Birk88: Det gjelder langtfra alle modeller. Importøren for Peugeot/Citroën i DK- Andersen & Martini A/S -har sørget for at disse fine franskmennene har samme status der som Toyota, VAG har her hos oss. Norske bilkjøpere er DØNN kjedelige i sine valg, det er IKKE danskene. De har bare ikke like mange STORE biler. Landet er PADDE flatt, så det er ikke helt de samme krav til motorkraft som i Norge heller. Danskene bor TETT ift . oss. Og i motsetning til oss HAR de en "Hvermansen"-klasse biler som er mulig å få nykjøpt og forsikra for et femsifra beløp-levert på døra. Hvis en prisbevisst danske ønsker det, er det bare å avvente de årlige kampanjene de største danske bilimportørene har.. Dessuten er danskene medlemmer av EU, har færre særregler enn oss og nyter i så måte godt av internunions-avtaler mht. eksport. Sterk valuta har de også..fordi de er tilknyttet euroen. Du har lagt merke til kursen?
Da antar jeg at dette sitatet fra TØI da er helt feil:
"Bilavgiftssystemene i våre nærmeste naboland er forbausende forskjellige fra vårt.
Danmark har en verdibasert og sterkt progressiv registreringsavgift for personbiler, med justeringer bestemt av energiforbruket.
Avgiftene på eie og kjøp av bil er grovt regnet dobbelt så høye i Danmark som i Norge."
Sitatet er hentet fra side 5 (V) i en rapport fra TØI (trafikkøkonomisk institutt) fra september 2019 (
https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=51124 ).
Forøvrig viser en kjapp kikk på en golf viser dansk pris ca. 520k (1,5 eTSI Mild hybrid - 150 HK) mens i Norge ca. 400k (1,5 150 hk eTSI 7-trinns DSG). Her har jeg ikke sjekket om det er helt identisk modell. Priser i NOK.
For en Peugeot 108 Active er fordelen dansk ca. 170k vs 180k i Norge.