Tenkte på din interesse for tape-kopier her av dagen.
Skjønner det. Men var bare interessert i å vite synspunktene til LMC på dette.Eh spørsmålet i tråden dreier vel seg om hvordan man finner album uten remasterede utgivelser? Uavhengig av hvor mange kopier man har på tapen!
Har den på MFSL Gold CD.Også hvis du virkelig ikke vil sove i natt så prøver du "Joe Jackson's Will Power" fra 1987. Håper du ikke har angst for høye lyder.
Det kan vi da. Det utgis stadig vekk nyinnspilt klassisk musikk med skyhøy dynamikk og ellers superb lyd. Må ikke til gamle dager for å finne det.Hvorfor kan ikke vi få det sånn?
Hvis man har en, mot formodning, realitisk innspilling av hvilke trommer som helst, trenger man det... Headroom er ett godt begrep, uansett... Streamer man fra Spotify så er vel sannsynligheten for at man trenger det lik null, men setter man på noe klassisk gode klassisk innspillinger så er det godt bruk for det.Tok kanskje litt i, men la oss si at anlegget til en hver tid bør ha 6db overskudd for ikke og anstrenges det minste.
125 db i spissverdier forkommer på mange konserter, men når det er sagt, så vil vi vel ikke ha det hjemme. All lagret musikk er komprimert på en eller annen måte. Det gjeller bare gjøre jobben så bra som mulig
Kanon det er der han ene leietageren min jobber, i Harmonien, jeg skal spille den på anlegget mitt og spørre han om hva han menerUansett: tilsynelatende full dynamikk på denne her. Best lyd på SACD 5.1 sporet naturlig nok.
Vis vedlegget 731510
Det synes jeg var et rart utsagn. Jeg har gjort mange trommeinnspillinger som jeg vil vurdere som realistiske. Forøvrig et noe merkelig begrep - "realistisk trommeinnspilling".Nå finnes det jo ikke noen realistiske innspillinger av trommer, kanskje unntatt noen sære japanske tromme sjangre som ligger ute med innspillinger på over 30 DR Max. Men det er jo ikke vår feil at bransjen leverer ett produkt som er mindreverdig?
Jeg har en annen tråd her om at jeg skal spille inn trommesettet mitt, ukomprimert, for å teste targeten min bl.a. mht til klangbalanse.
Tror nok det først blir til høsten, men jeg gleder meg.....
Da skal dere få noen wav filer til å headroom kose dere med ....
Ok greit nok, har aldri spilt inn trommer. Slik trommer kommer ut på vanlig album, er de ganske komprimert fortelles det.. Kan no sitte å dælje på trommesettet her, har aldri hørt en skarptromme innspilt noe i nærheten...Det synes jeg var et rart utsagn. Jeg har gjort mange trommeinnspillinger som jeg vil vurdere som realistiske. Forøvrig et noe merkelig begrep - "realistisk trommeinnspilling".
Yepps. Et glimrende eksempel på dette er f.eks. Carl Orff´s "Die Kluge".... tror om jeg husker ret, at det er med symfoniorkester Leipzig, 24/96 fra 2016.Det kan vi da. Det utgis stadig vekk nyinnspilt klassisk musikk med skyhøy dynamikk og ellers superb lyd. Må ikke til gamle dager for å finne det.
Ja problemet er bare at ganske få højttaler klare den opgave (Altså HiFi Højttalere)For en troverdig opplevelse av plater med skyhøy dynamikk bør anlegget håndtere spisser på130 db i lytteposisjonen fra 500 hz og ned
Prøv denne udgaveSelv om jeg er litt vel moderne og lite allsidig i min musikk smak , så vil vel en avspillinegen eller noe lignende av "Ravel's Bolero - Pavane - La Valse" spilt av Seiji Ozawa spilt av Boston Symfoni Orkester fra 1963!!!! HERREMANNN, for en grusom deilig dynamikk, du kjenner det i ryggraden.
Men får du Stones på teip?
Skal prøve men finner jeg denne på Tidal da, jeg får se.Prøv denne udgave
Vis vedlegget 781057
Lurer på det med 130dB peaker, spiller man en DR 20 innspilling på 90dB snitt (høyt) er musikken da i snitt 20dB opp/ned, altså 80 til 100dB eller 70-110dB? Med la oss si peakene er dobbelt så høy så har han 70-110 eller 50-130? Må lese meg opp på crest faktor...Ja problemet er bare at ganske få højttaler klare den opgave (Altså HiFi Højttalere)
I mit opsæt har jeg nok Headroom til den opgave selv om jeg har få optagelser hvor denne voldsomme dynamik opleves.
Har du noen Steve Wilson eksempler? litt umulig å søke på mastering eng.Noe jeg hadde håpet ble en trend - er anti-loudness remastere.
Steven Wilson har gjort en del slike fra 2015 og fremover - var en del av hans prosjekter som var ganske komprimerte greier originalt. Disse nye remasterne låter bedre.
Tom Petty gjorde det samme fra 2015, noen fortsatte arbeidet, for siste kom i sommer, Angel Dream, låter bra.
Hadde så gjerne sett at dette ble mer vanlig, er så mye bra nusikk laget etter 1995, som blir spilt altfor sjelden, pga laber lydkvalitet.
Finnes flere av blant annet Porcupine Tree utgivelser:Har du noen Steve Wilson eksempler? litt umulig å søke på mastering eng.