En streamer gjør en relativt enkel ting: Den mottar en pakkeswitchet asynkron datastrøm, bufrer den, gjør eventuelt enkle konverteringer som å pakke ut FLAC til WAV, og klokker den så ut som en synkron S/PDIF datastrøm til DAC. For lydkvaliteten er det to ting som har noen betydning: At bufferen er stor nok til å unngå dropouts i lyden hvis det er annen trafikk på lokalnettverket, og at klokkekrystallen på utgangen er presis nok til at det ikke er mer tidsvariasjon (jitter) i utgående datastrøm enn den tilkoblede DAC’en kan håndtere. Hvis de to tingene er i orden er det ikke mer å hente der. Resten er spørsmål om brukergrensesnitt, utseende, etc.
DAC’en kan eventuelt gjøre en ny bufring og reklokking på inngangen, men normalt forsøker den bare å låse seg til klokkesignalet som er implisitt i datastrømmen og tilpasse seg denne.
Jeg har en «dyr» streamer (Logitech Transporter, ca kr 11000 i sin tid). Den var state of the art, ser flott ut i racket, og har veldig lavt jitter. Jeg ville vel være på den sikre siden. Den viste seg fort å låte bedre enn en Electrocompaniet EMC-1 brukt som CD-transport. Langt senere fikk Transporteren problemer med en fuskende strømforsyning. Mens jeg ventet på deler kjøpte jeg en Chromecast Audio til kr 349,- for å ha en backup. Det viste seg at den låter eksakt likt som Transporteren. Chromecast har beviselig høyere jitter, men det er tydeligvis godt innenfor hva DAC’en kan svelge unna. Dette er forøvrig en DAC som er litt mer sårbar for jitter enn de aller beste.
Så, basert på min erfaring: Det er neppe bedre lydkvalitet som er grunnen til å kjøpe en unødvendig dyr streamer. Det blir godt nok veldig fort. Som du selv skriver er DAC’en viktigere. Hører man forskjell på streamere kan det være en tanke å skaffe seg en bedre DAC.
Om jeg hadde 50000 til å bruke på streamer, DAC og kabling ville jeg kjøpt en Chromecast Audio til kr 349 (nå antagelig bare tilgjengelig brukt), en optisk kabel fra Clas Ohlsson til kr 150, en RME ADI-2 Pro til kr 18000, balanserte signalkabler fra Thomann (eller en annen musikkforhandler) til en hundrings tilsammen, og brukt de strømkablene som fulgte med DAC’en. Resten av pengene ville jeg brukt til noe annet. Dette var forøvrig eksakt hva jeg gjorde da jeg skulle handle inn slike dingser i fjor.
High-end USB AD / DA converter and headphone amplifier Sample frequencies up to 768 kHz (PCM), AK4493 DAC chip, DSD playback and recording, 2.5 dB analog level reserve and digital headroom up to +4 dBFS, Integrated sample rate converter, Safety...
www.thomannmusic.no
www.thomann.de