Jeg har hatt stor glede av mine ulike B&O og Soundsmith. Her er to varianter på SP15. Pramanik utviklet MMC nålene for Beogram 4000, inspirert av arbeidet med Beogram 6000. CL20 nålen, som anses som B&Os beste, var New in Box da den kom til meg og spiller fortsatt vidunderlig. Men man må naturligvis stusse på opphenget på disse etter så mange år. Likevel, akkurat denne har virkelig tålt å lagres.
Soundsmith overtok retten til å bruke prinsippene bak disse konstruksjonene. B&O ønsket en lettest mulig PU på enden av tangentialarmen til Beogram 4000 og Pramanik, som også ledet arbeidet med teknologien i platespilleren, tok på seg oppgaven. Resultatet ble så bra at det ble produsert overganger fra disse PUene til konvensjonelle tonearmer, noe Soundsmith også tilbyr idag.
https://www.sound-smith.com/accessories/soundsmith-wooden-headshell-and-half-inch-adapter
Men Soundsmith har ikke klart å komme ned på den lave vekten som originalnålene hadde og jeg stusset første gang jeg skulle montere en Soundsmith-nål SMMC20CL+ på en av mine Bg4000. Den veide over 4 gram og føltes tung sammenlignet med originalene. Måtte kompensere på vektinnstillingen på tangentialarmen.
Opprinnelig anbefalt nåletrykk er 1g og effektiv nålmasse skal være 0,22mg. (Stusser selvsagt når jeg monterer min Ortofon SPU Royal GM MKII på dens tonearm. PU veier 30 gram og anbefalt nåletrykk er 3 gram!)
Med disse oppnådde B&O en kombinasjon av teoriene bak MC og MM PUer.
Årsaken til innsatsen skyldtes arbeidet med Beogram 6000, som var en 4-kanalsavspiller. Her måtte nålen plukke opp både det hørbare signalet som lytteren skulle motta, men også ultralyden som kanaldekoderen i avspilleren skulle motta, men som lytteren ikke skulle kunne høre. Derfor var MMC6000 følsom fra 20-45000Hz.
Årsaken til at Soundsmiths nåler spiller så bra som de gjør også på konvensjonelle tonearmer er det liten grunn til å stusse over. Hos meg er det vakre overtoner fra disse nålene, noe som er en grei måte å skille mellom komponenter på. Når min Denon DL-QS1 er perfekt innstilt får jeg noe tilsvarende.
(Har også 2M Black, Goldring 1024, AT-150, Nagaoka MP 50 og 500 m.fl.) Liker både MC og MM, men for kritisk lytting syns jeg man skal koste på seg å lytte til hva Soundsmiths nåler kan gjøre på et moderne anlegg, ev. se om man er like heldig som jeg var med min NIB CL20.)
Tanken bak MMC 6000. Enkelte flaggermusører vil nok reagere på 15000Hz som øvre grense for "audible range", men det var tilårskomne herrer som hadde råd til en Beogram 4000 og god MMC dengang:
The MMC principle was adapted to track 4-channel records: both Quadradiscs and SQ. MMC 6000 would track both mono and stereo records with the utmost fidelity. It was designed for record-players with tangential arms. The stylus was the Pramanik diamond, named after its inventor: engineer S K Pramanik from Bang & Olufsen's Laboratories.
The diamond's radii were 7 um/2 x 50 um. It was a refinement of the elliptical shape, rather like the shape of the cutter-head, and enabled greater contact with the undulations of the record groove. The cantilever was made of berylium - a material which is harder yet lighter than popularly-used aluminium. Effective tip mass was 0.22 mg. Compliance was higher than 30x10-6 cm/dyne. Recommended- stylus pressure was 1g. The total frequency range was 20-45.000 Hz.
In the audible range: 20-15.000 Hz there is less than 1.5 dB variation and in the inaudible range 20,000-45,000 Hz where the carrier frequencies lie, the pick-up fulfils RCA/JVC's specifications for a Class A discrete 4-channel pick-up cartridge. Each cartridge is an integrated, individually calibrated unit. The stylus unit is not separately replaceable since it is part of the integrated unit. An individual frequency response curve traced on a Bruel & Kjaer level recorder and a complete Calibration Card were enclosed with every MMC 6000 sold.