Bil, båt og motorsykkel El-biler og ytelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tøv. Produsentene løper over hverandre for å selge elbiler, både for å hindre at kineserne overtar markedet, og for å slippe bøter fra EU. Pr i dag selges det langt flere biler enn de klarer å levere, uansett hvor dølle du synes de er.
    Ser man på PSA bilene så ser man at det er kun kassebilene som har el og hengerfeste mens personbilene som er basert på sine søsken med forbrenningsmotor mangler muligheten til tross for tilsynelatende samme drivlinje. Det er vel etterspørselen som gjør at de selger biler som er mindre anvendelige.

    En id3 mangler vel både taklast og hengerfeste.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Og Ford var den siste produsenten som kom med hydrauliske bremser sånn ca på 30 tallet. De var så dårlige at de fikk tilnavnet hysteriske bremser....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men all den tid det koster ca det samme for produsenten med kraftigere motor og inverter så er jo eneste grunnen til at de lager dølle biler det at de ikke ønsker å konkurrere for mye med fossilbilene deres.
    Sprekere og tyngre bil koster kanskje 100.000 mer. Det er ikke aktuelt av flere årsaker. Kan nevne
    1. De 100.000 bruker jeg heller på god mat og drikke.
    2. Har ikke behov for sprekere eller større bil.
    3. Ønsker ikke å ha bil som tar mye plass på parkeringsplasser rundt om.
    4. Prioriterer å bruke mine midler på varer produsert i Europa.
    5. Er opptatt av å eie minst mulig og få med madammen på denne filosofien.
    6. Har ikke behov for et hengerfeste som er en særnorsk greie.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.603
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg bruker hengerfestet på dieseltralla ukentlig. Kjører ved, hageavfall, byggeavfall, byggevarer, båt... Har el-bil uten hengerfeste, men kunne ikke hatt den som eneste bil. Jeg behøver ikke lang rekkevidde med henger, så jeg kunne klart meg med en "vanlig" mellomklasse el-bil med krok. Kanskje neste gang.

    Å bruke bilen til mer enn persontransport er neppe en seksuell preferanse, men kanskje forskjellen på de som gjør ting selv og de som betaler andre for å gjøre det? Å være avhengig av andre for å frakte ting større enn en person er i allefall ikke en seksuell preferanse jeg har. ;)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.971
    Antall liker
    7.692
    Sted
    Holmestrand
    Sprekere og tyngre bil koster kanskje 100.000 mer. Det er ikke aktuelt av flere årsaker. Kan nevne
    1. De 100.000 bruker jeg heller på god mat og drikke.
    2. Har ikke behov for sprekere eller større bil.
    3. Ønsker ikke å ha bil som tar mye plass på parkeringsplasser rundt om.
    4. Prioriterer å bruke mine midler på varer produsert i Europa.
    5. Er opptatt av å eie minst mulig og få med madammen på denne filosofien.
    6. Har ikke behov for et hengerfeste som er en særnorsk greie.
    Helt enig, bortsett fra pkt.6.
    Hengerfeste er et must!
    Ellers må man jo faktisk ha en DIGER bil.
    I hvert fall hvis man har hus. Tilhengeren går gjerne flere ganger i uka. :)
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.962
    Antall liker
    652
    Før de to siste dagenes hendelser på E18 der Sivilforsvaret måtte bruke snøscootere og ATVer for å levere ut pledd og termoser med varm drikke til elbilister som satt fast hele dagen, var jeg bestemt på at neste bil måtte bli en El-bil. Nå må jeg kanskje tenke veldig grundig om igjen ...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du har en elbil med god rekkevidde og sørger for å ikke gå under 50% på batteriet kan du sitte en evighet i bilen. Men man bruker vesentlig lengre tid på lading hvis man skal ha så stor buffer.

    Tesla har jo camp mode for overnatting i bilen så det er jo lett å finne artikler om strømforbruk i en Tesla over en vinternatt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.770
    Antall liker
    25.906
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tilbake til trådstart.

    Bil to her er en tidlig Nissan Leaf til å trille rundt i nærområdet med. Den hevder å ha mer rekkevidde i Eco-modus enn i Drive-modus. Den akselererer allikevel mer enn godt nok sammenliknet med dinoslurperne.

    OT: Tenk at bil to skulle bli tyngre enn bil en. Den så jeg ikke komme.
    OT2: Flashback til lyskryssrally på Fornebu med Think City Rally mot Porsche Carrera. Thinken tapte bare om det var vått på veien.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Think er det ultimate konseptet på elbiler slik de burde være. Det skal såååååå lite til for å oppgradere den til dagens standard.

    Bygget over et Peugeot 10x eller 20x understell og det burde da være enkelt å bygge 4WD av den i tillegg - om en skulle ønske det....

    Ja, jeg har prøvekjørt Think, en gang midt på 80 tallet tror jeg det var.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Når jeg er på langturer med FirmaDinoen i ulendt terreng, eksempelvis østlandet - Kirkenes og alt midt i mellom på vinterstid tar jeg - for sikkerhets skyld med Honda eu 10in + reservekanner for både bil og generator samt en passende varmeovn med ... , kanskje litt micromat med tilbereder i tillegg. Greit å være forberedt....
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.705
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Biler er et transportmiddel. Ikke en penisforlenger for de som sliter. Get used to it. Å kjøpe seg hestekrefter gjør en ikke tøff eller mer mandig.
    Høres trist ut!
    Jeg kjører en hel del og gidder ikke bare kjøre et transportmiddel, jeg skal glede meg til å sette meg i bilen! Det handler ikke om noe penisforlenger, men rett og slett bare glede
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.724
    Antall liker
    975
    Torget vurderinger
    8
    En av grunnene til at El-Biler må ha høyere ytelser er vekt. Batteriet veier typisk 4-800kg, så her trengs krefter, eller mer riktig dreiemoment. Et litt tåpelig eksempel er å trø inn 7 av de feiteste kompisene du har inn i en standard bil så får en en fornemmelse av hva som trengs for å få akseptable ytelser...
    I dag veier en standard storbil som E-Tron 2500kg, og med det største batteriet veier den vel 2700kg. Slike tall på en personbil har vi ikke sett siden Amerikanerne drev med rammebiler....:LOL:
    Kjører selv en hybrid, og el motor sammen med bensinmotor er genialt når begge to er stor nok til normalkjøring, og sammen blir det ganske villt når det trengs. Føler at el-motor fungerer bedre med gearkasse også. Men kanskje jeg er gammeldags, men det er noe eget å bruke bensinmotoren...
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.724
    Antall liker
    975
    Torget vurderinger
    8
    Biler er et transportmiddel. Ikke en penisforlenger for de som sliter. Get used to it. Å kjøpe seg hestekrefter gjør en ikke tøff eller mer mandig.
    Samme som med hifi, eller neste alt annet her i verden. Har du ikke interessen spiller det ingen rolle. Sko til 198.- fra skoringen fungerer helt fint til formålet, men gode italienske sko har en helt annen følelse på foten. Vi som har litt bilinteresse ønsker litt mer enn plastic fantastic....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En av grunnene til at El-Biler må ha høyere ytelser er vekt. Batteriet veier typisk 4-800kg, så her trengs krefter, eller mer riktig dreiemoment. Et litt tåpelig eksempel er å trø inn 7 av de feiteste kompisene du har inn i en standard bil så får en en fornemmelse av hva som trengs for å få akseptable ytelser...
    I dag veier en standard storbil som E-Tron 2500kg, og med det største batteriet veier den vel 2700kg. Slike tall på en personbil har vi ikke sett siden Amerikanerne drev med rammebiler....:LOL:
    Kjører selv en hybrid, og el motor sammen med bensinmotor er genialt når begge to er stor nok til normalkjøring, og sammen blir det ganske villt når det trengs. Føler at el-motor fungerer bedre med gearkasse også. Men kanskje jeg er gammeldags, men det er noe eget å bruke bensinmotoren...
    Her snakker du om store, dyre beist av noen biler til rundt millionen. Det går fint an å glede seg til å kjøre en bil som koster halvparten og veier 1000 kilo mindre. Rekkevidden på biler i denne prisklassen er likevel ganske så bra. Vi snakker om 25-35 mil. Og en hurtiglading tar 20-30 min de gangene man trenger det.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.724
    Antall liker
    975
    Torget vurderinger
    8
    Her snakker du om store, dyre beist av noen biler til rundt millionen. Det går fint an å glede seg til å kjøre en bil som koster halvparten og veier 1000 kilo mindre. Rekkevidden på biler i denne prisklassen er likevel ganske så bra. Vi snakker om 25-35 mil. Og en hurtiglading tar 20-30 min de gangene man trenger det.
    En el-bil som veier 1500kg er en liten konebil. Bilene som E-Tron, EQC og alle Tesla veier fra 2000-2500 kg. Greit nok at en id.3 veier 1500kg i minste versjon, men i min verden er ikke dette et alternativ.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.879
    Antall liker
    4.380
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en liten bil som veier under 800kg med 85hk også som jeg putrer ivei med i nærmiljøet. Den har rekkevidde på over 60 mil på full tank..
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.971
    Antall liker
    7.692
    Sted
    Holmestrand
    Elbil blir som fossilbil. Du drar ikke over fjellet med nesten tom drivstoff tank på vinteren.

    En Tesla Model 3 bruker følgende i campmode på 8 timer i -26c. Da er det komfortable 21c i bilen hele tiden.
    Nei, men det kan hende du tar turen fra fra Stoa til Tvedestrand uten å toppe batteriet, det er ca 27 km.
    De brukte 7 timer på 500m uten å komme noe sted.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.770
    Antall liker
    25.906
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Lotus konstruerte Think City-chassiset. Peugeot 205 forstilling og 106 bak. Det var god balanse i den bilen!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.770
    Antall liker
    25.906
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lotus gjorde chassis, ikke karosseri.
    Men ærlig talt så var den ikke så teit i formen. Høyere enn strengt tatt nødvendig, men det kan man også si om en London-drosje. Flosshatt er ikke et vanlig plagg blant gentlemen lenger. Fun fact: BMW i3 er veeeeldig lik Pininfarinas designstudie til Think Citys arvtaker.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.192
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    Det ordner seg nok, etterhvert. Bensin- og dieselbiler utgjorde 5% av markedet i Norge i november. Elbil-eiere blir en betydelig lobby som politikere o.a. må ta hensyn til.


    Skjermbilde 2021-12-09 kl. 15.56.53.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Siden firmaet THINK ble startet i 1991 er det lite trolig at man prøvekjørte en utgave midt på 80-tallet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje rundt 90 +/-.... Det var mulighet til å prøvekjøre Think inne på Hunderfossenområdet. Har som sagt film og bilder fra den aktuelle dagen så det eksakte året kan jeg finne ut men det gidder jeg altså ikke.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.962
    Antall liker
    652
    Sitat Wikipedia om Think:
    Firmaet ble stiftet i 1990 under navnet Pivco. Pivco hadde sin produksjon i Stanseveien, Groruddalen i Oslo. Pivco utviklet sin første prototypserie, PIV2, ferdig til OL på Lillehammer.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.032
    Antall liker
    10.554
    Sitat Wikipedia om Think:
    Firmaet ble stiftet i 1990 under navnet Pivco. Pivco hadde sin produksjon i Stanseveien, Groruddalen i Oslo. Pivco utviklet sin første prototypserie, PIV2, ferdig til OL på Lillehammer.
    ...og i salg fra 1999....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.192
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    Neste steg på min grønne reise kom da jeg i 2005 ble kjent med dem som forsøkte å holde liv i elbilen TH!NK. I 1990 vedtok California at innen 1998 skulle to prosent av alle biler som ble solgt i delstaten være nullutslippskjøretøy. Prosentandelen skulle økes til 10 prosent i 2003. California er blant planetens største økonomier. Hva delstaten bestemmer gir føringer verden over. Bilfabrikanter protesterte selvsagt, men begynte etterhvert å bygge elektriske biler og å vurdere andre nullutslippsmuligheter. Selv General Motors ble med, og lanserte den elektriske bilen EV1 i 1996. Da skjønte Ford at de måtte følge opp, og i 1999 kjøpte de Pivco, det norske elbil-selskapet. Fords økonomiske og teknologiske ressurser kom godt med for det bunnskrapte norske selskapet, som endelig så et marked åpne opp.

    Kort etter oppkjøpet presenterte Ford TH!NK City - et konsept for miljøvennlig persontransport med elbil, elsykler og golfbilaktige kjøretøy for nabolag. På Aurskog, der TH!NKs fabrikk lå, gjorde de seg klare til storproduksjon.

    Om Al Gore hadde vunnet valget i 2000, kunne TH!NK blitt et norsk industrimirakel. Med George W. Bush i Det hvite hus fattet bilprodusentene nytt mot, og de gikk til angrep på Californias nullutslippsinitiativ. Kravet om 10 prosent nullutslipp innen 2003 forsvant i en sky av eksos etter bilprodusentenes søksmål mot delstaten. Nyttårsaften 2003 trakk Ford seg ut av TH!NK—“takk Fortuna, vi slipper å bygge elbiler”—og det norske selskapet begynte en desperat jakt etter andre løsninger, før det stengte dørene for godt i 2012.

    Nyttårsaften 2003, da Ford hoppet av TH!NK, var jeg kommet hjem fra Japan. Der hadde jeg sett fremtiden og hva dette ville bety for byer og bosetting. På samme tidspunkt feiret glade amerikanske bilprodusenter at de slapp å gå fremtiden i møte med produkter den trengte—de kunne fortsette å bygge bensinslukende doninger som i USA ble kalt “Land Yachts” fordi de var så store.

     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.043
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    Nei GM har aldri villet selge el-biler. EV-1 ble destruert da leietiden løp ut selv om kundene ville kjøpe dem.
    Da de lanserte en Cadillac i september ble de utsolgt på under 10 min. USA er verdens mestre på logistikk hvis de vil.
    De håper at de an dag skal kunne lage batterier av leire.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fisker planla vel å bruke sjøvann som katalytt, lagre "batteriet" internt i rammen.....
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    3.628
    Torget vurderinger
    1
    En ting jeg ikke helt skjønner:
    Hvorfor skal el-biler (eller andre bruksbiler for den saks skyld) ha 2-3-4-500hk, og kolosal aksellerasjon?
    Jeg trodde litt av poenget skulle være miljø, og da handler det vel ikke bare om å benytte renere energi, men like mye om å bruke mindre energi?
    En lettere omskriving:

    Hvorfor skal stereoanlegg (eller andre lydanlegg for den saks skyld) ha 2-3-4-500 watt, og kolossale høyttalere?

    Og skal vi dra inn inneffektive rørforsterkere kontra klasse D forsterkere også i energieffektivitetens ånd?

    ;)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.192
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    Nei GM har aldri villet selge el-biler. EV-1 ble destruert da leietiden løp ut selv om kundene ville kjøpe dem.
    Da de lanserte en Cadillac i september ble de utsolgt på under 10 min. USA er verdens mestre på logistikk hvis de vil.
    De håper at de an dag skal kunne lage batterier av leire.
    Jeg holdt på med GM på den tiden. Noen minneverdige møter med Bob Lutz, bl.a. De hadde en sinnssyk filosofi om å flytte folk i ledelsen konstant, slik at de ikke skulle bli for tilknyttet de lokale merkeverdiene. Målet var cross-platform integration. Dødsstup.

    Og satsingen på elbil var kun fordi delstatsforsamlingen i CA hadde bestemt at de ville ha "nullutslippsbiler". Straks det var over var satsingen over.

    Det er laget en film. Merk årstallet da GM tilbakekalte og ødela samtlige. Samme som da Ford trakk seg ut av Th!nk.

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En el-bil som veier 1500kg er en liten konebil. Bilene som E-Tron, EQC og alle Tesla veier fra 2000-2500 kg. Greit nok at en id.3 veier 1500kg i minste versjon, men i min verden er ikke dette et alternativ.
    En liten konebil passer for de fleste som ikke har hytte, bikkje og et lass med unger.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.032
    Antall liker
    10.554
    EV1-Electric-Car-General-Motors-Side-View.jpg

    GM gjorde verden en stor tjeneste ved å destruere disse.

    Er det forresten bare meg som får litt SAAB 93-vibber ?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.192
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    GM eide Saab, men kjøpte Trollhättan som trøstepremie etter at de tapte budkonkurransen om Jaguar til Ford. Første budskap fra GM til Einar Hareide var at Saab 9-5 måtte gjøres minst fire fot lenger, fordi den skulle ut som en "luxury sedan" i konkurranse mot Jaguar.

    Det tok to år å rydde opp i det.

    Egentlig ingen Saab 9-3 vibber, ingen b-stolpe og c-stolpen står feil, og ingen saab-knekk bak. Største problemet var vel batteri-tech på den tiden. Lithium-batteriene skapte nye muligheter noen år etter.

    Skjermbilde 2021-12-09 kl. 20.18.23.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.192
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    Talbot og Bugatti 57sc var tidlig ute med "streamline" design. At Sixten Sason overførte to flyvingeprofiler til en bil var jo ikke så usannsynlig, gitt hva de holdt på med før de bestemte seg for å lage en bil.

    Jeg har sett en japansk bil jeg ikke husker navnet på nå, som har samme profil som GMs EV1. Tror den var forløper.

    8-Talbot-Lago-T150-C-SS-Goutte-d-Eau-6315-default-large.jpeg

    50946b-scaled.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn