JMM
Slava Ukraini!
Står glatt over både plater og plapring.
Nåja, da går du glipp av Mr Fremer sin beretning om «jaw dropping experience» når han spiller Lp før og etter avmagnetisering hjemme hos seg selv.Står glatt over både plater og plapring.
Ja, og før det på 80 tallet utga MFSL/UHQR f.eks Dark Side Of The Moon.De har et par utgivelser fra før også.
Ja men her var det AP som ble nevnt.Ja, og før det på 80 tallet utga MFSL/UHQR f.eks Dark Side Of The Moon.
Det er fordi de ikke får lisens fra plateselskapene lengre til å reutgi mer normalt prisede plater. Vinyl er nemlig blitt butikk igjen for plateselskapene, og de reutgir dem igjen selv. Disse svindyre utgivelsene oppfattes ikke som en konkuranse, og plateselskapene sørger antagelig for nok royalties slik at de tjener like mye på dem som om de skulle gi dem ut selv.Nå hiver Analogue Production/Acoustic Sounds på samme bølge med MoFi om å selge dyr vinyl.
En ny serie med UHQR vinyl til 100 dollar stk. Med på kjøpet får du eksklusiv innpakning.
Først ut er Miles Davis «Kind of Blue»
Det brukes tidligere «Metal Masters» fra Classic Records, som nå er nedlagt.
Først ut er 33rpm, senere kommer 45.
Det er nok mye riktig. Det sies at grunnen til at MoFi nå utgir det meste på 45rpm er at det er det dem får rettigheter til.Det er fordi de ikke får lisens fra plateselskapene lengre til å reutgi mer normalt prisede plater. Vinyl er nemlig blitt butikk igjen for plateselskapene, og de reutgir dem igjen selv. Disse svindyre utgivelsene oppfattes ikke som en konkuranse, og plateselskapene sørger antagelig for nok royalties slik at de tjener like mye på dem som om de skulle gi dem ut selv.
Jeg har forøvrig litt problemer med disse utgivelsene: Er ikke dette en inrømmelse av at deres regulære utgivelser, som slett ikke er billige, ikke er gode nok?
Har MoFi sin 2 X 45 RPM utgave uåpnet pluss Classic sin 200 Gr utgave. Trenger ikke flere utgaver av denne for min delNå hiver Analogue Production/Acoustic Sounds på samme bølge med MoFi om å selge dyr vinyl.
En ny serie med UHQR vinyl til 100 dollar stk. Med på kjøpet får du eksklusiv innpakning.
Først ut er Miles Davis «Kind of Blue»
Det brukes tidligere «Metal Masters» fra Classic Records, som nå er nedlagt.
Først ut er 33rpm, senere kommer 45.
Noen som fikk med seg 2-timers plapringa til en gjeng «oldies but goldies» i går? Menn i 60/70-årene som snakker om alt fra magnetisme som skaper dårlig lyd i vanlig sort vinyl, nøyaktig temperaturkontroll på vinylen for optimal kvalitet, viberasjoner i maskineriet i presseriet som er en utfordring.
Mye langdryg plapring, særlig fra Mr Hobson fra Classic Records. Men interessant å høre mastering guru Bernie Grundman sine betraktninger.
Nå tipper jeg du er klar til å punge ut? Kjøp nå, eller gråt senere. Det var gjennomgangstonen i sendingen i går.
Morsomt å lese om LP plater i 2021. Når man spiller en LP plate får man masse harmonisk forvrengning.Det skulle jeg også ønske, men av en eller annen grunn er vi ikke der. Alle som like "classic rock" gjør seg selv en bjørnetjeneste om de ikke spiller vinyl sånn rent lydmessig. Det finnes unntak selvfølgelig.
Jeg aner ikke hvorfor vinyl låter så bra som det kan gjøre. Det er nærmest naturstridig...
Litt sånn generelt om Lp vs digitalt. Jeg satset på SACD i 1999 og er fornøyd med valget jeg tok. Jeg vet at Lp kan låte himla bra, har hatt mange minneverdige opplevelser hos folk med god vinylrigg og ditte gode pressinger.Den amerikanske utgaven av Jennifer Warnes Famous Blue Raincoat var så mye bedre enn den vi fikk her i Norge.
Må bare sitere meg selv på den nye UHQR vinyl av Kind of Blue til $100.Nå hiver Analogue Production/Acoustic Sounds på samme bølge med MoFi om å selge dyr vinyl.
En ny serie med UHQR vinyl til 100 dollar stk. Med på kjøpet får du eksklusiv innpakning.
Først ut er Miles Davis «Kind of Blue»
Det brukes tidligere «Metal Masters» fra Classic Records, som nå er nedlagt.
Først ut er 33rpm, senere kommer 45.
Noen som fikk med seg 2-timers plapringa til en gjeng «oldies but goldies» i går? Menn i 60/70-årene som snakker om alt fra magnetisme som skaper dårlig lyd i vanlig sort vinyl, nøyaktig temperaturkontroll på vinylen for optimal kvalitet, viberasjoner i maskineriet i presseriet som er en utfordring.
Mye langdryg plapring, særlig fra Mr Hobson fra Classic Records. Men interessant å høre mastering guru Bernie Grundman sine betraktninger.
Nå tipper jeg du er klar til å punge ut? Kjøp nå, eller gråt senere. Det var gjennomgangstonen i sendingen i går.
Forundrer meg ikke. Amerikanerne har aldri kunnet det der med å presse perfekt vinyl. Det er vel Analogue Production QRP som presser disse. De er bare middelmådige i kvalitet tross hype. Joda, man kan være heldig.Mange drømmer seg tilbake til JVC super vinyl.
Men dem har vist klart å få hullet sentrert i midten av plata. Noe som ikke er en selvfølge i 2021. Og dette i en tidsalder hvor man pakker tusenvis av transistorer ned på 1mm.Forundrer meg ikke. Amerikanerne har aldri kunnet det der med å presse perfekt vinyl. Det er vel Analogue Production QRP som presser disse. De er bare middelmådige i kvalitet tross hype. Joda, man kan være heldig.
Japanerne og Tyskerne klarte i sin tid å presse feilfri vinyl......
Japanerne og Tyskerne klarte i sin tid å presse feilfri vinyl......
HiFi-freaker må være noen av de største fjott-kukene på denne jord!Forundrer meg ikke. Amerikanerne har aldri kunnet det der med å presse perfekt vinyl. Det er vel Analogue Production QRP som presser disse. De er bare middelmådige i kvalitet tross hype. Joda, man kan være heldig.
Japanerne og Tyskerne klarte i sin tid å presse feilfri vinyl......
LP & CD produksjon er sleggemekanikkMen dem har vist klart å få hullet sentrert i midten av plata. Noe som ikke er en selvfølge i 2021. Og dette i en tidsalder hvor man pakker tusenvis av transistorer ned på 1mm.
At folk virkelig gidder å gi sin support til Chad Kassem og Analogue Production, det er for meg en gåte.
Det er sikkert riktig.I rettferdighetens navn skal de sies at de har endel utmerkede utgivelser også.....
Det er sikkert riktig.
Men til denne prisen kan man virkelig forlange det ypperste.
Er jo litt morsomt at etter som tråden skrider frem, er ikke gjennomgangsmelodien at «…du har vært uheldig og fått et eksemplar med feil», men «…du har vært heldig og fått et eksemplar uten feil».
Det varierer med 80-talerane også. Tendensen er at dei heilt tynne platene ikkje er like gode som dei tjukkare. Eg uttalar meg på litt "tynt" grunnlag, for det er ikkje mange dublettar eg har frå denne tida. Men platestrammar og -krans har meir føre seg på tynne plater uansett. Og desse luksusutgåvene på 180 og 200 gram fungerer veldig bra utan platekrans, medan eg treng platestrammar (spelaren min er designa med tanke på å bruke slik)80 talls vinyl synes jeg låter veldig bra, tror ikke jeg har en som låter dårlig.
Er det ikke rart at dem ikke bare kopierte det som funket?Analogue production har eg utelukkande gode erfaringar med. Vi snakkar om ca 10 plater, tenkjer eg.
Det aller beste av vinyl eg har, er JVC sin litt sære innspeling av Beethoven-sonate, og dei blanke Quiex frå Classic Records med 45 rpm og 200 g.
Er vel litt "tynt" grunnlag jeg uttaler meg også - har bare noen få hundre plater - men synes 80 talls vinylen låter veldig bra - tynne og skranglete som de ofte er - men de låter allikevel bedre enn tyngre varianter, 180g osv, som jeg har fra andre tider.Det varierer med 80-talerane også. Tendensen er at dei heilt tynne platene ikkje er like gode som dei tjukkare. Eg uttalar meg på litt "tynt" grunnlag, for det er ikkje mange dublettar eg har frå denne tida. Men platestrammar og -krans har meir føre seg på tynne plater uansett. Og desse luksusutgåvene på 180 og 200 gram fungerer veldig bra utan platekrans, medan eg treng platestrammar (spelaren min er designa med tanke på å bruke slik)
DSOTM er det hovudsakleg to versjonar av; standardutgåva som har mest imponerande bass, og halvfartsutgåvene som har størst presisjon i lydbildet (sjekk klokkeklemtinga, her merkast det svært godt når det spelast halvfartsgravert)
Analogue production har eg utelukkande gode erfaringar med. Vi snakkar om ca 10 plater, tenkjer eg.
Det aller beste av vinyl eg har, er JVC sin litt sære innspeling av Beethoven-sonate, og dei blanke Quiex frå Classic Records med 45 rpm og 200 g.
Er vel litt "tynt" grunnlag jeg uttaler meg også - har bare noen få hundre plater - men synes 80 talls vinylen låter veldig bra - tynne og skranglete som de ofte er - men de låter allikevel bedre enn tyngre varianter, 180g osv, som jeg har fra andre tider.
Det er stor forskjell på hvor mye støv plater trekker til seg. Etter min erfaring er ellers utmerkede plater fra Speakers Corner (tror de er pressett av Pallas i Tyskland) de værste synderne. P,latene blir øyeblikkelig full av støv - som en slags støvsuger - og det er "umulig" å få av.....Også mange som skriver at vinylen dem bruker er veldig statisk, den suger til seg støv og knitrer lett. En vanlig 3M kullfiberbørste kan ikke brukes, da blir det bare værre. Plata må vaskes og lufttørkes.
Dette er ikke på grensa til komikk, det er way beyond, Imo.
De første vinylplatene ble presset for rundt 75 år siden. Det som er underlig i mitt hode er at det må kunne være mulig på alle disse årene å finne ut av hva som funker, og hva som ikke funker så bra, og kopiere det som funker.Det er stor forskjell på hvor mye støv plater trekker til seg. Etter min erfaring er ellers utmerkede plater fra Speakers Corner (tror de er pressett av Pallas i Tyskland) de værste synderne. P,latene blir øyeblikkelig full av støv - som en slags støvsuger - og det er "umulig" å få av.....
Våger påstanden at du har ikke hørt DSOTM før du har hørt MFSL/UHQR utgaven, synd at den bare er trykt i 5000 eksemplarer.Det varierer med 80-talerane også. Tendensen er at dei heilt tynne platene ikkje er like gode som dei tjukkare. Eg uttalar meg på litt "tynt" grunnlag, for det er ikkje mange dublettar eg har frå denne tida. Men platestrammar og -krans har meir føre seg på tynne plater uansett. Og desse luksusutgåvene på 180 og 200 gram fungerer veldig bra utan platekrans, medan eg treng platestrammar (spelaren min er designa med tanke på å bruke slik)
DSOTM er det hovudsakleg to versjonar av; standardutgåva som har mest imponerande bass, og halvfartsutgåvene som har størst presisjon i lydbildet (sjekk klokkeklemtinga, her merkast det svært godt når det spelast halvfartsgravert)
Analogue production har eg utelukkande gode erfaringar med. Vi snakkar om ca 10 plater, tenkjer eg.
Det aller beste av vinyl eg har, er JVC sin litt sære innspeling av Beethoven-sonate, og dei blanke Quiex frå Classic Records med 45 rpm og 200 g.
Tipper han mener clamp som det heter på utenlandskVåger påstanden at du har ikke hørt DSOTM før du har hørt MFSL/UHQR utgaven, synd at den bare er trykt i 5000 eksemplarer.
Rart å tenke på at innspillinga er snart 50 år (juni72-jan73)
Hva er krans?