jeg har været tilstede flere gange hvor et anlæg bliver målt og hver gange er frekvensgang stort set som på fotoHvorfor gjorde BBC dette, og hvorfor liker vi (mange) det så godt?
Her er et målbilde...Vi er på 8 innlegg og bare ett målebilde….
Ett tilVi er på 8 innlegg og bare ett målebilde….
Our perception of loudness is slightly different for sounds arriving frontally versus sounds arriving from random directions at our ears. The difference between equal-loudness-level contours in frontal free-fields and diffuse sound fields is documented, for example, in ISO Recommendation 454 and in E. Zwicker, H. Fastl, Psycho-acoustics, p. 205.
Diffuse field equalization of dummy-head recordings is discussed in J. Blauert, Spatial Hearing, pp. 363, and headphone diffuse field equalization by G. Theile in JAES, Vol. 34, No. 12.
Reference to a slight dip in the 1 to 3 kHz region for loudspeaker equalization is made in H. D. Harwood (BBC Research Department), Some factors in loudspeaker quality, Wireless World, May 1976, p.48.
Around 3 kHz our hearing is less sensitive to diffuse fields. Recording microphones, though, are usually flat in frequency response even under diffuse field conditions. When such recordings are played back over loudspeakers, there is more energy in the 3 kHz region than we would have perceived if present at the recording venue and a degree of unnaturalness is introduced.
This applies primarily to recordings of large orchestral pieces in concert halls where the microphones are much closer to the instruments than any listener. At most listening positions in the hall the sound field has strong diffuse components.
I use a dip of 4 dBto equalize for this. The circuit consists of R, C and L in series, forming a frequency dependent ladder attenuator in conjunction with the 5.11k ohm source resistor. You may choose to make the notch filter selectable with a switch for different types of recordings.
I have found through my own head-related recordings of symphonic music that the dip adds greater realism, especially to large chorus and to soprano voice and allows for higher playback levels.
Hvis enkelte toner stikker seg ut på opptaket, har lydprodusenten mulighet til å kompensere for dette i masteringen. En lydprodusent har et arsenal av verktøy for å bedrive EQ før materialet når forbrukeren.Linkwitz, i lenken over. Les nøye:
Så er den da også laget for stemmer og fioliner i diffusfelt, ikke mikrofoner omtrent trykket inn i gitarforsterkeren.Mye rart å se. Har prøvd Eq med og uten BBC dip og jeg liker ikke lyden med en slik dip.gIr vel tam gitar og for tilbaketrukket lyd.
Jeg bruker ikke så mye dipp, sparer penger bruker vanlig Taco Salsa saus til chipsen isteden. Har egentlig aldri tenkt på BBC dippen engang.
Men hvis det er den beste dippen for lyd, så får eg være ansvarlig å prøve den...
Klassisk BOOM 'n' TIZZ?Det er ikke BBC dipen som teller, denne derimot
Vis vedlegget 776341
Ja jeg så det fremkom i underlaget hus Linkwitz. Pussig vurdering av produsenter å om de bevisst legger inn en feil som pass EN type musikk da, Klassisk konsert musikk er det et mindretall som lytter påSå er den da også laget for stemmer og fioliner i diffusfelt, ikke mikrofoner omtrent trykket inn i gitarforsterkeren.
Horses for courses.
…
Den er ganske fæl den Nautilusen, spesieltnår man tenker på hvor pop den har vært i klassiske miksestudioer.
Musikknytelsen er det viktigste, så får heller målemafiaen og puristene snu seg i grava....Jeg spiller mye klassisk, og må vel si at en BBC dip øker nytelsen. Det låter på en måte mer ekte og lydbildet får mer dybde. Det samme kan i grunn sies om det å ha en jevn avrulling oppover, samt stigning i bassen. Musikknytelsen er det viktigste, så får heller målemafiaen og puristene snu seg i grava....
Det kan komme i løpet av 2022. Det avhenger litt av mikrofontype og om det er nærfelt eller fjernfelt. Et brassinstrument vil for eksempel vil også kreve BBC-dip hvis mikrofonen er satt opp uten tanke på 1-4Khz@TrompeteN, kan ikke du gjøre sangopptak på ditt vis?
Garanterer at det låter vel frampå uten korreksjon.
Ja jeg så det fremkom i underlaget hus Linkwitz. Pussig vurdering av produsenter å om de bevisst legger inn en feil som pass EN type musikk da, Klassisk konsert musikk er det et mindretall som lytter på
Den BBC dippen minner mest om en dårlig delefilterdesign eller feil i overlapp mellom diskant og mellomtone/bass.
Men den kan ta vekk litt kunstig fokus på vokal og gi litt mere kropp på stemmer . merker jeg . Dvs vokal trekkes mindre fram og rundes av.
Lese og lese, men ut fra målingene så synes jeg den peaken ved 2,5-3 kHz er stygg, og det burde heller vært en BBC-dip der. Diskanten ser også ut til å være litt for høy i nivå rent generelt.Dere målekyndige, hva kan dere lese ut fra kurvene for høyttalerne mine? Dette er for stativversjonen (16 liter), mens jeg har den gulvstående (24 liter), med bassport tunet til 40 Hz. Delefilteret er identitisk.
Vis vedlegget 777647
(Dette er målingene til Troels Gravesen.)