Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Greit tilsvar til den notoriske lystløgneren Moxnes.

    --

    NÅR RØDT BELÆRER OSS OM DEN NORDISKE MODELLEN
    Kristin Clemet

    https://clemet.blogg.no/nar-rodt-belaerer-oss-om-den-nordiske-modellen.html

    Det er nesten fascinerende å se på hvordan mange lar seg belære av partiet Rødt om hvordan den norske modellen fungerer og hvordan vi har bygget opp det norske velferdssamfunnet.

    Norge er et av verdens mest vellykkede samfunn.

    Det er mange årsaker til at det, og Rødt er ikke en av dem.

    Vi har hatt flaks, vi har vært dyktige, og vi har vært produktive.

    I tillegg har vi hatt mange gode politiske ledere. De har vært sosialdemokrater, og de har vært borgerlige, og de har vært enige om mye: De har ønsket å bygge et grunnfestet liberalt demokrati, en sterk velferdsstat og en velfungerende markedsøkonomi – og et trepartssamarbeid mellom myndighetene og partene i arbeidslivet.

    Rødt og Rødts forgjengere har stått langt ute på sidelinjen og kjempet for en helt annen samfunnsmodell, som de kaller kommunisme. De har vært mot trepartssamarbeidet, mot markedsøkonomi og mot det liberale demokratiet som er selve kjernen i vår samfunnsmodell.

    Rødt skårer for tiden bra på meningsmålingene. En hovedsak for partiet er å kjempe for “et nasjonalt forbud mot profitt i velferden”, som defineres som “alt fra sykehjem, asylmottak og barnehager til renovasjon, renhold og vaktmestertjenester”.

    De fleste av oss som er uenig med Rødt, går inn for en såkalt velferdsmiks, det vil si at det skal være opp til fylker og kommuner å velge kommunale, ideelle og/eller private tjenestetilbydere ut fra hva de mener er best for innbyggerne. Et utvalg, som ble nedsatt av Spekter og NHO Service, der det var med tidligere politikere fra flere partier, inkludert Bjarne Håkon Hanssen og meg, har blant annet tatt til orde for at det er nødvendig å ta alle gode krefter i bruk, dersom vi som samfunn skal greie å møte de store utfordringene som følger av store demografiske endringer og høyere levealder.

    Da utvalgsrapporten ble lansert og diskutert, svarte både Arbeiderpartiets representant, Tuve Moflag, og Høyres representant, Sveinung Stensland, ja på spørsmålet om det burde være mulig å få til et slikt omsorgsforlik som utvalget tar til orde for. Men i Aftenposten på lørdag sa Arbeiderpartiets leder, Jonas Gahr Støre, nei. Samtidig tar han avstand fra Rødts forslag om å forby kommersielle aktører. Såvidt jeg forstår Støre, vil han at det skal være opp til kommunene å velge tjenestetilbydere, men det mener jo også utvalget, så det er ikke så lett å forstå hva det er ved utvalgsrapporten om velferdsmiks som Ap-lederen er imot.

    Det han uansett bør være mot, er Rødts måte å beskrive historien på.

    Rødts leder mener nemlig at det er “historieforfalskning” når noen mener at vi bør “bygge videre på den tradisjonen vi har i det norske velferdssamfunnet for samarbeid mellom offentlig, privat og ideell sektor”. “Einar Gerhardsen og alle de som bygde den norske velferdsstaten ville snudd seg i graven hvis de hørte dette”, skriver Moxnes i Vårt Land i dag. “Sannheten er jo”, skriver han, “at den norske velferdsmodellen ble til ved at fellesskapsløsninger ble bygget opp for å dekke grunnleggende behov. I fellesskapets regi, med offentlige og ideelle aktører”.

    Men Moxnes skjønner ikke poenget.

    Det er selvsagt ingen som påstår at kommersielle aktører drev barnehager på Einar Gerhardsens tid.

    Da Einar Gerhardsen var statsminister, fantes det nesten ikke barnehager. Da han gikk av for siste gang, i 1965, var barnehagedekningen cirka 2 – to – prosent. På begynnelsen av 1950-tallet, da Gerhardsen også var statsminister, var til og med de få barnehagene vi hadde, en del av barnevernet.

    I dag har vi full barnehagedekning, det vil si at over 90 prosent av barn mellom 1 og 5 år, går i barnehage.

    Det er heller ingen som påstår at kommersielle aktører drev sykehjem på Einar Gerhardsens tid.

    Da Gerhardsen styrte landet, fantes det ikke sykehjem. De kom først rundt 1970, flere år etter at Gerhardsen hadde gått av. Før den tid var det bare gamlehjem som for en stor del ble drevet av fattigomsorgen i kommunene.

    På Einar Gerhardsens tid var for øvrig forventet levealder cirka 70 – 75 år, og det var ingen “eldrebølge” i sikte. Nå er forventet levealder godt over 80 år, og vi blir stadig flere eldre.

    Nå er også tilbudet til eldre – enten det er hjemmetjenester, omsorgsboliger eller sykehjem – uendelig mye bedre enn det var på Gerhardsens tid. Men å skaffe “full dekning” i årene som kommer, vil bli en meget stor utfordring, fordi det blir stadig flere omsorgs- og pleietrengende eldre.

    Gerhardsen ville nok for øvrig neppe snudd seg i graven om han hadde hørt at det finnes kommersielle aktører som driver asylmottak i nært samarbeid med UDI, og at UDI er ganske fornøyd med å bruke en “mottaksmiks”, fordi private, ideelle og kommunale drivere av asylmottak har ulike styrker og svakheter. De privates styrke er særlig at de er så fleksible. At ikke Gerhardsen ville ment så mye om dette, kan kanskje skyldes at det første asylmottaket ble opprettet over 20 år etter at han gikk av – det samme året som han døde.

    Også på Gerhardsens tid drev man med “renovasjon, renhold og vaktmestertjenester”. Jeg vet ikke akkurat hvordan “miksen” var den gang, men jeg kan jo sitere fra en bok som Fafo utga i 1991 – “Mellom frihet og fellesskap. Det 21. århundrets velferdssamfunn”. Der heter det, under overskriften “Konkurranseutsetting er ikke noe nytt”, at “konkurranseutsetting og privatisering (ikke er) nye fenomener. Kommunene har for eksempel lange tradisjoner med å få utført ulike tekniske oppgaver av private firmaer.”

    Deretter skriver Fafo-forfatterne at det foreløpig (altså i 1991) har vært lite konkurranseutsetting av de tradisjonelle velferdstjenestene, men at dette kan “endre seg i løpet av kort tid”. De forklarer også hvorfor dette vil endre seg og legger blant annet vekt på at offentlig produksjon ikke er noen garanti for likhet, og at deler av den offentlige tjenesteproduksjonen ikke fungerer tilfredsstillende. Og som de også skriver: “De fleste meningsmålinger om hva det offentlige skal prioritere, viser at folk ønsker mer ressurser til helse og eldreomsorg. Men for mannen og kvinnen i gata er det sannsynligvis likegyldig om det er det offentlige eller private som yter tjenestene.”

    Og dette fikk Fafo rett i: Cirka 10 år etter var våre politikere – både til høyre og venstre – lei av at barnehageutbyggingen ikke gikk raskt nok, og det ble iverksatt tiltak for å få fart på utbyggingen.

    Ett av tiltakene var å invitere private til å delta i dugnaden – gjennom å bygge, eie og drive barnehager. En av arkitektene bak det såkalte barnehageforliket, Øystein Djupedal, sa, da han var kunnskapsminister for SV i 2006: “Vi er veldig avhengig av de private utbyggerne. De stod i fjor for hele 70 prosent av barnehageutbyggingen. Det er jeg veldig glad for, og jeg har all mulig grunn til å rose alle de private som bygger barnehager.” Han kaller barnehageforliket “en enestående suksess, og han advarer mot å bryte med prinsippet om likebehandling mellom private og offentlige barnehager”.

    Den som leser de to såkalte styringspartiene Høyres og Arbeiderpartiets programmer opp gjennom historien, vil se at velferdspolitikken er i endring – men at forskjellene mellom partiene i bunn og grunn er ganske liten. Det var også konklusjonen da Fafo undersøkte utviklingen i velferdspolitikken for noen år siden. Partiene vektlegger selvsagt litt forskjellig, men holdningene er, når alt kommer til alt, ganske like:

    Begge partier har hatt og har omtrent samme syn på hvilke tjenester som skal skattefinansieres (eller finansieres av oljepenger).
    Begge partier har vært opptatt av at det offentlige ikke kan påta seg ansvaret for alle oppgaver, det vil si at de mener at det er grenser for hva staten, fellesskapet eller skattebetalerne kan finansiere.
    Begge partier har vært opptatt av å understreke at det offentlige har sørge for-ansvaret, det vil si at det offentlige har ansvaret for å sørge for at borgerne får de tjenestene de skal ha.
    Begge partier har også vært opptatt av at tjenestene skal være likeverdige, og at ikke lommeboken skal avgjøre hvilke eller hvor gode tjenester borgerne får.
    Ingen av partiene mener at de kan forby hel-private helse- og utdanningstilbud, men presiserer at det tilbudet som det offentlige har ansvaret for, bør være så godt at vi likevel kan unngå en uheldig todeling, for eksempel av helsevesenet.
    Begge partier er opptatt av at offentlig sektor må moderniseres for å møte nye utfordringer og behov – som f.eks. behovet for barnehager, sykehjem eller et mer mangfoldig tilbud til befolkningen.
    Begge partier har villet bruke offentlige og ideelle aktører til å drifte tjenester som det offentlige har ansvaret for – og begge partier har villet bruke private aktører, dersom det gir bedre og/eller billigere tjenester. Eller som Jens Stoltenberg skriver i sin biografi: “….en veldrevet offentlig sektor med tjenester av god kvalitet (er) det beste bolverket mot uønsket privatisering og økte forskjeller. Samtidig må vi være opptatt av hva som gir det beste tilbudet, og må heller ikke være redd for private løsninger dersom de faktisk gir bedre resultater.”
    I min tid som politisk aktiv på 1970-, 80- og 90-tallet leste jeg flere bøker som diskuterte og beskrev hvordan offentlig sektor på en best mulig måte skulle utøve sitt sørge for-ansvar etter hvert som velferdsstaten vokste seg stadig større og mer mangfoldig og Norge ble et stadig mer velstående land.

    Det som kjennetegnet disse bøkene, og diskusjonen vi hele tiden har hatt i samfunnet, er pragmatisme, det vil si at vi stort sett har vært forskånet for ytterliggående ideer og ideologier.

    Denne pragmatismen har preget alle de nordiske land, og altså den nordiske modellen, og den har kommet til uttrykk på ulike måter. Som jeg har nevnt før: I Norge har vi private barnehager, noe som nesten ikke fins i Danmark. Der har de derimot privat brannvesen, som det fins svært lite av i Norge. I begge land har det offentlige det finansielle ansvaret og sørge for-ansvaret for at barn får barnehageplass og for at branner blir slukket.

    Bjørnar Moxnes’ parti, som sjelden har noe pent å si om privat sektor, kaller det en “myte” at vi har en tradisjon for samarbeid mellom offentlig, ideell og privat sektor i Norge og Norden.

    Mange forskere mener nok at det er motsatt: Forholdet mellom offentlig og privat sektor er mindre spent i Norden enn i mange andre land. Eller for å sitere fra en slide som ble vist av Stein Kuhnle for en tid tilbake: “”The difference between public and private, so crucial in many debates in the Anglo-American countries, was of minor importance in the Scandinavian countries” (Erik Allardt, 1986)”.

    Moxnes og Rødts kampanje mot private velferdstilbydere hviler på enøyd ideologi og en påstand som savner dokumentasjon. Det er et tilbakeskritt i forhold til den pragmatiske linjen som har vært fulgt i Norge.

    Jeg håper ikke Arbeiderpartiet lar seg drive med. En vakker dag skal Arbeiderpartiet inn i regjeringskontorene igjen, og da vil det trenge alle gode krefter for å løse de store utfordringene vi nå står overfor, dersom vi skal trygge og bygge ut velferden.

    Dette betyr ikke at det skal være fritt frem for noen aktører.

    Både offentlige, ideelle og private tjenestetilbydere må selvsagt operere innenfor rammebetingelser og et regelverk som på best mulig måte bringer aktørenes interesser i harmoni med fellesskapets interesser.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.732
    Antall liker
    9.599
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gleder meg til konkurranseutsettingen av Østfoldbanenen, som det er nå favoriserer man pendlerne og vil ikke ha de som reiser bare av og til. Fulle tog i rushtiden og god plass resten av døgnet. Skal jeg og kona ta en tur til Oslo koster det 600,- tur/retur og det er for dyrt.
    Den åpenbare løsningen må jo være å ha fleksible priser, lave priser utenom rushtiden ville økt antall passasjerer og inntjening. Togene går uansett.
    Det har vært snakk om at Ruter ønsker å overta lokaltogene, vi får se om det blir Ruter eller SJ eller en tredje aktør som vinner anbudet.
    Potensialet for flere passasjerer er stort.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.961
    Antall liker
    8.376
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har på sett og vis vore litt misunneleg på dei fylka der det har vore jernbane. Men det kom seg no når eg fekk høyre om organiseringa.
    Ser elles at konkurranseutsetjing ikkje er eit miljømessig gode. Slubbert argumenterar godt for andre modellar når han snakkar om billettpris fly vs tog mellom Oslo og Stavanger.
    Fungerande kollektivtransport er ein rosa fantasi, skjønar eg.... så vi som ikkje har slikt, er glade for at vi framleis har privatbilar.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.044
    Antall liker
    12.676
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    600 kr for 2x T/R Moss-Oslo er faktisk billig... i alle fall sammenkginet med buss i distriktene... 2x120km T/R er ca 1000 i følge de fleste fylkesregulativer...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.732
    Antall liker
    9.599
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    600 kr for 2x T/R Moss-Oslo er faktisk billig... i alle fall sammenkginet med buss i distriktene... 2x120km T/R er ca 1000 i følge de fleste fylkesregulativer...
    Det er 58 km til Oslo, bilen fremstår som et betydelig billigere alternativ og da er det noe som ikke er riktig.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Den overlegent beste togopplevelsen jeg har hatt her i landet var da jeg tok toget fra Oslo til Stockholm. Informativ e-postbekreftelse, hyggelig og blid betjening som snakket med folk, vi kunne sitte der det var ledige seter, bra utvalg av mat og drikke som vi kunne ta med oss dit vi ville, og en ekstra overgang utenfor Stockholm pga skinnearbeider ble utførlig forklart med hvor vi skulle gå for å finne korresponderende tog og sånt. Den største forskjellen var nok hvor hyggelige og serviceinnstilte de var. Dette var med SJ, togturen tok seks timer og kostet 240 kroner. Neste gang jeg skal til Stockholm tar jeg tog, neste gang jeg skal til Bergen eller Trondheim tar jeg fly. Med mindre det blir Dovrebanen med SJ da.

    Og staten har spart seks milliarder på Dovrebanen, selv Vy satte ned sitt anbud fra eksisterende tilskuddspris på 716 milioner per år til 151 millioner per år da strekningen ble konkurranseutsatt. Dette er altså nesten en faktor fem reduksjon av driftskostnaden. Det sier sitt om hvor sinnsykt høye driftskostnader de har på strekningene hvor de har monopol.

    Norge er i togsammenheng et U-land. Eneste utviklede landet som har dårligere og dyrere tilbud er vel USA.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.820
    Antall liker
    14.466
    600 kr for 2x T/R Moss-Oslo er faktisk billig... i alle fall sammenkginet med buss i distriktene... 2x120km T/R er ca 1000 i følge de fleste fylkesregulativer...
    Det er 58 km til Oslo, bilen fremstår som et betydelig billigere alternativ og da er det noe som ikke er riktig.
    For noen som pendler ser regnestykket ganske annerledes ut. Et månedkort for Moss - Oslo koster 1884, eventuelt 2487 om man også trenger å dekke sone 1 inne i Oslo. Om vi antar at det er 20 arbeidsdager i en uke så koster hver enkelttur 47/62 kroner uten/med overgang til Sone 1. Det er garantert mye billigere enn å bruke bilen på samme tur.

    Det er stregt tatt ikke så forbannet nøye hva folk som reiser en sjelden gang velger å gjøre av den enkle grunn at det er en sjelden gang. Det er mye mer sentralt hva de hyppigst reisende velger - det er tross alt de som står for nesten all reisingen og det er også denne gruppen det er mest sentralt å få bort fra bilbruken.

    Jeg kjører eksempelvis bil inn til Oslo sentrum kanskje en gang hver 3. måned. Hvordan ymse ordninger, avgifter, priser osv treffer slike som meg er helt uvesentlig. Bil er uansett ikke på listen over realistiske transportalternetiver til og fra jobb for min del.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.732
    Antall liker
    9.599
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    600 kr for 2x T/R Moss-Oslo er faktisk billig... i alle fall sammenkginet med buss i distriktene... 2x120km T/R er ca 1000 i følge de fleste fylkesregulativer...
    Det er 58 km til Oslo, bilen fremstår som et betydelig billigere alternativ og da er det noe som ikke er riktig.
    For noen som pendler ser regnestykket ganske annerledes ut. Et månedkort for Moss - Oslo koster 1884, eventuelt 2487 om man også trenger å dekke sone 1 inne i Oslo. Om vi antar at det er 20 arbeidsdager i en uke så koster hver enkelttur 47/62 kroner uten/med overgang til Sone 1. Det er garantert mye billigere enn å bruke bilen på samme tur.

    Det er stregt tatt ikke så forbannet nøye hva folk som reiser en sjelden gang velger å gjøre av den enkle grunn at det er en sjelden gang. Det er mye mer sentralt hva de hyppigst reisende velger - det er tross alt de som står for nesten all reisingen og det er også denne gruppen det er mest sentralt å få bort fra bilbruken.

    Jeg kjører eksempelvis bil inn til Oslo sentrum kanskje en gang hver 3. måned. Hvordan ymse ordninger, avgifter, priser osv treffer slike som meg er helt uvesentlig. Bil er uansett ikke på listen over realistiske transportalternetiver til og fra jobb for min del.
    Greier du ikke å se galskapen med fulle tog i rushtiden og nesten tomme tog hele dagen og på kvelden? Det må være fornuftig å prøve å få fyllt opp togene hele tiden. Færre biler på veiene, dvs. mindre kø, mindre slitasje, lavere utslipp og mindre svevestøv er fornuftig, å bagatellisere det å kjøre nesten tomme tog høres rart ut for meg. Og hva jeg gjør en sjelden gang er ikke viktig, men det er flere enn meg i verden.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.967
    Antall liker
    10.473

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.820
    Antall liker
    14.466
    Trodde da et av målene var å få feriefolket over fra fly til tog også...
    Nå tenkte jeg først og fremst på lokaltrafikken siden Oslo-Moss var nevnt.

    Jeg har ikke sett tallene på det, men jeg tipper at en veldig stor andel av innenlands flytrafikk i Norge er jobb/tjenestereiser. Eneste området hvor andre ting enn fly er på listen over realistiske alternativer er stort sett i Sør-Norge.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Greit tilsvar til den notoriske lystløgneren Moxnes.

    --

    NÅR RØDT BELÆRER OSS OM DEN NORDISKE MODELLEN
    Kristin Clemet
    https://clemet.blogg.no/nar-rodt-belaerer-oss-om-den-nordiske-modellen.html
    Det var da et flammende innlegg for å fronte privatisering av offentlige tjenester samtidig som hun greier å lire av seg noe negativt om Rødt og Moxsnes. At Høire har vært en pådriver for dagens velferdsmodell kan nesten karakteriseres som løgn.
    Det viktige er ikke hva politikere og partier mente for mange tiår siden men hva de står for i dag. Både Høyre og AP vil bevare velferdsmodellen og det er ikke all verdens forskjeller på dem. Det nye her er at Moxnes prøver seg på historieforfalskning for å rettferdiggjøre sin egen eksistens. Forståelig all den til de historisk er på linje med nazistene når det kommer til å ødelegge samfunn og drepe folk. Historieforfalskning er viktig for å lokke nye velgere inn i kommunismen.

    Dette er forøvrig ikke et "flammende innlegg for å fronte privatisering av offentlige tjenester" men en forklaring på hvorfor vi bør ha en grei blanding av offentlige og private tjenester og at det er opp til lokalbefolkningen å selv avgjøre hva som er mest hensiktsmessig i hvert enkelt tilfelle. Ofte er offentlig drift og eierskap det beste, andre ganger er det best å overlate det til næringslivet og betale for tjenestene. Jeg ser dette innlegget mer som et forsvar av pragmatisme fremfor dogmatisme. Rødt er dønn ideologisk fastlåst i at det offentlige skal eie og drive alt som er viktig, og det finnes også noen som vil privatisere for enhver pris. Det er like stupid begge deler. Det vi trenger, og det Clemet her sier, er at vi skal ha en blandingsøkonomi og hverken kommunisme eller ren hard kapitalisme.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Trodde da et av målene var å få feriefolket over fra fly til tog også...
    Nå tenkte jeg først og fremst på lokaltrafikken siden Oslo-Moss var nevnt.

    Jeg har ikke sett tallene på det, men jeg tipper at en veldig stor andel av innenlands flytrafikk i Norge er jobb/tjenestereiser. Eneste området hvor andre ting enn fly er på listen over realistiske alternativer er stort sett i Sør-Norge.
    Denne er fra 2013, men:

    Fordelingen mellom arbeidsrelaterte og ferie/fritidsreiser [innenriks] var i 2013 på omtrent 50/50. Fritidstrafikken økte imidlertid mest – med åtte prosent fra 2011 til 2013, mens arbeidsreisene økte med 2,5 prosent.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.820
    Antall liker
    14.466
    Oki, det er jo en stund siden men for min del overraskende at så mye er fritid. Men siden de langt fleste sjelden til aldri reiser med fly i jobbsammenheng så blir det jo slik at en relativt liten del av befolkningen står for ca halvparten av innenriks flyreiser.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.678
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0
    Har benyttet NSB såpass mye de siste årene at jeg har skaffet meg "appen" deres. Kjører OSL - Hamar hver gang vi besøker junior. Nå har jo dette skinnegående selskapet besluttet seg for å kutte ut "pluss" avdelingen, så nå er det slutt på bruk av tog. Sist jeg skulle reise var det "fullt" på "Pluss" i uker framover så jeg spurte en hyggelig dame i informasjonen og hun fortalte at "Pluss" var kuttet ut om sommeren og ville nok ikke komme tilbake etter sommeren heller.

    Når man reiser med bagasje, dvs kofferter i flertall er det lite morsomt å måtte sloss seg til en bagasjehylle i en vogn for så å måtte flytte seg et par vogner lenger bort for å få sitteplass. Hvis kofferten da er borte når man skal hente den får man ikke noe igjen på forsikringen!

    Hva gjør man da? Jo leiebil er alternativet! koster noe mere men man har kontroll på bagasjen og slipper å sitte "ørten" seterader bore fra fruen!

    Toget har muligheter for å bli et attraktvt reisemiddel, men de har "effektivisert bort" alle de fortrinn de har hatt! Sovekupe på langdistanse må bestilles måneder i forveien, spisevogn der man kan spise som et "sivilisert" menneske forsvant får mange år siden. Plastinnpakkede baguetter fra en kiosk tre vogner borte er ikke helt det samme! "Reisegods er et begrep som NSB kuttet ut for 20-30 år siden så man er henvist til å slepe med seg bagasjen gjennom trange midtganger, bare for å oppdage at det ikke finnes plass der man kan sette den fra seg.

    NSB/VY eller hva de nå skal hete har lagt seg på et RyanAir servicenivå, uten at prisene har fulgt med ned så de dytter en del passasjerer over til andre alternativer. Så i kveld ved ankomst OSL er det å rusle ned i kjelleren til Hertz og hente ut nøkler til en stasjonsvogn med aircondition og automatgir! En annen fordel med bilen er at man kan kjøre bagasjen til døre på Radisson Blu når besøket på Hamar er ferdig, kjøre bilen rundt til leiebilparkeringen og levere den før man UTEN bagasje rusler over gata til hotellet. Morgenen etter lastes bagasjen på en bagasjetralle og trilles "over gata" og man sjekker inn i tide for avgangen klokka 07:00. Det er slutt på å dra bagasje til/fra jernbanstasjonen!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.678
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0
    Oki, det er jo en stund siden men for min del overraskende at så mye er fritid. Men siden de langt fleste sjelden til aldri reiser med fly i jobbsammenheng så blir det jo slik at en relativt liten del av befolkningen står for ca halvparten av innenriks flyreiser.
    Nå er det jo slik at for veldig mange så må de reise med fly til Gardermoen for å dra videre med charterflyet til "Syden" evt. ruteflyet til London / New York weekenden. Bare slik det er.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.451
    Antall liker
    6.871
    Det må da gå an å få plassert hele befolkningen i èn by, så man slipper all langreisingen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.044
    Antall liker
    12.676
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, det skal faen meg være sikkert at de gjør, - men nokså mange er totalt staurblinde for hvilke konsekvenser det faktisk får ...
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.451
    Antall liker
    6.871
    Jeg begynte å se på hva som er opposisjonens hovedargumenter i min kommune, som kan være en sunn øvelse før et kommunevalg.

    Det første punktet er "•Ja til landslinje for realfag i Trondheim"

    Dette er altså en linje innen videregående skole hvor man kan fordype seg i realfag. Dette har altså dagens kommunestyre takket nei til, fordi de er redd for at det kan gå ut over realfagkonpetansen til de som ikke går på denne linjen. Elever på skolene her i kommunen som vil fordype seg i realfag må altså flytte ut av kommunen for å kunne gjøre dette.

    Dette er altså kommunen som huser NTNU i dag. Kanskje vi burde flytte NTNU bort fra byen, så vi slipper å ha folk her som er flinkere enn andre?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.044
    Antall liker
    12.676
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Høres ut som en rekke politikere som ikke leser annet enn partiblekka... realfagskompetanse er i ferd med å gå i dass, og det lages stadig flere snubletråder for de stadig færre som vil
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg håper uttalelsene kom før hun satte seg inn i hva det dreier seg om. Genialt av NRK.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ved å uttale seg slik så slipper de i alle fall å svare på hvorfor Høire er -5 %-poeng ved siste måling.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det ligger to interessante år foran oss nå, alle partiene i knestående med klare meldinger om at de skal bli klarere og tydeligere i politikken sin frem mot 2021 valget. Skal bli spennende å se hva som egentlig bor i Ropstad, kanskje han klarer å dra KrF enda lenger ned? Både de og V er ganske så usikre der de ligger rundt 4% grensen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.451
    Antall liker
    6.871
    Jeg skulle ønske man kunne øke prosentsatsen som deles ut i valgene. Når ale disse partiene kjemper om bare 100 % blir det nødvendigvis ganske lite på hvert parti.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ja særlig nå når det er så mange "en saks partier" som også skal ha en haug med prosenter.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.281
    Antall liker
    7.332
    Torget vurderinger
    4
    Siden jeg til vanlig ikke leser lokalaviser og i år ikke hadde fått ett eneste partiprogram i postkassen satte jeg meg til å søke opp lokalpartienes hjemmesider. Må si det var noe nedslående hva man kan få seg til å ha i partiprogrammet.
    Fritt sakset fra "Et mangfoldig næringsliv 2019-23" mener man:

    •at kommunen skal være en positiv samarbeidspartner og tilrettelegger for at det kan etableres flere bedrifter og arbeidsplasser.
    (=>>Og jeg lover å være snill&grei frem til jul)
    •tillate søndagsåpne butikker, dersom kommunen får slik myndighet.
    (=>>Vi snakker om et område med allerede kanskje Norges høyeste tetthet av kjøpesentre som er åpne til 21.00 og et bysentrum som taper kampen om kundene til sentre og de store kjedebutikkene, og de vil gjøre det verre.)
    •stimulere til etablering av flere mikrobryggerier.
    (=>>Når politiske partier begynner å mene noe konkret om hva slags bedrifter som skal etableres er det fare på ferde. Og ja, vi ser for tiden en helt nødvendig avskalling av nyetablerte mikrobryggerier).
    •bidra til å bygge opp en reise- og opplevelsesnæring knyttet til Lillestrøms tømmer- og sagbrukshistorie og naturopplevelser i Nordre Øyeren naturreservat.
    (=>>Finnes det en eneste kommune eller tettsted i Norge som ikke har en heeeelt særegen historie omtrent på verdensarvnivå ?)

    Og dette fra et parti jeg normalt sympatiserer med. Jeg ble litt matt og vurderte et øyeblikk å levere den blanke stemmeseddelen.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Siden jeg til vanlig ikke leser lokalaviser og i år ikke hadde fått ett eneste partiprogram i postkassen satte jeg meg til å søke opp lokalpartienes hjemmesider. Må si det var noe nedslående hva man kan få seg til å ha i partiprogrammet.
    Fritt sakset fra "Et mangfoldig næringsliv 2019-23" mener man:


    •bidra til å bygge opp en reise- og opplevelsesnæring knyttet til Lillestrøms tømmer- og sagbrukshistorie og naturopplevelser i Nordre Øyeren naturreservat.
    (=>>Finnes det en eneste kommune eller tettsted i Norge som ikke har en heeeelt særegen historie omtrent på verdensarvnivå ?)
    Ler så jeg rister :) Du har så inderlig rett!
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Siden jeg til vanlig ikke leser lokalaviser og i år ikke hadde fått ett eneste partiprogram i postkassen satte jeg meg til å søke opp lokalpartienes hjemmesider. Må si det var noe nedslående hva man kan få seg til å ha i partiprogrammet.
    Fritt sakset fra "Et mangfoldig næringsliv 2019-23" mener man:


    •bidra til å bygge opp en reise- og opplevelsesnæring knyttet til Lillestrøms tømmer- og sagbrukshistorie og naturopplevelser i Nordre Øyeren naturreservat.
    (=>>Finnes det en eneste kommune eller tettsted i Norge som ikke har en heeeelt særegen historie omtrent på verdensarvnivå ?)
    Ler så jeg rister :) Du har så inderlig rett!
    Husk at de har IFE og flyplassen på Keller, - hvis dette ikke allerede er lagt ned. Blir kulturminne kanskje?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Stiligt..;

    Stavanger Arbeiderparti kaller inn til pressekonferanse i Byparken klokken 15.30 angående signering av avtale om forhandlinger mellom partiene. Avtalen gjelder partiene Ap, MDG, SV, Rødt, FNB og SP.

    Da går vel bompengesatsene både opp og ned da?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.451
    Antall liker
    6.871
    Er det det som kalles optimisme?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.281
    Antall liker
    7.332
    Torget vurderinger
    4
    Siden jeg til vanlig ikke leser lokalaviser og i år ikke hadde fått ett eneste partiprogram i postkassen satte jeg meg til å søke opp lokalpartienes hjemmesider. Må si det var noe nedslående hva man kan få seg til å ha i partiprogrammet.
    Fritt sakset fra "Et mangfoldig næringsliv 2019-23" mener man:


    •bidra til å bygge opp en reise- og opplevelsesnæring knyttet til Lillestrøms tømmer- og sagbrukshistorie og naturopplevelser i Nordre Øyeren naturreservat.
    (=>>Finnes det en eneste kommune eller tettsted i Norge som ikke har en heeeelt særegen historie omtrent på verdensarvnivå ?)
    Ler så jeg rister :) Du har så inderlig rett!
    Husk at de har IFE og flyplassen på Keller, - hvis dette ikke allerede er lagt ned. Blir kulturminne kanskje?
    Reaktorene er, eller er i ferd med, å bli stengt.
    Forsvarsbygg har allerede solgt første del av Kjeller Flyplass som de ikke lenger vil bruke når F16 er endelig faset ut til fordel for F35. Her blir det nok "plasseffektive" boliger skal du se. Men, Norges eneste flyplass som har vært i krig er jo noe å ta vare på ?

    Ikke mye å skryte av er jeg redd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn