oyvjorge
Hi-Fi freak
Litt morsomt at uttrykket "opp ad bakke" på dansk, er "nedoverbakke" på norsk.
Jeg har lest at denne Doxa 70 også ble brukt som utgangspunkt til en forsterker som ble produsert av Daner Audio Systems. Har du noe informasjon rundt dette?Mitt samarbeid med Knut Øystein Lauvland begynte i -85 / 86 med lisensproduksjon av Doxa 70. Den svarte med brei frontplate. "Verdenspremiere" på Kristian 4 i Kristiansand høsten -86. Den helga det var ei enorm springflod på sørvestlandet.
Tor Aamodt stilte ut med Luxman 05 (tror jeg). Jeg fikk en kopp te av han. En alltid hyggelig kar. RIP.
Siden ble det Doxa 70 Mk 2, samt noen preampvarianter.
KØL og jeg hadde i -86 ett møte med Michael Madsen og Steen Michaelsen på en kafe i nærheten av St. Kongens Gade hvor High Fidelity holdt hus. Jeg husker at jeg på spørsmål om tidshorisont på forsterkerbygging svarte "til jeg blir lei av det".
85 / 86. Det er virkelig en mannsalder siden.
R
Roar:du burde skrive bok om norsk forsterker historie?Det er helt korrekt. Hother Bak hadde laget en fin preamp med innstøpte moduler, noe a la Mark Levinsons ML 1. Disse ble internt forbundet med kabel fra van den Hul. Den fikk en god test i High Fidelity, og Hother, som da holdt på med det prosjektet som skulle ende med DALI Gravity, planla en rimeligere serie. Denne ble kalt NAMIT, og til effektforsterker kjøpte han ti sett komplette Doxa 70 innmat. Jeg vet han gjorde noen små forandringer i både lokal og nfb sløyfe for å "tilpasse" lyden slik han ville ha den.
Jeg tilbrakte mange timer hjemme hos Hother i Århus. Vi lyttet til Daner Open via hans dyre preamp og hans kjære Electro Research A75. Det var den lyden han jobbet mot med Gravity ampen. Mine minner om han er bare av den gode slag. Ett fint og stillferdig menneske med store kunnskaper. Etter som årene går og vennekretsen snevres inn er Hother en jeg savner.
Håper dette er svar godt nok.
R
Forlagene kommer til å stå i kø, førsteopplag på 40 000 ex.Roar:du burde skrive bok om norsk forsterker historie?
Ja, men begge de komponentene gikk med i den smellen. Regner med at det bare kasseres nå.Bjørn H: Fortsatt Scan-Speaks i den Giuliettaen, vel? De er ikke så greie som folk skal ha det til- trenger en hel del presis power og stabilitet. Jeg hadde selv engang Avance Signature 3 Mk2- med en versjon av samme diskanten + 7"- og den klarte IKKE Doxa å vekke. Hvor usannsynlig det enn høres ut, låter den kombinasjonen sløvt, imo...Poul Rossing- nå hos Gamut- burde så definitivt ha gjort bedre jobb der. Men den var MEGET pen. Og jeg hadde feil forsterker til den.
Mer en godt nok. Jeg er selv så heldig å ha en slik Namit preamp, men har aldri klart og få tak i en av de powerampene.Det er helt korrekt. Hother Bak hadde laget en fin preamp med innstøpte moduler, noe a la Mark Levinsons ML 1. Disse ble internt forbundet med kabel fra van den Hul. Den fikk en god test i High Fidelity, og Hother, som da holdt på med det prosjektet som skulle ende med DALI Gravity, planla en rimeligere serie. Denne ble kalt NAMIT, og til effektforsterker kjøpte han ti sett komplette Doxa 70 innmat. Jeg vet han gjorde noen små forandringer i både lokal og nfb sløyfe for å "tilpasse" lyden slik han ville ha den.
Jeg tilbrakte mange timer hjemme hos Hother i Århus. Vi lyttet til Daner Open via hans dyre preamp og hans kjære Electro Research A75. Det var den lyden han jobbet mot med Gravity ampen. Mine minner om han er bare av den gode slag. Ett fint og stillferdig menneske med store kunnskaper. Etter som årene går og vennekretsen snevres inn er Hother en jeg savner.
Håper dette er svar godt nok.
R
Artig at du nevner Audio Note i denne sammenhengen Håkon, det er jo akkurat det samme andre merket jeg virkelig digger lyden fra. Synes selv den rimeligste OTO og DAC lyder supert! Men det var dette med remote da.. og både pris og plass taler heller ikke til ANs fordel. Cobra må jeg få lyttet til snart, kanskje den duger selv om den ikke er UK made;?Med all respekt; jeg forstår at man kan oppleve å få til fantastisk gjengivelse med Bladelius' gjennomarbeidede og velbygde produkter, men sammenligningen med Doxa halter relativt klart. Filosofien skiller seg svært tydelig, og resultatene kan også komme til å ende veldig forskjellig, avhengig av last.
Bladelius er "altetende" effektmonstre, der Doxa er betydelig snevrere med hensyn til last og klang i høyttaleren.
Faktum er at Doxa i stor grad lytter på gode rørforsterkere (spesifikt Audio Note) og egen filosofi i sin utvikling og tilsmaking av sine produkter. Jeg kjenner egentlig ikke til noen andre konvensjonelle produkter med samme type tankegang, men om jeg får kniven på strupen, tror jeg at Heed kommer nærmest. Dersom du ikke tar'n helt ut og kjøper Audio Note, selvsagt. Om du ikke har vanskelig last er P2 SE Signature et effekttrinn de fleste kan leve innmari lykkelig med.
Kanskje RM kan lage en rimelig(ere) MI utgave, med samme superenkle konstruksjon/få komponenter i tradisjonen du kjenner godt fra sødre landsdel, og sikkert har både bygget og oppgradert;?Nåh, der ser man. Jeg som trodde Doxa utviklet forsterkere basert på akustisk musikk! Mens man egentlig skjeler til Peter Quortrup og Audio Note.
Kan man da kalle Doxa for fattigmanns AudioNote?
R
Av 70SE så er det utgaven med de 2 sorte kondensatorene som spiller best, synes jeg.Heisan alle doxa eiere...
Har lenge hatt doxa i bakhodet, men aldri fullført tanken. Før nå... Kjøpte et sett bestående av 70se og 012.
Har nå lest side 1 til siste innlegg. Hvilken reise dette varemerket har hatt igjennom årene. Ante ikke at det var så mye modeller i hytt og gevær som 70-serien.
Tror jeg har et originalt sett fra doxa, altså ut en modifikasjoner.
Siste innleggene er någet dystre med tanke på Doxa og fremtiden. Ville vært synd om det er slutten.
Før jeg leste de siste innleggene har jeg sendt en henvendelse pr mail til Doxa om mitt sett.
Hvor jeg spurte litt om bias nivå og hvor det måles på 70se, dc offset nivå på utgangene. Fant 1 eller 2 innlegg i hele tråden som omtalte det såvidt. Noen som veit?
70se spiller som bare det den, men ved påslag så "popper" i høyttalerene. Spurte også om dette.
Noen idéer?
Anlegget 70se spiller på er
(Pleid å bruke Bel Canto Evo4 gen2)
Bluesonde2i
Audio-Gd master 1 pre
Monopulse model A
Polk Audio ls9i
KABLET med Audioquest
Har ikke fått kjørt så mye a/b mellom 70se og bel canto'n ennå. Det lille jeg har fått gjort, så sitter jeg igjen med inntrykk av mer fløyel lyd, ro, harmoni rett og slett en behageligere lytte opplevelse.
Glenn
Audio Note og akustisk musikk, kanskje er det to sider av samme sak, Roar?Nåh, der ser man. Jeg som trodde Doxa utviklet forsterkere basert på akustisk musikk! Mens man egentlig skjeler til Peter Quortrup og Audio Note.
Kan man da kalle Doxa for fattigmanns AudioNote?
R
Så sannelig!Det er stor forskjell på å skjele og stjele! Jeg har IKKE brukt det siste!
R
Jeg har hatt 3 forskjellige Doxa, 70B, 61J(ombygd 70MKII) ognå 61. Alle disse "popper" ved påslag. Mener det er noe med at Doxa ikke bruker softstart.70se spiller som bare det den, men ved påslag så "popper" i høyttalerene. Spurte også om dette.
Glenn
Ok takk for oppklaringen der"Popping" har strengt tatt ikke noe med soft-start å gjøre. Det er DC messig ubalanse under oppstart. Ta Audio 60 / Doxa 60 fra 84-85 som eksempel. Den var 100% symmetrisk oppbygget og ingen zenerdioder i kretsen. Altså ingenting som kunne føre til forskjellige oppladingstider hverken i positiv eller negativ halvperiode. Resultat: Ikke antydning til popping.
Jeg kjenner i liten grad til Doxas nåværende kretsløsninger, i tillegg gjør jo nettsiden deres ett poeng av at de benytter "secret technology", MEN de skriver også at de benytter single ended løsninger. Dette innebærer at det VIL være DC messig ubalanse til forsterkeren har stabilisert seg. Dette kan ta fra noen hundredels sekunder til ganske mange, sekunder altså.
Den eneste måten å fjerne dette på er ved å benytte releer og forsinket innkobling av høyttalersignal. Jeg tror vi alle vet hva KØL vil si om å benytte oksyderende kontakter i signalveien!
Alle tre modellene du (ovitzi) nevner har såvidt jeg vet single ended difftrinn i inngangen, så der er forklaringen.
R
Siden de opererer med dette, så er vel bias nivå og dc offset en del av det også da."secret technology"
Mi pre hadde nok vært gromt det. Får nok holde meg til den jeg har en stund til.Prøv en Musical Innovation pre på den. Den fortjener det beste av pre.
Finnes brukte og.Mi pre hadde nok vært gromt det. Får nok holde meg til den jeg har en stund til.
Nettop flytta og fått nytt lytterom/kontor... ikkje optimalt . Et rom på ca 15m2 med skråtak i lengderetningen, begge ender. Så akustikk tiltak blir en prioritering fremover. Tror det er mer å hente på det enn elektronikk akkurat nå.
Takk Håkon og @motoren. Førsteinntrykket er nok at de er litt store for min tildelte del av det rommet jeg har tilgjengelig, mer komplette høyttalere enn de jeg hadde og at det ikke låter like bra som hos deg, Håkon Men det skjer to ting som alltid er veldig gode tegn: 1. Jeg kan spille omtrent så høyt jeg vil uten å bli sliten i ørene 2. Jeg har stadig lyst til å bare høre een låt tilGratulerer! Så de ble dine, ja.
Førsteinntrykket?