Halair
Hi-Fi freak
Byggetråd for mitt Infinite Line Source - 2nd Edition
(Har fram til nå oppdatert min gamle tråd med mk2-prosjektet men bestemte meg for at mk2 fortjener en dedikert tråd)
Grunnarbeid i det digitale domenet, Fusion360 :
Prosjektstatus 9/12/2019:
2097x170x350mm (H x B x D) + sokkel
24 elementer per linje, delt i 2 grupper á 12 som får hvert sitt forsterketrinn (ca 4x150W totalt)
Vekt per linje, ca 90kg
Kjøres fullrange og må da bruke DSP for å løfte LF/HF, bruker analog EQ i dag men går nok over til MiniDSP 2x4HD.
Har siden jeg lagde LINK - mitt første system tilbake i 2014 gått svanger med forbedringstanker, mest pga at mk1 var et "testoppsett" og det ble bygd veldig enkelt og fort. Lydmessig derimot har det for meg vært en suksess og mange timer i godstolen har det blitt.
Litt teori rundt temaet LINK - Infinite Line Source / Near Field som prinsippielt og i praksis oppfører seg ulikt alle andre typer linjer, som f.eks konkave, konvekse eller lave linjekilder.
Her er også en video som snakker generelt om linjekilder - LINK - Video
Kort fortalt og forenklet:
Målsetningen denne gang er å lage et modent system der de fleste ankepunktene til mk1 er håndtert.
Den største hammeren i så måte er vekt. Hvordan oppnå vekt, uten at det blir fryktelig stort, komplisert eller kostbart? Har grublet lenge på dette og det var ikke før jeg ble distrahert til å bygge min egen CNC-maskin at jeg ble oppmerksom på "EG".
EG er et akronym for Epoxy & Granite som blant annet brukes til kjøkkenbenker og lignende.
Man bruker mest mulig fast stoff (grus/sand av granitt eller kvarts) med et minimum av bindemiddel (Epoxy)
EG blir ofte brukt som maskinbase/bord for å gi et stabilt (i dimensjon) og massedempende system. Kvarts er hardt mens epoxy er fleksibelt og sammen gir dette en vibrasjonsdempende masse.
Okay - kanskje EG er noe å basere dette på...
Dermed hadde jeg et element som inspirerte på plass, og gikk så over til å konkretisere øvrige detaljer for konstruksjonen.
Neste forbedringspotensiale jeg ville håndtere var arbeidsmiljøet for elementer, i mk1 så deler samtlige samme lukkede volum mens her for mk2 så får hvert element sitt eget lukkede kammer. Så dermed måtte jeg finne en metode for å støpe innvendige kammer på en relativ enkel måte som ga meg kontroll på størrelse og form. For å bryte opp stående bølger så ønsket jeg runde kammer. Rundt er også sterkt kontra rektangulært.
Løsningen ble 110mm avløpsrør fra Biltema. Disse ble grovkappet på lengde, varmet opp og klemt til korrekt høyde slik at jeg kunne ivareta minimum elementavstand (84mm)
Disse ble så limt inn mot frontbaffle sin bakside og fungerer som forskaling mtp den forestående EG-støpingen. Disse fjernes så etter fullført herding og gjenbrukes til kabinett #2:
(Har fram til nå oppdatert min gamle tråd med mk2-prosjektet men bestemte meg for at mk2 fortjener en dedikert tråd)
Grunnarbeid i det digitale domenet, Fusion360 :
Prosjektstatus 9/12/2019:
- Kabinett #1, ferdig støpt, montert ferdig med elementer og spiller. Gjenstår noen detaljer med bakplate etc.
- Kabinett #2, , ferdig støpt, montert ferdig med elementer og spiller. Gjenstår noen detaljer med bakplate etc.
2097x170x350mm (H x B x D) + sokkel
24 elementer per linje, delt i 2 grupper á 12 som får hvert sitt forsterketrinn (ca 4x150W totalt)
Vekt per linje, ca 90kg
Kjøres fullrange og må da bruke DSP for å løfte LF/HF, bruker analog EQ i dag men går nok over til MiniDSP 2x4HD.
Har siden jeg lagde LINK - mitt første system tilbake i 2014 gått svanger med forbedringstanker, mest pga at mk1 var et "testoppsett" og det ble bygd veldig enkelt og fort. Lydmessig derimot har det for meg vært en suksess og mange timer i godstolen har det blitt.
Litt teori rundt temaet LINK - Infinite Line Source / Near Field som prinsippielt og i praksis oppfører seg ulikt alle andre typer linjer, som f.eks konkave, konvekse eller lave linjekilder.
Her er også en video som snakker generelt om linjekilder - LINK - Video
Kort fortalt og forenklet:
- Så høy linje med elementer som fysisk mulig, minimum 75% av gulv-takhøyde
- Så liten senter-senteravstand mellom de individuelle membranene (Påvirker når "comb filter effect" inntreffer)
- Gulv/tak forlenger linjen virtuelt slik at 1.refleksjon gulv/tak blir en forlengelse/speiling
- = Nærfelt i hele rommet
Målsetningen denne gang er å lage et modent system der de fleste ankepunktene til mk1 er håndtert.
Den største hammeren i så måte er vekt. Hvordan oppnå vekt, uten at det blir fryktelig stort, komplisert eller kostbart? Har grublet lenge på dette og det var ikke før jeg ble distrahert til å bygge min egen CNC-maskin at jeg ble oppmerksom på "EG".
EG er et akronym for Epoxy & Granite som blant annet brukes til kjøkkenbenker og lignende.
Man bruker mest mulig fast stoff (grus/sand av granitt eller kvarts) med et minimum av bindemiddel (Epoxy)
EG blir ofte brukt som maskinbase/bord for å gi et stabilt (i dimensjon) og massedempende system. Kvarts er hardt mens epoxy er fleksibelt og sammen gir dette en vibrasjonsdempende masse.
Okay - kanskje EG er noe å basere dette på...
Dermed hadde jeg et element som inspirerte på plass, og gikk så over til å konkretisere øvrige detaljer for konstruksjonen.
Neste forbedringspotensiale jeg ville håndtere var arbeidsmiljøet for elementer, i mk1 så deler samtlige samme lukkede volum mens her for mk2 så får hvert element sitt eget lukkede kammer. Så dermed måtte jeg finne en metode for å støpe innvendige kammer på en relativ enkel måte som ga meg kontroll på størrelse og form. For å bryte opp stående bølger så ønsket jeg runde kammer. Rundt er også sterkt kontra rektangulært.
Løsningen ble 110mm avløpsrør fra Biltema. Disse ble grovkappet på lengde, varmet opp og klemt til korrekt høyde slik at jeg kunne ivareta minimum elementavstand (84mm)
Disse ble så limt inn mot frontbaffle sin bakside og fungerer som forskaling mtp den forestående EG-støpingen. Disse fjernes så etter fullført herding og gjenbrukes til kabinett #2:
Sist redigert: