Jeg har gjennom mange år hatt mye strømkabler på besøk alt fra lakrislisser til esoteriske produkter. Jeg har testet en haug med fabrikkmonterte kabler og egen monterte med en haug med forskjellige kontakter med forskjellig materiale/legeringer. Forskjellig materiale i kabel, med og uten skjerm, rent sølv, ren kobber, forsølvet, fortinnet. Og jeg hører forskjell. Til tider stor! Jeg hører også forskjell når stikket snus i kontakten. Hvorfor hører jeg så stor forskjell?
Ja, det er vel rimelig utdebattert, men det finnes en logisk forklaring, i det minste hvis du har ubalansert signaloverføring (RCA) mellom komponentene. Da vil eventuelle jordstrømmer mellom apparatene gå i retur/skjerm på RCA-kablene og mikses rett inn i signalet. Inni apparatene er det et utall avkoblingskondensatorer og annet som dumper støy til jord, og dessuten induktive og kapasitive koblinger mellom strømforsyningstrafoer og chassis. Siden det vil være en eller annen impedans (seriemotstand ved DC, noe annet ved høyere frekvenser) mellom lokal jord i apparatet og nettjord vil spenningen på lokal "jord" i apparatet variere.
Det er ikke en snøballs sjans for at den spenningen på jord alltid er eksakt lik i to apparater, så det vil være en varierende spenningsdifferanse mellom lokal jord i dem. Den spenningsdifferansen ligger i serie med signalet i en RCA-kabel og mikses rett inn. Amplituden på jordstøyen kommer an på impedansen mellom hvert apparat og felles nettjord, og på returimpedansen i signalkabelen. Eksakt hvordan det låter kommer an på hvilket spektrum det er på jordstøyen som skal utjevnes mellom apparatene, om den er korrelert med signalet, etc. Det betyr at det kan bli mer eller mindre "svart bakgrunn", "ro i lydbildet" etc hvis man bytter mellom strømkabler med større eller mindre tverrsnitt på jordleder og skjerm (eller bare gjør dem litt kortere eller lengre), eller om man bytter mellom RCA signalkabler med større eller mindre tverrsnitt på signalretur/skjerm.
Om du snur stikket på det ene apparatet vil du vende polariteten på strømmene fra glatte- og avkoblingskondensatorene til chassisjord i det apparatet, dvs vende det mellom fase og motfase med tilsvarende strømmer i det andre apparatet. Det påvirker spenningsdifferansen mellom dem, og dermed amplituden på jordstøyen som mikses inn i signalet. Hvilken vei som «låter best» - vel, det kommer an på.
Det er heller ikke opplagt hviken kabling som vil «låte best» i et gitt anlegg, siden det kommer an på jordstrømmene i systemet som helhet. Men grovere tverrsnitt på jordleder og skjerm (eller kortere strømkabler!) for effektforsterker enn for signalkomponenter virker logisk. Du vil virkelig ikke at jordstrømmene fra effektforsterkerens glattekondensatorer skal gå i signalveien før de går videre til nettjord.
Hvis man absolutt må bruke RCA-kabler er også størst mulig tverrsnitt i signalretur/skjerm også en fordel. Gjerne dobbel flettet skjerm + folie, ikke fordi det skjermer bedre, men fordi det leder strøm. Det reduserer amplituden på støyen og er den viktigste egenskapen ved en RCA-kabel.
Det er ikke spesielt mystisk, men selv er jeg ikke veldig opptatt av å løpe i ring og lytte etter slike "forskjeller", så jeg bruker balanserte signalkabler overalt det er mulig for å få jordstrømmer ut av signalveien. Og da hører jeg heller ikke et dugg forskjell ved bytte av strømkabler. Kunne sikkert greid meg med en boombox.