    De har vel perfeksjonert kunnskapen på det der over årtier. Balansen mellom ettergivenhet - dempning av kantoppbrytning ?
    Denne artikkelen omhandler modifisering med et målbart resultat. Mulig det er vanskelig å støpe opphenget presist nok eller om coatingen er vurdert for arbeidskrevende. Heller ikke usannsynlig at Seas omfavner løsningen. (For meg og Vår Herre er intet umulig var det en som uttalte).
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Troels belyser viktigheten (med målinger) av korrekt overgang mellom membran og yttre oppheng i sin siste artikkel om Seas W12CY003.
    Han utroper den til den beste mellomtonen han har hatt (mellom 200 - 5000 hz).
    De har vel perfeksjonert kunnskapen på det der over årtier. Balansen mellom ettergivenhet - dempning av kantoppbrytning ?
    Denne artikkelen omhandler modifisering med et målbart resultat. Mulig det er vanskelig å støpe opphenget presist nok eller om coatingen er vurdert for arbeidskrevende. Heller ikke usannsynlig at Seas omfavner løsningen. (For meg og Vår Herre er intet umulig var det en som uttalte).
    Kantsmøring har det iboende i seg at det er vanskelig å få til god repeterbarhet. Man får både en sample-to-sample effekt og en fatigue-effekt, der førstnevnte kan gi avvik fra den ene produserte enheten til den neste, og sistnevnte er mer en greie som gjør at man for eksempel har en annen smøring på de siste enhetene på fredag enn man hadde på de første på mandag.

    Selve støpingen er ikke vanskelig, heller ikke det å designe et perfekt oppheng etter prøv-feil-metoden. Men det å lage et eget verktøy bare for én driver er arbeidskrevende og vesentlig dyrere enn å bruke et eksisterende verktøy. Både spolevekt og membranvekt, kraftfaktor, spider og støvhette (eller ikke støvhette), samt membranens stivhet og form påvirker hva som er det perfekte opphenget for en gitt driver.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En ser lett gjennom opphenget på JBL som jeg har i hus også.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.223
    Antall liker
    4.860
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Repeterbarhet er en utfordring ja. Det er kanskje andre måter å overkomme opphengets motfasemønstre på (ref Purifi). Normalt ingen problem for basser med og uten trekkspill, men her skal det deles oppe i mellomtonen. Finnes det "støyskjermer" for opphenget?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.461
    Antall liker
    13.988
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skal teste etter endt arbeidsdag.

    Jeg kjører for tiden doble GPA 414 i åpen midbass.

    Kan vel bare bevege mobiltlf. med noen ulyder på baksiden fra senter og utover mot kantoppheng og høre om det er noen forskjell.
    Ferdig på jobb.
    Testet med 400 hz sine wave fra mobil på begge de blå merkene fra baksiden av membranet mens heg hadde øret foran. Rakk akkurat rundt med armen.

    Vis vedlegget 550145

    Hører ingen endring i volum....som jeg egentlig trodde.
    GPA har vel snøring på hva de holder på med.

    MEN, jeg er overrasket over hvor mye som likevel slipper igjennom membranet.

    Et praktisk og tydelig eksempel på hvor viktig det er å dempe "riktig" for mellomtone i kasser.

    Har ikke testet på TAD 1201, men vil også gjøre det...når jeg gidder....bare for å sammenligne.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Du er inne på noe viktig. De som hevder at udempede kabinetter er veien å gå har jeg vanskelig for å ta seriøst.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.158
    Antall liker
    7.685
    Sted
    Kongsberg
    Hvis man er seriøs kjører man selvfølgelig dobbel eller trippel isobarik. Da blir lekkasjen mindre. Snur man den ene driveren tar man litt ulineariterer i samme slengen.

    Går det an å ønske seg elementer med en fin liten plattform til et akselerometer på 4 gram? Det er viktig at plattformen følger spolens bevegelse uten resonnanser eller fasedreining. Med andre ord så bør den kobles stivt til spolen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Det burde gå veldig fint å montere en slik på støvhetta i og med at den er såpass høy. Den vil uansett ikke være effektiv i området der det kan være aktuelt å snakke om resonanser i en 90mm støvhette.

    Isobarik gjør egentlig bare det samme som å sette driveren i dobbelt så stor kasse.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Isobarik gjør egentlig bare det samme som å sette driveren i dobbelt så stor kasse.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Ja, det er vel greit - på bekostning av effektivitet da, men like viktig er jo at driver nr.2 virker som en buffer for kabinett refleksjoner/ resonanser - DET er bra !
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Isobarik gjør egentlig bare det samme som å sette driveren i dobbelt så stor kasse.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Ja, det er vel greit - på bekostning av effektivitet da, men like viktig er jo at driver nr.2 virker som en buffer for kabinett refleksjoner/ resonanser - DET er bra !
    Disse tanker deler jeg med deg - skulle vært interessant å vite hvor mye forbedringen blir.
    Ufattelig lite informasjon å finne om dette her, fra folk som har prøvd det ut skikkelig - kun påstander.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Det er jo avsporing mht tråden, men mener å ha lest at forskjellen kan være helt opp mot 40 db mer dempning av kabinett lyd ( kanskje med metallmembraner ? )
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Jeg har nå jobbet litt med varianter av støttekomponentene rundt motoren Jeg har foreløpig 2 varianter. Den første er en dreid og maskinert del som holder motoren til chassis, og som holder polstykket til ytterkappen. Komplett ser det omtrent slik ut:

    Turned adapter.jpg


    Ringen i front er altså en adapterring, siden rivet hole pattern diameter er 126mm, mens OD på motoren er bare 106mm.

    Jeg har også vurdert muligheten for å lage en helt omsluttende kappe, men jeg er redd det blir en veldig dyr driver.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Løsning nr to er litt interessant både ved at den ar et visuelt særpreg, men også ved at den er tildels mye rimeligere å produsere. Noen vil sikkert spørre seg om dette er solid nok. Kortversjonen er JA. Jeg har benyttet 16mm aluminium på tegningen, og godstykkelsen i selve profilen er ikke noe sted under 10mm. For å sette ting litt i perspektiv er altså ytterdiameteren på stålet (innenfor disse profilene) omtrent det samme som den store motoren Seas bruker på 6,5" drivere, Hele konstruksjonen (motoren) er 12cm dyp og ca 14cm bred.

    Sånn ser den ut, er det noen andre enn meg som synes den er litt kul?:

    Sheet adapter.jpg


    Ringen i front her er ikke en del av motoren, men rett og slett den delen av chassis som motoren er festet i. Man behøver med andre ord ikke en egen del for å tilpasse diameteren når det løses på denne måten.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Alt 2 , ser kul ut og hvis den et like bra - bare billig , så er vel saken grei !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Designe et støvfilter kanskje - for sikkerhetsskyld
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Da har jeg lekt meg litt med å tegne dette inn på chassis, og sette på plass membran og spole. Oppheng og litt annet småtteri mangler fortsatt, men omtrent slik ser det ut nå. Støvhetta er tildels liten sammenliknet med mange andre 15". Dette skyldes at spolen er på "bare" 3 tommer. Siden det er en differential drive tilsvarer dette en 6" spole. For en relativt følsom driver med tildels lav masse er dette veldig overdimensjonert. Designmessig kunne man benyttet en større støvhette, men en liten støvhette gir mindre forstyrrelser, roter mindre til membranens oppførsel, og veier rett og slett mindre.

    Assembly front.jpg


    Assembly rear.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.512
    Antall liker
    17.175
    Sted
    Langesund
    Veldig interessant dette med oppbygging av en driver, men alt er vel ikke like forutsigbart? jeg tenker på selve membran, hvis en lager en helt ny type, med egen beregnet form, tykkelse og membranmateriale. Vil en kunne vite på forhånd hvilke oppbrytningsmønster den har? Blir kanskje brukt utprøvd modell her?
    Edit: ser i innlegg 100 at du har funnet membran du vil bruke. Hemmelig?
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Er det slik at magnetsystemet er åpent i bakkant ?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.443
    Antall liker
    2.892
    Torget vurderinger
    3
    Noe bør vel beskytte magnetsystemet for fremmed elementer. Men det kan jo være noe så enkelt som finmasket stoff som omslutter hele magnetsystemet inn til basket.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Veldig interessant dette med oppbygging av en driver, men alt er vel ikke like forutsigbart? jeg tenker på selve membran, hvis en lager en helt ny type, med egen beregnet form, tykkelse og membranmateriale. Vil en kunne vite på forhånd hvilke oppbrytningsmønster den har? Blir kanskje brukt utprøvd modell her?
    Edit: ser i innlegg 100 at du har funnet membran du vil bruke. Hemmelig?
    Det er ikke spesielt hemmelig, men hva folk får ut av å vite at den heter MK311-24 vet jeg ikke. Uansett, en ganske forutsigbar radial profil. Man kan velge mellom en rekke hardheter og tykkelser i tillegg til ulike coatings. Det skal nok være mulig å komme i mål med en anelse prøv og feil.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Er det slik at magnetsystemet er åpent i bakkant ?
    Ja, her er det helt åpent, slik det gjerne er i framkant på alle hifidrivere. Den vil ikke pumpe luft i gapet så den har neppe den helt store tilbøyeligheten til å suge til seg dritt.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Noe bør vel beskytte magnetsystemet for fremmed elementer. Men det kan jo være noe så enkelt som finmasket stoff som omslutter hele magnetsystemet inn til basket.
    Jeg tror nok mange vil sove litt bedre om natten hvis det er en eller annen form for beskyttelse der ja.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Hadde i sin tid noen Focal Audiom 13KX , de ble levert med en liten pose over hele magnetsystemet - tredd over med innsydd strikk !
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Veldig interessant dette med oppbygging av en driver, men alt er vel ikke like forutsigbart? jeg tenker på selve membran, hvis en lager en helt ny type, med egen beregnet form, tykkelse og membranmateriale. Vil en kunne vite på forhånd hvilke oppbrytningsmønster den har? Blir kanskje brukt utprøvd modell her?
    Edit: ser i innlegg 100 at du har funnet membran du vil bruke. Hemmelig?
    Jeg slapp vel egentlig denne litt lett. Men la meg forklare litt hva vi vet, og hva som må testes:

    For det første vet vi gjerne at en papirmembran av en viss størrelse begynner å bryte opp ved en gitt frekvens. Alle materialer kan kategoriseres ut fra det vi kaller en E-modul, et tall på hvor stivt materialet er. Lydens hastighet i et materiale med høy E-modul er høyere enn i et materiale med lav E-modul. Da blir også oppbrytningsfrekvensen høyere. For papir, eller mer korrekt pulp, som ikke egentlig er et ferdig papir, vil dette tallet ligge i området 300-1200.

    Om man begynner å tilføre lakk til membranen endrer dette seg en del. Uten lakk er bindemassen ganske myk, så stivheten domineres ikke av fibrenes strekkfasthet men heller av deres egen stivhet. Når man tilfører lakk får man en effekt som minner mer om en karbonfiber, der strekkfastheten til fibrene danner stivheten. De samme membranene har nå plutselig gått fra 300-1200MPa til 900-2500MPa i E-modul, og dette gjør en enorm forskjell i hvordan dette spiller.

    Men så kommer det også andre faktorer inn i bildet. For det første er de ulike pulp-kvalitetene ikke like lette. En myk variant kan for eksempel veie rundt 350-400kg/kubikkmeter, mens en hardere kvalitet kan veie 500kg/kbm. Lakken legger til omtrent 50kg/kbm den også, så det spørs selvsagt hvor mye masse man har å gå på også.

    En mer vesentlig faktor enn massen i denne sammenhengen er dempingen. Papir er jo kjent for høy demping, men den er absolutt ikke lik for de ulike papirkvalitetene. Ubehandlet pulp kan ligge mellom 0,5 og 1,5 i relativ tapsfaktor, mens en lakkert membran kan typisk ligge på rett over halvparten.

    Kort sagt kan man si at det finnes papirmembraner som minner mer om fleecepledd, men det finnes også papirmembraner som mest av alt minner om metall. TAD TM1201 er jo kjent for å ha en ganske knallhard papirmembran med lav demping. Om det er eksakt informasjon vet jeg ikke, men om det stemmer kvitter den seg også veldig raskt med energien. Klarer man å kontrollere membranen i arbeidsområdet vil man da få det mange refererer til som en "stempelbevegelse". Selve begrepet er selvsagt fullstendig feil, men greia er altså å ha en membran som er stiv nok til å holde formen et stykke forbi øvre grense for arbeidsområdet, som er stivt nok til å holde styr på massen av oppheng og spole, og som har høy nok demping til at den ikke ringer. Uansett hvor man deler vil harmonisk forvrengning i driveren i en eller annen grad trigge høye frekvenser til en viss grad, så ringing et stykke utenfor arbeidsområdet kan være en dårlig ting.



    I tillegg til materialet har vi formen på membranen. Den har jo JBL vært så elskverdige å si litt om, uten at man skal ta det som noen absolutt fasit:

    Skjermbilde 2019-08-20 02.39.08.jpg


    Legg merke til de tre kurvene i figur 5. Den øverste er for den nederste membranprofilen. Den er ganske lik den jeg skal bruke. Som du ser står den godt på oppover i frekvens.

    Så, som om dette ikke var nok. Membranen skal selvsagt flytte luft og alt det der, men den er også en mekanisk innretning for å overføre kraften fra spolen til opphenget i ytterkant. Den vil da "se" massen av membranen i tillegg til massen av spolen. En tung spole er normalt en dårlig deal for en membran. Det samme gjelder tunge oppheng. Det er årsaken til at jeg ikke vil bruke gummioppheng på denne. Det er også årsaken til at jeg vil bruke aluminiumsspole, og går ned til 3" i stedet for 4".

    Membranformen har også en del å si for formen på bølgefronten. Lydbølgene forlater membranen fra midten og utover, etter hvert som bølgen vandrer gjennom membranen. Jo stivere membran, jo smalere spredning. Med andre ord, skal man lage en 15" som skal spille til 2-3kHz bør man faktisk satse på en litt mykere membran. Den valgte profilen vil lage en ganske flat bølgefront i midten fordi den er såpass dyp. Jeg har benyttet en høy støvhette for å ikke ende opp med altfor flat bølgefront. Den blir da også laget av den hardeste kvaliteten vi kan oppdrive for at bølgene skal vandre raskest mulig mot midten av den. Selve membranen vil, siden den flater ut mot kantene, også bøye av bølgefronten så den ikke blir så flat. Dette øker spredningen ved høyere frekvenser.

    Man kan sikkert skrive mye mer om membraner, men det var så mye jeg kom på å skrive kl 3 om natten.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Så har jeg fikset litt på tegningene da jeg har fått verktøytegning for en opphengsvariant. Det er en double half roll, og i følge mine beregninger skal den ha en linjær slaglengde på ca 14-15mm.

    JBL har sagt litt også om ulike typer oppheng til PA-drivere:

    Skjermbilde 2019-08-20 03.10.03.jpg


    Montert på driveren, og med trim ring på chassis, vil det se omtrent slik ut:

    Front with trim ring.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Litt feil i jbl dokumentet som viser oppheng, det er hva slags drivere som har hva oppheng, sånn sett ikke så farlig.

    Ser en trend på at drivere med godt rykte for god mellomtone har kurvet membran og double half roll. Tenker at det er fornuftig valg :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.495
    Antall liker
    110.448
    Torget vurderinger
    23
    Forsåvidt OT, men for oppklaring/avklaring av litt techstuff...

    Kort sagt kan man si at det finnes papirmembraner som minner mer om fleecepledd, men det finnes også papirmembraner som mest av alt minner om metall. TAD TM1201 er jo kjent for å ha en ganske knallhard papirmembran med lav demping. Om det er eksakt informasjon vet jeg ikke, men om det stemmer kvitter den seg også veldig raskt med energien. Klarer man å kontrollere membranen i arbeidsområdet vil man da få det mange refererer til som en "stempelbevegelse". Selve begrepet er selvsagt fullstendig feil, men greia er altså å ha en membran som er stiv nok til å holde formen et stykke forbi øvre grense for arbeidsområdet, som er stivt nok til å holde styr på massen av oppheng og spole, og som har høy nok demping til at den ikke ringer. Uansett hvor man deler vil harmonisk forvrengning i driveren i en eller annen grad trigge høye frekvenser til en viss grad, så ringing et stykke utenfor arbeidsområdet kan være en dårlig ting.
    Membranen på TM-1201 er av polymer grafitt - planke stivt (og dermed også skjøre saker - ikke den membranen klantskaller plukker på eller prøver å sjekke slaglengde med fingrene...)

    TAD er ganske nazi på dette med STIVHET i materialer på sine membrankomponenter - den s.k. Youngs Modulus - det er nemlig slik at lydbølger og deres hastighet gjennom mediet henger nøye sammen med stivheten. Det er bl.a. defor de benytter Beryllium i kompresjonsdriverne sine.

    Har selv tatt og følt på en 160 mm. Beryllium membran - også et meget sprøtt og sårbart materiale når det først går galt.



    young tabell.png




    Men TM-1201 er et mellomtoneelement, og antagelig mindre praktisk/nødvendig med Beryllium her...
    altså neste trinn på stigen, polymer, karbon, grafitt.
    Vektmessig ville membranen blit vesentlig lettere med en papirløsning, men vekten kan det kompenseres for med motorsystemet og TM-1201 har da også ganske så slemt sådan, superpermendur i polstykket, kortslutningsring, 14.500 Gauss / 324.000 Maxwell og ekte 100 dB/W/m. følsomhet.

    Selve membranen ble utviklet ved hjelp av lasermålinger av bevegelsesmønster, oppbryting etc. og er patentert.

    Lasermåling membran TAD.jpg





    Speed of sound in solids
    Three-dimensional solids

    In a solid, there is a non-zero stiffness both for volumetric deformations and shear deformations. Hence, it is possible to generate sound waves with different velocities dependent on the deformation mode. Sound waves generating volumetric deformations (compression) and shear deformations (shearing) are called pressure waves (longitudinal waves) and shear waves (transverse waves), respectively. In earthquakes, the corresponding seismic waves are called P-waves (primary waves) and S-waves (secondary waves), respectively. The sound velocities of these two types of waves propagating in a homogeneous 3-dimensional solid are respectively given by[20]

    c s o l i d , p = K + 4 3 G ρ = E ( 1 − ν ) ρ ( 1 + ν ) ( 1 − 2 ν ) , {\displaystyle c_{\mathrm {solid,p} }={\sqrt {\frac {K+{\frac {4}{3}}G}{\rho }}}={\sqrt {\frac {E(1-\nu )}{\rho (1+\nu )(1-2\nu )}}},} c_{\mathrm{solid,p}} = \sqrt{\frac{K + \frac{4}{3}G}{\rho}} = \sqrt{\frac{E(1 - \nu)}{\rho (1 + \nu)(1 - 2 \nu)}},
    c s o l i d , s = G ρ , {\displaystyle c_{\mathrm {solid,s} }={\sqrt {\frac {G}{\rho }}},} c_{\mathrm{solid,s}} = \sqrt{\frac{G}{\rho}},

    where

    K is the bulk modulus of the elastic materials;
    G is the shear modulus of the elastic materials;
    E is the Young's modulus;
    ρ is the density;
    ν is Poisson's ratio.

    The last quantity is not an independent one, as E = 3K(1 − 2ν). Note that the speed of pressure waves depends both on the pressure and shear resistance properties of the material, while the speed of shear waves depends on the shear properties only.

    Typically, pressure waves travel faster in materials than do shear waves, and in earthquakes this is the reason that the onset of an earthquake is often preceded by a quick upward-downward shock, before arrival of waves that produce a side-to-side motion. For example, for a typical steel alloy, K = 170 GPa, G = 80 GPa and ρ = 7,700 kg/m3, yielding a compressional speed csolid,p of 6,000 m/s.[20] This is in reasonable agreement with csolid,p measured experimentally at 5,930 m/s for a (possibly different) type of steel.[21] The shear speed csolid,s is estimated at 3,200 m/s using the same numbers.
    One-dimensional solids

    The speed of sound for pressure waves in stiff materials such as metals is sometimes given for "long rods" of the material in question, in which the speed is easier to measure. In rods where their diameter is shorter than a wavelength, the speed of pure pressure waves may be simplified and is given by:

    c s o l i d = E ρ , {\displaystyle c_{\mathrm {solid} }={\sqrt {\frac {E}{\rho }}},} c_{\mathrm{solid}} = \sqrt{\frac{E}{\rho}},

    where E is Young's modulus. This is similar to the expression for shear waves, save that Young's modulus replaces the shear modulus. This speed of sound for pressure waves in long rods will always be slightly less than the same speed in homogeneous 3-dimensional solids, and the ratio of the speeds in the two different types of objects depends on Poisson's ratio for the material.
    speedofsound.jpg




    Litt mer info for oss tech-geeks;

    https://www.cpp.edu/~skboddeker/122/notes/122ch14.htm


    http://iccm-central.org/Proceedings...TES/INT - CARBON NANOTUBE COMP/IE1.7 Tsai.pdf


    En god illustrasjon av lydhastighet gjennom forskjellige materialer med ref. til stivhet og tetthet

    illustrasjon av lydhastighet gjennom materialer.jpg


     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Et par kommentarer der Sluk:

    Den bevegelige massen i en mellomtone kan man kun kompensere for når det kommer til T/S-parametre. Hva gjelder energiopplagring i membranen gjør ikke motoren noen nevneverdig forskjell.

    Patentet stammer fra 70-tallet, og det har skjedd mye siden den gang. Men ser vi på egenskapene til en moderne papirmembran med lakk sammenliknet med PM-membraner har vi følgende egenskaper:

    PM: E: 70GPA, D: 1800kg/Kbm, L: 0,05 ~6200m/s
    Papir: E: 2,5GPA, D: 500kg/Kbm, L: 0,03 ~2200m/s

    Så PM-membranen er med andre ord ganske tung, men også vesentlig hardere. Men allikevel oppfører ikke dette seg helt slik man skulle tro når man leser tabelldata. Ser vi for eksempel på en 15" membran med PD311mm og ND77mm gir dette oss en bølgelengde mellom spole og ytterkant på 19kHz, og ingen oppbrytning skulle dermed finne sted før ved 9,5kHz. Vi vet selvsagt altfor godt at en 15" bass ikke har noe ved 9,5kHz å gjøre om man er ute etter lyd av en viss kvalitet, og de fleste har omtrent ingen output så høyt i frekvens. Årsaken til dette er at når man tester lydhastigheten i såkalte solids gjør man det ved å banke med en hammer i enden på en stang, og måler med en mekanisk mikrofon når impulsen når til andre enden av stanga. Slik fungerer ikke en membran. En ting er at den er rund, flat og konisk, men "hammeren" er talespolen, og den jobber dels på tvers av materialet. Da blir lydhastigheten MYE lavere. Hvor mye lavere varierer fra material til material. Det avhenger også av formen på membranen fordi vinkelen mellom spoleformen og membranen til en stor del bestemmer hvor stor andel av den maksimale lydhastigheten man får i praksis. Men her har også tykkelsen på membranen veldig mye å si. Det er heller ikke slik at alle materialer reagerer likt på ulike vinkler. For eksempel skulle det være en 1:3-forskjell på oppbrytningen i en aludome og i en berylliumsdome, men forskjellen er i praksis sjelden så høy som 1:2.

    TM1201 ser ut til å falle ganske brått ved 3kHz. Hadde lydhastigheten vært en god ledetråd skulle papirmembraner i samme størrelse falt fra ca 1kHz. Eighteensound har flere 12" som står på forbi 5kHz.

    Med andre ord, å studere massetetthet, lydhastighet, Youngs modulus, massetetthet osv for å fastslå en membrans egenskaper er en ekstremt upresis øvelse.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.495
    Antall liker
    110.448
    Torget vurderinger
    23
    Et par kommentarer der Sluk:

    Den bevegelige massen i en mellomtone kan man kun kompensere for når det kommer til T/S-parametre. Hva gjelder energiopplagring i membranen gjør ikke motoren noen nevneverdig forskjell.

    Patentet stammer fra 70-tallet, og det har skjedd mye siden den gang. Men ser vi på egenskapene til en moderne papirmembran med lakk sammenliknet med PM-membraner har vi følgende egenskaper:

    PM: E: 70GPA, D: 1800kg/Kbm, L: 0,05 ~6200m/s
    Papir: E: 2,5GPA, D: 500kg/Kbm, L: 0,03 ~2200m/s

    Så PM-membranen er med andre ord ganske tung, men også vesentlig hardere. Men allikevel oppfører ikke dette seg helt slik man skulle tro når man leser tabelldata. Ser vi for eksempel på en 15" membran med PD311mm og ND77mm gir dette oss en bølgelengde mellom spole og ytterkant på 19kHz, og ingen oppbrytning skulle dermed finne sted før ved 9,5kHz. Vi vet selvsagt altfor godt at en 15" bass ikke har noe ved 9,5kHz å gjøre om man er ute etter lyd av en viss kvalitet, og de fleste har omtrent ingen output så høyt i frekvens. Årsaken til dette er at når man tester lydhastigheten i såkalte solids gjør man det ved å banke med en hammer i enden på en stang, og måler med en mekanisk mikrofon når impulsen når til andre enden av stanga. Slik fungerer ikke en membran. En ting er at den er rund, flat og konisk, men "hammeren" er talespolen, og den jobber dels på tvers av materialet. Da blir lydhastigheten MYE lavere. Hvor mye lavere varierer fra material til material. Det avhenger også av formen på membranen fordi vinkelen mellom spoleformen og membranen til en stor del bestemmer hvor stor andel av den maksimale lydhastigheten man får i praksis. Men her har også tykkelsen på membranen veldig mye å si. Det er heller ikke slik at alle materialer reagerer likt på ulike vinkler. For eksempel skulle det være en 1:3-forskjell på oppbrytningen i en aludome og i en berylliumsdome, men forskjellen er i praksis sjelden så høy som 1:2.

    Forsåvidt ikke så farlig da data for de forskjellige materialers egenskaper tør antas å være målt på samme måte - slik at de bør være rimelig komparable for et ferdig produkt under identiske forutsettinger. At lydhastigheten blir LAVERE i en sluttkonstruksjon av et materiale i forhold til en ren test/måling vil jo gjelde for alle materialene gitt identisk konstruksjon.

    TM1201 ser ut til å falle ganske brått ved 3kHz. Hadde lydhastigheten vært en god ledetråd skulle papirmembraner i samme størrelse falt fra ca 1kHz. Eighteensound har flere 12" som står på forbi 5kHz.

    Joda - og det finnes "fulltone" elementer som spiller langt høyere opp enn det - men TAD har laget et dedikert mellomtoneelement hvor målet var optimal performance i nettopp området 250 - 3K, og at det finnes andre 12" som måler/spiller høyere i frekvens kan det vel ikke være tvil om. Hvordan det LÅTER kan jo sikkert være en helt annen diskusjon...


    Med andre ord, å studere massetetthet, lydhastighet, Youngs modulus, massetetthet osv for å fastslå en membrans egenskaper er en ekstremt upresis øvelse.

    Som nesten alt annet innen høyttalerteknikk, men å ha kunnskap om disse tingene er ganske så greit. Litt enklere å manøvrere da. More facts - less fiction :D
    Nesten rart det låter såpass som det gjør...
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Nesten rart det låter såpass som det gjør...
    Ja, rare greier...

    Nei, det jeg vil frem til er jo at man ikke så lett kan lese egenskapene til en membran ut fra en tabell. Hadde det vært så enkelt ville jo en storformat Be-driver med 100mm membran hatt oppbrytning på 160kHz, mens den samme med aluminium skulle hatt oppbrytning på ca 60kHz. En 1" dome skulle hatt oppbrytning 4 ganger høyere.

    I praksis har en aludome typisk oppbrytning mellom 20 og 30kHz, avhengig av formen. Da skulle det ikke være mulig å få en soft dome til å komme i nærheten av 20kHz.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn