Geiren
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 02.03.2005
- Innlegg
- 1.312
- Antall liker
- 1.444
- Sted
- Foten av Jotunheimen
- Torget vurderinger
- 1
Det er laget kun et par store subber av Respons og det eneste paret i verden.
Jeg har et ekstremt smal rom, så Artistene mine uten sub(er) er nok optimaleJeg mener denne utgaven tilhører Reidars absolutte høydepunkt. Hans egne passive (store) subber i tillegg til disse - nam nam for ørene.
Liten faktaopplysning, Baby Grand har 7" bass akkurat som Grand Artist.Så vidt jeg husker het modelen mini Grand. Dette var en rett blågrå gulvstående høytaler med samme fasong på filen i fronten som den nye modellen. Kom etter det jeg kan huske som innstegsmodell Mini Grand og en påkostet SE utgave. Har også sett en i trefinering senere. Baby Grand for norden vare pyramidene formet stativhøytalere med 8" bass
Dog forskjellige drivere, husker jeg ikke feil.Liten faktaopplysning, Baby Grand har 7" bass akkurat som Grand Artist.
Ja det er gøy å mimre. Du har helt rett i det, "ur" Baby Grand hadde 8" Dynaudio. Trodde ikke noen husket denne lenger, en veldig god høyttaler. Den ble designet i 1985/86 og hadde Dynaudio bass og diskant. D21 diskanten. Seas mellomtone. Jeg har et par av disse stående her nå som skal oppgraderes så langt det går når koronarestriksjonene tillater det. Dette er et par jeg solgte ca. 1990, men de har vært oppgradert en gang ca. 1999. På bildet kan en se at det er bassrefleksport i fronten. De hadde ikke det originalt, det var en varioventkonstruksjon.Hei
Jeg hadde de opprinnelige 3 veis Baby Grand i mange oppgraderte utgaver. De var med 8" Dynaudio bass etter det jeg kan huske. ( i alle fall det som stod i mine) litt forvirrende med navgivningen. Mulig jeg husker feil navn på disse. Er trossalt tilbake på 80-tallet. Artig å mimre litt
Nei. Jeg har ikke hørt 13". Jeg kjøpt mine første med 10" og den gule SkanSpeak mellomtonen.Husker jeg digga Grand med 13" Skaaning bassen. Ble ikke helt liner lyd, men immari kult. Har du hørt de Geiren? Hvor mye mer trøkk gir disse subbene?
"Nye" baby Grand toveis kom i 2006.Kan noen ta en liten repetisjon av Respons sine stativhøyttalere. Var ikke så lett å finne ut av kronologien på hjemmesidene. Men er vel Baby Grand fra 1986? Relativt stor 3 veis lukket system. Ny Baby Grand en gang på 2000 tallet? 2 veis bassrefleks. Og så er det vel en del jeg ikke har funnet. De eldste 3 veis, hvordan står de seg idag.
De står seg veldig godt , og kan også oppgraderes noe som et gjort med mange av de. Men det er ikke noen tvil om hvilken stativhøyttaler som er den beste. Den lages i dag.Takk for det.
Var ikke lett å finne info om de tidlige modellene når jeg googlet. Hvordan "står lyden på" Baby Grand første versjon og Artist fra 1992 seg idag?
Og da er vi tilbake til hvorfor jeg nevnte Baby Grand i sammenligningen med den nye stativhøyttaleren som jo ikke har beholdt triangel-formatet, men gått over til det mer klassiske boks/skoeske/LS3/5A designet.De står seg veldig godt , og kan også oppgraderes noe som et gjort med mange av de. Men det er ikke noen tvil om hvilken stativhøyttaler som er den beste. Den lages i dag.
Hei OleOg da er vi tilbake til hvorfor jeg nevnte Baby Grand i sammenligningen med den nye stativhøyttaleren som jo ikke har beholdt triangel-formatet, men gått over til det mer klassiske boks/skoeske/LS3/5A designet.
Spørsmålet er hvorfor et design som i sin tid ble begrunnet lydmessig, nemlig triangelfasongen til både Baby Grand og Grand, nå er forlatt for denne nye lille, og at man likevel får en bedre høyttaler? Ville det ikke vært bedre å utnyttet de fordelene dette har, selvsagt sammen med dagens optimale drivere, filter, kabling etc?
- Jeg skal absolutt ikke svare på vegne av Reidar Persson, men jeg tør sette en six-pack på at du her er inne på det selv...b) Triangel konstruksjonen er fortsatt en bedre konstruksjon, men vesentlig dyrere i produksjon. Dermed ville denne nye stativhøyttaleren med nye drivere etc blitt så dyr at man tror markedet enten ikke ville akseptert den, eller den ville dersom den ble priset slik at den ble solgt, gitt for dårlig bunnlinje.
Nettopp, jeg har prøvd stille spørsmålet på mange måter, inkludert lansere mulige svar, men fortsatt er det altså vanskelig for noen å skjønne hva jeg spør om.Rogers LS35A var inte pyramidformad. Varför är detta så svårt att förstå?
Hei igjen OleNettopp, jeg har prøvd stille spørsmålet på mange måter, inkludert lansere mulige svar, men fortsatt er det altså vanskelig for noen å skjønne hva jeg spør om.
Ser at MusicBear over forsto spørsmålet, så da håper jeg også importør gjør det, i alle fall er dette en viktig og interessant avklaring for meg som er begeistret for Respons og har vært en god kunde i snart 15 år
Hei Terje,Hei igjen Ole
Det er ikke vanskelig å skjønne hva du spør om, og jeg har forsøkt å svare deg to ganger. Reidar ønsket å vise hvor god det går an å få en høyttaler i dag som lages etter det klassiske LS35A konseptet. Dette er en liten toveis høyttaler med 90 grader hjørner som du vet, og da måtte det jo bli sånn. Hadde det blitt laget en pyramide formet høyttaler isteden hadde det jo ikke vært etter dette konseptet.
Reidar hadde selv LS35A på syttitallet, og han syntes det var veldig gøy å utvikle en moderne highend versjon av denne. Når resultatet overgikk hans forventninger ble det selvfølgelig enda morsommere.
Respons har laget hifi høyttalere med 90 grader vinkler før. Mini Grand, Artist 2, Artist 3 og Ratio Auream. Dette er ikke noe nytt.
Det er ingen skjulte agendaer eller grunner til å lage noen konspirasjonsteorier rundt dette. Det som er nevnt ovenfor er grunnen
Når det gjelder bunnlinja, som du nevner, har Respons forlengst ødelagt denne ved å proppe Ratio Auream full av fordyrende komponenter som ingen kan se, de kan kun høres.
Det er brukt, Cardas rhodium terminaler til 500 stk med plate, kunne brukt terminal til 30kr. Det er brukt spoler med luftkjerne som kunne vært erstattet med billigere jernkjerne spoler som gir høyere forvrengning da kjernen går i metning. Det er brukt Respons kabler med 99.9999 solid core kobber og teflon isolasjon, kunne vært byttet med rimelig pvc kabel. Det er benyttet høykvalitets kondensatorer som kunne vært byttet med rimelige typer. Det er dobbelt kabinett med viskoelastisk dempesjikt mellom som er mye dyrere enn enkle kabinetter men bråker mye mindre. Det er benyttet diskanter til 10000 for paret osv. Reidar har også brukt flere måneder på utviklingsarbeidet, men ingenting av dette er synlig.
Dette er en høyttaler som kun vil bli kjøpt pga. lydkvalitet. Utseendet røper ingenting utover en liten, diskre og velbygget høyttaler, men jeg anbefaler alle som har mulighet til det å prøvelytte.
Som du nevner er ikke konstruktøren aktiv her inne. Han har ikke tid til det da han er opptatt med å utvikle firkantede og pyramideformede høyttalere Vi har hatt et tett samarbeid i mer enn 30 år, og jeg svarer derfor også på hans vegne i denne tråden.
Hadde virkelig vært morsomt fått hørt disse, enda bedre om det hadde vært mulig å teste dem hjemme.Da skal du høre på Magna Musicum Signature, kva disse tilfører musikkgjengivelsen
Finnes en nyere hjemmeside, men den krever Adobe flash player, noe er håpløst i disse tider. Husker ikke adressen.Morsomt med slik entusiasme for et produkt. Jeg ble inspirert og forsøkte å finne nettstedet til Respons. Han må ha benyttet tiden til produksjon og utvikling. Nyhetssiden på nettstedet ble senest oppdatert i 2008 http://responsaudio.com/news.html
Disse er 90kg pr stk, ikke så lett å drakse rundt på. Bor du ikke langt unda Andervik Audio har han disse i lydrommet sitt nå. Der får du helt sikker en prøvelytt. Sefølgelig hadde det vært best å prøve disse hjemme hos seg selv.Hadde virkelig vært morsomt fått hørt disse, enda bedre om det hadde vært mulig å teste dem hjemme.
Med følsomhet på 86 dB er de vel ikke spesielt lettdrevne. Synes selv mine tidligere Artist anniversary krevde nok krefter skulle de prestere.
Har en bassfattig stue så hadde vært morsomt å høre om disse hadde klart seg på den delen.
Tror ikke Reidar,s første prioritering er å fintune web siden. Det er å fintune lydkvaliteten i høytalerene sine. Som jeg er helt enig iFinnes en nyere hjemmeside, men den krever Adobe flash player, noe er håpløst i disse tider. Husker ikke adressen.
Lenge siden jeg har vært inne på den så usikker på hvor oppdatert den er. Synd det ikke finnes en god og velfungerende oppdatert hjemmeside.
Sant, men det ene utelukker ikke det andreTror ikke Reidar,s første prioritering er å fintune web siden. Det er å fintune lydkvaliteten i høytalerene sine. Som jeg er helt enig i
( Det blir ikke god lyd av å se på en wed side, Det må høres )
(annan dämpning i basen) vad innebär detta? Kan man få detta uppdaterat i "vanliga MM" eller det är en dämpning i filter? Eller innebär det dämpning i låda?Magna låter lika bra med sitt nya mellanregister, filter och annan dämpning i basen.
Säger bara timing!
Det fysiska dämpmaterialet i baslådan ändras och flyttas lite på. Det gör att basen kan andas på ett annat sätt nu, blir mindre bumlig och bättre integrerad med resten av ljudet i tid.(annan dämpning i basen) vad innebär detta? Kan man få detta uppdaterat i "vanliga MM" eller det är en dämpning i filter? Eller innebär det dämpning i låda?
Merkelig, at man etter så mange års finjustering av ett og samme høyttalerkonsept plutselig får bedre lyd med dette som en like plutselig «manøver»........Det fysiska dämpmaterialet i baslådan ändras och flyttas lite på. Det gör att basen kan andas på ett annat sätt nu, blir mindre bumlig och bättre integrerad med resten av ljudet i tid.
Vissa låtar kunde jag inte spela innan för att basen tog över. Det är inget problem nu.
Enig, så derfor er det klokt om slike modifikasjoner/justeringer/oppdateringer fra produsentens side forklares med svar på 2 spørsmål:Merkelig, at man etter så mange års finjustering av ett og samme høyttalerkonsept plutselig får bedre lyd med dette som en like plutselig «manøver»........
Hvorfor skal alle med teknisk intresse og audiofile, ha behov for dette.Enig, så derfor er det klokt om slike modifikasjoner/justeringer/oppdateringer fra produsentens side forklares med svar på 2 spørsmål:
1) Hva er årsaken/det tekniske grunnlaget for den lydmessige endringen som man hevder er oppnådd?
2) Hva er grunnen til at dette ikke tidligere er avklart og funnet gjennom de mange tester og justeringer som er foretatt.
Denne type forklaringer vil i alle fall være nyttig for de som både er teknisk interessert og Audiofile, og her på Sentralen er det mange av denne typen.