Forsterkere Har du gått fra A-klasse til D-klasse..

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.572
Antall liker
1.487
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Har du gått fra A-klasse til D-klasse forsterker?
Hva mistet du og hva fikk du?
Spiller du mer eller mindre musikk etter byttet?
Mindre eller mer fornølyd over tid?
Hvilke tanker har du om ditt neste trekk?
 

Dharmabum

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.255
Antall liker
1.521
Torget vurderinger
13
Ja, jeg har gått fra klasse A til D, mistet masse nerve i musikken, musikaliteten forsvant! wyred 4 sound /Nuprime. spilte jo ikke med samme båndbredde i det hele tatt,som om masse informasjon i kildematerialet forduftet. Spilte mindre musikk.Gikk så tilbake til klasse A Accuphase, og fant mitt endgame forsterkeri.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.352
Antall liker
13.722
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Kjører A og D samtidig.
Hører ikke forskjell.
Begge er like bra...eller like dårlig.
 

Gusto

Studio Målnes
Ble medlem
01.01.2020
Innlegg
322
Antall liker
327
Sted
Tyin Jotunheimen
Torget vurderinger
0
Jeg har gått mye frem og tilbake mellom klasse A AB, rør, T amp og klasse D. Min erfaring er at forskjellene mellom gode A/AB og D er veldig små. Større forskjell finner jeg mellom A AB D og T amp og rør. T amp og rør har en slags magisk stage og feel de andre mangler. T amp rør har mer forvrengning og funker best til easy listening . Når Det gjelder forskjell mellom A AB og D synes jeg Klasse A AB spiller best mtp detaljer og informasjon mens Klasse D er best på bass og separasjon. Men som sagt er forskjellene jeg opplever mellom bra klasse A AB og D så små at jeg tror jeg hadde hatt problemer med å høre forskjel i en proff blindtest.
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.955
Antall liker
1.556
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Tja, Anaview AMS0100 til AMP CAMP 1.6 Monoblokker til Purifi Audio EVAL1 1ET400A
Dvs billig bra svenskdesignet klasse D til billig og "bra" klasse A fra Mr Nelson Pass med hans fingeravtrykk til et påkostet Dansk hollandsk klasse D design.

Anaview AMS har noe mer i toppen enn AMP CAMPeni mens Purifi har mer av alt, men ikke den "roen" som AMP CAMPen. Men jeg mener at det er noe som mangler i AMP CAMP 1.6 monoblokkene i mellomtone og toppen.

Det vi vet er at AMP CAMP klasse A måler ikke bra, men har Mr Pass sin ønsket "house sound" i et billig DIY kit for Dummies.
Purifi Audio sin 1ET400A måler bra for støy og er alt annet enn preget av noe "house sound", lett og ledig med detaljer i toppen med bedre kontroll og bass hvis nødvendig enn de to andre.

Alt dette er opplevd på et anlegg bestående av Henry Audio USB DAC 128 mk3, Cary SLP-05 rør-pre og et par Barque M12 Mk2 høyttalere.

Jeg tror nok Purifi 1ET400A blir værende bare jeg får kontroll over gain-strukturen. Mulig at det blir montert et power supply med lavere spenning. Jeg trenger ikke 200+watt på en 97db/m høyttaler, i hvertfall hvis jeg skal være venn med naboene i blokka.
 
M

MusicBear

Gjest
Ja, jeg har gått fra klasse A til D, mistet masse nerve i musikken, musikaliteten forsvant! wyred 4 sound /Nuprime. spilte jo ikke med samme båndbredde i det hele tatt,som om masse informasjon i kildematerialet forduftet. Spilte mindre musikk.Gikk så tilbake til klasse A Accuphase, og fant mitt endgame forsterkeri.
Tviler ikke på hva du sier, hvordan du opplever dette. Men, klasse D ampene du her nevner, tilhører ikke de generasjonen før de siste på markedet, som så mange hevder er like bra/bedre enn gode gamle klasse A?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.972
Antall liker
9.439
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har bare klD nå, angrer ikke et sekund.
Før hadde jeg MF 750 supercarger og Cary SLP 05.
Ikke noe sminke lengre, noe jeg setter mer pris på.
Spiller mer musikk nå en før.
Mer fornøyd over tid.
 
Sist redigert:

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.955
Antall liker
1.556
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Har bare klD nå, angrer ikke et sekund.
Før hadde jeg MF 750 supercarger og Cary SLP 05.
Ikke noe sminke lengre, noe jeg setter mer pris på.
Spiller mer musikk nå en før.
Mer fornøyd over tid.
Ja, nå er det jeg som har "arvet" sminkekilden hans.. Cary SLP-05 altså :p
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.972
Antall liker
9.439
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har bare klD nå, angrer ikke et sekund.
Før hadde jeg MF 750 supercarger og Cary SLP 05.
Ikke noe sminke lengre, noe jeg setter mer pris på.
Spiller mer musikk nå en før.
Mer fornøyd over tid.
Ja, nå er det jeg som har "arvet" sminkekilden hans.. Cary SLP-05 altså :p
Mener ikke å si noe vondt om den:=) er en veldig god pre. samme med Supercharger 750.
Men jeg har jo nå tatt en helt annen vei, er ikke i tvil om att det var rette valget for meg.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.857
Antall liker
8.167
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg vurderer eit skife. Men er ikkje nøydd, og har i utgangspunktet ikkje klasse A heller. Fordelen med D er (sjølvsagt) at eg får stetta behovet for hestekrefter. Det er berre storstygge Krell som kan levere dei nødvendige mengdene med Watt utan å switche frå A til B.
Ulempen med D er at eg må gje avkall på rør i effektforsterkaren. Men må vel då kunne kompensere lengre framme i signalkjeden?
 
S

Syncrolux

Gjest
Har du gått fra A-klasse til D-klasse forsterker?
- Ja. Skiftet ut ustabile hjemmespikkede klasse-A forsterkere med høy forvrengning og stort servicebehov - først med ICEpower, og nå til slutt Hypex nCore.
Hva mistet du og hva fikk du?
- Lavere strømregning og større vedforbruk. Fikk også forsterkere som alltid virker og som låter bedre.
Spiller du mer eller mindre musikk etter byttet?
- Ingen forskjell egentlig
Mindre eller mer fornølyd over tid?
- Mer. En ting mindre å bekymre seg over.
Hvilke tanker har du om ditt neste trekk
- Å være raskere enn Lucky Luke... seriøst: ikke noen planer om noe neste trekk
 
L

Lassencad

Gjest
Nej og ja

Gik fra Klasse A til Klasse D.
Gik så fra Klasse D til Klasse I og har ikke set mig tilbage. Om jeg lytter til mere musik . Ja når jeg endelig går i gang er jeg på i flere timer. Så lytteglæden er der :)
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.765
Antall liker
13.724
Sted
Sørlandet
Jeg ser at trådstarter ønsker å kjøpe en Audio Note og dermed blir det nærliggende å spørre hva han føler han har manglet på sine tidligere oppsett?

Jeg spiller selv på Kinki, 25W klasse A rør og ATi klasse D. Samtlige har sine kvaliteter. Kinki er allrounderen som ikke gjør noen feil. Klasse A er den noe skjøre, delikate og humørsyke sminkøren som stiller krav til matching, oppvarming og pleie. ATi 542 er den elegante kraftkaren som jeg gjemmer i skapet og som ikke gjør noe annet en det den er konstruert for. Vil jeg ha mer sminke på ATi så bruker jeg bare en rør-pre på den.

-BB-
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Hvilken type klasse D er beste å gå for og finnes det noen tildels rimelige som ikke koster fletta og er diy?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.839
Antall liker
11.650
Torget vurderinger
2
Tror nok det som oftest vil være høyttalerløsningen som bestemmer hva som fungerer best av A og D. Selv benytter jeg det meste av prinsipper, og finner glede i det meste. Så får jo en hver finne ut av hva som appellerer mest til egen livsglede i eget hjem, men tror det skal bli vanskelig å utrope en objektiv vinner som alle vil finne like mye glede i.
 
S

Syncrolux

Gjest
Å kåre en objektiv "vinner" krever litt kriterier da. Hvis størrelse og strømforbruk vs utgangseffekt vektlegges mest så vinner klasse D hver gang.

Lydmessig, altså subjektivt, så vinner ingen over den andre, siden alt står og faller på den enkelte konstruksjon. Det er fullt mulig å lage både bra og dårlig lyd med begge prinsipper, for å si det enkelt.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.339
Sted
Smurfeland
Eg vurderer eit skife. Men er ikkje nøydd, og har i utgangspunktet ikkje klasse A heller. Fordelen med D er (sjølvsagt) at eg får stetta behovet for hestekrefter. Det er berre storstygge Krell som kan levere dei nødvendige mengdene med Watt utan å switche frå A til B.
Ulempen med D er at eg må gje avkall på rør i effektforsterkaren. Men må vel då kunne kompensere lengre framme i signalkjeden?
En annen fordel med klasse D over klasse A/B, er at klasse D i likhet med klasse A er fri for crossoverforvrengning. Noe jeg iallfall mener å kunne sette pris på, siden jeg er en sart, følsom blomst med tilnærmet nulltoleranse for hardhet og artifakter i mellomtoneområdet.

Og lang historie kort, gikk fra klasse A SET til klasse D i fjor sommer var det vel, og har ikke sett meg tilbake mye på grunn av rent praktiske årsaker og fravær av rørangst, stress, og ekstrem varme.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.339
Sted
Smurfeland
Er forøvrig enig med Håkon_Rognlien i at resultatet vil avhenge mye av høyttalerne som brukes. På mine forrige høyttalere fra Klipsc Heritage var klasse A SET rett og slett fullstendig riktig, men med mine nåværene som har en god del lavere følsomhet fungerer klasse D og en femdobling av effekt bedre.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.972
Antall liker
9.439
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mitt system har vell en følsomhet på ca 100db.
Alt er drevet med kl D med bøtter og spann av effekt.
Men alt er etter hva man liker, er ikke noe som er rett eller galt tror jeg.
De folka som mener det går vel mer sidelengs en fremover tror jeg.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.572
Antall liker
1.487
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg ser at trådstarter ønsker å kjøpe en Audio Note og dermed blir det nærliggende å spørre hva han føler han har manglet på sine tidligere oppsett?

Jeg spiller selv på Kinki, 25W klasse A rør og ATi klasse D. Samtlige har sine kvaliteter. Kinki er allrounderen som ikke gjør noen feil. Klasse A er den noe skjøre, delikate og humørsyke sminkøren som stiller krav til matching, oppvarming og pleie. ATi 542 er den elegante kraftkaren som jeg gjemmer i skapet og som ikke gjør noe annet en det den er konstruert for. Vil jeg ha mer sminke på ATi så bruker jeg bare en rør-pre på den.

-BB-
:) Tipper alt har med match å gjøre, men mye kan fikses utenom HT og amp også.

Ja... Med Dynaudio SP25 var Kinki amp en aldeles god match. Masse krefter som "løsnet" HT'ene. Ga en topp som var superbalansert og ikke minst et skyv i bunnen som var helt overlegen andre løsninger jeg har testet.

...så hvorfor søker jeg videre...? Dette er en hobby som utløser nysgjerrighet og søken etter forandring. Har solgt SP25 og byttet til en HT med 95db/4-8ohm. Jeg kjenner ikke igjen kvalitetene på kinkiampen jeg fikk med SP25. Dette er årsaken til at jeg vil høre, for egen del, hva andre forsterkerløsninger kan frembringe i denne 95db HT'en.

Hvis balansen mellom amp og ht ikke er tilstede blir mye galt. Hvordan HT'ene kobler til rommet dem står i påvirker selvsakt også valg av amp.
 
Sist redigert:

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
686
Antall liker
772
Spec M99 og du er "ferdig". Lykke til.

JP
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.339
Sted
Smurfeland
Mitt system har vell en følsomhet på ca 100db.
Alt er drevet med kl D med bøtter og spann av effekt.
Men alt er etter hva man liker, er ikke noe som er rett eller galt tror jeg.
De folka som mener det går vel mer sidelengs en fremover tror jeg.
Det kan du jo bare tro.
 

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
15.635
Antall liker
42.008
Sted
og til
Torget vurderinger
6
En annen fordel med klasse D over klasse A/B, er at klasse D i likhet med klasse A er fri for crossoverforvrengning. Noe jeg iallfall mener å kunne sette pris på, siden jeg er en sart, følsom blomst med tilnærmet nulltoleranse for hardhet og artifakter i mellomtoneområdet.
Med mindre det er noe galt med forsterker er det ikke crossoverforvrengning i en A/B forsterker.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.339
Sted
Smurfeland
En annen fordel med klasse D over klasse A/B, er at klasse D i likhet med klasse A er fri for crossoverforvrengning. Noe jeg iallfall mener å kunne sette pris på, siden jeg er en sart, følsom blomst med tilnærmet nulltoleranse for hardhet og artifakter i mellomtoneområdet.
Med mindre det er noe galt med forsterker er det ikke crossoverforvrengning i en A/B forsterker.
Ikke hvis den opererer i klasse B, heller?

Crossover distortion is a type of distortion which is caused by switching between devices driving a load. It is most commonly seen in complementary, or "push-pull", Class-B amplifier stages, although it is occasionally seen in other types of circuits as well.
https://en.wikipedia.org/wiki/Crossover_distortion
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.892
Antall liker
667
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hadde klasse A i fjor og har klasse D. Angrer ikke på byttet. Har endelig fått en forsterker som jeg skal ha i mange år.
 

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
15.635
Antall liker
42.008
Sted
og til
Torget vurderinger
6
En annen fordel med klasse D over klasse A/B, er at klasse D i likhet med klasse A er fri for crossoverforvrengning. Noe jeg iallfall mener å kunne sette pris på, siden jeg er en sart, følsom blomst med tilnærmet nulltoleranse for hardhet og artifakter i mellomtoneområdet.
Med mindre det er noe galt med forsterker er det ikke crossoverforvrengning i en A/B forsterker.
Ikke hvis den opererer i klasse B, heller?

Crossover distortion is a type of distortion which is caused by switching between devices driving a load. It is most commonly seen in complementary, or "push-pull", Class-B amplifier stages, although it is occasionally seen in other types of circuits as well.
https://en.wikipedia.org/wiki/Crossover_distortion
Crossovervreng en inkludert i oppgitt THD. Klasse B uten hvilestrøm vil forvrenge kraftig. Klasse B eller A/B med tilstrekkelig hvilestrøm vil sikre en forvrengningsfri overgang mellom komplimentær paret i en P-P forsterker. Når en A/B forsterker oppgir feks 0,005% vreng er det all den forvrengningen den skaper, dermed blir det ganske rart å lese at noen hører crossovervreng. Om du gjør det, må du også reagere på dødtidsvrengen i klasse D forsterkere.


Største fordelen D har over A/B er effektivitet. De mikroskopiske fordelene A har over A/B kan kanskje knyttes til belastning av strømforsyning, men ulempene med A vil i stor grad gjøre dette irrelevant. A, B, A/B og D kan innenfor gitte begrensninger opptre transparente med dagens komponenter.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.972
Antall liker
9.439
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mitt system har vell en følsomhet på ca 100db.
Alt er drevet med kl D med bøtter og spann av effekt.
Men alt er etter hva man liker, er ikke noe som er rett eller galt tror jeg.
De folka som mener det går vel mer sidelengs en fremover tror jeg.
Det kan du jo bare tro.
Kan du utdype det litt mer?
Litt letter å forstå ditt ståsted på den måten;=)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.339
Sted
Smurfeland
Ikke hvis den opererer i klasse B, heller?

Crossover distortion is a type of distortion which is caused by switching between devices driving a load. It is most commonly seen in complementary, or "push-pull", Class-B amplifier stages, although it is occasionally seen in other types of circuits as well.
https://en.wikipedia.org/wiki/Crossover_distortion
Crossovervreng en inkludert i oppgitt THD. Klasse B uten hvilestrøm vil forvrenge kraftig. Klasse B eller A/B med tilstrekkelig hvilestrøm vil sikre en forvrengningsfri overgang mellom komplimentær paret i en P-P forsterker. Når en A/B forsterker oppgir feks 0,005% vreng er det all den forvrengningen den skaper, dermed blir det ganske rart å lese at noen hører crossovervreng. Om du gjør det, må du også reagere på dødtidsvrengen i klasse D forsterkere.


Største fordelen D har over A/B er effektivitet. De mikroskopiske fordelene A har over A/B kan kanskje knyttes til belastning av strømforsyning, men ulempene med A vil i stor grad gjøre dette irrelevant. A, B, A/B og D kan innenfor gitte begrensninger opptre transparente med dagens komponenter.
Ikke ta fra meg forestillingene mine om hvorfor jeg liker klasse A og D, men ofte har hatt litt problemer med å like klasse A/B skikkelig, da. Dette er jo basert på mine fullstendig subjektive oppfatninger om at den litt lukkede og "grå" lyden jeg syns å være plaget med fra en del A/B konstruksjoner kanskje kan komme fra nettopp ting som crossoverforvrengning. Det er iallfall en forklaringsmodell som virker plausibel for meg som ikke har særlig kunnskap om elektronikk.

Og hvis jeg ikke misforstod helt, så var det nettopp dette Asbjørn mente når han kom med råd i den tråden jeg startet for å få tips om mulige avlastere til klasse A forsterkeren jeg hadde. :)

Forøvrig opplevde jeg klasse A som veldig transparent og detaljert til tross for høyt støygulv, helt til jeg fikk klasse D i hus som var helt støyfri og hadde en detaljering jeg ikke kan huske å ha opplevd tidligere. Det jeg har hatt av klasse A/B har jeg mer eller mindre alltid opplevd som mer "lukket" i lyden av en eller annen grunn. Jeg føler liksom at de kan låte bra på lave nivåer gjennom følsomme høyttalere, men ofte blir grå og mangler litt liv og klangfarger. Eller kanskje bruk av negativ tilbakekobling kan være synderen? :rolleyes:;D
 
  • Liker
Reaksjoner: Bx

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.339
Sted
Smurfeland
Mitt system har vell en følsomhet på ca 100db.
Alt er drevet med kl D med bøtter og spann av effekt.
Men alt er etter hva man liker, er ikke noe som er rett eller galt tror jeg.
De folka som mener det går vel mer sidelengs en fremover tror jeg.
Det kan du jo bare tro.
Kan du utdype det litt mer?
Litt letter å forstå ditt ståsted på den måten;=)
Føler ikke at jeg trenger å utdype noe som helst i forhold til dette. Men din kommentar kom jo etter at jeg skrev at på Klipschene jeg hadde før syns jeg klasse A SET var helt riktig. Og du skrev at hvis man mente noe var rett eller galt, så trodde du at "de folka går mer sidelengs enn framover". Og det kan du som sagt bare få lov til å tro. :cool:
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.972
Antall liker
9.439
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mitt system har vell en følsomhet på ca 100db.
Alt er drevet med kl D med bøtter og spann av effekt.
Men alt er etter hva man liker, er ikke noe som er rett eller galt tror jeg.
De folka som mener det går vel mer sidelengs en fremover tror jeg.
Det kan du jo bare tro.
Kan du utdype det litt mer?
Litt letter å forstå ditt ståsted på den måten;=)
Føler ikke at jeg trenger å utdype noe som helst i forhold til dette. Men din kommentar kom jo etter at jeg skrev at på Klipschene jeg hadde før syns jeg klasse A SET var helt riktig. Og du skrev at hvis man mente noe var rett eller galt, så trodde du at "de folka går mer sidelengs enn framover". Og det kan du som sagt bare få lov til å tro. :cool:
Siterte jeg noe ang dine ht ?
Ikke ta min kommentar som en kommentar til deg, eller det du har skrevet.
Var langt mer rettet generelt mot hva folk mener og tror med bastante meninger.
Har ikke kommentert noe du har skrevet, derfor ville jeg ha en utdypning av din sitering til meg.
Synes du det er rart? Da må du tenke deg om før du siterer andre.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.027
Antall liker
4.472
Ja. Mistet ingen ting. Bedre kontroll og nyansering i bassen og mer kapasitet (begge deler var ganske bra allerede).
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.298
Antall liker
2.435
Crossovervreng en inkludert i oppgitt THD.
Det stemmer nok ikke helt. Se forklaringen under. Er skrevet av Earl Geddes. Crossoverforvrengning finnes trolig i mindre eller større grad i de fleste AB forsterkere.

Crossover distortion is a particularly insideous form of nonlinearity because it happens at all signal levels and there is no comparable mechanism in a loudspeaker to mask it. The question was asked if I have a way of identifying crossover distortion in an amplifier.

Yes, I do.

You see the situation with crossover distortion is that the % distortion increases with falling signal level. This is exactly why it is so audible since this is directly opposite to our hearing.

One could therefor ***** crossover distortion by looking at THD as the signal level goes lower, which is a typical measurement. The problem is that virtually all of these THD versus level measurements are THD + noise. When this is the case, the rise in THD at lower signal levels is actually the noise and NOT the distortion, but it is impossible to tell which is which. SO this test actually masks the real problem. One would have to track the individual harmonics of the waveform, but then the noise floor is still an issue.

Hence the measurement problem is one of noise floor and how to measure distortion products down below this floor.

This is done by averaging. But normal averaging can only lower the noise floor so much - down to the noise power. But if I have a signal and I average this signal sychronously then I can raise the net signal to noise level. This too is common. But if the signal does not exactly fit the time base then I need to window it and the resultant spectral leakage makes this sychronous averaging less effective.

I use a signal that exactly fits into the time base of the A/D taking the data. This means that I don't have to use a window and I can sychronously average a signal to noise ratio that is about 20 dB better than a simpler test could achieve. This means for example that the input signal needs to be something like 976 Hz, not 1000 Hz, which doesn't exactly fit the window.

I actually had to generate the input wav file in FORTRAN using quad precision, special random number generators and rounding techniques, because the test signals needed to have a 120 dB dynamic range - very difficult with 16 bits.

I use a signal that starts out low and goes up in level. I plot out the results as the signal drops into the noise floor. This test shows vast differences in amps that measure identical with standard tests.

It also shows that my Pioneer amp - you know the "really crappy" one that I get crticized for using at RMAF - is an extremely good amplifier. As good as the best that I have tested with this technique.
 

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
15.635
Antall liker
42.008
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Crossovervreng en inkludert i oppgitt THD.
Det stemmer nok ikke helt. Se forklaringen under. Er skrevet av Earl Geddes. Crossoverforvrengning finnes trolig i mindre eller større grad i de fleste AB forsterkere.
Stemmer nok veldig bra det jeg skrev. Å påstå at man hører crossover når THD er 0,00xx er tøvete. At gamle Earl ikke klarer skille snørr og bart ved lave nivåer er ytterliger bevis for at klasse B ikke står tilbake for A. Videre er det verdt å påpeke at disse skryteforsterkerne med klasse A drift et stykke på vei er større forvrengningsmonstre enn de med fornuftig klasse B bias.

"It is not generally appreciated that moving into Class-AB, by increasing the quiescent current, does NOT simply trade efficiency for linearity. If the output power is above the level at which Class-A operation can be sustained, THD increases as the bias advances into AB operation. This is due to so-called "gm-doubling" (ie the voltage-gain increase caused by both devices conducting simultaneously in the centre of the output-voltage range, in the Class-A region) putting edges into the distortion residual that generate high-order harmonics much as under-biasing does. This vital fact is little known, presumably because gm-doubling distortion is at a relatively low level and is obscured in most amplifiers by other distortions."

Anbefaler deg å lese Audio Power Amplifier Design av Douglas Self
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.027
Antall liker
4.472
Bruker D til dypbass og A/B på resten. Crossoverforvrengning på A/B? no,no!!
DP er vel i denne sammenheng å regne som kl A. På min 6.12 er det 50 kl a watt. Du har minst like mye.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.241
Antall liker
9.103
Torget vurderinger
1
Har ikke spesiell preferanser egentlig, har nå vært innom kl. A/B, Switch-mode, kl. A, tilbake til kl. A/B, rør og nå PWM. Funker fjell, sistnevnte.
 
Topp Bunn