Hardingfele
Æresmedlem
EU arbeider nå med slike endringer, samt krav om at hvite-/brunevarer må kunne repareres enklere, bonus for sirkulærøkonomiopplegg, osv. Men det er "too little and too late".Tviler sterkt på om man får med Kina på å legge generelle CO2-avgifter på egen vareproduksjon. Det må derfor legges på CO2-avgift i kjøperlandet basert på CO2-utslipp fra produsentlandets energimiks (altså Kina, eller andre) pluss transport. Varer som da enten er produsert med lavere utslipp og/eller mer lokalt vil da få en gunstigere posisjon i markedet selv om de kostet mer i utgangspunktet. Så lenge dette gjøres utelukkende basert på en vares fotavtrykk bør det kunne forsvares innenfor dagens frihandelsvennlige avtaler. Kina (og alle andre fossiltunge land) må da svare med å endre energimiksen innenlands i fossilfri retning, kanskje flytte produksjonen til andre steder eller utvikle ny miljøvennlig transport. Uansett vinner klimaet på det.
Hvis Glasgow kan ende med noe sånt kan det kanskje være håp. Å drive med pekeleken eller vente på enstemmighet er fånyttes. Vi må ha et ris bak speilet og det må kunne hentes fram ved behov.
Verdensøkonomien går med maks Formel-1 turtall og ingen ønsker å ta foten av gasspedalen, så det er ganske opplagt hvor dette bærer. Vi får håpe på mengder av CONDITIONAL OPTIMISM ...