Hvordan ser man for seg å håndtere bilturismen? Skal de som kommer til Norge på bilferie slippe å betale? Hvordan gjøres det i dag? Jeg får i hvert fall regning i posten hver gang jeg har passert gjennom Göteborg i rushtrafikken. Sendes det giro til utlandet, og hvordan følges det opp?
Er det noe stort problem om turister som kjører rundt en ukes tid slipper å bli belastet med regninger da. Det utgjør jo absolutt ingen praktisk forskjell hverken økonomisk eller vedlikeholdsmessig. Det er uansett tungtransporten som ødelegger veiene. store tunge drog, ofte med pigger og kjettinger om vinteren som samlet sliter på både vei og dekke.
Prinsippet er jo ikke at man skal betale ut fra hvor mye man sliter på veiene, men hvor mye man belaster de som bor langs veiene. Støy, forurensning, plass, sikkerhet etc... Bobiler som virrer rundt i Oslo/Bergen/Trondheim/Stavanger på leting etter en parkeringsplass er gjerne en større belastning for de som bor i disse byene enn de som bruker bilen til nødvendige ærender.
Så, ja, jeg vil si at det er et relativt stort problem.
Den enkleste løsningen er vel å gjøre f.eks. som i Tsjekkia der man betaler en engangssum avhengig av hvor lenge man skal være i landet. F.eks. 500 kr for 1 uke, 1000 kr for en mnd etc... I Tsjekkia gjelder dette bare for motorveier - 440 CZK for en mnd. Blir man stoppet uten å kunne fremvise kvittering må man betale en bot. I Tsjekkia gjelder jo dette alle, også tsjekkere, men det er jo ingen ting i veien for å ha et slikt system som bare gjelder for turister (turistskatt?) og ha veiprising for nordmenn.
Men jeg deler også bekymringen om at dette vil komme i tillegg til eksisterende løsninger. Rapporten sier jo bl.a. at bygging av nye veier ikke skal betales med bompenger, men betales over statsbudsjettet.
Uansett er det langt unna, da det må utvikles et system for dette, det må produseres og distribueres brikker, og ikke minst må det vedtas i Stortinget.