Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
En høyttaler bør heller ikke være tunet helt flatt on axis for lytting. I tilfelle det var det man faktisk siktet til.
Enig her. Mitt utgangspunkt er at man burde gjøre begge deler, altså se på målinger, men også lytte og få subjektive inntrykk. Med litt egeninnsats vil man jo fort finne ut av hva man trenger å lytte til og hva man ikke trenger å bruke tid på ved å se på målinger. Jeg liker nok personlig litt mindre guff i toppen enn helt flat respons og vet jo av erfaring når jeg ser på måling av en B&W høyttaler at jeg kommer til å hate den 5 dB stigningen fra 5khz til 10-12 khz.Det er naturlig å legge langt større vekt på blindtester og AB tester under kontrollerte forhold enn subjektive tilbakemeldinger. Samtidig må man være villig til å stille spørsmål om testene har svakheter og om det kan være noe i motstridende subjektive tilbakemeldinger og opplevelser. Jeg er selv langt ifra enig med Toole i alt.
Jeg tror dog at en viktig årsak (ikke den eneste vel og merke!) til at så mange audiofile hopper fra den ene høyttaleren til andre er nettopp fordi høyttalerne måler dårlig på spesielt dette med direktivitet og vektlegging på dette og andre viktige målemessige kritierier ville vært fordelaktig.
Visste du at Isaac Newton var en fremragende alkymist?Vel, siden spinorama-konseptet endte opp som en standard (CEA 2034-A-2015 ANSI) kan man vel ikke med et straight face si at dette stemmer særlig bra.Jepp, og da er vi inne på kjernen, er vi ikke: Hvis vi skal måle, må vi konkretisere. Hvis vi ikke vil konkretisere, går målinger fra å være mer objektive til å bli mer subjektive.
Jeg er inne på denne problemstillingen til daglig: Vi må ha klare definisjoner. Disse definisjonene må være støttet av teori. Og så må vi begynne å måle, på standardisert vis, slik at input for hypotesetesting kjennetegnes av samstemthet og ikke sprik.
Innenfor et forholdsvis oversiktlig omårde som «lyd» burde det være mulig å enes om definisjoner og målemetoder. Men jeg observerer at konvergensen likevel uteblir. Og den tidligere nevnte Toole kan brukes som eksempel for å forstå hvorfor det er divergens og fortsatt ikke konvergens på lydområdet.
Det er underlig å beskylde forskere som startet forskingen i et uavhengig organ, NCAA, finansiert av de kanadiske myndighetene for "markedsundersøkelse".Toole måler folks preferanser for å finne likandes høyttalere. Han sier at preferanser og «likandes» er det samme som sannhet på lydområdet. Her gjør han en stor epistemologisk snarvei, forenkling, som han ikke vil diskutere. Eksempelvis mener han at lydingeniører (i motsetning til konsumenter) kanskje foretrekker mest direktelyd fordi de hører dårligere enn vanlige folk (pga. yrkesskade); i stedet for å stille spørsmålstegn til modellen sin - som er basert på at preferanser og «likandes» er sannhet - stiller han spørsmål til dem som er med i lyttetester...
Toole bruker lyttetester for å avdekke sannhet. Men hvordan kan han vite at lyttetestene avdekker sannhet hvis han ikke på forhånd visste hva sannheten var? Og hvorfor trenger man lyttetester for å avdekke sannhet hvis man på forhånd vet hva sannheten er? Så han tvinger seg selv inn i en sirkulær tankerekke. Så vi blir forvirret av en som sier han tilbyr klarsyn.
At flere ikke har avkledd Toole pga. dette, er oppsiktsvekkende. Jeg ble bannlyst på Audio Science Review da jeg begynte å stille disse spørsmålene direkte til Toole. Det hjalp kanskje ikke at jeg reiste spørsmålet om Tooles lyttetester må tolkes mer som «market(ing) research» og ikke sannhetssøkende forskning i vanlig forstand. Ikke så rart å spørre om, all den tid forskningen hans finansieres av Harman Kardon.
Med den forvirring som er på lydområdet - selv blant kjente eksperter - er det kanskje ikke så rart at de krystallklare, teoretisk støttede definisjonene og målemetodene uteblir?
Så: Ja til mer målinger! Men målinger uten standarder, dvs. klare definisjoner og målemetoder kan gi mest støy.
Premisset for forskningen var å undersøke om man kunne forutsi subjektiv lydkvalitet/preferanser basert på objektive anekoiske målinger, og i tilfelle, finne ut av hvor stor grad av korrelasjon det var imellom de to tingene.
"Sannhet" her er bare korrelasjons-koeffisienten mellom et sett objektive målinger og antakelsen om påfølgende subjektive preferanser. Hvis KK= 1 så ville målingene vært både Alfa og Omega innen lydgjengivelse og dermed basta.
Klarsynet Toole presenterer er vel at høyttalere bør være fri for egenlyd (resonanser og kreativ frekvensrespons) og inneha en jevn kontrollert direktivitet og at utover det er det materialavhengig hva som foretrekkes av hvem, hvor og hva. For min del kunne boken hans ha vært kortet ned med noen hundre sider, men det er visst viktige vitenskapsgreier der som skal hindre individer å komme med helt ville innsigelser på metodikken forskningen er basert på.
Tror ikke det funket, så kanskje de kan spare penger på å trykke bøkene med bare 30-40 sider istedenfor hele bibelen?
“Circle of confusion” har ikke noe med Tooles hypotese om at preferanser=sannhet. De to diskusjonene må holdes atskilt.PS
Toole og Olive skriver selv om «The Circle of confusion»
Dvs det at referansen og sannheten ikke er absolutt målbare. Selv lydingeniøren hører en illusjon som kan ha forvaklet frekvensgang , hva man egentlig skal høre hjemme i stua og hva som er fasiten er ikke lett avgjøre. Derfor er det mest målbare å bruke en snitt preferanse osv hva som er «bra» gjengitt. Jeg har derfor ingen problem med Tooles metoder , og tror i store trekk resultatene er riktige.
Jeg jobber til daglig med modeller som er basert på korrelasjoner og matematikk. Der er bakgrunnsdataene langt mer omfattende enn de Toole har tilgang til for å gjøre sine beregninger. Så jeg er ikke så redd for å diskutere svakheter i korrelasjoner, statistiske feilkilder osv. på generelt grunnlag. Matematikk og statistikk kan misbrukes - bevisst eller ubevisst. Den amerikanske statistikkorganisasjonen har advart sine medlemmer mot nettopp dette. Samtidig handler den meste leste fagartikkelen på nett noensinne, uavhengig av fagområde, om at det meste av forskningen (innenfor medisin) er feilaktig. Så jeg skremmes ikke av matematikk og korrelasjoner, og ingen må bli overrasket over at et forskningsprosjekt var mest luft og mindre substans. Og vær forsiktig med å blande “solid og dokumentert” med vitenskap. Newtons alkymi er også godt dokumentert.Jeg tror du er fullstendig på viddene når du blander inn filosofi i et matematisk regnestykke, som er det du gjør her. Regnestykket er enkelt; korrelasjonen mellom objektive målinger og subjektive rangeringer = et visst tall. Tallet er 0.86, altså at disse spesifikke målingene som Toole og co kom fram til korrelerer til antatt subjektive preferanser med en faktor på 0.86 hvor 1 = absolutt korrelasjon (ingenting annet betyr noe som helst).
Man kan mene mangt om at Toole ønsker et resultat i den ene eller andre retningen, men det er likevel helt irrelevant for regnestykket som sådan. Resultatet er matematisk fremstilt og filosofi har ingenting med saken å gjøre.
Spørsmålet om direktivitet og variasjoner mellom proffe og amatører har heller ingenting med regnestykket å gjøre så lenge begge parter er en del av det totale regnestykket som gir det matematiske svaret. Interessant nok scorer både proffe og amatører de samme høyttalerne på samme plass relativt til andre høyttalere, så hele poenget forsvinner liksom ut i sanden uansett hvilken vei du prøver å angripe saken.
Du må gjerne vise til spesifikke feil i metodikken som forskningen ble utført på og argumentere med at resultatet av forskningen er feil pga av det. Men personifisering av forskningsresultatene de siste 50 år pga noe Toole sier, skriver, tenker eller gjør som du ikke liker er og blir skivebom.
Filosofien til enkeltpersoner er likegyldig så lenge metodikken i forskningen er solid og dokumentert, så jeg finner ikke denne debatten relevant eller interessant.
Merk at hvis ditt punkt (1) ovenfor gjelder, så kan ikke Tooles hypotese om at preferanse=sannhet være gyldig. Da er hypotesen falsifisert.En svakhet IMO med preferanse tester er:
1. Preferanser over kort tid korrelerer ikke nødvendigvis alltid med det man foretrekker over lengre tid.
2. Det vil være avhengig av andre aspekter eller faktorer igjen og det opplever jeg Toole overser til en viss grad med resultat av at testene hans blir mangelfulle. F.eks i forhold til andre typer akustiske miljøer.
Det er ikke noe problem at man ikke sitter med hele svaret, men er enig med svart-hvitt det i enkelte tilfeller blir hevdet som en absolutt vitenskapelig sannhet og da kan man fort være ute å kjøre.
Konkret hva jobber du med siden du bruker det som et argument istedenfor eksempler hvor ting gikk galt? Du gir ingen opplysninger av substans, dette virker (fortsatt) som en personlig vendetta mot Toole.Jeg jobber til daglig med modeller som er basert på korrelasjoner og matematikk. Der er bakgrunnsdataene langt mer omfattende enn de Toole har tilgang til for å gjøre sine beregninger. Så jeg er ikke så redd for å diskutere svakheter i korrelasjoner, statistiske feilkilder osv. på generelt grunnlag. Matematikk og statistikk kan misbrukes - bevisst eller ubevisst. Den amerikanske statistikkorganisasjonen har advart sine medlemmer mot nettopp dette. Samtidig handler den meste leste fagartikkelen på nett noensinne, uavhengig av fagområde, om at det meste av forskningen (innenfor medisin) er feilaktig. Så jeg skremmes ikke av matematikk og korrelasjoner, og ingen må bli overrasket over at et forskningsprosjekt var mest luft og mindre substans. Og vær forsiktig med å blande “solid og dokumentert” med vitenskap. Newtons alkymi er også godt dokumentert.
Fortsatt ingen eksempler eller forklaringer. Hvor er det dratt for langt? Hva skulle vært gjort annerledes? Mener du at man i blindtester for å finne ut hvilke høyttalere som folk liker best ikke skal notere ned det folk liker best på den måten det ble gjort? Hvordan skulle det vært gjort? Mener du at en så høy korrelasjon som 0.86 kan være tilfeldig med flat on/off-axis respons og at det er andre ting som egentlig er korrelasjonen, bare at det skjules? Hva er det egentlig du vil frem til?Toole bruker lyttetester til å rangere høyttalere. På forhånd har han målt høyttalernes karakteristika, og har derfor en lang liste med høyttalerfaktorer. Så bruker han konsumentenes høyttalerpreferanser til beregne korrelasjoner; hvilke faktorer samsvarer med likandes? At man på denne måten kan finne frem til at enkelte grove faktorer - som frekvensrespons - samsvarer med preferanser, ville ikke være overraskende. Noe annet ville være mot eksisterende lydteori! Men det er når faktorene blir mer subtile, og kanskje maskerte, at han drar korrelasjonsanalysene for langt. Fravær av samvariasjon i slike tester trenger ikke bety at faktoren er irrelevant. Jeg er overrasket over at Toole og mange andre ikke ser dette. For dette er egentlig statistikk 101, eller sunt bondevett på norsk.
Du skriver nok akkurat det du ønsker å tilegne Toole, ikke hva han selv sier. Han skriver ingenting om hva som er korrekt, han skriver derimot at vi virker å tilpasse oss rommet og at selv om forskjellige grupper har forskjellige preferanser om grad av direktelyd, så er preferansene ang høyttalere det samme.Tooles analyser faller fort inn i kategorien “measurement without theory”. Det er et tema, en kontrovers, som har en lang historie bak seg i andre fag. Fordi Toole ikke baserer seg på teori, men målinger, konkluderer han eksempelvis med at rombidrag er korrekt fordi konsumentene i lyttetestene liker rombidrag. Annen forskning indikerer at lydingeniører på miksesiden foretrekker mest direktelyd, mens masteringeniører foretrekker noe mer rombidrag. Konsumentene ser ut til å foretrekke mest rombidrag. Det er som om de som sitter nærmest kilden, foretrekker mest direktelyd, mens de som sitter lengst unna kilden og opptakssituasjonen foretrekker mer direktelyd. Hvem tror du representerer “sannheten”?
Hvilken sannhet er det du vil frem til? NCAA eller Harman har aldri hatt dine tanker om en fiktiv sannhet i tankene, kun et ønske om å finne ut av hvordan man kan forutsi hvor godt folk vil like høyttaleren i normale lytterom. Sannhet som du snakker om her har ingen betydning. Hvis du mener at sannhet = at høyttaleren spiller eksakt det signalet som kom inn i den, så er det jo fint at vi liker når høyttalerne ikke legger til noe særlig til egenkarakter? Da er jo resultatet av forskningen akkurat det du ønsker i så måte.Hvis man guides av Tooles analyser, får du et inntrykk av hva mediankonsumenten foretrekker i den lyttesituasjonen Toole har skapt. Hvor relevant er dette for den som søker sannheten? Sånn sett er Tooles forskning relevant for selskaper som ønsker å lykkes i konsumentmarkedet og kutte kostnader i stedet for å bruke ressurser på teoretisk korrekthet som ikke fanges opp som en positiv ting av mediankonsumenten i lyttetestene. Er du en audiofil på jakt etter “sannhet”, eventuelt jobber profesjonelt med å bringe opptakssituasjonen så korrekt som mulig til konsumenten, ser jeg ikke at Tooles analyser er av så stor verdi som en del vil ha det til.
Det skyldes nok i stor grad at du havnet på kant med Toole når han ikke var like imponert som deg over at Genelec fortsatt sverger til en utdatert og dårlig standard for in-room response. Hvis jeg husker riktig var det vel i den forbindelse at du tok fullstendig fyr i disse retningene her som ikke gir noen mening - og som til slutt endte med utelukkelse fra ASR.Merk at jeg - som deg - var “tilhenger“ av Toole(s bok). At jeg har endret posisjon, skyldes at jeg har tenkt mer enn da jeg først fattet interesse for forskningsprosjektet hans. Ingen skam å tvile. Ingen skam å snu.
Helt på bølgelengde! Jeg er grunnleggende uenig med Toole om lyttemiljøer, men det har nok sammenheng med at Toole & co aldri gikk veldig langt i undersøkelsene om betydningen av akustikk.En svakhet IMO med preferanse tester er:
1. Preferanser over kort tid korrelerer ikke nødvendigvis alltid med det man foretrekker over lengre tid.
2. Det vil være avhengig av andre aspekter eller faktorer igjen og det opplever jeg Toole overser til en viss grad med resultat av at testene hans blir mangelfulle. F.eks i forhold til andre typer akustiske miljøer.
Det er ikke noe problem at man ikke sitter med hele svaret, men er enig med svart-hvitt det i enkelte tilfeller blir hevdet som en absolutt vitenskapelig sannhet og da kan man fort være ute å kjøre.
Toole bruker ofte “truth” i sin retorikk, som her:Konkret hva jobber du med siden du bruker det som et argument istedenfor eksempler hvor ting gikk galt? Du gir ingen opplysninger av substans, dette virker (fortsatt) som en personlig vendetta mot Toole.
Fortsatt ingen eksempler eller forklaringer. Hvor er det dratt for langt? Hva skulle vært gjort annerledes? Mener du at man i blindtester for å finne ut hvilke høyttalere som folk liker best ikke skal notere ned det folk liker best på den måten det ble gjort? Hvordan skulle det vært gjort? Mener du at en så høy korrelasjon som 0.86 kan være tilfeldig med flat on/off-axis respons og at det er andre ting som egentlig er korrelasjonen, bare at det skjules? Hva er det egentlig du vil frem til?
Du skriver nok akkurat det du ønsker å tilegne Toole, ikke hva han selv sier. Han skriver ingenting om hva som er korrekt, han skriver derimot at vi virker å tilpasse oss rommet og at selv om forskjellige grupper har forskjellige preferanser om grad av direktelyd, så er preferansene ang høyttalere det samme.
Hvilken sannhet er det du vil frem til? NCAA eller Harman har aldri hatt dine tanker om en fiktiv sannhet i tankene, kun et ønske om å finne ut av hvordan man kan forutsi hvor godt folk vil like høyttaleren i normale lytterom. Sannhet som du snakker om her har ingen betydning. Hvis du mener at sannhet = at høyttaleren spiller eksakt det signalet som kom inn i den, så er det jo fint at vi liker når høyttalerne ikke legger til noe særlig til egenkarakter? Da er jo resultatet av forskningen akkurat det du ønsker i så måte.Hvis man guides av Tooles analyser, får du et inntrykk av hva mediankonsumenten foretrekker i den lyttesituasjonen Toole har skapt. Hvor relevant er dette for den som søker sannheten? Sånn sett er Tooles forskning relevant for selskaper som ønsker å lykkes i konsumentmarkedet og kutte kostnader i stedet for å bruke ressurser på teoretisk korrekthet som ikke fanges opp som en positiv ting av mediankonsumenten i lyttetestene. Er du en audiofil på jakt etter “sannhet”, eventuelt jobber profesjonelt med å bringe opptakssituasjonen så korrekt som mulig til konsumenten, ser jeg ikke at Tooles analyser er av så stor verdi som en del vil ha det til.
Det skyldes nok i stor grad at du havnet på kant med Toole når han ikke var like imponert som deg over at Genelec fortsatt sverger til en utdatert og dårlig standard for in-room response. Hvis jeg husker riktig var det vel i den forbindelse at du tok fullstendig fyr i disse retningene her som ikke gir noen mening - og som til slutt endte med utelukkelse fra ASR.Merk at jeg - som deg - var “tilhenger“ av Toole(s bok). At jeg har endret posisjon, skyldes at jeg har tenkt mer enn da jeg først fattet interesse for forskningsprosjektet hans. Ingen skam å tvile. Ingen skam å snu.
En sak har alltid to sider og som utenforforstående part i den fadesen var det helt klart ikke pga konstruktiv og berettiget kritikk av den vitenskapelige metodikken du ble bannet for. Er du sikker på at du ser ting så objektivt som du tror når det kommer til Toole?
Du er inne på en hel del relevante momenter.Jeg synes du blir veldig kategorisk nå @coolio. Jeg får en følelse av at du enten ikke forstår helt hva @svart-hvitt skriver (med forbehold om at jeg selv gjør det). Jeg tror det til en viss grad kan forenkles til dette:
Toole har gjort tester som iofs er "sanne", men datamengden er begrenset av antallet tester og de forutsetningene som rådet i de aktuelle testene. Det er svært mange variabler som kan gjøre at Toole sine tester ikke er like allmenngyldige utenfor den gitte settingen. En av de største svakhetene med slike tester er at man ofte, uten å vite det, utformer testene på en måte som påvirkes av resultater man forventer å finne. Det finnes statistikk som underbygger at holdningene til de testene man utfører kan påvirke resultatet, og det er rimelig grunn til å tro at det også har skjedd her.
Allikevel er det godt dokumenterte sannheter at frekvensrespons og spredningsmønster har svært stor betydning for opplevd lydkvalitet. Det jeg tror man i aller størst grad skal ha respekt for er:
1: Selv om viktigheten av disse kjente parametrene er stor kan vi ikke samtidig si at andre parametre har vært vurdert på en uttømmende måte. Når man bestemte hva slags feil man skulle bruke i testen, samt størrelsen på disse, så var disse valgene farget av hva man på det aktuelle tidspunktet visste om disse faktorene. Når man for eksempel leter etter korrelasjon mellom THD og audibilitet bommer man litt; hadde man i stedet lett etter korrelasjon mellom en helt bestemt forvrengningsorden og fase, og audibilitet, ville man fått en langt mindre grad av tilfeldighet.
2: Når man kvantifiserer to ikke sammenliknbare størrelser tar man et valg. Slike valg påvirker resultatet av testen. Vi kunne for eksempel testet om pølser eller kjøttboller smakte best ved å spørre et representativt utvalg. Men om vi for eksempel ber et representativt utvalg nordmenn om å rangere pølser på en skala fra 1-10, og et representativt utvalg italienere om å rangere kjøttboller på en skala fra 1-10 ville vi fått et datasett som kunne brukes til å lage en liknende statistikk, men på grunn av at de to gruppene er koblet fra hverandre er dette et mindre pålitelig resultat. I Toole sitt tilfelle er ikke subjektene adskilt som grupper, men kvantifiseringen av feilene er adskilt. Dermed er ikke objektene direkte sammenliknbare.
3: I noen sammenhenger kan vi se for oss en form for absolutt kunnskapstak. Tar vi for oss frekvensrespons er det enkelt å si at en 100% flat frekvensrespons helt fri for reaktive komponenter må være ideelt. Dette representerer et kunnskapstak, og vi kan lett se hvor langt det i teorien vil være mulig å dra dette. Selv om vi ikke har laget høyttalere med absolutt null avvik i frekvensrespons er det lett å definere hva dette er. Det samme kan vi ikke si om forvrengningsformer. Vi har i grunnen kartlagt overraskende lite, og vi kan ikke uten videre si at man har kunnet forholde seg til et kunnskapstak på dette området. Ser man på kategoriene i artikkelen er det overraskende mye man avslører at man ikke har overblikk over. De fleste kategoriene er liksom representert på en måte ved at de overlappes av ett eller annet, men jeg tror at om man hadde forstått disse faktorene fullt ut ville man også beskrevet kategoriene mer presist.
Så selv om jeg gjennom mine 16 år her på forumet har brukt mye tid på å forsvare Tooles konklusjoner mener jeg ikke at de er uttømmende, og jeg synes også sort-hvitt påpeker ting vi ikke uten videre skal velge å se bort fra. Poenget er ikke at Toole på noe tidspunkt har hevdet at arbeidet hans er uttømmende, men en del av de kategoriene som har blitt lavere rangert ville kanskje fått en høyere rangering om man hadde enda mer kunnskap å legge inn i regnestykket på det aktuelle tidspunktet. Å kalle det hele et slags korstog mot Toole synes jeg blir ren knesparking.
Jeg synes også du hoppet litt for lettvint over viktigheten av riktig rom til riktig spredningsmønster. Det blir litt som å si at Beolab 90 har ett riktig og to feil spredningsmønstere. Hver av de tre innstillingene har en klar hensikt, og de oppfyller sine funksjoner ved at man har tenkt gjennom dette og tatt valg som følge av ulike målsetninger. Om man legger til rette for en situasjon der et bestemt spredningsmønster vil være å foretrekke er det også lite sannsynlig at en stor del av lytterne vil foretrekke noe annet. Rigger man det hele annerledes får man også et annet resultat.
Dette du skriver er logisk og forståelig, "epistemologi" og "sannhet" uten eksempler gir ingen umiddelbar mening i en tråd som handler om å presentere produkter med noen form for objektive data.Jeg synes du blir veldig kategorisk nå @coolio. Jeg får en følelse av at du enten ikke forstår helt hva @svart-hvitt skriver (med forbehold om at jeg selv gjør det). Jeg tror det til en viss grad kan forenkles til dette:
Jeg har da fått med meg historikken mellom godgutten og Toole andre plasser. Underholdende og tidvis tankevekkende, men ikke alltid spesielt objektivt og faglig relevant.Så selv om jeg gjennom mine 16 år her på forumet har brukt mye tid på å forsvare Tooles konklusjoner mener jeg ikke at de er uttømmende, og jeg synes også sort-hvitt påpeker ting vi ikke uten videre skal velge å se bort fra. Poenget er ikke at Toole på noe tidspunkt har hevdet at arbeidet hans er uttømmende, men en del av de kategoriene som har blitt lavere rangert ville kanskje fått en høyere rangering om man hadde enda mer kunnskap å legge inn i regnestykket på det aktuelle tidspunktet. Å kalle det hele et slags korstog mot Toole synes jeg blir ren knesparking.
Hoppet jeg over det? Det jeg omtalte som en Formel-1 greie? Det mener jeg absolutt er essensielt i forhold til å maksimere lydkvaliteten i rommet sitt, og en av de største grunnene til at jeg ønsker at produsentene inkluderer off-axis responsen i målinger.Jeg synes også du hoppet litt for lettvint over viktigheten av riktig rom til riktig spredningsmønster. Det blir litt som å si at Beolab 90 har ett riktig og to feil spredningsmønstere. Hver av de tre innstillingene har en klar hensikt, og de oppfyller sine funksjoner ved at man har tenkt gjennom dette og tatt valg som følge av ulike målsetninger. Om man legger til rette for en situasjon der et bestemt spredningsmønster vil være å foretrekke er det også lite sannsynlig at en stor del av lytterne vil foretrekke noe annet. Rigger man det hele annerledes får man også et annet resultat.
Leste nettopp såvidt gjennom kapittel 13, og der var det et eksempel på to identiske høyttalere med litt forskjellig respons hvor den med tilsynelatende mest ujevn respons var foretrukket av tre grupper, dog med veldig liten margin. Kan være en av disse fiskene...Du er inne på en hel del relevante momenter.
I analyser ønsker jeg å kunne kontrollere for faktorer. Metoden kalles gjerne ceteris paribus (https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ceteris_paribus). Tooles tester er ikke med høyttalere som er ellers like; de er gjerne vidt forskjellige. Likevel forsøker han å isolere relevansen av en lang rekke med faktorer, noen mer subtile enn andre. Dette er statistisk sett uhyre problematisk i fravær av ceteris paribus.
Har vi ikke et uttrykk på norsk som går på å fiske med garn hvor maskene er altfor store? Så det kan tenkes å være mye fisk i havet som Toole ikke fanger opp.
Jeg husker jeg diskuterte Toole med Bx. Bx sa han ikke fant noe av interesse hos Toole. For en gjøk, tenkte jeg om Bx. Hvordan er det mulig å ikke finne noe interessant hos en lydekspert som regnes som selve gullstandarden enkelte steder?Leste nettopp såvidt gjennom kapittel 13, og der var det et eksempel på to identiske høyttalere med litt forskjellig respons hvor den med tilsynelatende mest ujevn respons var foretrukket av tre grupper, dog med veldig liten margin. Kan være en av disse fiskene...Du er inne på en hel del relevante momenter.
I analyser ønsker jeg å kunne kontrollere for faktorer. Metoden kalles gjerne ceteris paribus (https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ceteris_paribus). Tooles tester er ikke med høyttalere som er ellers like; de er gjerne vidt forskjellige. Likevel forsøker han å isolere relevansen av en lang rekke med faktorer, noen mer subtile enn andre. Dette er statistisk sett uhyre problematisk i fravær av ceteris paribus.
Har vi ikke et uttrykk på norsk som går på å fiske med garn hvor maskene er altfor store? Så det kan tenkes å være mye fisk i havet som Toole ikke fanger opp.
Det har kanskje sammenheng med at du lytter i et ekstremt akustisk behandlet rom. Da kompenserer man jo mye for avvik i spredningen.Siste avsnittet er en stor sannhet og også egenopplevd.
Har også hørt noen enkelte høyttalere som visstnok har kontrol på spredning, som ikke har vært mye å hoppe i taket for. Spredningshysteri vil jeg kalle det og ikke så veldig viktig for god lyd. Kun min mening og verifisert med middels aldrende ører.
Spørsmålet blir hvor mye er riktig og mye som er potensielt feil. Jeg tror det er liten grunn til å stille spørsmål om dette med en høyttaler som måler jevnt on -og off axis. Det er forøvrig ikke noe nytt og har vært kjent i flere kretser hvor man utført lyttetester lenge før Toole begynte. Unntaket blir evt. hvis det er musikk som er mikset med stort avvik. Et konkret eksempel er en del metal musikk som ofte var mikset med forhøyning i presensområdet. Da gir det mening at en en høyttaler med senking i dette området kan være foretrukket.Merk at hvis ditt punkt (1) ovenfor gjelder, så kan ikke Tooles hypotese om at preferanse=sannhet være gyldig. Da er hypotesen falsifisert.En svakhet IMO med preferanse tester er:
1. Preferanser over kort tid korrelerer ikke nødvendigvis alltid med det man foretrekker over lengre tid.
2. Det vil være avhengig av andre aspekter eller faktorer igjen og det opplever jeg Toole overser til en viss grad med resultat av at testene hans blir mangelfulle. F.eks i forhold til andre typer akustiske miljøer.
Det er ikke noe problem at man ikke sitter med hele svaret, men er enig med svart-hvitt det i enkelte tilfeller blir hevdet som en absolutt vitenskapelig sannhet og da kan man fort være ute å kjøre.
Merk for øvrig at musikkbransjen har utnyttet innsikten i punkt (1), jf. loudness war. Musikkbransjen vet at høyt selger, så de mastrer musikken “høyt”. Strategien vinner konsumenter på kort sikt. Men er det godt på lengre sikt?
Jeg er overrasket over audiofile som misliker loudness war, som bare er et uttrykk for musikkbransjens utnyttelse av våre kortsiktige preferanser, og som samtidig ikke innser at Tooles kortsiktige preferansetester har potensielt iboende svakheter.
Bare en liten anekdote ift det som er skrevet over. Da Harman skulle ha en referanse hjemmekinoprosessor gikk de til franske Trinnov, og fikk laget sin egen versjon av deres Altitude 32, og kalte den JBL Synthesis SDP-75. Forskjellen på de to prosessorene bortsett fra navnet er at JBL mangler remapping (Trinnovs algoritme for å virtuelt flytte høyttalere i et 3D lydfelt) samt parametrisk EQ. I stedet for det siste er det lagt inn data/funksjon for å DSP-korrigere Harmans egne høyttalere ut fra anekoiske målinger. Man korrigerer altså ikke ut fra situasjonen i rommet, men labmålinger. Jeg synes dette er litt merkelig, men kanskje ikke så rart sett i lys av Tooles holdning til temaet.En av Tooles kjepphester - ved siden av at preferanser=sannhet - er at anekoisk flate høyttalere ikke bør korrigeres gjennom DSP over Schroeder/overgangsfrekvensen. Av den grunn må DSP over Schroeder være humbug, ifølge Toole. Selv om Toole har gjennomført mange tester av høyttalere, har han aldri sjekket om lytterne foretrekker DSB-basert romkorreksjon eller ei! Nesten ikke til å tro, ikke sant, at han skriver en artikkel med sterk ordbruk uten at ordbruken kan forsvares gjennom den typen tester han har blitt kjent for. Ironisk nok har Tooles kollega i Harman, Sean Olive, gjennomført en lyttetest for et tiår siden basert på DSP-romkorreksjon, og Olive fant at DSP i noen tilfeller kunne være av det gode; stikk i strid med Tooles oppfatning. Harmans tidlige DSP-test har imidlertid aldri blitt gjentatt.
Hvorfor er det så viktig for Toole å diskreditere DSP-romkorreksjon? Hvis man kan bruke DSP for å forbedre lyden over Schroeder/overgangsfrekvensen i rommet, betyr det at man har forlatt antakelsen om at flat anekoisk respons=perfeksjon, for DSP-korreksjon betyr jo at en ellers anekoisk flat høyttaler blir omgjort til en høyttaler som ikke lenger målet flatt anekoisk.
Å forlate antakelsen om flat anekoisk respons=perfeksjon, skaper også problemer for Tooles antakelse om at vi hører gjennom rommet, dvs. hever oss over rommets bidrag til lyden i rommet. Jeg mistenker at Toole i sin tid ble inspirert av og trakk Benades innsikt i det såkalte “Central Paradox” litt for langt (Se Benades opprinnelige artikkel her: https://ccrma.stanford.edu/marl/Benade/writings/Benade-Villette1984.html). Inspirert av Benade, skriver Toole følgende i boken sin: “in which the communication of sound, live or reproduced, through a room, appears acoustically to be a chaotic mess, and yet two ears and a brain make perceptual sense of it”.
Må først nevne at innlegget jeg siterer fra her er usedvanlig godt og interessant.En av Tooles kjepphester - ved siden av at preferanser=sannhet - er at anekoisk flate høyttalere ikke bør korrigeres gjennom DSP over Schroeder/overgangsfrekvensen. Av den grunn må DSP over Schroeder være humbug, ifølge Toole. Selv om Toole har gjennomført mange tester av høyttalere, har han aldri sjekket om lytterne foretrekker DSB-basert romkorreksjon eller ei! Nesten ikke til å tro, ikke sant, at han skriver en artikkel med sterk ordbruk uten at ordbruken kan forsvares gjennom den typen tester han har blitt kjent for. Ironisk nok har Tooles kollega i Harman, Sean Olive, gjennomført en lyttetest for et tiår siden basert på DSP-romkorreksjon, og Olive fant at DSP i noen tilfeller kunne være av det gode; stikk i strid med Tooles oppfatning. Harmans tidlige DSP-test har imidlertid aldri blitt gjentatt.
Hvorfor er det så viktig for Toole å diskreditere DSP-romkorreksjon? Hvis man kan bruke DSP for å forbedre lyden over Schroeder/overgangsfrekvensen i rommet, betyr det at man har forlatt antakelsen om at flat anekoisk respons=perfeksjon, for DSP-korreksjon betyr jo at en ellers anekoisk flat høyttaler blir omgjort til en høyttaler som ikke lenger målet flatt anekoisk.
Å forlate antakelsen om flat anekoisk respons=perfeksjon, skaper også problemer for Tooles antakelse om at vi hører gjennom rommet, dvs. hever oss over rommets bidrag til lyden i rommet. Jeg mistenker at Toole i sin tid ble inspirert av og trakk Benades innsikt i det såkalte “Central Paradox” litt for langt (Se Benades opprinnelige artikkel her: https://ccrma.stanford.edu/marl/Benade/writings/Benade-Villette1984.html). Inspirert av Benade, skriver Toole følgende i boken sin: “in which the communication of sound, live or reproduced, through a room, appears acoustically to be a chaotic mess, and yet two ears and a brain make perceptual sense of it”.
Tooles problem er at Benade ikke skriver om avspillingssituasjonen, men om kildesituasjonen i en konsertsal, jf. diagrammene i Benade-artikkelen ovenfor. I avspillingssituasjonen har vi å gjøre med et opptak som allerede inneholder et unikt rombidrag, et “romstempel”, et “romsegl”. Å tilføre et nytt rombidrag til dette opptaket gjør at det blir dobbelt opp med rombidrag. ”Seglet” brytes og man kan ikke lenger være sikker på om innholdet er tuklet med. Kanskje folk foretrekker dette (dvs. et betydelig, vilkårlig, tilfeldig rombidrag utover rombidraget i opptakssituasjonen), men Benades innsikt er ikke matematisk intakt lenger når man forlater konsertsalen og går over til et nytt rom i avspillingssituasjonen.
Ser vi hos Toole en overfortolkning av Benade, hvor Toole bygger en serie med argumenter oppå Benades insikt, hvor det etter hvert blir viktig for Toole å forsvare antakelsen om at en flat anekoisk respons=perfeksjon og at mennesker hører gjennom alle rommene (opptaksrommet + avspillingsrommet) i den grad at DSP er nytteløst, “an enticing marketing story”?
Merk for øvrig at Benade, som Toole bygger sitt “hører gjennom rommet”-logikk på, var en skolert fysiker (doktorgrad om “cosmic rays”) og brukte hyppig matematisk notasjon. Du skriver at Toole baserer seg på matematikk og statistikk, men er det noe som glimrer med sitt fravær i Toole, så er det jo den matematiske notasjonen. Det er ikke noe galt i å unngå matematikk hvis logikken er robust, men fordelen med matematikk som språk er at du trenes i å gjøre det klart hvilke antakelser du baserer deg på. Min innvending mot Toole er at han ikke er åpen nok om hvilke antakelser han baserer seg på, og han argumenterer dermed ikke godt nok for disse antakelsene. Så han roter seg ut i en epistemologisk hengemyr.
Igjen: Mye av det Toole hart gjort, er interessant. Men han fortjener ikke den gullstandard-statusen som enkelt vil gi ham. Bx’ kommentar en stund tilbake har plaget meg lenge, og når jeg har tenkt mer gjennom det hele, erkjenner jeg at jeg selv var en gjøk som stolte for mye på autoritet i Toole-spørsmålet. Derfor bør innspill fra Toole om hvilke målinger man bør gjøre vurderes med sunn skepsis i stedet for å behandles som en gullstandard.
Jeg skriver jo litt om dette i mitt forrige innlegg også, men det å ha tilgang på ekkofrie målinger av høyttalerne er på sett og vis en "hellig gral" når det kommer til høyttalerkorreksjon. Det som er spesielt interessant er at folk har en tendens til å velge innstillinger der de nærmer seg nettopp dette, nesten uansett høyttalere, rom og prosessor. Dette gjelder da bestemt for frekvenser over Schröder. Under Schröder virker det å være en viss konsensus rundt at korreksjon innebærer en forbedring, men ikke alle er helt enige om metodikken.Bare en liten anekdote ift det som er skrevet over. Da Harman skulle ha en referanse hjemmekinoprosessor gikk de til franske Trinnov, og fikk laget sin egen versjon av deres Altitude 32, og kalte den JBL Synthesis SDP-75. Forskjellen på de to prosessorene bortsett fra navnet er at JBL mangler remapping (Trinnovs algoritme for å virtuelt flytte høyttalere i et 3D lydfelt) samt parametrisk EQ. I stedet for det siste er det lagt inn data/funksjon for å DSP-korrigere Harmans egne høyttalere ut fra anekoiske målinger. Man korrigerer altså ikke ut fra situasjonen i rommet, men labmålinger. Jeg synes dette er litt merkelig, men kanskje ikke så rart sett i lys av Tooles holdning til temaet.
Lenge siden vi skrudde filteret til de dipol/seoshøyttalerne. Good timesJeg skriver jo litt om dette i mitt forrige innlegg også, men det å ha tilgang på ekkofrie målinger av høyttalerne er på sett og vis en "hellig gral" når det kommer til høyttalerkorreksjon. Det som er spesielt interessant er at folk har en tendens til å velge innstillinger der de nærmer seg nettopp dette, nesten uansett høyttalere, rom og prosessor. Dette gjelder da bestemt for frekvenser over Schröder. Under Schröder virker det å være en viss konsensus rundt at korreksjon innebærer en forbedring, men ikke alle er helt enige om metodikken.Bare en liten anekdote ift det som er skrevet over. Da Harman skulle ha en referanse hjemmekinoprosessor gikk de til franske Trinnov, og fikk laget sin egen versjon av deres Altitude 32, og kalte den JBL Synthesis SDP-75. Forskjellen på de to prosessorene bortsett fra navnet er at JBL mangler remapping (Trinnovs algoritme for å virtuelt flytte høyttalere i et 3D lydfelt) samt parametrisk EQ. I stedet for det siste er det lagt inn data/funksjon for å DSP-korrigere Harmans egne høyttalere ut fra anekoiske målinger. Man korrigerer altså ikke ut fra situasjonen i rommet, men labmålinger. Jeg synes dette er litt merkelig, men kanskje ikke så rart sett i lys av Tooles holdning til temaet.
På DSP-treffet sa jeg litt om hvordan vi oppfatter direktelyd, reflektertlyd og resonanser:
Sånt skjer. Det var jo egentlig ikke planlagt et enmanns show, men det var slik det ble. De brede penselstrøkene og poengene er absolutt med der, og i bunn og grunn er det disse som er viktigst å få med. Man kan jo bruke dagevis på å diskutere omtrent hvilken som helst av de poengene der om man skulle ønske. Når jeg tenker tilbake på det så er det skremmende feks bare hvor mye tid jeg brukte på å måle på effekten av platers luftgjennomstrømning vs dybde på førsterefleksjonsdemping. Folk vil kalle meg gal. Og jeg har sikkert gått glipp av en hel del og det er masse jeg ikke har tatt hensyn til som jeg burde ha gjort.Ja, de ble jo litt gøy på sin måte de høyttalerne. Hadde man hatt mange timer og et godt rom, kunne det nok spilt ganske så anstendig etter hvert også.
Men litt skremmende å se hvor nervøs jeg faktisk var under det foredraget. Jeg glemmer mye underveis, og fullfører ikke alltid setninger. Mye eh, øh, osv, selv om jeg på et vis hinker meg frem til poengene.