Jeg har jobbet i Posten i snart 40 år, først som Postkasserer og kundebehandler, og de siste noen og tjue åra som landpostbud. Jeg ser muligens problemene noen her inne har fra begge sider. Jeg har også eget firma, og sender vel rundt åtti til hundre pakker i året. Selv har jeg ikke hatt særlig problemer med mine forsendelser, verken hos Posten/Bring eller med Postnord. Og alt har kommet frem, i hvertfall innenlands.
Veldig mange problemer kunne vært unngått hvis alle hadde sørget for to ting når de skal sende saker. Det ene er solid og korrekt innpakking. Med det mener jeg at man bare bruker vanlig bondevett, og kanskje litt til. Pakk inn sakene dine slik at de tåler å bli veltet rundt på, og tåler at andre tunge pakker havner oppå din egen pakke. Ikke bruk for store esker som er halvtomme inni, for eksempel. Å fylle pakken med slike oppblåste luftsekker er ikke alltid så smart. Pakk tett og godt, med flere lag beskyttelse. Jeg bruker ofte tynne isoporplater, bobleplast og/eller solid korrugert papp/bølgepapp i flere lag.
Det andre problemet er at folk bruker feil eller mangelfulle adresser. Sjekk adressen du sender til en ekstra gang. Har du skrevet rett eller printet ut rett adresse på adresselappen? Er du sikker på at du ikke bruker en gammel adresse? Hva om adresselappen faller av, blir våt og uleselig? Eller limer du adresselappen som teip over der kassen skal åpnes, kanskje? Ikke gjør det! Da blir strekkoden uleselig, og den koden skal leses mange ganger før pakken kommer frem til mottageren. Det fører til forsinkelser, og kanskje ubesørgelig pakke...
Skriv TYDELIG og sett adresselappen på et sted hvor den ikke blir ødelagt så lett. Og en ting til: Skriv OGSÅ navn og adresse på avsender, pluss navn og adresse til mottager på pakken, med tusj eller penn. Hvis adresselapp faller av eller blir uleselig kan vi da faktisk alikevel finne frem til mottager eller avsender!
Og til slutt; selv om det kan skje feil og rare ting, så prøver alikevel de aller fleste i Posten å få frem pakkene i hel tilstand, til rett tid. Oppstår det problemer så prøv å ring Kundeservice. De vil hjelpe så langt det er mulig.