Min erfaring med merkeverksteder er at det er MYE de ikke kan utføre.Som merkeverksted er man "pliktig" til å kunne utføre enhver form for feilsøking og reparasjon. Et uavhengig verksted kan velge - og "cherrypicke" de lavthengende fruktene. Det er vesentlig forskjeller, også kostnadsmessig i akkurat det.
Slik som for eksempel å bruke hodetMin erfaring med merkeverksteder er at det er MYE de ikke kan utføre.
Jeg fikk på 2 følgende servicer beskjed om at klossene ikke holdt til neste service.Junior hadde bilen på EU kontroll og vi reagerte på to ting. Manglende TUV merking av ekstralysbraketten?? Der er vistnok verkstedet uskyldige for det skal ha kommet nye regler. Men de sa også at det måtte byttes bremser, skiver og klosser! Han ringer meg og spør om dette er vanlig etter kun 120K km. Ber ham sjeke visuellt og det ser da bra ut. Sender bilen til firmaet der han kjøpte den for å få fikset mangellappen. Resultat er at firmaet måler tykkelsen skivene som med god margin er innafor fabrikkens toleranser. Klossene er forsåvidt innafor men de mener at de vil ta slutt før neste service så de blir enige om å bytte disse.
På de fleste biler piper disse leeenge før klossene er modne for utskifting. På fruens gamle Passat begynte dette varselet å komme mens det fortsatt var 6-7 mm belegg! Det er alt for tidlig. jeg bruker å sjekke klosser i forbindelse med hjulskiftet 2 ganger i året. Da ser man når det det begynner å bli et tema å følge med på klossene. Eller som verksmesteren på SAAB sa det: "Varsel på klossene? Du hører vel når det går metall mot metall?"De fleste klosser har jo slitasjevarsler som bråker når de er så slitte at de må byttes.
Det var jo det som var så jævlig dumt. Jeg betalte jo ikke noe for dette så jeg ba aldri om noe papir etter at de hadde hatt bilen min der en dag!Hvis det er mapping som ligger i ECU'en kan vel bare Møller lagre dataene og legge dem inn på nytt for deg etterpå? Hvis ikke det er i direkte konflikt med det de må "oppgradere" da.
Men hvis du har kvittering på at dette allerede er gjort så er det jo de som må ordne opp internt hos seg, ikke du.
Det er nok fordi folk ofte er ganske trege med å faktisk skifte, og gjerne kjører lenge med denne irriterende pipelyde før de gjør noe.På de fleste biler piper disse leeenge før klossene er modne for utskifting. På fruens gamle Passat begynte dette varselet å komme mens det fortsatt var 6-7 mm belegg! Det er alt for tidlig. jeg bruker å sjekke klosser i forbindelse med hjulskiftet 2 ganger i året. Da ser man når det det begynner å bli et tema å følge med på klossene. Eller som verksmesteren på SAAB sa det: "Varsel på klossene? Du hører vel når det går metall mot metall?"
Men alt blir vel registrert i historikken på bilen? Skjønner at det er et problem hvis det er registrert feil, men hvis de kan se at du var der den aktuelle dagen må de vel klare å rette det opp.Det var jo det som var så jævlig dumt. Jeg betalte jo ikke noe for dette så jeg ba aldri om noe papir etter at de hadde hatt bilen min der en dag!
Det burde ikke vært noe problem, men Audi, VW og Skoda har ikke samsnakkende datasystemer. Kundemottaker måtte nok ha fyllt ut et skjema og sendt det inn til importøren. Det har hun nok ikke gjort! Hvis de da i det store og hele gjorde noe med bilen da. Jeg leverte bilen for å få utført en garantireperasjon 3 ganger der de hadde bilen hele dagen uten å engang ta den inn på verkstedet! Unnskyldningen var at de ikke fant delen som Skoda hadde sendet dem. Jeg endte med å sette bilen på Hurtigruta og dro til Tromsø som har et Skodaverksted. De nekter å ta en Skoda på service hos VW fordi det ikke er mulig å legge inn i datasystemet at bilen har hatt service og da har "mobilitetsgaranti"! Det er faktisk enklere å bruke et IKKE merkeverksted.Men alt blir vel registrert i historikken på bilen? Skjønner at det er et problem hvis det er registrert feil, men hvis de kan se at du var der den aktuelle dagen må de vel klare å rette det opp.
Vet ikke jeg, jeg blir bare provosert av å i det hele tatt lese om ting som dette hvor bilverksteder herser med folk.
Du har jo allerede betalt for ny programvare hos 3. part så å få lastet den inn på bilen igjen etter at Møller har gjort sitt bør de jo gjøre for en 1000 lapp eller noe.Det var jo det som var så jævlig dumt. Jeg betalte jo ikke noe for dette så jeg ba aldri om noe papir etter at de hadde hatt bilen min der en dag!
Been there, done thatDet er nok fordi folk ofte er ganske trege med å faktisk skifte, og gjerne kjører lenge med denne irriterende pipelyde før de gjør noe.
Spør meg hvordan jeg vet dette. ;P
Jo, men det er Møller som er importør og alle garanti-saker må jo gjennom Møller. Og jeg regner med at de også må skaffe originaldeler gjennom Møller.I Drammen selges VAG av Albjerk, men vet ikke om det er noe særlig bedre enn Møller. Vet folk har sluttet å ha bilene sine på verksted der iallfall.
sjokk, jeg regner med du ikke aksepterte dette ....Det har vel vært sånn kundeservice i såpass mange år at det ikke bør komme som noen overraskelse på noen, må være bilen man kjøper og ikke servicen. Hadde en tyskimportert VW for 20 år siden og da ville merkeforhandler fakturere meg for å gi tilbud på service siden bilen ikke var i deres system.
Alle vet jo at utenlandske arbeidere er raskere enn norske, herved bevist.En sak jeg stusset på da jeg hadde Audi var at tiden de beregnet for en spesifikk jobb varierte mellom land.
Fikk priser på skifte av registerreim, og merkeverkstedene i Norge hadde alle samme pris basert på deler og tidsbruk som lå i sentralt system. I tillegg til lavere delepriser i Sverige beregnet svenskene en time mindre til akkurat samme jobb.
At tidene varierer kan skyldes at det benyttes ulik faktor på standardtid - hvilket er noe fabrikken setter.En sak jeg stusset på da jeg hadde Audi var at tiden de beregnet for en spesifikk jobb varierte mellom land.
Fikk priser på skifte av registerreim, og merkeverkstedene i Norge hadde alle samme pris basert på deler og tidsbruk som lå i sentralt system. I tillegg til lavere delepriser i Sverige beregnet svenskene en time mindre til akkurat samme jobb.