Akkurat det har de vel strengt tatt ikke gjort (ennå). Staten har gitt lån og lånegarantier, ikke gitt cash direkte til Norwegian som ikke skal betales tilbake. Så vidt jeg har forstått så vil ikke denne operasjonen ha kostet staten noe dersom aksjekursen til Norwegian er over 13,50 på ett eller annet tidspunkt i 2023 da hybridlånet forfaller eller når det er, samt at selskapet overlever til 2026 da lånet forfaller. Lånet staten har gitt er riktig nok rentefritt, og staten kunne heller lånt ut penger til noe med mindre risiko og fått renter for det endatil, sånn sett er akkurat det ganske dårlig butikk og kan ses på som å gi penger til eierene som ellers måtte hatt betydelige rentekostnader - om de i det hele hadde fått finansiering.
Med forbehold om at jeg tar feil om detaljene.
Generelt er det ganske vanlig at det blandes sammen direkte støtte og lån/lånegarantier. Eksempelvis er det fryktelig mange som tror at det berømte "gullkortet" til Kristin Halvorsen var direkte støtte til norske banker under finanskrisen, men det var det ikke. Det ble gitt lån som ble tilbakebetalt og staten tjente til slutt en pen slump på det. Under finanskrisen mottok norske banker eksakt 0 øre i direkte støtte, men det er det nesten ingen som tror på.
Staten har imidlertid definitivt vært med på å forhindre store tap på private hender.