U
utgatt19288
Gjest
Ærligtalt Voff nå falt jeg av " de lavlønnte er for dyre - det må bli billigere".......
Eksempel; lastebilsjåfører. Det mangler ca. 6000 i Norge, samtidig som utenlandske sjåfører kjører her. Likevel så er det et lavtlønnsyrke.Ærligtalt Voff nå falt jeg av " de lavlønnte er for dyre - det må bli billigere".......
Det har vært en del snakk om mangel på sjåfører i det siste, spesielt i UK etter Brexit, hva tjener egentlig en av sorten her i landet?Eksempel; lastebilsjåfører. Det mangler ca. 6000 i Norge, samtidig som utenlandske sjåfører kjører her. Likevel så er det et lavtlønnsyrke.
Det er vel ikke mye med tanke på arbeidstiden? Reise hjemmefra søndag kveld og komme tilbake fredag kveld.En norsk langtransport sjåfør tjener nå 500-550 tusen, selvsagt skabbete timelønn, men jeg syns ikke det er et typisk lavtlønnsyrke
Dette er sammensatt. En haug med årsak og virkninger. Globalisering, ulik levestandard i Europa etc. Så hvordan vil dere løse dette, istedet for å hele tiden peke på problemet?Eksempel; lastebilsjåfører. Det mangler ca. 6000 i Norge, samtidig som utenlandske sjåfører kjører her. Likevel så er det et lavtlønnsyrke.
Man må kanskje innse at en sjåfør har en viktig jobb i samfunnet og betale deretter? Faktisk så er mange av de viktigste jobbene i samfunnet lavtlønnet.Dette er sammensatt. En haug med årsak og virkninger. Globalisering, ulik levestandard i Europa etc. Så hvordan vil dere løse dette, istedet for å hele tiden peke på problemet?
Kul låt. Lurer på hvordan låta om den norske oljearbeideren hadde blitt....Øystein Sunde sa noe om dette for 50 år siden.
Ti døgn ute og to døgn fri:
Like forbannet 8 mnd.Oljearbeideren jobber 36 timer pr. uke i årsgjennomsnitt. 12-16 timers arbeidsdag i to uker gir således fire uker "fri"
Du har vel også fri når du ikke jobber?Like forbannet 8 mnd.
Noen har skamløst mer....uten at de jobber mer.Du har vel også fri når du ikke jobber?
Nå regulerer kjøre og hviletid dette såpass at det ikke er mulig å jobbe noe i nærheten av 90 timer i uka.Selvfølgelig kan man i et lavlønnsyrke ende opp med en rimelig bra årslønn dersom man jobber 90t i uken....
Da burde vel alle som jobber offshore, på båt, på anlegg eller på annen måte ikke sover i egen seng om natten også få betalt for 24 timer i døgnet. Eller gjelder det kun lastebilsjåfører?Problemet som dere overser, et at om du som sjåfør må ta hviletida fra kjøring på en eller annen avkjøring et sted på den ene eller andre vidda, så er du i realiteten fortsatt på jobb, - om det aldri så mye regnes som "hviletid".....
I praksis gjør de vel det. De som jobber offshore har vel jævla godt betalt? På båt har de godt betalt og/eller masse avspasering - gjerne månedsvis i slengen. De på anlegg hadde store pendlerfradrag + kost- og losjigodtgjørelser, men høyreregjeringa fant antagelig ut at lønna deres ikke var høy nok - og da trenger man som kjent ikke å behandle dem særlig pent. Derfor fjernet de liksågodt hele pendlerfradraget, og ga pengene som skattelette til de med mer enn nok fra før. Men de hadde vel allerede erstattet de fleste med utenlandsk arbeidskraft, som uansett vil jobbe for peanøtter helt til det øyeblikk de oppdager at tjener bedre i den tredje verden, og sendt nordmenn til NAV - for deretter og hevde at det skal lønne seg å jobbe og derfor bør NAV-ytelsene reduseres.....Da burde vel alle som jobber offshore, på båt, på anlegg eller på annen måte ikke sover i egen seng om natten også få betalt for 24 timer i døgnet. Eller gjelder det kun lastebilsjåfører?
Aldeles herlig logikk høyresiden legger til grunn, på det meste her i verden.De som jobber offshore har vel jævla godt betalt? På båt har de godt betalt og/eller masse avspasering - gjerne månedsvis i slengen. Fiskere tjener godt de. De på anlegg hadde de store pendlerfradrag + kost- og losjigodtgjørelser, men høyreregjeringa fant antagelig ut at lønna deres ikke var høy nok - og da trenger man som kjent ikke å behandle dem særlig pent. Derfor fjernet de liksågodt hele pendlerfradraget, og ga pengene som skattelette til de med mer enn nok fra før. Men de hadde vel allerede erstattet de fleste med utenlandsk arbeidskraft, som uansett vil jobbe for peanøtter helt til det øyeblikk de oppdager at tjener bedre i den tredje verden, og sendt nordmenn til NAV - for deretter og hevde at det skal lønne seg å jobbe og derfor ønsker å redusrere NAV-ytelsene....
Nå blir det råd til mer kontantstøtte til dem som trenger det.
680'+140'+tilleggsskatten. Ropstad kommer til å bidra solid til felleskassen.
Etter ti år med lønn som stortingsrepresentant, lite skattebetaling, gratis bolig og eventuelt utleie burde han ha noe oppspart i det minste?Nå blir det råd til mer kontantstøtte til dem som trenger det.
680'+140'+tilleggsskatten. Ropstad kommer til å bidra solid til felleskassen.
Vis vedlegget 748757
Vis vedlegget 748758
Avlat er ikke billigEtter ti år med lønn som stortingsrepresentant, lite skattebetaling, gratis bolig og eventuelt utleie burde han ha noe oppspart i det minste?
Jeg for min del tok en bachelor bak i den køya når jeg byttet yrke for et par år siden for å spe på familieinntekten i en skjøt. Så det er også mulig å bruke tiden til noe konstruktivt. Ellers så er det vel ingen som raljerer over andres arbeidsforhold her. Spørsmålet var om de som tjener 550k er i et typisk lavtlønnsyrke.Så du klarer ikke å se forskjell på det å ha en lugar, et eget rom e.l. - ei egen seng å legge seg i, - til forskjell for å flytte ræva en meter bak førersetet for å sove..??
Sammenligningen med feks oljearbeidere som jobber 12/12 i to ukee for så å ha fri i fire uker er bare helt på trynet, - de har faktisk jævlig godt betalt også for det, - og opptil nokså mange har også en jobb på si i friperioden... hvis det er noen det overhodet ikke er synd på , så er det gutta i oljå.... og jentene også for den del.. nå skal jeg ikke påstå å være oppdatert på lønns og arbeidsvilkår i den bransjen, men selv renholdere sto i lange køer for å få jobbe offshore til dobbel lønn i 2/4 ordning.... Nå har jeg faktisk selv vært "ute på jobb" en måned i slengen eller så noen ganger, uten tilgang til egen seng ... hvis man ikke klarer åse forskjelen på egen seng og brakkerigg, - køya bak førersetet osv, har man vel egentlig forstått så lite at man faktisk bør holde kjeft før man raljerer om andres arbeidsforhold.
Må altså innrømme at jeg ikke føler særlig mye medynk. Han visste hva han gjorde.Når det gjelder Ropstad, er det hele i ferd med å utvikle seg til en personlig tragedie.
Jeg jo ikke hvor gammel du er, eller om du husker dette;Må altså innrømme at jeg ikke føler særlig mye medynk. Han visste hva han gjorde.