ingen av dem. Jeg er egentlig sekulær i likhet med mange her, men velger å bedømme kristendommen på en annen måte. Videre, jeg har blitt utfordret som fagperson når jeg har studert / forsket på string teorien, higgs boson etc. om det gir mening.Hvilket kirkesamfunn representerer du -Rune Raske Reven. Baptist - Frelsesarmeen-Pinsevenn etc.
Du er i godt selskap. Om det er smart? Det får du faen meg svare for selv. Det var dine ord og ditt ættermæle. Rent språklig er det vel kanskje litt mer i junkfood-kategorien, men hva vet vel jeg?For å si det på lokal dialekt: " Æ gir nå fan!"
For mange er tro viktig. For meg er det viktig også, men jeg er nok ikke helt tro mot kirken. Derfor argumenterer jeg på bakgrunn av teologi og kulturhistorie her. Jeg tror mye av kritikken mot kirken og kristendommen er basert på mye misnøye og feiloppfatninger. Det som er positivt med kristendommen er at det gir mange personlig håp og styrke - og derfor ønsker jeg ikke å avvise det på et vitenskaplige grunnlag. Men jeg forstår likevel kritikken....som hva da for eksempel? Hvis det er viktig, mener jeg.
Religion oppsto pga menneskets behov for å finne forklaringer på ting man ikke forsto. Etter hvert som man forstår mer, fremstår religionen som mer og mer irrelevant (og latterlig) selv om det selvsagt er grenser for hva vi har funnet ut, eller kan finne ut.
Og så oppdaget jo noen at monopolet på å kunne forklare ting ga enorm makt, og man fikk organisert religion. Da gikk det fra å være latterlig til å bli tragisk.
Simple as that.
Når sysning og dårlige argumenter er det eneste som duger, så er det klart at dette ikke er stedet nei...Ikke veldig imponert, nei. Dette er nok ikke stedet å diskutere verken tro eller vitenskap.
Jeg diskuterer på hifisentralen fordi dette er et sted med mange oppegående mennesker, med lite personangrep og ofte mye kunnskap - vel og merke i ulik grad.Når sysning og dårlige argumenter er det eneste som duger, så er det klart at dette ikke er stedet nei...
"For mange er tro viktig. For meg er det viktig også, men jeg er nok ikke helt tro mot kirken. Derfor argumenterer jeg på bakgrunn av teologi og kulturhistorie her"Jeg diskuterer på hifisentralen fordi dette er et sted med mange oppegående mennesker, med lite personangrep og ofte mye kunnskap - vel og merke i ulik grad.
Akkurat her har du lagt deg på et VG/Resett nivå, og viser store kunnskapshull eller vilje til å diskutere det på et anstendig nivå. Jeg vet ikke hvilke issues du har knyttet til dette teamet, men nivået ditt er skuffende og lavmål. Med all respekt.
Om man skal ta til orde for at Vitenskapen er altomfattende og den eneste riktige veien å gå, så er det veldig greit å vite hva vitenskap faktisk er. Det bør være et minimum.
"For mange er tro viktig. For meg er det viktig også, men jeg er nok ikke helt tro mot kirken. Derfor argumenterer jeg på bakgrunn av teologi og kulturhistorie her"
Når man diskuterer med bakgrunn av egen tro, synsing, teologi, histore og ikke på bakgrunn av vitenskap og fakta, så er det klart at man vil bli litt skuffet når andre diskuterer utifra fakta og faktuelle problemstillinger, og ikke bare utdrag utifra eget forgåttbefinnende. Med all respekt.
Teologi og kulturhistorie er ikke det samme som synsing. En logisk feilslutning. Videre, kulturhistorie og annen historie er basert på fakta, noen ganger med ulik vekting på faktagrunnlaget vel og merke. Vesten vekter f eks betydningen av D-dager tyngre enn Russland for utfallet av WW2. Men D-dagen skjedde - det er et faktum."For mange er tro viktig. For meg er det viktig også, men jeg er nok ikke helt tro mot kirken. Derfor argumenterer jeg på bakgrunn av teologi og kulturhistorie her"
Når man diskuterer med bakgrunn av egen tro, synsing, teologi, histore og ikke på bakgrunn av vitenskap og fakta, så er det klart at man vil bli litt skuffet når andre diskuterer utifra fakta og faktuelle problemstillinger, og ikke bare utdrag utifra eget forgåttbefinnende. Med all respekt.
Du drar dette ned på et personnivå og unnlater å svare på sakens kjerne.Igjen, det er jo din forståelse av saken, akkurat som du har din tolkning av bibelen. En tolkning mange ikke er enig i og som du ikke ser ut til å klare å se.
Men det er klart, når man diskuterter med en som har ditt intellekt, så er det klart at man er tapt på forhånd. Jeg innser det. Allikvel klarer jeg ikke å se dine poenger som gode poenger, men bare synsing og personlige meninger. Det er vel min utdannelse som er skylden i det... I beste mening!
.
Om man skal ta til orde for at Vitenskapen er altomfattende og den eneste riktige veien å gå, så er det veldig greit å vite hva vitenskap faktisk er. Det bør være et minimum.
Litt sarkasme må du tåle.Du drar dette ned på et personnivå og unnlater å svare på sakens kjerne.
Det er ikke min forståelse at historie er bygget på faktiske og dokumenterte hendelser som eks. Hvis du ikke er enig i det prinsippet, så er det klart at debatten blir vanskelig. Det blir som å diskutere hvem som vant valget i USA med de mest inngrodde republikanerne.
Enig. Helt til de ikke lenger lar det være privat.Hva folk ønsker å tro på er imho en privatsak.
Vedrørende publikasjoner er vi to, selv om man skulle tro at det var mulig å diskutere dette uten å ha publisert noe som helst.Jeg vet hva vitenskap er, både i kraft av utdanning og det faktum at jeg har publisert i internasjonale vitenskapelige publikasjoner.
Tro er ingen vei til erkjennelse eller kunskap.
Det blir meningsløst å hevde at vitenskap ikke kan gi oss svar på enkelte spørsmål (noe jeg vil bestride) og samtidig vise til tro, som ikke kan oss etterettelige svar om noe som helst annet enn hva enn hva som måtte behage en og tro til enhver tid...
Her diskuterte vi kulturhistorie. Nei, Bibelen er beviselig ikke historisk riktig, selv om flere mener at Jesus har eksistert som en faktisk person.Litt sarkasme må du tåle.
Er bibelen historisk riktig?
Deg om det.Her diskuterte vi kulturhistorie. Nei, Bibelen er beviselig ikke historisk riktig, selv om flere mener at Jesus har eksistert som en faktisk person.
Sarkasme er noe helt annet enn det du driver med her, og kan være et morsomt retorisk grep om man treffer.
Hadde Scrhrødinger hatt rudimentær kjennskap om evolusjonsbiologi og psykologi hadde han unngått slike pinlige utsagn.....Vedrørende at vitenskap kan gi oss alle svar er vi rett og slett uenige. Da henviser jeg til sitatet fra Schrødinger, og tenker at jeg er i godt selskap.
Du må evne å skille mellom kulturhistorie og teologi. Du blander her. Kulturhistorie er historie, og er basert på faktiske dokumenterte hendelser.Deg om det.
Så hvilke historisker "beviser" eller argumenter er det egentlig du mener "frifinner" eller "godkjenner" bibelen og at den skal være guds ord? At du cherry picker og finner mening i noe av det som står der er ikke et veldig godt argument.
Om du tenker at du har en riktigere forståelse og kritisk sans enn Schrödinger - så deg om det.Hadde Scrhrødinger hatt rudimentær kjennskap om evolusjonsbiologi og psykologi hadde han unngått slike pinlige utsagn.....
Men uansett er det ingen løsning å hengi seg til tro for det man ikke forstår. Man blir jo intet klokere av det. Da prøver man heller å forstå ting i stedet for å hengi seg til irrasjonalitet.
Nei, det er ikke opp til meg om historie er definert på faktiske dokumenterte hendelser, eller hva definisjone av sarkasme erDeg om det.
Så hvilke historisker "beviser" eller argumenter er det egentlig du mener "frifinner" eller "godkjenner" bibelen og at den skal være guds ord? At du cherry picker og finner mening i noe av det som står der er ikke et veldig godt argument.
Vet du hva det er? Med dine bevingede kjærlighets ærklæringer basert på din vurdering av bibelen, så er vel det cherry picking så det holder? Du glemmer jo en del innhold i dette? Utifra dette, så vil jeg si du frikjenner bibelen fra ganske mye ondskap.Nei, det er ikke opp til meg om historie er definert på faktiske dokumenterte hendelser, eller hva definisjone av sarkasme er
Hvor har jeg skrevet at noe "frikjenner" eller "godkjenner" bibelen? Vet du hva cherry picking betyr? Har du dine egne argumenter eller vokabular?
Vedrørende Bibelen er det flere kjente tolkninger av denne. Å ta ut enkeltsistater og tolke den i direkte overført betydning er en gammeldags eller svært konservativ måte å tolke den på.
«kjærlighetserklæring, frikjennelse, godkjennelse» Goddag mann!, økseskaftVet du hva det er? Med dine bevingede kjærlighets ærklæringer basert på din vurdering av bibelen, så er vel det cherry picking så det holder? Du glemmer jo en del innhold i dette? Utifra dette, så vil jeg si du frikjenner bibelen fra ganske mye ondskap.
Hvilke kjente tolkninger bruker du til å tolke bibelen?
Hva er det som gjør at du mener at dette er en bok vi trenger i dag og at det er en bok som utelukkende er positiv?