Skulle egentlig fylle med på bilder og floskler om tilleggs oktaver i bass og enorme forbedringer i øvre mellomtonen etc. Slikt man leser at skjer når man bytter en kabelstump men det må vente litt. Drar i stedet innom et sidespor som har tatt en del tid og oppmerksomhet fra selve høyttaler prosjektet i det siste men er så absolutt en del av det hele
Skriver litt om en kamp som utspiller seg for tiden i mitt system, en shoot out som det ofte kalles. Men ettersom begge kombattantene er av amerikansk herkomst kunne man si at dette er kanskje mer en wrestling duell. Blir litt mer fargerikt slik og ingen dør.
I det høyre hjørnet, satte 15 kg med strømforsyning, Stålskallen. (fanfare)
AKA, Manley Steelhead. Et prestisje produkt fra en av de kuleste damene i audio bransjen EveAnna Manley. Kjent for sin MC stil, og rett frem væremåte. En Harley kjørende dame som jeg tror har byttet fil etter tidligere ekteskap med kjent kar i rør verden. De fleste som driver med vinyl avspilling som noe mer en selskapslek kjenner dette produktet. Et rør basert RIAA trinn, forforsterker kan man vel si ettersom den har en linje inngang, med transformator koblede MC innganger. Diger, vakker synes noen av oss med sitt litt spesielle design og svær strømforsyning. Kritiker rost og til og med Fremer sin referanse i lengere tid for de som setter pris på slikt. Det kan vel sies slik at sol og måne sto rett på himmelen når noen ga meg et tilbud som man ikke kunne si nei til og jeg ble eier av en flunkende ny referanse RIAA. Det begynner å bli noen år og den har virkelig gitt meg mye musikk glede.
I det venstre, Flatbankeren, rundt et kilo tenker jeg. (trommevirvel)
AKA, KA Electronics flat phono MC preamp. Kommer fra en kar ved navn Wayne Kirkwood i Huston Texas. Et lite firma, sannsynlig en enmannsbedrift som lager kits og halvfabrikat tiltenkt studio folk. Søker man på disse produktene kommer man inn på sider som The Secret Society of Lathe Trolls. De som tørr kan finne ut selv hva det er for noe.
Det som kom i posten er et lite tett befolket printkort, ca. 9 x 14 cm. Dette må settes i en egen valgt boks, plugger loddes på og en strømforsyning av valgfritt fabrikat kobles til. Det med strømforsyning fortjener en egen fortelling, kommer til det senere. Ikke nødvendig vis et vakkert skue, men det går selvfølgelig an å finne en finere boks en den jeg hadde for hånden. Jeg vet ikke mye om Wayne, men han virker som en seriøs entusiast som tar det han driver med på alvor.
Denne dingsen er rett og slett laget til å tilpasse signalet fra en MC pick up, for gain og impedans, to av de viktigste oppgavene til et tradisjonelt RIAA trin, før det sendes til RIAA korreksjon i det digitale domenet
Om noen tenker nå at det ligger noen stigmatiserende holdninger her til seksuell legning kan jeg forsikre at det ikke er tilfellet, eventuelle hinter om noe er kun der for å krydre fortellingen.
Akkurat som jeg synes at folk skal få velge sin hifi etter egne premisser og preferanser og da helst uten å proklamere det som den enste veien til nirvana, skal folk få velge seg partner også. Vis respekt, vær tolerant og møt verden med åpent sinn.
Men før vi drar den klassiske, Huston we have a problem, litt om forhistorien til hele øvelsen.
Jeg er altså en av de som liker å spille vinylplater, noe som ikke har fått mye plass her i tråden. Grunnen til det og utstyret som brukes får vi ta i en annen post.
I mange år nå har jeg brukt DSP til å styre mitt system, nærmere bestemt Audiolense, som lenge, kanskje alltid, har hat mulighet for å ta RIAA korreksjonen som en del av prosedyren. Det som jeg har sett på som litt problematisk med tanken om det, er nettopp gain og impedans tilpassing av PU til mitt valgte lydkort. Har tenkt på det i perioder men ikke kommet til skudds. Så var den den alltid like tålmodige JoHoo som fikk fart på sakene og de som er interessert kan følge noe av den historien i hans egen tråd Rai Rai og i Audiolens tråden. Tiden var derfor moden for å finne ut om det fantes en god måte å gjøre dette på. En step up passiv eller aktiv som kunne føre det skjøre mc signalet inn i dsp systemet og at det skulle komme ut på en like, om en evt annerledes, tilfredsstillende måte som mer tradisjonelle metoder.
Mulige kontenders er også den vevre frøken Honululu, aka Hagerman Piccolo, den diskre engelske Mr. Slee, Graham Slee elevator. Begge aktive step ups, som grunnet begrenset gain må kobles til mikrofon inngangene på lydkortet. En kvalitets step up trafo hadde også vært svær interessant å prøve. Så om noen som leser dette har tilgang til en slik med 1:5 viklingsforhold, ta gjerne kontakt.
Alle disse skal i ringen før en endelig vinner blir kåret.
Grunnen til mitt valg av Flatbankeren som utfordrer er at den har opp til 62 dB gain og kan dermed kobles rett i de vanlige analoge inngangene bak på lydkortet. Noe som gir en ryddigere kabelføring som enkelte av oss ser på som viktig.
Mr. Slee har allerede vært på besøk sammen med BjarneTv, en seanse som ble beskrevet i hans tråd men essensen kan jeg gjenta her.
I den innledende runden når Bjarne kom på besøk prøvde vi ut en ikke helt perfekt tilpasset passiv trafo, en AT 650 som raskt ble slått ut på knock out. Igjen stod Mr. Slee og Stålskallen. Jeg må si at Mr. Slee imponerte, oppløst, klar, distinkt om en kanskje litt på den slanke siden. Helt klart en gjengivelse til å leve med, i hvert fall nå når systemet har fått vesentlig mer tyngde nedover i frekvensene som mitt har nå i det siste. Fortellingen om det må bli nok en annen post med en kavalkade av floskler. Kan hende at jeg hadde funnet Mr. Slee en smule for slank og diskre i et mindre kraftfullt system. Stålskallen som tross alt er rørbasert og kommer fra the house of EveAnna var vesentlig fyldigere, mer pupper og lår som noen sier. Men jeg vil ikke få noen meetoo agenter etter meg og toner ned de sensuelle begrepene.
En Manley Steelhead er en kraftfull formidler av musikk med mye klangfarger, harmonics, pondus, detaljer og det hele. For noen, inklusive Bjarne rett og slet a bit to much. Selv er jeg jo rett rund i formen og kan veldig godt leve med den type gjengivelse. Når det er sagt, Mr Slee sammen med RIAA korreksjon i AL er et meget bra og fullverdig alternativ.
Nå til bake til the main atraction, Flatbankeren mot en flatbanker. Eller mer politisk korrekt, Manley Steelhead mot KA Electronics flat phono MC preamp, hvordan gikk den kampen?
Det må innrømmes at dette forgikk ikke under vitenskapelige forhold, signalstyrke ble ikke tilpasset til 0.5 dB, tidsintervaller for lytting av A mot B ble ikke kontrollert. Det ble spilt plater og noen ganger i løpet av kvelden ble det koblet fra den ene boksen til den andre. Resultatet fra denne litt ad hoc seansen? Vel, den alltid like tålmodige JoHoo sier at saken er biff etter 30 sekunder lytting uansett og det er noe i det mener jeg også, første inntrykkene sier mye.
Denne gangen sa de følgende, det er nok ikke Huston som har et problem, det er nok mer Little Houghton UK og Chino, California som har et problem.
Lyden av Stålskallen er allerede beskrevet og jeg må nok være forsiktig med å sammenligne Mr. Slee med Flatbankeren ettersom de har ikke møt hver andre i ringen ennå. Kommentarer om Slee vs Flatbanker bør derfor tas med forbehold.
Det som trygt kan sies er at Flatbankeren er tro mot sin opprinnelse fra mastering miljø.
Den er nøytral, direkte, oppløst, presis og kontant. Mye av den beskrivelsen ville kunne appliseres på Mr. Slee, men det er forskjeller. Som jeg husker Slee vil jeg si at Flatbankeren har mer pondus. Ikke pupper og lår som Manley, men den er kraftfull og potent. I dirkete sammenligning med stålskallen fremstår den som mer presis, mer korrekt om man kan si noe slikt. Utklinging på piano, transienter, anslag kan nesten sies å være bloomy på Stålskallen. Noe som gir stor romfølelse og vil nok kunne foretrekkes av mange, men i direkte sammenligning med flatbankeren kan det nesten oppleves som en slags etterslep. For ordens skyld, disse skribleriene er resultatet av litt mer lytting og vurdering en 30 sekunder. Det bør også tillegges at disse inntrykkene skal verifiseres over tid. Bjarne må også inviteres på nytt besøk med sin følgesvenn Mr. Slee.
Det jeg er inne på nå er som så mye annet i denne hobbyen når man har kommet til et visst nivå, spørsmål om preferanser, smak og behag rett og slett og det er lov.
Selv har jeg over tid jobbet mot at smak setting av lyden skal primært skje ved hjelp av de remediene man har til rådighet i AL. Det som er blitt beskrevet her er en del av den prosessen.
Jeg sier bare som Francis Albert, I did it my way