Diverse Et oppgjør med virkeligheten!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.736
    Antall liker
    11.320
    Torget vurderinger
    2
    Hva mener du med at Zanden og darTZeel forsvinner ut og vekk?
    Zanden og darTZeel er to eksempler på merkevarer som måler så dårlig at enkelte mener at dem er defekte:



    Disappointing is the word I would use overall to describe the darTZeel's measurements



    Dette er kostbare greier som i aller tydeligste grad viser galskapen med denne hobbyen. Som å kjøpe en Rolex som går en halvtime for sent.

    -BB-
    Å, det hadde vært fantastisk om du var til stede første gang Fidelity-redaksjonen fikk høre DartZeel integrert i storstua hos redaktøren!! Vi gikk fra en rolig forventning til et skrekkblandet, frydefullt tivoli på mikrosekunder. Det var så bar-røyken drev i lokalene, blåserne sto oppstilt på rad, trommeslageren var dyret i Muppet-show, klanger, nærhet, villskap...! Her er min opplevelse da helvete brøt løs i lytterommet, og bemerk at dette ble spilt side om side med flere helt fantastiske forsterkersett, og deretter hørte vi denne forsterkeren i lang tid...:

    Like sikkert er det at dette er den dyreste integrerte
    forsterkeren vi noensinne har hørt, tross alt koster den like
    mye som et par av Hegels enorme monoblokker. Utseendet
    er åpenbart kontroversielt, men sånne bagateller glemmes
    lovlig kjapt i det de første toner kontant åpner skribentenes
    munner, så vi ser ut som en gjeng fåretryner på rekke i en
    sofa. For dette griper oss skruppelløst fra første tone, så
    intenst og direkte forførerisk låter det. Så setter redaktøren
    i gang en nydelig tilbakelent jazzlåt, der pianoet kjæler våre
    øreganger, og skribentene endrer seg nå til en like fårete
    rekke med flørtende glis, på vei over mot baren for å bestille
    en drink til damen.
    I det øyeblikk vi mener å ha en viss kontroll på situasjonen, og øyner bartenderens oppmerksomhet, er selve faen
    løs i lytterommet. Over bardisken kommer helvetes basuner
    i kjeften på Godzilla med en plutselighet så utenfor enhver
    skribents fatteevne, at vi i neste nu ligger i en bylt under
    bordet i et kaos av papirer, penner
    og briller av ymse styrker, sammenflettede ben og nybakte boller,
    med hendene for ørene, syke i våre
    blikk. (Men jeg så dog ingen høreapparater, ei heller gebiss i viraken
    som oppsto.)
    Etter dette var status oppgjort.
    Vi tar 5 av denne, takk!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men å bruke et produkt som lyder med litt varme betyr vel ikke automatisk at det forvrenger?
    Jo, i denne sammenhengen menes at enhver endring av signalet/lyden er en "forvrengning". Det som forvirrer er at "forvrengt" i dagligtale gjerne betyr noe stygt, grumsete eller ikke pent.

    Enten er det transparent, eller så er det forvrengt, for å være litt svart/hvitt.
    Opprinnelig innlegg 423

    Da mener du Hegel forvrenger ja. Ok å mene det.
    Jeg mener i såfall at det er så lite på det merket at det teller ikke. Ikke nok til å forklare hvorfor det høres mer ekte ut.
    Jeg har aldri hørt Hegel, men hvis noe endrer lyden fra det opprinnelige signalet har det per definisjon blitt tilført en forvrengning av det opprinnelige signalet. Det er ikke en «mening». I det øyeblikket signalet ikke er 100% identisk med input, er det «forvrengt». Vi kan godt kalle det noe annet, men sånn er det. Tydeligvis bør vi kanskje kalle det noe annet. Kanskje «signalbehandling» eller EQ høres bedre ut på en «ønsket» forvrengning. :) Jada, jeg er litt vrang nå.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.445
    Antall liker
    8.599
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men å bruke et produkt som lyder med litt varme betyr vel ikke automatisk at det forvrenger?
    Jo, i denne sammenhengen menes at enhver endring av signalet/lyden er en "forvrengning". Det som forvirrer er at "forvrengt" i dagligtale gjerne betyr noe stygt, grumsete eller ikke pent.

    Enten er det transparent, eller så er det forvrengt, for å være litt svart/hvitt.
    Opprinnelig innlegg 423

    Da mener du Hegel forvrenger ja. Ok å mene det.
    Jeg mener i såfall at det er så lite på det merket at det teller ikke. Ikke nok til å forklare hvorfor det høres mer ekte ut.
    Jeg har aldri hørt Hegel, men hvis noe endrer lyden fra det opprinnelige signalet har det per definisjon blitt tilført en forvrengning av det opprinnelige signalet. Det er ikke en «mening». I det øyeblikket signalet ikke er 100% identisk med input, er det «forvrengt». Vi kan godt kalle det noe annet, men sånn er det. Tydeligvis bør vi kanskje kalle det noe annet. Kanskje «signalbehandling» eller EQ høres bedre ut på en «ønsket» forvrengning. :) Jada, jeg er litt vrang nå.
    Men en totalt uforutsigbar behandling, EQ, synes ikke dette er å være vrang.
    Men å kalle en spade for en spade.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Opplevelsen av lyd kan ikke modelleres matematisk, og kan derfor heller ikke måles presist. Og et eksakt samme lydstimuli som gjentas vil ikke gi samme respons fra gang til gang – etterprøvbarhet i vitenskapelig forstand vil ikke kunne etableres. Ergo, man kan ikke måle seg frem til en lytters opplevelse av lyd, hvilket betyr at man heller ikke tydelig kan måle seg frem til en optimal lyd før lyden treffer lytterens øre.
    Disse påstandene er såpass langt ute at de fortjener en tilleggskommentar. Det du skriver her er at fagfeltet psykoakustikk er håpløst dødfødt og bare må nedlegges som forskningsområde. Opplevelsen av lyd er ubegripelig og uangripelig, og slik er det bare.

    Hvis vi skal berøre virkeligheten et øyeblikk, er metoden for å skape vitenskapelig etterprøvbare utsagn om opplevd lydkvalitet å bruke et (stort) antall representative lyttere, spørre dem om deres opplevelse, og så behandle de svarene statistisk. Det er ikke noe problem å dokumentere et vitenskapelig etterprøvbart utsagn om at «de fleste lyttere foretrekker høyttalere med flat respons på aksen og jevn power response» eller at «ulineær forvrengning fra høyttalere har ikke stor betydning for lytteres preferanse». Om ønskelig kan man dele inn testpanelet i undergrupper som musikere, hifi-anmeldere og studenter, og more seg med å vise at hifi-anmeldere er enda dårligere til å høre reelle forskjeller enn hifi-selgere.

    Deretter kan man bruke det faktagrunnlaget og sjekke i hvilken grad de korrelerer med forskjellige teknisk målbare egenskaper. Hvis man finner en tilstrekkelig sterk korrelasjon er det ikke noe problem å legge frem et tilsvarende etterprøvbart utsagn om det heller.

    Hele det bredere fagfeltet sensorisk testing er basert på å skape vitenskapelig etterprøvbare utsagn om folks evne til å detektere forskjeller og deres preferanser mellom ulike alternativer. Hvordan skulle man ellers reklamere med «ny og bedre» og dokumentere den påstanden på en måte som oppfyller kravene i markedsføringslovgivningen? Det er ganske påfallende at high end hifi mener seg unntatt slike trivielle krav til etterprøvbarhet.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.502
    Antall liker
    12.761
    Sted
    Sørlandet
    Å, det hadde vært fantastisk om du var til stede første gang Fidelity-redaksjonen fikk høre DartZeel integrert i storstua hos redaktøren!! Vi gikk fra en rolig forventning til et skrekkblandet, frydefullt tivoli på mikrosekunder. Det var så bar-røyken drev i lokalene, blåserne sto oppstilt på rad, trommeslageren var dyret i Muppet-show, klanger, nærhet, villskap...! Her er min opplevelse da helvete brøt løs i lytterommet, og bemerk at dette ble spilt side om side med flere helt fantastiske forsterkersett, og deretter hørte vi denne forsterkeren i lang tid.
    Du rakk dessverre å c/p min post før jeg rakk å slette den.

    At en samlet redaksjon ga DarTZeel stående ovasjoner finner jeg ikke i det minste overraskende.

    -BB-
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.736
    Antall liker
    11.320
    Torget vurderinger
    2
    Å, det hadde vært fantastisk om du var til stede første gang Fidelity-redaksjonen fikk høre DartZeel integrert i storstua hos redaktøren!! Vi gikk fra en rolig forventning til et skrekkblandet, frydefullt tivoli på mikrosekunder. Det var så bar-røyken drev i lokalene, blåserne sto oppstilt på rad, trommeslageren var dyret i Muppet-show, klanger, nærhet, villskap...! Her er min opplevelse da helvete brøt løs i lytterommet, og bemerk at dette ble spilt side om side med flere helt fantastiske forsterkersett, og deretter hørte vi denne forsterkeren i lang tid.
    Du rakk dessverre å c/p min post før jeg rakk å slette den.

    At en samlet redaksjon ga DarTZeel stående ovasjoner finner jeg ikke i det minste overraskende.

    -BB-
    Mens jeg på min side ville funnet det mer enn bare en smule overraskende om ikke du også hadde kommet til samme konklusjon den dagen! :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Men å bruke et produkt som lyder med litt varme betyr vel ikke automatisk at det forvrenger?
    Jo, i denne sammenhengen menes at enhver endring av signalet/lyden er en "forvrengning". Det som forvirrer er at "forvrengt" i dagligtale gjerne betyr noe stygt, grumsete eller ikke pent.

    Enten er det transparent, eller så er det forvrengt, for å være litt svart/hvitt.
    Opprinnelig innlegg 423

    Da mener du Hegel forvrenger ja. Ok å mene det.
    Jeg mener i såfall at det er så lite på det merket at det teller ikke. Ikke nok til å forklare hvorfor det høres mer ekte ut.
    Jeg har aldri hørt Hegel, men hvis noe endrer lyden fra det opprinnelige signalet har det per definisjon blitt tilført en forvrengning av det opprinnelige signalet. Det er ikke en «mening». I det øyeblikket signalet ikke er 100% identisk med input, er det «forvrengt». Vi kan godt kalle det noe annet, men sånn er det. Tydeligvis bør vi kanskje kalle det noe annet. Kanskje «signalbehandling» eller EQ høres bedre ut på en «ønsket» forvrengning. :) Jada, jeg er litt vrang nå.
    Skjønner hva du skriver.
    Poenget med å bruke Hegel er at Hegel måler bra.
    Når de nå ha justert seg fra kald lyd til varmere lyd, måler de om mulig enda bedre. Hvordan forklares det når en mener det er forvrengt lyd?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.502
    Antall liker
    12.761
    Sted
    Sørlandet
    Å, det hadde vært fantastisk om du var til stede første gang Fidelity-redaksjonen fikk høre DartZeel integrert i storstua hos redaktøren!! Vi gikk fra en rolig forventning til et skrekkblandet, frydefullt tivoli på mikrosekunder. Det var så bar-røyken drev i lokalene, blåserne sto oppstilt på rad, trommeslageren var dyret i Muppet-show, klanger, nærhet, villskap...! Her er min opplevelse da helvete brøt løs i lytterommet, og bemerk at dette ble spilt side om side med flere helt fantastiske forsterkersett, og deretter hørte vi denne forsterkeren i lang tid.
    Du rakk dessverre å c/p min post før jeg rakk å slette den.

    At en samlet redaksjon ga DarTZeel stående ovasjoner finner jeg ikke i det minste overraskende.

    -BB-
    Mens jeg på min side ville funnet det mer enn bare en smule overraskende om ikke du også hadde kommet til samme konklusjon den dagen! :)
    Massesuggesjon skal man ikke kimse av.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.736
    Antall liker
    11.320
    Torget vurderinger
    2
    Å, det hadde vært fantastisk om du var til stede første gang Fidelity-redaksjonen fikk høre DartZeel integrert i storstua hos redaktøren!! Vi gikk fra en rolig forventning til et skrekkblandet, frydefullt tivoli på mikrosekunder. Det var så bar-røyken drev i lokalene, blåserne sto oppstilt på rad, trommeslageren var dyret i Muppet-show, klanger, nærhet, villskap...! Her er min opplevelse da helvete brøt løs i lytterommet, og bemerk at dette ble spilt side om side med flere helt fantastiske forsterkersett, og deretter hørte vi denne forsterkeren i lang tid.
    Du rakk dessverre å c/p min post før jeg rakk å slette den.

    At en samlet redaksjon ga DarTZeel stående ovasjoner finner jeg ikke i det minste overraskende.

    -BB-
    Mens jeg på min side ville funnet det mer enn bare en smule overraskende om ikke du også hadde kommet til samme konklusjon den dagen! :)
    Massesuggesjon skal man ikke kimse av.
    Ei heller store dynamiske utsving, klangrikdom, liv og kraft i bøtter og spann.

    Undrer det deg ikke et sekund at redaksjonen som har hørt såpass mye på samme sted med eksakt de samme premisser falt for akkurat denne enheten? Vi elsket den deilige roen og kontrollen fra Hegel, åpenheten fra Soulution, tøffheten hos Parasound og den myke, sonore røsten fra Audio Research... Men responsen da DartZeel overtok var sjokkartet. Massesuggesjon i eksakt samme øyeblikk, uten å veksle blikk? Fram med parapsykologiboka! :D
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.502
    Antall liker
    12.761
    Sted
    Sørlandet
    Undrer det deg ikke et sekund at redaksjonen som har hørt såpass mye på samme sted med eksakt de samme premisser falt for akkurat denne enheten? Vi elsket den deilige roen og kontrollen fra Hegel, åpenheten fra Soulution, tøffheten hos Parasound og den myke, sonore røsten fra Audio Research... Men responsen da DartZeel overtok var sjokkartet. Massesuggesjon i eksakt samme øyeblikk, uten å veksle blikk? Fram med parapsykologiboka! :D
    Siden du spør.... Nei, temmelig forutsigbart spør du meg.

    -BB-
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Opplevelsen av lyd kan ikke modelleres matematisk, og kan derfor heller ikke måles presist. Og et eksakt samme lydstimuli som gjentas vil ikke gi samme respons fra gang til gang – etterprøvbarhet i vitenskapelig forstand vil ikke kunne etableres. Ergo, man kan ikke måle seg frem til en lytters opplevelse av lyd, hvilket betyr at man heller ikke tydelig kan måle seg frem til en optimal lyd før lyden treffer lytterens øre.
    Disse påstandene er såpass langt ute at de fortjener en tilleggskommentar. Det du skriver her er at fagfeltet psykoakustikk er håpløst dødfødt og bare må nedlegges som forskningsområde. Opplevelsen av lyd er ubegripelig og uangripelig, og slik er det bare.

    Hvis vi skal berøre virkeligheten et øyeblikk, er metoden for å skape vitenskapelig etterprøvbare utsagn om opplevd lydkvalitet å bruke et (stort) antall representative lyttere, spørre dem om deres opplevelse, og så behandle de svarene statistisk. Det er ikke noe problem å dokumentere et vitenskapelig etterprøvbart utsagn om at «de fleste lyttere foretrekker høyttalere med flat respons på aksen og jevn power response» eller at «ulineær forvrengning fra høyttalere har ikke stor betydning for lytteres preferanse». Om ønskelig kan man dele inn testpanelet i undergrupper som musikere, hifi-anmeldere og studenter, og more seg med å vise at hifi-anmeldere er enda dårligere til å høre reelle forskjeller enn hifi-selgere.

    Deretter kan man bruke det faktagrunnlaget og sjekke i hvilken grad de korrelerer med forskjellige teknisk målbare egenskaper. Hvis man finner en tilstrekkelig sterk korrelasjon er det ikke noe problem å legge frem et tilsvarende etterprøvbart utsagn om det heller.

    Hele det bredere fagfeltet sensorisk testing er basert på å skape vitenskapelig etterprøvbare utsagn om folks evne til å detektere forskjeller og deres preferanser mellom ulike alternativer. Hvordan skulle man ellers reklamere med «ny og bedre» og dokumentere den påstanden på en måte som oppfyller kravene i markedsføringslovgivningen? Det er ganske påfallende at high end hifi mener seg unntatt slike trivielle krav til etterprøvbarhet.
    som jeg kommenterte rett før; det er en posisjon som selvdestruerer.
    https://www.hifisentralen.no/forume...ppgja-r-med-virkeligheten-22.html#post2992682
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.736
    Antall liker
    11.320
    Torget vurderinger
    2
    Undrer det deg ikke et sekund at redaksjonen som har hørt såpass mye på samme sted med eksakt de samme premisser falt for akkurat denne enheten? Vi elsket den deilige roen og kontrollen fra Hegel, åpenheten fra Soulution, tøffheten hos Parasound og den myke, sonore røsten fra Audio Research... Men responsen da DartZeel overtok var sjokkartet. Massesuggesjon i eksakt samme øyeblikk, uten å veksle blikk? Fram med parapsykologiboka! :D
    Siden du spør.... Nei, temmelig forutsigbart spør du meg.

    -BB-
    Litt nysgjerrig på dette. Ettersom Fidelity-redaksjonen som oftest hadde en ganske klar uenighet om en god del saker, hvorfor opplever du det som forutsigbart at vi var såpass enige om akkurat den forsterkeren?

    Og, bare for å vise deg at den sammenlignende lytteseansen den dagen ikke bare favoriserte de "defekte" konstruksjonene, her er noe av det jeg skrev om Hegels toppmodeller av effektforsterkere:

    For maken til
    kombinasjon av kontroll og eleganse kommer man over kun
    unntaksvis. Disse forsterkerne (du kan klare deg med en,
    men det er brokoblet som monoblokker vi har vurdert H 30
    i denne omgang) har på mange måter trukket transistorteknologien så langt den rekker, pluss litt. Og jeg kan
    virkelig nyte av denne vidunderlige musikkfremstillingen.
    Antakelig er dette testens mest nøyaktige og bestemte
    gjengivere, og min eneste lille innvending er da også av
    rent subjektiv karakter. Jeg savner nemlig et visst innslag
    av romantikk her, men hvem er jeg
    som mener meg berettiget til å be
    produsenten innføre forvrengning
    i sine apparater? Og skal sannheten
    fram, så var vel lytting på korsang
    med Hegel som drivkraft på mange
    måter bruksanvisningen på hvordan
    sånt skal gjøres. Fullstendig ro, blottet for kunstighet, et rom på størrelse
    med katedralen det ble innspilt i,
    og god plass til hver eneste person i
    hele koret.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Å, det hadde vært fantastisk om du var til stede første gang Fidelity-redaksjonen fikk høre DartZeel integrert i storstua hos redaktøren!! Vi gikk fra en rolig forventning til et skrekkblandet, frydefullt tivoli på mikrosekunder. Det var så bar-røyken drev i lokalene, blåserne sto oppstilt på rad, trommeslageren var dyret i Muppet-show, klanger, nærhet, villskap...! Her er min opplevelse da helvete brøt løs i lytterommet, og bemerk at dette ble spilt side om side med flere helt fantastiske forsterkersett, og deretter hørte vi denne forsterkeren i lang tid.
    Du rakk dessverre å c/p min post før jeg rakk å slette den.

    At en samlet redaksjon ga DarTZeel stående ovasjoner finner jeg ikke i det minste overraskende.

    -BB-
    Mens jeg på min side ville funnet det mer enn bare en smule overraskende om ikke du også hadde kommet til samme konklusjon den dagen! :)
    Massesuggesjon skal man ikke kimse av.
    Heller ikke under kabeltester man tar initiativ til :rolleyes:
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.623
    Antall liker
    10.152
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Opplevelsen av lyd kan ikke modelleres matematisk, og kan derfor heller ikke måles presist. Og et eksakt samme lydstimuli som gjentas vil ikke gi samme respons fra gang til gang – etterprøvbarhet i vitenskapelig forstand vil ikke kunne etableres. Ergo, man kan ikke måle seg frem til en lytters opplevelse av lyd, hvilket betyr at man heller ikke tydelig kan måle seg frem til en optimal lyd før lyden treffer lytterens øre.
    Disse påstandene er såpass langt ute at de fortjener en tilleggskommentar. Det du skriver her er at fagfeltet psykoakustikk er håpløst dødfødt og bare må nedlegges som forskningsområde. Opplevelsen av lyd er ubegripelig og uangripelig, og slik er det bare.

    Hvis vi skal berøre virkeligheten et øyeblikk, er metoden for å skape vitenskapelig etterprøvbare utsagn om opplevd lydkvalitet å bruke et (stort) antall representative lyttere, spørre dem om deres opplevelse, og så behandle de svarene statistisk. Det er ikke noe problem å dokumentere et vitenskapelig etterprøvbart utsagn om at «de fleste lyttere foretrekker høyttalere med flat respons på aksen og jevn power response» eller at «ulineær forvrengning fra høyttalere har ikke stor betydning for lytteres preferanse». Om ønskelig kan man dele inn testpanelet i undergrupper som musikere, hifi-anmeldere og studenter, og more seg med å vise at hifi-anmeldere er enda dårligere til å høre reelle forskjeller enn hifi-selgere.

    Deretter kan man bruke det faktagrunnlaget og sjekke i hvilken grad de korrelerer med forskjellige teknisk målbare egenskaper. Hvis man finner en tilstrekkelig sterk korrelasjon er det ikke noe problem å legge frem et tilsvarende etterprøvbart utsagn om det heller.

    Hele det bredere fagfeltet sensorisk testing er basert på å skape vitenskapelig etterprøvbare utsagn om folks evne til å detektere forskjeller og deres preferanser mellom ulike alternativer. Hvordan skulle man ellers reklamere med «ny og bedre» og dokumentere den påstanden på en måte som oppfyller kravene i markedsføringslovgivningen? Det er ganske påfallende at high end hifi mener seg unntatt slike trivielle krav til etterprøvbarhet.
    Siden metodene finnes, eksisterer det tester som tilsier at den jevne lytter foretrekker utstyr som måler godt? Høres ut som det burde kunne organiseres uten altfor store problemer. Man kan selvsagt etterspørre dette fra bransjen og produsentene, men det burde antagelig ha enda større interesse for alle som forfekter utstyr som måler godt.

    Et punkt jeg savner i diskusjonen så langt er placebo. Man måler og man lytter til utstyr man vet leverer gode målinger, anser man seg da hevet over placebo-effekten eller immun mot forventningsbias? Jeg tror ikke vi skal se bort fra at man i slike lyttetester får bekreftet det man forventer å høre, på samme måtr som en kabeltroende hører stor forskjell på kabler. [emoji4]
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Hvorfor oppleves utstyr med målt forvrenging mer virkelighetsnært enn utstyr som måler fortreffelig (målemonstre)? Jeg skal prøve å gi et vitenskapelig svar. Og svaret er ganske enkelt at lyd og naturtrohet oppfattes av en lytter, og ikke av et måleinstrument. De målefokuserte begår den tabben at de hiver lytteren ut av rommet, og postulerer at lyd målt før den når lytterens øre forteller den fulle sannhet om hvordan en lytter vil oppleve lyden. Dette postulatet er en forenkling av virkeligheten, og derfor i sin natur ganske (for ikke å si fullstendig) uvitenskapelig som en tilnærming på spørsmålet. Allikevel synes det å herske en total blindhet for at dette postulatet eksisterer som premiss hos de «sterkt måletro», herunder den enkle og åpenbare innsikt i at all deres autoritet og selverklærte monopol på forklaring står og faller på dette postulatets gyldighet. Og det postulatet er åpenbart ugyldig! Uten en lytter som inngår i likningen, er det da mulig å snakke om hvordan lyd oppleves? Nei, det er jo da ikke mulig.

    Hvorfor kan ikke opplevd lyd måles, og hvorfor hiver vi lytteren ut av likningen? Lytteren er et menneske, og dennes hørsel og opplevelse av lyd er påvirket av et meget komplisert sett av parametere, følelser, erfaringer mv. Opplevelsen av lyd kan ikke modelleres matematisk, og kan derfor heller ikke måles presist. Og et eksakt samme lydstimuli som gjentas vil ikke gi samme respons fra gang til gang – etterprøvbarhet i vitenskapelig forstand vil ikke kunne etableres. Ergo, man kan ikke måle seg frem til en lytters opplevelse av lyd, hvilket betyr at man heller ikke tydelig kan måle seg frem til en optimal lyd før lyden treffer lytterens øre. I en slik situasjon velger de «måletro» å definere seg bort fra virkelighetens verden ved å forenkle spørsmålet til å bli et spørsmål om lavest mulig målt forvrengning. Vel, det er et mulig alternativ, men usannsynlig i lys av de mange potensielle alternativene. Det er som å lete etter sine tapte nøkler (mangler i forklaringsmodellen), men kun begrense søket til å lete under lyset fra lysstolpen, for det er kun i dette opplyste arealet at vi evner å se noe (les måle noe). For trolig ligger våre tapte nøkler et annet sted, utenfor lyssøylen. Dette gjør jo også at en forklaring på innledende spørsmål ligger utenfor mulighetsrommet for den som kun står med et måleinstrument i hånden.

    Hvorfor skulle svaret på spørsmålet ligge utenfor det som er målbart med instrumenter? Mange vitner om lyttererfaringer som tilsier dette, ref Håkons start av tråden. Hans erfaringer sammenfaller med mine egne. Egne erfaringer er dog ikke noe mer enn egne erfaringer. Hva en selv erfarer, trenger ikke å være gyldig for andre (kun for narsissen). Som lytter stilles det samme krav til gyldighet for alle, om man er «subjektivist» eller «måletro». Jeg vil dog hevde at den sanne vitenskapelige innstilling vil fremprovosere spørsmålet til trådstarter: Hvorfor er det slik at gode måledata ikke er ensbetydende med god, naturtro lyd? Mange «måletro» synes at dette er enkelt forklart: selvbedrag, plasebo, «subjektiv preferanse for forvrengning» etc, etc. Jeg synes denne type generell bortforklaring av lyttererfaringer er relativt naiv. De «måletro» (ikke alle, men som en generell tanke) viser en stor grad av naivitet i det å bortforklare erfaringsbaserte opplevelser relativt til den umåtelige intensitet, og undersøkende kraft, de samtidig viser for ørsmå detaljer bare det kan måles. Så det står ikke på evnen til å gå i dybden. Kan dere ikke bare arrestere dere selv litt, i et selvrefleksjonens lys? Være litt mindre bastante? Dere står og vakler på et postulat som ikke holder!

    Dette vil sikkert forarge noen. Det er ikke ment som et angret på noen bestemt (de «måletro»), men en formidling av tanker om dette temaet, og en anmodning til alle om å tillate et rom for undring der hvor ingen med vitenskapelig troverdighet kan påberope seg å sitte med fasit.

    Mvh, tom-a
    Hadde HFS hatt et klappe-emoticon, hadde jeg kjørt 3stk. page-down med disse!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    ^ Det er to problemer med resonnementet. Den ene er at du argumenterer mot en stråmann som ikke finnes («de målefokuserte», «de måletro»). Hvem skulle dette liksom være?
    Jeg kan forstå denne oppfatningen fra tom-a. I en annen tråd der vi debatterte et lignende tema har du selv nevnt f.eks. at du ikke gidder å lytte til et produkt som måler dårlig, da du anser det fir å være bortkastet tid. Din fulle rett selvsagt, men det betyr at du er "måletro". Ingenting galt med det, for det underlige er ikke at noe som måler bra låter bra, undringen går på at noe som måler dårlig også kan låte bra.
    Jeg tror nettopp det er denne oppfatningen som er et problem.
    Man er skråsikker om ytelsen til apparater man aldri har hørt, men Asbjørn er ikke alene om dette.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.736
    Antall liker
    11.320
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det er to problemer med resonnementet. Den ene er at du argumenterer mot en stråmann som ikke finnes («de målefokuserte», «de måletro»). Hvem skulle dette liksom være?
    Jeg kan forstå denne oppfatningen fra tom-a. I en annen tråd der vi debatterte et lignende tema har du selv nevnt f.eks. at du ikke gidder å lytte til et produkt som måler dårlig, da du anser det fir å være bortkastet tid. Din fulle rett selvsagt, men det betyr at du er "måletro". Ingenting galt med det, for det underlige er ikke at noe som måler bra låter bra, undringen går på at noe som måler dårlig også kan låte bra.
    Jeg tror nettopp det er denne oppfatningen som er et problem.
    Man er skråsikker om ytelsen til apparater man aldri har hørt, men Asbjørn er ikke alene om dette.
    Kan ikke se at det er et problem, i grunn. Det finnes viktigere ting i livet enn hifi. Musikk for eksempel. :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    ^ Det er to problemer med resonnementet. Den ene er at du argumenterer mot en stråmann som ikke finnes («de målefokuserte», «de måletro»). Hvem skulle dette liksom være?
    Jeg kan forstå denne oppfatningen fra tom-a. I en annen tråd der vi debatterte et lignende tema har du selv nevnt f.eks. at du ikke gidder å lytte til et produkt som måler dårlig, da du anser det fir å være bortkastet tid. Din fulle rett selvsagt, men det betyr at du er "måletro". Ingenting galt med det, for det underlige er ikke at noe som måler bra låter bra, undringen går på at noe som måler dårlig også kan låte bra.
    Jeg tror nettopp det er denne oppfatningen som er et problem.
    Man er skråsikker om ytelsen til apparater man aldri har hørt, men Asbjørn er ikke alene om dette.
    Kan ikke se at det er et problem, i grunn. Det finnes viktigere ting i livet enn hifi. Musikk for eksempel. :)
    Blackmore :confused: :cool:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.736
    Antall liker
    11.320
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror nettopp det er denne oppfatningen som er et problem.
    Man er skråsikker om ytelsen til apparater man aldri har hørt, men Asbjørn er ikke alene om dette.
    Kan ikke se at det er et problem, i grunn. Det finnes viktigere ting i livet enn hifi. Musikk for eksempel. :)
    Blackmore :confused: :cool:
    Ja, gjerne han. En god venn av meg siden jeg var 10 år, det, selv om jeg aldri har truffet ham. :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.768
    Antall liker
    4.284
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg prata så vidt med en hobbykokk en gang som sa han aaaaldri ville finne på bruke noe så sykt som SALT på maten. Neida, Aromat var tingen. Og hovedingrediensen i Aromat er...? Bingo.
    MonoSodiumGlutamat = MSG

    Den 5.smaken etter søtt,salt, surt og bitter. Omtales ofte som umami:) Bare det at den her er kjemisk fremstilt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.161
    Antall liker
    11.636
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Man kan uten tvil stole på dagens måleteknikk som sådan, men fra tid til annen dukker det opp spørsmål og meninger om at måten man måler på og hvordan man tolker målinger kanskje ikke er helt på stell. I dag er man stort sett enig om at THD som enkeltstående måling sier alt for lite,- man aner ikke om det er 2.harmoniske eller 7. som dominerer, - for THD-tallet er begge like viktige, - mao - forvrengingsspektret er vel så interessant. Så er det i tillegg hvrodan man måler, - å teste en forsterker i resistiv last forteller ikke nok, - men de færrreste måler feks direkte på høyttalerklemmene... aller helst skulle man selvsagt ha målt direkte på lyden, men da maskerer nok høyttalerens egen forvrenging det som kommer fra forsterkeren, ettersom HT-forvrengingen vil være mye høyere.

    Det påstås ofte i HiFi-kretser at teori og matematikk ikke har noen betydning, - men det har det i aller høyeste grad. Nå er det også enkelte som misliker ordet "forvrenging", - det skal heller kalles for farging, kulør, - eller et eller annet, - men termen forvrenging er grunnleggende definert i signalterorien, og absolutt alle endringer underveis havner og skal havne i kategorien forvrenging. Om en oppfattet endring skyldes feks små amplitude- eller faseforandringer, så er også dette forvrenging - type lineær forvrenging.
    "A wire with gain" ble introdusert som slagord på 70-tallet en gang, - og betegner en krets ( les:forsterker) som ikke endre på noe, - hverken frekvenskomponenter, amplitude eller fase. I et grafisk diagram blir dette en rett strek, hvor hellingen angir forsterkningsfaktoren. Alle krumspring i en slik kurve som oppstår pga ulineariteter i enkelttrinn er da forvrening. Det er enkelt nok å teoretisere en overføringsfunksjon med høyere ordens ulineariteter som nettopp er det som gir harmonisk og IM forvrenging, - men å overføre et forvrengingsspekter baklengs til en formel eller overføringsfunksjon er umulig.
    Jeg heller derfor mer over til at dagens målepraksis kanskje ikke er god nok... hvordan skal vi feks måle dynamiske forhold ved en forsterker? Forandrer spektret seg ved sterke trasnsienter osv osv. Det er ingenting galt med de prosessene vi har, - tallene derfra er absolutt til å stole på, - men kanskje er det ikke nok... forteller det hele bildet?
    Forøvrig - å påstå at "målemafiaen" ikke lytter er det reineste svada.... i absolutt termer er både hørsel og syn svært upålitelige verktøy. Vi hverken ser eller hører nøyaktig det samme.... noen ser og hører endog bare det de vil.....
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Jeg heller derfor mer over til at dagens målepraksis kanskje ikke er god nok...
    Er klar over at jeg drar overnevnte sitat ut av en sammenheng, men dette er også min vurdering.
    I tillegg kommer størrelsessetting av signifikante parametre mhp. betydning.
    Mhp. stråmann-argumenter, så er det vel heller ingen subjektivister som påstår at målinger overhodet ikke har noen som helst betydning og confirmation bias er like utbredt blant objektivister som subjektivister, noe jeg oppfatter alle er enige om (?)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Klart en kan stole på målingene.
    Men da må det måles hva vi hører og ikke hva som går i ledninger.
    Det må da måles med mikrofon.
    Hvor bra mikrofonen da er, får være opp til dere å diskutere 8)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Klart en kan stole på målingene.
    Men da må det måles hva vi hører og ikke hva som går i ledninger.
    Det må da måles med mikrofon.
    Hvor bra mikrofonen da er, får være opp til dere å diskutere 8)
    Med kunstig hode i sweetspot begynner vi å nærme oss noe, men den ‘psykoakustiske tolkningsbiten’ er jo fremdeles fraværende.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden metodene finnes, eksisterer det tester som tilsier at den jevne lytter foretrekker utstyr som måler godt? Høres ut som det burde kunne organiseres uten altfor store problemer. Man kan selvsagt etterspørre dette fra bransjen og produsentene, men det burde antagelig ha enda større interesse for alle som forfekter utstyr som måler godt.
    Ja, eller rettere sagt: vi vet ganske godt hvilke målbare egenskaper som er sterkt korrelert med lytteres preferanser. En klassiker: AES E-Library » Loudspeaker Measurements and Their Relationship to Listener Preferences: Part 1
    Direktelink: https://www.pearl-hifi.com/06_Lit_A...blications/LS_Measurements_Listener_Prefs.pdf
    En kommentar: Audio Musings by Sean Olive: Part 3 - Relationship between Loudspeaker Measurements and Listener Preferences
    It is both satisfying and reassuring to know that both trained and untrained listeners recognize and prefer accurate loudspeakers, and that the accuracy can be characterized with a set of comprehensive anechoic measurements.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har du noen måledata på Hegel forsterkerne ?

    Opprinnelig innlegg 423

    Da mener du Hegel forvrenger ja. Ok å mene det.
    Jeg mener i såfall at det er så lite på det merket at det teller ikke. Ikke nok til å forklare hvorfor det høres mer ekte ut.
    Jeg har aldri hørt Hegel, men hvis noe endrer lyden fra det opprinnelige signalet har det per definisjon blitt tilført en forvrengning av det opprinnelige signalet. Det er ikke en «mening». I det øyeblikket signalet ikke er 100% identisk med input, er det «forvrengt». Vi kan godt kalle det noe annet, men sånn er det. Tydeligvis bør vi kanskje kalle det noe annet. Kanskje «signalbehandling» eller EQ høres bedre ut på en «ønsket» forvrengning. :) Jada, jeg er litt vrang nå.
    Skjønner hva du skriver.
    Poenget med å bruke Hegel er at Hegel måler bra.
    Når de nå ha justert seg fra kald lyd til varmere lyd, måler de om mulig enda bedre. Hvordan forklares det når en mener det er forvrengt lyd?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.736
    Antall liker
    11.320
    Torget vurderinger
    2
    Siden metodene finnes, eksisterer det tester som tilsier at den jevne lytter foretrekker utstyr som måler godt? Høres ut som det burde kunne organiseres uten altfor store problemer. Man kan selvsagt etterspørre dette fra bransjen og produsentene, men det burde antagelig ha enda større interesse for alle som forfekter utstyr som måler godt.
    Ja, eller rettere sagt: vi vet ganske godt hvilke målbare egenskaper som er sterkt korrelert med lytteres preferanser. En klassiker: AES E-Library » Loudspeaker Measurements and Their Relationship to Listener Preferences: Part 1
    Direktelink: https://www.pearl-hifi.com/06_Lit_A...blications/LS_Measurements_Listener_Prefs.pdf
    En kommentar: Audio Musings by Sean Olive: Part 3 - Relationship between Loudspeaker Measurements and Listener Preferences
    It is both satisfying and reassuring to know that both trained and untrained listeners recognize and prefer accurate loudspeakers, and that the accuracy can be characterized with a set of comprehensive anechoic measurements.
    For å pirke litt; det paperet du linker til, er relatert til høyttalere, og kun det.

    Det sier fortsatt lite og intet om en del fenomener på elektronikksiden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Korrekt, men høyttalere er fortsatt «utstyr», og den lydkvaliteten vi faktisk hører påvirkes langt mer av høyttalerne enn av noe annet i signalkjeden. (I det minste hvis vi ikke introduserer elektronikk som er designet for å farge og forvrenge med vilje.)

    Det finnes også en hel litteratur om hvordan forskjellige forvrengningformer fra elektronikk oppleves. Jeg har tidligere lenket til noen av Geddes’ publikasjoner om dette, men et enkelt google-søk vil komme opp med dusinvis av forskningsartikler om dette. Eksempler:
    https://www.researchgate.net/public...perceived_quality_of_music_and_speech_signals
    https://pdfs.semanticscholar.org/bb2d/d8b44b8b90bbc5efbabd692e3bf71a7dd370.pdf
    http://milbert.com/Files/articles/AuditoryPerceptionNonlinearDistortion.pdf
    http://hifisonix.com/wordpress/wp-content/uploads/2017/11/Perceptual-Levels-of-distortion.pdf
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.441
    Antall liker
    9.733
    Torget vurderinger
    2
    Lovemusic+Distinctive : «Det må måles det man hører og ikke det som går i ledninger» Trodde vi oppklarte denne feiloppfatningen forrige gang den kom. Kabler kan ikke påvirke lyden etter at den har gått inn i høyttaleren for å si det sånn...

    De to siste innleggene om at man må måle i rommet for å målevurdere kilder,kabler og forsterkere en stor misforståelse som det har vært avklart tidligere her . Rommåling er for å sjekke akustikk og høyttaler og altfor grovkornet til å analysere kilder og forsterkere riktig . Man bruker ikke øyemål og tommestokk for å kalibrere et mikrometer.

    Man kan se vesentlige avvik ved å måle i rommet men det er umulig å se små forskjeller, og det er derfor grunnleggende feil metode .

    Er det elektriske signalet likt på høyttaler utgangen gir høyttaleren samme lyd det får man bare godta om man ikke tar bryet med å sette seg inn i faget .

    Jeg har målt mye på forsterkere under reelle høyttalerlaster ved å måle på høyttalerens innganger og det gir interessant informasjon om frekvensgang og fase som man går glipp av ved å bruke en standard 8 ohms last. Men der stopper det. Se måleinnleggene noen sider før.
    Problemet med høyttalermeroden som last er at resultatet gjelder kun den ene høyttaleren...mine men ikke dine..
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Klart en kan stole på målingene.
    Men da må det måles hva vi hører og ikke hva som går i ledninger.
    Det må da måles med mikrofon.
    Hvor bra mikrofonen da er, får være opp til dere å diskutere 8)
    Med kunstig hode i sweetspot begynner vi å nærme oss noe, men den ‘psykoakustiske tolkningsbiten’ er jo fremdeles fraværende.
    Ja.
    Men det må vi vel leve med da vi har forskjellig smak.
    Heldigvis kan en vel sei. Ellers hadde vi vel ikke hatt denne hobbien da det ville blitt likestilt med å skaffe seg en postkasse sånn ca.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har du noen måledata på Hegel forsterkerne ?

    Opprinnelig innlegg 423

    Da mener du Hegel forvrenger ja. Ok å mene det.
    Jeg mener i såfall at det er så lite på det merket at det teller ikke. Ikke nok til å forklare hvorfor det høres mer ekte ut.
    Jeg har aldri hørt Hegel, men hvis noe endrer lyden fra det opprinnelige signalet har det per definisjon blitt tilført en forvrengning av det opprinnelige signalet. Det er ikke en «mening». I det øyeblikket signalet ikke er 100% identisk med input, er det «forvrengt». Vi kan godt kalle det noe annet, men sånn er det. Tydeligvis bør vi kanskje kalle det noe annet. Kanskje «signalbehandling» eller EQ høres bedre ut på en «ønsket» forvrengning. :) Jada, jeg er litt vrang nå.
    Skjønner hva du skriver.
    Poenget med å bruke Hegel er at Hegel måler bra.
    Når de nå ha justert seg fra kald lyd til varmere lyd, måler de om mulig enda bedre. Hvordan forklares det når en mener det er forvrengt lyd?
    Ikke jeg nei.
    Men du kan nok få ved å henvende deg til Hegel?

    Seriøst.. Hegel måler bra og det tror jeg du også vet. Hvis ikke kan jeg ikke hjelpe deg. Du får google.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg prata så vidt med en hobbykokk en gang som sa han aaaaldri ville finne på bruke noe så sykt som SALT på maten. Neida, Aromat var tingen. Og hovedingrediensen i Aromat er...? Bingo.
    MonoSodiumGlutamat = MSG

    Den 5.smaken etter søtt,salt, surt og bitter. Omtales ofte som umami:) Bare det at den her er kjemisk fremstilt.
    Hovedingrediensen i Aromat er salt ...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.441
    Antall liker
    9.733
    Torget vurderinger
    2
    Har noen hørt et mikrofonopptak i en stue?
    Det høres som oftest bedritent dårlig ut. Må ha noe mere avansert for å tolke musikk. En mikrofon er for sinustoner og pink noise, for å høre musikk riktig trengs hjerne og to ører . Eller Trinnov flerhoders 3D mik...

    Så jeg har fortsatt tro på nytten av rommåling for akustikk, men ikke for å analysere elektronikk
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    3.439
    Så setter redaktøren
    i gang en nydelig tilbakelent jazzlåt, der pianoet kjæler våre
    øreganger, og skribentene endrer seg nå til en like fårete
    rekke med flørtende glis, på vei over mot baren for å bestille
    en drink til damen.
    Dette var bare ett utdrag fra innlegget om når Fidelity-redaksjonen fikk høre DartZeel integrert i storstua hos redaktøren for første gang. Takker, det var fantastisk gøy å lese og se for seg stunden i storstua. Jeg velger å tro at det var akkurat sånn det gikk for seg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.161
    Antall liker
    11.636
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har noen hørt et mikrofonopptak i en stue?
    Det høres som oftest bedritent dårlig ut. Må ha noe mere avansert for å tolke musikk. En mikrofon er for sinustoner og pink noise, for å høre musikk riktig trengs hjerne og to ører . Eller Trinnov flerhoders 3D mik...

    Så jeg har fortsatt tro på nytten av rommåling for akustikk, men ikke for å analysere elektronikk
    eeh... hvordan blir musikken vi hører på til?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.623
    Antall liker
    10.152
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Korrekt, men høyttalere er fortsatt «utstyr», og den lydkvaliteten vi faktisk hører påvirkes langt mer av høyttalerne enn av noe annet i signalkjeden. (I det minste hvis vi ikke introduserer elektronikk som er designet for å farge og forvrenge med vilje.)

    Det finnes også en hel litteratur om hvordan forskjellige forvrengningformer fra elektronikk oppleves. Jeg har tidligere lenket til noen av Geddes’ publikasjoner om dette, men et enkelt google-søk vil komme opp med dusinvis av forskningsartikler om dette. Eksempler:
    https://www.researchgate.net/public...perceived_quality_of_music_and_speech_signals
    https://pdfs.semanticscholar.org/bb2d/d8b44b8b90bbc5efbabd692e3bf71a7dd370.pdf
    http://milbert.com/Files/articles/AuditoryPerceptionNonlinearDistortion.pdf
    http://hifisonix.com/wordpress/wp-content/uploads/2017/11/Perceptual-Levels-of-distortion.pdf
    Det forstår jeg, men oppleves og foretrekkes er ikke nødvendigvis det samme vel?

    Jeg tilhører dem som foretrekker farge og krydder (rør f.eks), og jeg bestrider ikke når noen påpeker at utstyret jeg liker farger lyden. Men selv om jeg både hører og aksepterer det «ukorrekte» ved det, så velger jeg med vitende og vilje dette, og jeg er til og med fullt tilregnelig i gjerningsøyeblikket. Og det er der jeg ikke helt ser at det foreligger tester, tester som gir et klart bilde av folks smak. For til syvende og sist er det vel det dette handler (mest) om?

    Og jeg erkjenner at når jeg slår på min forsterker, og rørene lyser opp og varmen står fra den gammeldagse klasse A SET saken så skaper det så til de grader forventninger til hva jeg kommer til å høre. Det er en del av gleden, og jeg kommer aldri til å benekte at jeg i stor grad lar hørselen bli påvirket.

    Hva tenker dere rundt dette selv? Dere viser til at lytting fortsatt er et avgjørende element tross den mer vitenskapelige tilnærmingen, hva om noe skulle tilsi at dere ikke har akkurat like stor grad av forventningsbias som oss andre når dere lytter til utstyr dere har valgt ut og satt sammen? Betviler ikke kompetansen mange har på det tekniske plan, men når det skal lyttes vil jeg mene at dere har de samme begrensningene som oss som går mer følelsesmessig til verks.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Trodde du hadde noe å vise til ettersom du virket så sikker. Har hatt Hegel H80 H90 H160 H190 H200 og H360 og ingen av de var helt fri for susing i høyttalere og brumming i trafo, noen værre enn andre.




    Har du noen måledata på Hegel forsterkerne ?

    Skjønner hva du skriver.
    Poenget med å bruke Hegel er at Hegel måler bra.
    Når de nå ha justert seg fra kald lyd til varmere lyd, måler de om mulig enda bedre. Hvordan forklares det når en mener det er forvrengt lyd?
    Ikke jeg nei.
    Men du kan nok få ved å henvende deg til Hegel?

    Seriøst.. Hegel måler bra og det tror jeg du også vet. Hvis ikke kan jeg ikke hjelpe deg. Du får google.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn