Steinkare
Overivrig entusiast
Har kjøpt meg et Cambridge CXC cd drivverk og må ha en DAC. Har en gammel Abrahamsen DAC, men den har ikke annen inngang en usb. Ser at Topping har noen rimelige DAC-er. Noen som har noen anbefalinger?
Den ser veldig fin ut denne. Har du laget eget kabinett sjøl?
Eg har faktisk to (fleire anlegg).Den ser veldig fin ut denne. Har du laget eget kabinett sjøl?
Er denne ferdigbygd? Ikke noe lodding, innstillinger, justeringer, osv?Eg har faktisk to (fleire anlegg).
Den i ståva har fått ein pleksiglassboks, mens den andre (i hola) er naken.
Kanskje eg printer eit kabinett ein dag. Har sett ein del fine design.
Ferdig bygd, ingen lodding.Er denne ferdigbygd? Ikke noe lodding, innstillinger, justeringer, osv?
Det skal du ikke være så sikker på...Har tenkt på modellen som heter noe med "50" fra Topping. Klart at jeg kunne kjøpt Cambridge sin, og den er sikkert bedre enn den jeg har tenkt på fra Topping
Jeg har både D50S og E50 fra Topping, i to forskjellige oppsett. Begge er veldig bra, men den nyeste - E50 har et lite hakk bedre lyd. D50S har Bluetooth, mens E50 støtter MQA, og har et veldig mye bedre display som gjør at du kan avlese samplerate fra lytteposisjonen. Med D50S må du sikkert gå helt inntil DACen for å kunne gjøre det.Har tenkt på modellen som heter noe med "50" fra Topping. Klart at jeg kunne kjøpt Cambridge sin, og den er sikkert bedre enn den jeg har tenkt på fra Topping
Så hva er dine tanker rundt de superdyre dacene som blir rost opp i skyene i forskjellige medier? Mola for eksempel (som man simpelthen ikke kan leve uten hvis man er studioman) og eksotiske R2R gjerne med rør, hønndyre dCS og annet godteri?Jeg har både D50S og E50 fra Topping, i to forskjellige oppsett. Begge er veldig bra, men den nyeste - E50 har et lite hakk bedre lyd. D50S har Bluetooth, mens E50 støtter MQA, og har et veldig mye bedre display som gjør at du kan avlese samplerate fra lytteposisjonen. Med D50S må du sikkert gå helt inntil DACen for å kunne gjøre det.
Skulle gjerne hatt alle de du nevner derSå hva er dine tanker rundt de superdyre dacene som blir rost opp i skyene i forskjellige medier? Mola for eksempel (som man simpelthen ikke kan leve uten hvis man er studioman) og eksotiske R2R gjerne med rør, hønndyre dCS og annet godteri?
Interessant. Synes faktisk fortsatt at min eldgamle EMC-1 UP spiller helt supert selv om jeg ikke gidder CD lenger... og jeg har prøvd noen A/B tester med denne mot nyere utstyr som utvilsomt måler mye bedre, inkludert noe NAD greier som jeg har stående som reserve på loftet med topp score i Stereophile samt min dCS som jeg digger. EC låter kanskje litt fetere og en smule mindre oppløst enn dCS men med glimrende holografi og "tilstedeværelse" på høyde med det aller beste selv etter 20 år... Kanskje det er det gamle diskrete og balanserte utgangssteget osv som gjør at vi i det det hele tatt kan høre forskjeller som betyr noe?Skulle gjerne hatt alle de du nevner der
Og så har vel aldri forholdet mellom lydkvalitet og pris vært lineært i HiFi.
Kan ellers tilføye at begge de nevnte Toppingene er i to respektive oppsett i sommerhuset i Fredrikstad. I Oslo er det en Linn Akurate DS/0 streamer og en Denon DCD-2000AE som benyttes, begge med sine innebygde DACer
Forskjellen mellom dac'er tror jeg mest ligger i analogdelen og ikke i valg av dacchip. Som Valnetino skriver så er Elcompaniet noe mørke i lyden, og den tuningen ligger i analigdelen.Hvor langt opp i pris må jeg for å høre noen vesentlig forbedring fra en Sonos connect? Har en halvveis avtale om å låne en NAD c 658 fra Hifiklubben.
Skal sies jeg er skeptisk til om det er reelle/vesentlige fordeler med high-res over CD-nivå etter å ha lest xiph.org sin slakt. Målet er å avgjøre (for meg selv) en gang for alle om det er noe poeng. Har testet a/b hos en kompis med svært godt, aktivt delt anlegg, og ingen av oss ble overbevist om reelle forskjeller.
Rør i dac også? I analogdelen altså.Har nettopp vært i tilsvarende problemstilling ifm at jeg har to DAC , og det er forskjell på lytteopplevelsen av de på samme anlegg med samme lydfil (og da ble en lagt ut..).
Jeg synes også det er relativ stor forskjell på lydopplevelsen mellom CD - FLAC- FLAC++ (feks 192,XkHz/24 bit) -høyoppløselig DSD filer (alt på lokal streaming). DSD filer gir utrolig mange detaljer og oppløsning - det føles nesten som at man sitter på settet, på godt og vondt. Det sagt, jeg var ganske sliten etter å ha lyttet på Miles Sketches of Spain FLAC 88,x kHz vs luksusutgaven av vinylen (og hos meg er det rør hele veien, både i anlegget og kanskje ellers også..). Men akkurat på denne er det vel en overføring fra et analogt opptak til digitalt og det har vel sin påvirkning på resultatet..
Er du sikker på dette? I min Eastern Electric dac var det både rør og transistor utganger. Rørutgangen var koblet slik at røret var i kretsen etter transistor. Låt ikke bra. Jeg hadde vel kjøpt en adapter om det er koblet slik du sier. For å teste hva du liker best.Hvordan finner man ut hvor røret sitter i kjeden i en DAC? Min er vel en slags hybrid, der xlr er transistor og rca er rør, samme på cdp 5.0 bare motsatt. Bruker røret/rørene i begge tilfeller.
Aner ikke, eneste som står bakpå de er skrift med "vacuum" over inngangene som benytter røret. Mener at jeg ble fortalt at dacen (dsd 1.1) hadde rørbuffer, i cd-snurra aner jeg ikke hvordan det er gjort. Er noen smårør i begge, er vel 12au7 i cd-spilleren. Hører forøvrig ikke forskjell på inngangene selv.Er du sikker på dette? I min Eastern Electric dac var det både rør og transistor utganger. Rørutgangen var koblet slik at røret var i kretsen etter transistor. Låt ikke bra. Jeg hadde vel kjøpt en adapter om det er koblet slik du sier. For å teste hva du liker best.
Forøvrig lar det seg ikke å gjøre selve da konverteringen med rør.
Droplet kjører rør både på rca og xlrAner ikke, eneste som står bakpå de er skrift med "vacuum" over inngangene som benytter røret. Mener at jeg ble fortalt at dacen (dsd 1.1) hadde rørbuffer, i cd-snurra aner jeg ikke hvordan det er gjort. Er noen smårør i begge, er vel 12au7 i cd-spilleren. Hører forøvrig ikke forskjell på inngangene selv.
Tja det finnes jo nok av høyoppløste møkkainnspillinger for å si det slik, samt mange gode innspillinger på 16/44.. Jeg var også fryktelig opptatt av hi-rez en stund og ikke minst etter at digital volumkontroll og DSP kom inn i bildet. Og fant selvfølgelig fram de aller beste opptakene jeg kunne finne, som da selvsagt låt kjempefint på Hi-rez... Men de hadde nok spilt bra på 16/44 også ;-)Skal sies jeg er skeptisk til om det er reelle/vesentlige fordeler med high-res over CD-nivå etter å ha lest xiph.org sin slakt. Målet er å avgjøre (for meg selv) en gang for alle om det er noe poeng. Har testet a/b hos en kompis med svært godt, aktivt delt anlegg, og ingen av oss ble overbevist om reelle forskjeller.
Skjønner, låter fint i alle fall.Droplet kjører rør både på rca og xlr
Jeg testet dac´en i Sonos Connect opp mot to andre for noen år siden. Mener den ene var Benchmark og den andre noe billigere til ett par lapper. Sonos Connect låt helt jævlig i forholdt til de andre. Flat og innestengt lyd. Mye å hente her. Selv tenker jeg litt på Topping i disse dager, da jeg planlegger å bygge opp et lite anlegg i stua. Denne skal brukes som hifi og tv-lyd, så dac må ha blåtann slik at kidsa enkelt kan koble seg på. Det eneste jeg har klart er en Abrahamsen amp..Hvor langt opp i pris må jeg for å høre noen vesentlig forbedring fra en Sonos connect? Har en halvveis avtale om å låne en NAD c 658 fra Hifiklubben.
Skal sies jeg er skeptisk til om det er reelle/vesentlige fordeler med high-res over CD-nivå etter å ha lest xiph.org sin slakt. Målet er å avgjøre (for meg selv) en gang for alle om det er noe poeng. Har testet a/b hos en kompis med svært godt, aktivt delt anlegg, og ingen av oss ble overbevist om reelle forskjeller.
Mye å glede seg til for min del da.Jeg testet dac´en i Sonos Connect opp mot to andre for noen år siden. Mener den ene var Benchmark og den andre noe billigere til ett par lapper. Sonos Connect låt helt jævlig i forholdt til de andre. Flat og innestengt lyd. Mye å hente her. Selv tenker jeg litt på Topping i disse dager, da jeg planlegger å bygge opp et lite anlegg i stua. Denne skal brukes som hifi og tv-lyd, så dac må ha blåtann slik at kidsa enkelt kan koble seg på. Det eneste jeg har klart er en Abrahamsen amp..
Ja, Piega fortjener nok noe bedre vil jeg tro. Jeg har alltid kjørt budsjett-anlegg, men en god forsterker og dac vil få det beste ut av en høyttaler. Når det kommer til signalkilden så har jeg endt opp med Spotify. Har blitt lat der. Men da må resten stemme for at lyden skal bli best mulig..Mye å glede seg til for min del da.
Jeg har et qobuz-abonnement og en chromecast audio liggende. Den skal være bitperfekt på fullt volum som kilde opp til 24/96, så da er det en god DAC som gjelder. Akkurat nå tenker jeg RME ADI-2.Ja, Piega fortjener nok noe bedre vil jeg tro. Jeg har alltid kjørt budsjett-anlegg, men en god forsterker og dac vil få det beste ut av en høyttaler. Når det kommer til signalkilden så har jeg endt opp med Spotify. Har blitt lat der. Men da må resten stemme for at lyden skal bli best mulig..
Ja, men jeg ville kanskje prøvd en brukt Benchmark DAC som en referanse først. Den er god og den låter veldig riktig i mine og mange andres ører, og så har du et sammenligningsgrunnlag videre. Benchmarken kan du uansett selge videre til samme pris innen et år ish, da den ikke uten grunn er populær.Jeg har et qobuz-abonnement og en chromecast audio liggende. Den skal være bitperfekt på fullt volum som kilde opp til 24/96, så da er det en god DAC som gjelder. Akkurat nå tenker jeg RME ADI-2.
Piegaene er i den rimeligste enden av skalaen fra den kanten, men låter bra, lar seg plassere riktig i stua og er akseptable visuelt. Totalt bør dette kunne bli mer enn godt nok IMO.
Da er det en benchmark på vei i posten. Blir stas.Ja, men jeg ville kanskje prøvd en brukt Benchmark DAC som en referanse først. Den er god og den låter veldig riktig i mine og mange andres ører, og så har du et sammenligningsgrunnlag videre. Benchmarken kan du uansett selge videre til samme pris innen et år ish, da den ikke uten grunn er populær.
Ja, det blir spennende å høre hva du mener. Kjøpte du den i Trondheim?Da er det en benchmark på vei i posten. Blir stas.
Ja. Sett opp mot hifishark var det en grei pris. Får jo nye som måler bedre for mindre, men gøy å prøve en klassiker. Jeg likte denne anmeldelsen, riktignok fra 2009, og for pre-versjonen som er litt annerledes, men uansett:Ja, det blir spennende å høre hva du mener. Kjøpte du den i Trondheim?
Går ut fra, at du mente AbrahamsenElectrocompaniet (Adamsens altså) var jo tunet mørkt da. Det var elektronikk som skulle ha lydsignatur. Transferfunksjonen var ikke ukomplisert kan man si.