Mobile Fidelity One-Step 45rpm

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Jeg ser ikke helt poenget med å trekke inn en "X-faktor". For min del liker jeg bare vinyl bedre og har liten interesse av å definere eller analysere hvorfor eller hva det er som gjør at det er slik. Som sagt er jeg helt innforstått med at digitale formater er teknisk bedre på de fleste/alle måter, men, igjen som sagt, det har nøyaktig ingen praktisk verdi eller relevans - like lite som hva som er "closer to the source" eller "mer som artisten tenkte det".

For min del er alt dette i ytterste konsekvens bare meningsløs svada, som, selv om det kan være en interessant nok diskusjon de første 19 gangene, oftest blir brukt for å rettferdiggjøre egne preferanser. Imidlertid er det jeg som kjøper musikken, det er jeg som spiller den, på mitt anlegg - og da skal det låte slik jeg vil det skal låte. Hva som er objektivt korrekt, objektivt "best", hva artisten ville foretrekke om han satt i min stol - alt det er uten noen som helst relevans til det som er viktig: å nyte og la seg bevege av musikken.




Det er da helt irrelevant? Det som betyr noe er hvorvidt LMC og andre synes det låter slik de helst vil det skal låte. Alt annet er uinteressant, eller utelukkende av rent teoretisk interesse.




Det er sikkert veien å gå for deg. For andre kan det være fullstendig irrelevant eller helt feil. For meg virker det som om du streber etter å presse alle inn i din egen bås og få dem til å se ditt personlige lys. Denslags er alltid fullstendig feilslått.
Greit nok. Jeg tar den.
Jeg vet bare at et ultimativt digital format ville gjøre gode musikkopplevelser i høy lydkvalitet lettere tilgjengelig for langt flere mennesker i verden. For dem som har interesse av noe annet enn popmusikk innspilt på soverommet.

Men alt til sin tid.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.049
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Greit nok. Jeg tar den.
Jeg vet bare at et ultimativt digital format ville gjøre gode musikkopplevelser i høy lydkvalitet lettere tilgjengelig for langt flere mennesker i verden. For dem som har interesse av noe annet enn popmusikk innspilt på soverommet.

Men alt til sin tid.

Jeg er helt sikker på at de aller, aller, aller, ALLER fleste mennesker er mer enn godt nok tjent med de digitale formatene som allerede finnes. Kun noen få av dem som henger på forum som dette synes det vi har i dag behøver å pusses på. Langt de fleste som lytter til musikk lytter tross alt til MP3 eller tilsvarende og er helt fornøyd med det.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Er vel på tide du gjør det du innerst inne vil - skaffe deg en vinyl rigg 😁
Ha ha...vel, jeg er nok forbi den tiden. Men da CD-frustrasjonen var på sitt mest intense, var jeg nær å ta steget.

Hvis noen lurer, så er opplevelse av dynamikk i musikken for meg en god målestokk å definere formatet.
DSD 64fs (SACD) ligger et sted mellom 33 og 45rpm, som jeg hører det.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.035
Antall liker
20.218
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jeg vet bare at et ultimativt digital format ville gjøre gode musikkopplevelser i høy lydkvalitet lettere tilgjengelig for langt flere mennesker i verden. For dem som har interesse av noe annet enn popmusikk innspilt på soverommet.
Nååååhhhhh...... gør du det???
Prøv at lese dine egne innlegg fra start til slutt, så måske du forstår, hvorfor det er så pisseirriterende at ha´ en "jeg alene har facit" Kloge Åge i diverse tråde.
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Nååååhhhhh...... gør du det???
Prøv at lese dine egne innlegg fra start til slutt, så måske du forstår, hvorfor det er så pisseirriterende at ha´ en "jeg alene har facit" Kloge Åge i diverse tråde.
Når jeg spiller vinyl er det aldrig " pop musikk spilt inn på soverommet". Santana/ Santana er da fjernt fra både pop og soverommet.👍
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Nååååhhhhh...... gør du det???
Prøv at lese dine egne innlegg fra start til slutt, så måske du forstår, hvorfor det er så pisseirriterende at ha´ en "jeg alene har facit" Kloge Åge i diverse tråde.
Selvfølgelig. På samme måte som de beste bildene drar folk enda tettere inn i filmopplevelsen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Hva syns folk om lyden på One Step? For dem som har kjøpt?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.035
Antall liker
20.218
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har fået Aqualung....... Den er fremragende. Også mye mer dynamisk end mit gamle press.
Har en af de gamle UHQR boxe av "Tea For The Tillerman". Den er fuldstændig uvurderlig sammenlignet med alle andre, både originale og 180 grams genopptrykk.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.049
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det jeg absolutt ikke skjønner er at det skal være ved de digitale formatene at det butter imot når det gjelder lydkvalitet. I mitt hode er det trolig det aller minst interessante hvis man er opptatt av økt lydkvalitet, mens høyttalere må være langt foran alt annet.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Har fået Aqualung....... Den er fremragende. Også mye mer dynamisk end mit gamle press.
Har en af de gamle UHQR boxe av "Tea For The Tillerman". Den er fuldstændig uvurderlig sammenlignet med alle andre, både originale og 180 grams genopptrykk.
Har aldri hørt en One-Step, og betviler ikke hva du hører. Og ville tippe at opplevelsen av dynamikk er enda bedre på disse ultimative pressinger.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.550
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig. På samme måte som de beste bildene drar folk enda tettere inn i filmopplevelsen.
Ikke uenig.
Her hjemme har vi en ok 4k tv og en pioneer kuro plasma.
Fineste fargene er det helt klart pioneer som har.
Pixler, kontrast, fargerom, hvor fort slukker lyspunkter etc etc.
Ganske mye avgjør hva jeg foretrekker.
Skulle jeg beholdt bare en tv så hadde det blitt den 12-13 år gamle Pioneer.

Ganske mange fellesnevnere med vinyl når jeg tenker meg om.
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Det jeg absolutt ikke skjønner er at det skal være ved de digitale formatene at det butter imot når det gjelder lydkvalitet. I mitt hode er det trolig det aller minst interessante hvis man er opptatt av økt lydkvalitet, mens høyttalere må være langt foran alt annet.
One step eller mofi? Nofi?
16153170176088039506297632924570.jpg
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.035
Antall liker
20.218
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Selvfølgelig. På samme måte som de beste bildene drar folk enda tettere inn i filmopplevelsen.
Det er faktisk noget vrøvl.
Nyder inholdet af en go´ film uanset medie. Har nogle gode titler på alm. DVD. Oplevelsen er fuldt tilfredstillende.
Har såmænd "The Color Purple" på Laserdisc (puha..... den skal vendes). Det ødelegger på ingen måte opplevelsen.
Hvis du hører en super velproduceret CD, finner du ut av, at CD mediets "limit" langt fra er en begrensning for opplevelsen.
Og ligesom med Anzus og annet dritt, er mesteparten af HiRez oppsamplede 16/44.1... Hurra til de, som synes det er så fantastisk 🤡
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.550
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva syns folk om lyden på One Step? For dem som har kjøpt?
Siden jeg bare har et par stykker så skal jeg ikke konkludere, men de er noe bedre og mye dyrere.
Fancy innpakning og accessoirer er det også 🙄
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Det jeg absolutt ikke skjønner er at det skal være ved de digitale formatene at det butter imot når det gjelder lydkvalitet. I mitt hode er det trolig det aller minst interessante hvis man er opptatt av økt lydkvalitet, mens høyttalere må være langt foran alt annet.
Det er en fantastisk interessant debatt. Med god grunn.
Men spør du meg, så er kilden viktigst. Det som er tapt i utgangspunktet, kan aldri gjenskapes senere.

Og har opplevd forbausende god lyd ved å plassere to ganske billige lineare 2-veis høyttalere midt på gulvet og fore dem med høykvalitets kilde og en enkel transistor på 25 watt.
Forbausende hvor «inn i musiken» man kom.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.049
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det som er tapt i utgangspunktet, kan aldri gjenskapes senere.

Det er åpenbart sant, men for min del tror jeg uhyre lite tapes i utgangspunktet. Med mindre man snakker om selve opptaket og etterarbeidet - de to står for det meste i så måte og det kan man gjøre fint lite med i etterkant. En mer høyoppløst fil eller en annen vil ikke gjøre noe fra eller til.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Siden jeg bare har et par stykker så skal jeg ikke konkludere, men de er noe bedre og mye dyrere.
Fancy innpakning og accessoirer er det også 🙄
Takk for svar😊
Får håpe jeg får hørt og sammenlignet en gang. Siden proseesen kutter ett mellomledd i prosessen ville jeg tippet litt mer dynamikkfølelse og litt mer «ubegrenset» lydbilde.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Det er åpenbart sant, men for min del tror jeg uhyre lite tapes i utgangspunktet. Med mindre man snakker om selve opptaket og etterarbeidet - de to står for det meste i så måte og det kan man gjøre fint lite med i etterkant. En mer høyoppløst fil eller en annen vil ikke gjøre noe fra eller til.
Oki. Respekterer ditt svar, men er ikke helt der selv i opplevelsen.
Det er mange paradokser i HiFi, men i en del tilfeller har de helt små detaljer avgjørende betydning. F eks verdsetter jeg microdynamikken (de små hurtige variablene i transientgjengivelsen) på SACD kontra CD, i stort monn.
Et annet eksempel er å putte en del Bybee (fyyy da) Music Rails** i strømforsyninga i diverse komponenter. Sånn i %vis forbedring, ganske lite. Men den siste prosenten har så sykt mye å si for å forstå og kjenne de dynamiske forløpene i musikken, at jeg kjenner det langt inn i ryggraden.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
Har ikke prøvd en One Step 45 rpm, og kommer neppe til å gidde noen gang....
Imidlertid har jeg prøvd det meste annet.
Fremer lærte meg verdien av de riktige originale/tidlig vinyl pressing sent på '80 tallet. Og poenget med AT/GP Atlantic pressinger fra USA, RL, Masterdisk, TML, Porky prime cuts, Pink Islands osv. Han hadde rett i det. Disse lød som regel bdere enn de oppskrytte MoFi pressingene jeg forsøkte.
Så kom Classic, Speakers Corner og andre og de kunne konkurrere. Og nyere MoFi 33 og 45 rpm har også vært bra.
Og så har "helt krise ille Loudness wars remastringer" på cd sammenlignet med Steven Wilson remastringer på CD, DVD og Bluray konklusivt vist at det ikke er mediet, men masteringen og produksjonen som betyr noe.
Og de nye klassisk musikk SACD'ene fra BIS, Audite, MDG, Chandos og andre har også vist dette. Flere av disse utgivelsene har lyd omtrent så bra som jeg overhodet har hørt det.

Liker vi lyden av forvrengning, vi som spiller vinyl?
Hæ? - kan snu meg rundt til enhver på forumet, peke på høyttalerne og stille samme spørsmål.
Av alle tåpelige kommentarer....

Og støy fra platene? - nei, er de velholdt er det svært så stille. Spilte en '70 talls brukt ECM i morges, helt tyst utenom musikken.
Men selvsagt, en "festet i hjel" Beatles gul Parlophone hører man også på fordi gjennom overflate støyen hører man mer ekte og direkte lyden av bandet enn fra andre medier...
Og det siste jeg funnet svært så givende er surround SACD, DVD og Bluray, spilt på 5.1 anlegg.
Men vinylen er like god for det.
Og konsertsalen er aller best.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Stort sett enig i ovenstående kanskje bortsett fra det der med USA pressingene. De hadde en egen måte å mastre på. Personlig har jeg den teorien at de boostet øvre mellomtone for å skjule støyen fra dårlige pressingene amerkanerne holdt på med dengang.... :D
Men de låter ofte veldig dynamiske og spretne...
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.035
Antall liker
20.218
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Et annet eksempel er å putte en del Bybee (fyyy da) Music Rails** i strømforsyninga i diverse komponenter. Sånn i %vis forbedring, ganske lite. Men den siste prosenten har så sykt mye å si for å forstå og kjenne de dynamiske forløpene i musikken, at jeg kjenner det langt inn i ryggraden.
Det der forsto jeg intet av.
Vi vet, hva´ en Bybee er = en modstand på 0,025 ohm pakket eksotisk ind.
En motstand i serie kan kun hæmme dynamikken (det motsatte af "enhance"), og det gør du så for at "sykt mye å si for å forstå og kjenne de dynamiske forløpene i musikken" ??? Tror du ikke, at det er fordi du nærmer dig vinyllyd med disse tiltak, du synes at det lyder bedre ?? :LOL: :LOL:
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Det der forsto jeg intet av.
Vi vet, hva´ en Bybee er = en modstand på 0,025 ohm pakket eksotisk ind.
En motstand i serie kan kun hæmme dynamikken (det motsatte af "enhance"), og det gør du så for at "sykt mye å si for å forstå og kjenne de dynamiske forløpene i musikken" ??? Tror du ikke, at det er fordi du nærmer dig vinyllyd med disse tiltak, du synes at det lyder bedre ?? :LOL: :LOL:
Jeg tror du er litt forvirret nå og forveksler litt her.
Kanskje du tenker på quantum purifers?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eit moment som ikkje har vore diskutert, er korleis mediet og "hardware" pregar kunsten. Det var lite symfoniar som vart innspelt på 78-plater, av naturlege årsakar (eg har berre ein slik). Då ein gjekk frå desse (og singelplatene) over til LPar, gjorde den auka speletida det mogleg med progrocken sine konseptalbum. Eg tvilar på at DSOTM hadde vore muleg utan 33 1/3 og 12".
Når vi no har fått strøymetenester skjer iallfall to ting: ein lagar sine eigne spelelister. Då mister ein i stor grad konesptalbumet. Dessutan er det lettare å zappe om ein ikkje likar ein låt. Musikarar som tilpassar seg dette, vil konsentrere seg om å lage korte låtar, og treng ikkje eingong tenke på B-sideinnhaldet. Altså vert det farvel til "Hotel California!- soloar.
Ein annan sak er komprimeringa. Vi ser alt tendensen til reduksjon av dynamiske nyansar i musikken. Noko som også forsterkast av avspelingsutstyret, som iallfall for ungdomen sin del avgrensar seg til mobilelefonar med blåtann øyrepropper, som ikkje er ideelt korkje når det gjeld lydkvalitet eller høyrselevna.

Vinyl og store, dyre høgtalarar kan vere ei motvekt til dette. Sjølv om ein teknisk sett kan kompensere mykje av dette ved å gå over til høgoppløyselege format.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Eit moment som ikkje har vore diskutert, er korleis mediet og "hardware" pregar kunsten. Det var lite symfoniar som vart innspelt på 78-plater, av naturlege årsakar (eg har berre ein slik). Då ein gjekk frå desse (og singelplatene) over til LPar, gjorde den auka speletida det mogleg med progrocken sine konseptalbum. Eg tvilar på at DSOTM hadde vore muleg utan 33 1/3 og 12".
Når vi no har fått strøymetenester skjer iallfall to ting: ein lagar sine eigne spelelister. Då mister ein i stor grad konesptalbumet. Dessutan er det lettare å zappe om ein ikkje likar ein låt. Musikarar som tilpassar seg dette, vil konsentrere seg om å lage korte låtar, og treng ikkje eingong tenke på B-sideinnhaldet. Altså vert det farvel til "Hotel California!- soloar.
Fornuftige ord fra deg. Som det pleier å være.
Helt klart at hardware og Lp formatet har vært med å prege kunsten og musikken. Derfor er vi der vi er i dag. Helt klart. Alt har en sammenheng med alt, og ting må sees i sammenheng.
Selv er jeg ganske bevisst (tror jeg), å se holistisk på ting. Perfeksjonen i altet.

Jeg elsker (Lp)albumformatet. 40-45 min musikk er akkurat passe i de fleste sammenhenger. Da 60 min skulle fylles opp på en CD, ble det en del fyllstoff i låter. Kanskje artistens hjerne ikke hadde omstilt seg fra 40 min musikk til 60 min? 😀
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.550
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg kan vel kort oppsummere at lite/ingenting av det vi kjøper til denne hobbyen er verd pengene.
Bang for the buck er billig lydplanke og lignende. Det viktigste er jo god musikk, men god musikk blir bedre med god lyd og det er vel her galskapen vår starter .

Ingenting kan overbevise meg at f.eks utstyret @JMM (unnskyld at jeg bruker deg som eksempel. Det er på ingen måte for å henge deg ut) har i signaturen sin gir valuta for pengene. Jeg har jo selv brukt flere hundrelapper på utstyr så jeg er i samme bås som svært mange her inne. Så lenge han liker lyden han har hjemme så låter det jo godt. Det kan ingen endre på. Det samme gjelder deg, og deg og deg og deg og....Dere ser hvor dette går ;)

Om vi foretrekker digital lyd eller analog er mindre viktig, vi har våre preferanser som vi pleier så godt som vi kan. Bare den dumme og den enfoldige kan ikke skifte mening (og der tråkket jeg kanskje noen på tærne?). Jeg har tatt feil mange ganger, men det er mindre viktig for meg å ha rett enn at det blir rett. Alternativet er litt "Trump-ish" (jeg skal ha viljen min enten jeg har rett eller ikke).

Hvis jeg kan få bruke sunn fornuft så burde jeg nedgradert i stor skala. Kan jeg få lytte til hjertet så får jeg tegnet et hus hvor hele huset bygges rundt et lytterom og setter opp et anlegg der etter. Men virkeligheten plasserer meg ett sted i midten av disse to. Jeg må gjøre noen avveininger på kost/nytte, det skal jo betales.

Mye musikk kan streames og det med god lyd. Skal jeg kose meg som mest så henter jeg fram vinyl. Begge deler låter bra. Siden jeg anser vinyl som ekstra kos så kjøper jeg dyr vinyl isteden for å fylle huset med vinylskiver jeg helst kunne/burde streamet. Selv om den dyre vinylen ikke nødvendigvis er bedre eller forsvarer den ekstra prisen så er det en sjanse jeg er villig til å ta for den ekstra kosen jeg synes det er med vinyl.

Det sprøeste jeg har kjøpt til denne hobbyen er ikke dyre høyttalere, dyre kabler eller dyr vinyl, men Degritter ultralyd platevasker til nesten 30 lapper. Men jeg er likevel strålende fornøyd med det den gjør. Både med lyden, med vedlikeholdet og er med på å lage en "seremoni" rundt det å lytte til musikk.

Gir dette mening? Kanskje ikke, men min konklusjon er at de fleste av oss, meg inkludert, burde vært på avvenning for å bruke penger på denne hobbyen :p
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.049
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
unnskyld at jeg bruker deg som eksempel. Det er på ingen måte for å henge deg ut

Heng i vei, Roy Bean. ;)

For min del kan det hele oppsummeres som søken etter økt livskvalitet. Det gjør at subjektive valg tatt på grunnlag av ulne følelser og renskåren subjektivitet er akkurat like gode som valg tatt på noe annet grunnlag så lenge de fører dit de skal.

Problemene ankommer først når man begynner å innbille seg at ens egne valg og betraktninger er almengyldige og noe alle andre også burde slutte seg til.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Eit moment som ikkje har vore diskutert, er korleis mediet og "hardware" pregar kunsten.
Ja. Et litt kjedelig konsekvens av dette er at noen år etter at CD ble introdusert syntes tydeligvis artistene at det var nødvendig å utnytte om ikke hele, så i alle fall så mye som mulig av CD-platas potensielle spilletid. Låter som måtte vike i prioritering i LP'ens tidsalder pga av plassmangel, ble nå inkludert på CDen. Mao ble det en mengde låter på platene man gjerne ønsket å hoppe over.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Problemene ankommer først når man begynner å innbille seg at ens egne valg og betraktninger er almengyldige og noe alle andre også burde slutte seg til.
Skjønner jo at den er myntet på meg. Og greit nok.

Poenget mitt er at vi kvitter oss med gammel teknologi som eksempelvis gamle Kodak fotoapparater, VHS spillere og CRT bilderør, fordi ny teknologi åpner for nye muligheter.
Å presse 45rpm plater i 2021 til 125 dollars for å komme rundt problemene med gammel teknologi, det er d jeg ikke skjønner helt meningen med. Når det kan løses på en mer elegant måte.
Men da må vi entusiaster etterspørre det.

Men unner deg og alle andre opplevelsen og godfeelingen.🙂
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Mye musikk kan streames og det med god lyd. Skal jeg kose meg som mest så henter jeg fram vinyl. Begge deler låter bra. Siden jeg anser vinyl som ekstra kos så kjøper jeg dyr vinyl isteden for å fylle huset med vinylskiver jeg helst kunne/burde streamet. Selv om den dyre vinylen ikke nødvendigvis er bedre eller forsvarer den ekstra prisen så er det en sjanse jeg er villig til å ta for den ekstra kosen jeg synes det er med vinyl.
Synes ikke det er noe gærnt ved å kjøpe dyr vinyl som vi snakker om her. Dette er produkter hvor noen har gjort sin flid i at det skal bli best mulig. Om det lykkes kan variere. Ofte er noen av de regulære utgivelsene så bra at det ikke er noe mer å hente. Softwaren er viktig. Hjelper ikke mye med dyre anlegg dersom du forer dem med møkk.
Mitt ankepunkt mot MOFI og endel andre at det er tydelig at det er komersielle hensyn som bestemmmer utvalget og ikke lyd- og innspillingskvalitet; mao salgsvolum potensiale.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.550
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Synes ikke det er noe gærnt ved å kjøpe dyr vinyl som vi snakker om her. Dette er produkter hvor noen har gjort sin flid i at det skal bli best mulig. Om det lykkes kan variere. Ofte er noen av de regulære utgivelsene så bra at det ikke er noe mer å hente. Softwaren er viktig. Hjelper ikke mye med dyre anlegg dersom du forer dem med møkk.
Mitt ankepunkt mot MOFI og en del andre at det er tydelig at det er kommersielle hensyn som bestemmer utvalget og ikke lyd- og innspillingskvalitet; mao salgsvolum potensiale.
Litt av utfordringen her er at jeg ikke kan verifisere om den er bedre, eller hvor mye bedre. Mye av det MoFi, AP og andre har gitt ut forsvarer ikke prisen.
Ser man på f.eks Dire Straits så er disse pressingene verd pengene hvis du spør meg. Her er lyden mye bedre.
Så har jeg noe gammel Bob Dylan (husker ikke hvilke) på dyr pressing som er bedre enn originalen, men lyden er fortsatt ikke bra.

Og jeg er nok enig med deg i at det er kommersielle årsaker til at de velger de titlene de gjør, og ikke kvalitet. Dessverre.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.049
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Skjønner jo at den er myntet på meg. Og greit nok.

Skjønner at det virket slik, men egentlig ikke. Den favnet mye videre enn som så, inkludert tidligere versjoner av meg selv.

Å presse 45rpm plater i 2021 til 125 dollars for å komme rundt problemene med gammel teknologi, det er d jeg ikke skjønner helt meningen med. Når det kan løses på en mer elegant måte.
Men da må vi entusiaster etterspørre det.

Helt enig. Jeg har ganske få dyre spesialpressinger og kun en eneste til over en tusing (Aqualung UHQR). Den skal saltes ned og bevares inntil den når astronomiske pris og deretter selges. :rolleyes: Skjer aldri det så blir jeg vel til slutt nødt til å pakke den opp og høre på den.

De andre har jeg helt enkelt kjøpt for å erstatte direkte kjipe eller utslitte utgaver, eller fordi jeg hadde lyst på dem. Jethro Tull remasterne fra Steven Wilson f.eks er nydelige utgivelser med store hefter jeg kan kose meg med å bla i mens plata snurrer. Ergo: økt livskvalitet.

Det som aldri noen gang har falt meg inn er å kjøpe noe for å omgå problemene med teknologien, som jeg uansett i det store og hele slett ikke anser som problemer. Det er ditt fokus, som du ikke kan projisere over på meg. Jeg driter i siste instans i hva som er best eller verst og er utelukkende ute etter det jeg liker best. Hvorvidt det måtte være gammel eller ny tech er fullstendig irrelevant.


Men unner deg og alle andre opplevelsen og godfeelingen.🙂

Og da er jo alt forsåvidt i skjønneste orden. :) Likevel virker det som om du ikke helt er i stand til å erkjenne at din sannhet ikke trenger å være min eller andres sannhet.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Litt på siden, men...jeg er veldig spent på hvordan kunstig intelligens vi påvirke vår hobby.

Jeg tror den vil snu opp/ned på alt. KI + svær datakraft...kjør en gammel Elvis mastertape gjennom teknologien, den vil rense bort all snusk og støy, uten bivirkninger. KI vil få Elvis hjem i din egen stue praktisk talt med en realisme som vil være skremmende, mer "analogt" virkelighetsnært enn den beste analoge og digitale teknologien i dag. Man har vekket Elvis opp fra de døde, praktisk talt.
Dagens romkorreksjonssystemer vil være en vits mot det som kommer.

Og nå har jeg bare skrapet i overflaten. Forvent en revolusjon.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Nå hiver Analogue Production/Acoustic Sounds på samme bølge med MoFi om å selge dyr vinyl.
En ny serie med UHQR vinyl til 100 dollar stk. Med på kjøpet får du eksklusiv innpakning.
Først ut er Miles Davis «Kind of Blue»
Det brukes tidligere «Metal Masters» fra Classic Records, som nå er nedlagt.
Først ut er 33rpm, senere kommer 45.

Noen som fikk med seg 2-timers plapringa til en gjeng «oldies but goldies» i går? Menn i 60/70-årene som snakker om alt fra magnetisme som skaper dårlig lyd i vanlig sort vinyl, nøyaktig temperaturkontroll på vinylen for optimal kvalitet, viberasjoner i maskineriet i presseriet som er en utfordring.
Mye langdryg plapring, særlig fra Mr Hobson fra Classic Records. Men interessant å høre mastering guru Bernie Grundman sine betraktninger.

Nå tipper jeg du er klar til å punge ut? Kjøp nå, eller gråt senere. Det var gjennomgangstonen i sendingen i går. 😀

 
Topp Bunn