Jeg har holdt på med hifi i over 35 år (jeg bygde mine første høyttalere på våren for straks 37 år siden). Ambisjonene økte i takt med viljen til å teste ting. Det var selvsagt ikke den gangen snakk om nettverk, eller for den saks skyld digital lyd. Det gikk fortsatt noen år før jeg fikk meg CD-spiller, og ytterligere noen år før jeg fikk meg en separat DAC. Det var omtrent på den tiden jeg ble bitt av tweaks-basillen. Den fulgte meg i ganske mange år, og jeg husker jeg på et tidspunkt brukte noen voldsomt kraftige coaxkabler som var stive som vannrør mellom forsterkere og høyttalere. Jeg måtte bruke rørbøyer og tilpasse kablene for at de ikke skulle rive høyttalerne ned fra stativene. Jeg kjøpte også inn 4-5 ulike signalkabler på slutten av 90-tallet og reiste rundt til flere der vi testet kablene i ulike oppsett.
Utover 2000-tallet begynte gleden over disse tweakene å avta. Det var flere ting som skjedde her. For det første begynte jeg å lære meg litt flere triks for høyttalerkonstruksjon og hadde også kommet godt inn i å bygge forsterkere. Jeg fikk meg også min første DSP og fikk meg måleutstyr. Jeg hadde lest en håndfull bøker, deriblant Master Handbook Of Acoustics, og the loudspeaker design cookbok. På dette tidspunktet hadde jeg også hatt CAD-sowftare for høyttalerkonstruksjon i ca 10 år. Den samlede effekten av dette var at jeg begynte å interessere meg mye mer for psykoakustikk, og det ble et vendepunkt for min del.
I 1995 var jeg innom Roald (Renaissance Audio) i Bergen og hørte en CD-spiller, og et separat drivverk og DAC-oppsett fra samme produsent. Jeg husker fortsatt at det hele var koblet opp via Kora rørforsterkere og BKS høyttalere. Jeg husker ikke i farten hva slags preamp det var, og heller ikke hva vi lyttet til. Men jeg husker forskjellen jeg opplevde, en forskjell jeg har opplevd i mange sammenhenger senere. Jeg ramset opp forskjellene jeg hørte, og jeg husker Roald lyste opp og sa at jeg hadde svært god hørsel.
Omkring 10 år senere leste jeg om en undersøkelse der folk var blitt bedt om å beskrive forskjellen på lytteopplevelse A og lytteopplevelse B. Det var en tydelig trend, og alt jeg opplevde i 1995 gikk igjen i paneldeltakernes beskrivelse av forskjellen på A og B. Det var bare det at A og B var identiske, men alle lytterne trodde det var noe som var forbedret. Med andre ord, ikke bare trodde lytterne at de hørte tydelige forskjeller, de ramset opp de samme forskjellene. Her er deler av listen:
"Bassen virker å gå dypere, og den er mer definert. Tonene kommer tydeligere frem og er lettere å skille fra hverandre, spesielt i bassen. Det er som om instrumentene har fått noe mer kropp, og det er mer rom mellom dem. Det er generelt noe bedre sammenheng mellom frekvensområdene, og detaljene får mer kropp og dimensjon på en måte."
Det er kanskje noen som kjenner seg igjen?
Så jeg bygde en switch. Den bestod av mange releer og en fjernkontroll. Jeg koblet opp mye forskjellig på den boksen, også inviterte jeg lyttere til å komme å lytte. De fikk switche selv, og de visste om de hørte på A og B, men de fikk ikke vite hva A og B var. Jeg lot dem få teste rene suspekte tweaks, og mer seriøse ting, slik som for eksempel foliespole mot trådspole. Jeg lot dem også teste for eksempel 0,47 vs 0,56mH spole i mellomtonefilteret. Av alle kabler, kondensatorer, bybee-filtre, spolevarianter osv var det det eneste noen klarte å gi konsistent svar på at det var forskjell på. Etter at jeg hadde gitt en av lytterne litt hint om hva han skulle høre etter klarte han lett 10 av 10 på den.
Slikt kan få en til å miste trua. Jeg husker også vi hadde et tilfelle av en magisk CD-plate som skulle ligge oppå CD-en i CD-spilleren. Det ble 1995 på nytt for min del, men vi var nå kommet til 2005, så her måtte det sterkere lut til. Vi fikk derfor tak i en CD-spiller til, identisk, og en CD-plate til, identisk. Vi koblet dem til samme preamp og cuet musikken så de var i sync. Da var det helt slutt på at folk hørte forskjell.
Vel
@2xJ , du vet jo like godt som meg at når det kommer til litt mer seriøse ting, sånn som EQ-innstillinger, forskjellen på null, en, to og flere faserotasjoner i øvre mellomtone, høyttalerelementer med ulik grad av stabilitet, energiopplagring i membraner, strømforsyninger som ikke holder mål i effektforsterkere osv, da er vi godt inne på 10 av 10-forskjeller som alle klarer.
Så konklusjonen må være at i noen tilfeller er det null millimeter. I andre tilfeller er det ikke null millimeter, og det skal faktisk ikke så rent få millimeter til før folk faktisk hører det.