Fikk en 2-er feil på sommerdekk på EU-kontroll i dag.
Snø på jordet, men våte veier. Er det normalt?
Snø på jordet, men våte veier. Er det normalt?
*kravene til mønsterdybde på dekk til biler under 3500 kilo.
- På sommerdekk er kravet minst 1,6 millimeter, men vi anbefaler minimum 3 millimeter.
- På vinterdekk er kravet 3 millimeter, men vi anbefaler minimum 4 millimeter.
- Verken piggdekk eller vinterdekk er påbudt i Norge. Men du må ha dekk som er tilpasset føret du kjører på.
Han skrev "det står sommerdekk bilen".Hvis det ikke er glatte veier synes jeg dette er snodig. Det er ikke pga mønsterdydbde på sommerdekkene?
Det var det jeg også trodde.Dette er litt rart, siden man kan komme dagen etter for å hente bilen, og da er det tørre veier. Er det feil på bilen? nei.
Er det feil å kjøre med bilen når føret ikke tillater det? Ja.
Er det rart å gi bilen mangellapp når feilen forsvinner av seg selv uten at noen gjør noe som helst? Ja.
Kan det hende de har blitt bedt om at de uansett skal sjekke slikt? Absolutt. Kravene til kontrollene har endret seg en hel del de siste ti årene. noen ting er bortimot latterlig, andre ting gir mening.
MEN, om man velger å ta utgangspunkt i at de er forpliktet til å si at "siden det snødde i dag, kan ikke bilen godkjennes i dag" , så kan man se på hva som er kravene for vinterdekk.
Det er KUN mønsterdybde som definerer vinterdekk. Ingenting annet. Så om du har tilstrekkelig mønsterdybde på sommerdekka dine, så skal de gå igjennom kontrollen for vinterdekk.
Da slipper du diskusjonen om et parameter som er både variabelt og basert på synsing, siden det ER et krav om at du skal være skodd tilstrekkelig etter forholdene. Men da er jo spørsmålet om det faktisk ER problematiske forhold eller ikke. Det er ikke frost i bakken, så det som har falt av snø har bare smelta umiddelbart, så er jo ikke dette noe annet enn et overraskende snøfall i juni. Og da stryker du ikke på kontrollen, for kjøreforholdene er ikke forverret.
Er det slik at snøen faktisk ligger på veien (noe den tydeligvis ikke gjør på kontrollstedet) så skal ikke dette påvirke utfallet. Men dette blir da snakk om synsing og kan være trøblete å krangle om. Dersom du har minst 3mm mønsterdybde i sommerdekka dine, så slipper du hele diskusjonen, for da er sommerdekka dine godkjent som vinterdekk.
![]()
Kjører du lovlig med dekkene dine? | NAF
Hvilke krav er det til mønsterdybde på sommerdekk og vinterdekk, og hvilke dekkdimensjoner kan jeg ha? Se våre bildekk-tips og råd.nye.naf.no
Det tenker jeg også.det hender seg at bilen som jeg kjører i Bergen har sommerdekk inn i desember.
På vått føre og plussgrader er sommerdekk klart bedre enn vinterdekk.
Hvilken frist?... og fristen er elleve dager unna…pr 19.10.
Det er overhodet ikke tema. Selvsagt skal vinterdekkene på (jeg har lagt om på den andre bilen vår).Noe av problemet med å kjøre med sommerdekk når man ikke burde og det ett får konsekvenser er om det skjer et uhell. Da kommer sommerdekk på "vinterføre" raskt i fokus mht forsikring og skyldspørsmål mm....
Jeg kjører rundt med sommerdekk i bergen. Det går helt fint. Helt ypperlig på vått føre som det er nå.Det går helt fint med sommerdekk helt til:
- en må bremse eller,
- en må "rygge" ned en bakke en ikke kommer opp... eller
- en sving "kommer for brått på" eller
- en bil står på tvers rundt neste sving..
etc
etc
etc
Du har helt rett, men det har mine. Godt og vel. Det hører med til historien at bilen var på service på samme verksted for 2 måneder siden, uten kommentar på dekkene. Lite kjøring i mellomtiden.Noe som mange ikke vet er at fra 1/11 skal sommerdekk også som vinterdekk ha minst 3mm mønsterdybde.
Jeg setter på piggdekk når det føles riktig for meg. Alt annet er totalt uinteressant.Hvilken frist?
Det er ingen frist for å sette på vinterdekk. Så lenge kjøreforholdene tillater det kan du kjøre sommerdekk hele året.
Den fristen som finnes, handler kun om når du har lov til å bruke piggdekk.
Nå blir det varmere så da må du ta de av for du har ikke lov før 1. november med mindre det er glatt og påkrevet. Kan koste deg en saftig bot og du forurenser miljøet ditt. Løsningen er piggfritt så slipper du dette overgangsproblemet. Har kjørt dette i 20 år pluss - helt problemfritt og bor i et snøhøl. Intet problem på Lørenskog heller.Jeg satt på piggdekk i går, siden det var meldt snø i dag. Men har allikevel omtrent bare kjørt på våte veier og plussføre i dag, så sommerdekkene kunne trolig fått sitte på en stund til.
Tror nok jeg bare lar dem sitte på nå som jeg først har satt dem på, fram til jeg får de nye piggdekkene jeg har bestilt litt uti November.Nå blir det varmere så da må du ta de av for du har ikke lov før 1. november med mindre det er glatt og påkrevet. Kan koste deg en saftig bot og du forurenser miljøet ditt. Løsningen er piggfritt så slipper du dette overgangsproblemet. Har kjørt dette i 20 år pluss - helt problemfritt og bor i et snøhøl. Intet problem på Lørenskog heller.
Av stikke motsatt oppfastning av hva som duger i mitt distrikt, men vi bli nok ikke enig så lar det liggeTror nok jeg bare lar dem sitte på nå som jeg først har satt dem på, fram til jeg får de nye piggdekkene jeg har bestilt litt uti November.
Forøvrig kjører jeg en god del mellom Drammen og Lørenskog, så jeg er godt kjent med føreforhold i "ditt" område også, etter å ha bodd der noen år. Piggdekk er tingen, særlig når føret varierer og det er is og nullføre som det ofte er. Tenker man derimot mest på komfort er nok piggfritt løsningen, men jeg liker den ekstra tryggheten man får med AWD og piggdekk.
Tviler sterkt på at vi har vært naboer, så du kan nok ikke si så mye om hva jeg har hatt behov for innimellom heller, kanskje? Uansett liker jeg den ekstra tryggheten pigger gir på is, selv om jeg sikkert hadde klart meg greit med piggfritt store deler av vinteren ellers. Bortsett fra de dagene med stålis og holke hvor alle naboene med piggfritt måtte sette fra seg bilene sine i bunnen av bakken istedenfor å kjøre helt hjem, før det ble strødd. Men jeg kjørte flere år med piggfritt før, og overgangen til piggdekk var veldig merkbar, for å si det pent.Av stikke motsatt oppfastning av hva som duger i mitt distrikt, men vi bli nok ikke enig så lar det ligge![]()
Forstår du tenker på din egen fremkommelighet og mulighet for å kjøre like fort som om sommeren, men du griser til alle dine medtrafikanter og omgivelsene. Når det er vått merkes det umiddelbart at noen har fått på piggdekk da bilen blir sauses til av dritten som hakkes opp. Greit nok, det kan vaskes av men det dreper og mange mennesker i året som er mye verre. Tenk på det du !Tviler sterkt på at vi har vært naboer, så du kan nok ikke si så mye om hva jeg har hatt behov for innimellom heller, kanskje? Uansett liker jeg den ekstra tryggheten pigger gir på is, selv om jeg sikkert hadde klart meg greit med piggfritt store deler av vinteren ellers. Bortsett fra de dagene med stålis og holke hvor alle naboene med piggfritt måtte sette fra seg bilene sine i bunnen av bakken istedenfor å kjøre helt hjem, før det ble strødd. Men jeg kjørte flere år med piggfritt før, og overgangen til piggdekk var veldig merkbar, for å si det pent.![]()
Jeg tenker på at jeg ofte kjører med barn i bilen, og på all slags føre, ofte over lengre avstander og på landevei og steder det noen ganger er is.Forstår du tenker på din egen fremkommelighet og mulighet for å kjøre like fort som om sommeren, men du griser til alle dine medtrafikanter og omgivelsene. Når det er vått merkes det umiddelbart at noen har fått på piggdekk da bilen blir sauses til av dritten som hakkes opp. Greit nok, det kan vaskes av men det dreper og mange mennesker i året som er mye verre. Tenk på det du !
![]()
Hvor mange kilo asfaltstøv slites opp?
Her er tall som viser hvor mye asfaltstøv en sliter løs ved å kjøre ei mil med piggdekk til og fra jobb.www.vegvesen.no