Beklager, men for meg blir det litt knute på argumentasjonen din. Jeg vokste opp på småbruk under relativt marginale klimatiske forhold. Selv bygg var ganske risikabelt, så det var mest grovfor til melkeproduksjon, poteter og kålrabi. Når klimaet blir varmere tilsier det at norske avlinger blir større, at vi kan dyrke en større andel av produktene som etterspørres, og at selvforsyningsgraden derfor vil øke. Oppvarming kan knapt være noe annet enn positivt for norsk landbruk, inntil havstigningen etterhvert begynner å bli et stort problem i fjordbygdene. Om klimaet i Østerdalen og Gudbrandsdalen blir mer som i Rhindalen er det til å leve med, isolert sett.
Avhengigheten av soya er velkjent, og det jobbes med å erstatte importert soya med mer lokale erte- og bønnevekster. Varmere klima tilsier også bedre forhold for å dyrke erter og åkerbønner, planteslag som vanligvis trives litt lengre sør. Dette er også planter som binder nitrogen fra luft, slik at de reduserer behovet for kunstig nitrogentilførsel. I en noenlunde kontrollert omstilling over noen år, inkludert økt konsum av vegetabilsk protein uten at det må gå gjennom en ku først, bør det også gå seg til ganske greit. Å tviholde på den subsidiedrevne driftsformen med kraftfôrmatet storfe på marginale bruk er ikke spesielt bærekraftig. Jordbruksarealet i Norge er ca 10000 kvadratkilometer, forresten, eller 10 millioner dekar.
Stadig flere tar til orde for at kjøttforbruket må ned og at dyreprotein må erstattes med planteprotein. Kan økt produksjon av belgvekster bidra bidra til en slik utvikling?
forskning.no
Et 100% plantebasert alternativ til julemiddagen!
www.naturli-foods.no
For meg er det nokså opplagt at dette totalt sett går til helvete, i form av dødelige hetebølger i tettbefolkede områder, tørke i områder som nå er produktiv landbruksjord, og etterhvert 70-80 meter havstigning når vi har greid å smelte ned all is på planeten, men det virker også som om du maner frem kriser der det er forholdsvis lite grunn til å gjøre det.