Økonomien hun sikter til må hun nesten svare for selv - den er litt...........naiv?
Ja, regnestykket er galt på flere måter.
Men jeg stusser også på at hun synest det er så dyrt å togpendle. Om vi ser bort fra skattefradraget hun får så koster det henne ca 4000 kroner i måneden for månedskort på toget + overgang inne i Oslo. Om hun reiser tur-retur 20 arbeidsdager pr måned så koster det henne 200 kroner dagen å bli forflyttet en distanse på ca 250 kilometer, eller ca 80 øre/ km. Det tilsvarer et sted mellom 10% og 20% av hva som er normalt å regne som km-kostnad ved å kjøre egen bil - elektrisk eller ikke.
Er problemet at 4000 kroner er et tall med tre nuller og et fire-tall foran og det, ideelt sett for den som skal betale for det skulle vært kanskje et ettall foran nullene eller aller helst færre nuller, eller er det fordi prisen fremstår som uforholdsmessig høy for den tjenesten som leveres? Som altså er transport over 125km hver vei + tilgang til Oslos kollektivtransportnettverk. Hva synest hun det skulle koste? Mindre enn strøm til elbilen + bompenger slik at det var billigere?
Jeg slutter aldri å fascinere meg over hvor eksepsjonelt dårlige folk generelt er til å realistisk estimere transportkostnader. Både i form av direkte og indirekte kostnader ved å kjøre bil til og fra jobben og ikke minst hva det å bådra seg en lang reisevei med dertil hørende kostnader gjør for hva man reelt har betalt for å ha jobben man har.
Om man nå har ordnet seg slik at man skal pendle en slik distanse så er det, i det minste i utgangspunktet, mulig å få betalt for pendlertiden fortusatt at man har mulighet til å jobbe på toget eller bussen. Dersom en arbeidsgiver betaler noen ekstra for å pendle så er det i alle fall ikke for at vedkommende jobber i reisetiden, da er det lønn for å kompensere for ubehag og kostnader.