Kanskje du kan sammenligne det med reklamering på f.eks. facebook. Ikke akkurat uvanlig at spørsmål stilles og besvares.
Uansett produkt som annonseres, norsk markedsføringslov må overholdes.
Her er en veiledning til ekom tjenester som et eksempel. . Er interessant lesestoff.
Vår veiledning om markedsføring av ekomtjenester gir innsikt i regler og beste praksis. Beskytt forbrukerrettigheter i en digital verden!
www.forbrukertilsynet.no
Kapittel 1. Alminnelige bestemmelser
lovdata.no
Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.
Å stille konkrete tekniske spørsmål føler jeg er helt innenfor. Annonsør kan da velge å besvare eller ikke. Totalt ubegrunnet "trolling" er selvsagt ikke greit.
Noen annonsører bruker også "enhver" anledning til å "bumpe" sine annonser for å få de på topp i oversikten og dermed forhåpentligvis fornyet interesse.
At de som annonserer bør ha mod rettigheter i egen tråd kan være en løsning, dersom en er moden nok for det.
Til slutt er det spørsmål om redaktøransvar mtp annonsene. Her kan det være noen gråsoner ute og går.
Er det annonsørene eller Høvding/forumledelse eller kombinasjon av disse som har det redaksjonelle ansvaret for det som står? Her er ihvertfall jeg usikker.
Store plattformer som brukes som nyhetsformidling har i den senere tid sett det nødvendig å fjerne masse saker (som også kan være inntektsbringende) pga. misvisende informasjon.