Som tidligere flyplassansatt er jeg 99,7% sikker på at dette hadde kommet ut i media om dette hadde vært tilfelle. Kan ikke huske at flyplassen hadde så mange steinblokker liggende å slenge rundt om kring på bagasje/post-siden heller..
Jeg er fullstendig enig med deg i at den hypotesen ikke høres troverdig ut, jobber selv i OAC-bygget hvor Spirit (SAS) holder til og er nær sagt daglig også på OSCC og DHL etc., det er et fullstendig utenkelig scenario StefanR skisserer. For det første, enhver som har tilgang der er naturlig nok bakgrunnsjekket, ikke at det trenger å bety noe men vi som jobber med flyfrakt kan i alle fall ikke ha kriminelt rulleblad, man må ha et eget kort for å få tilgang til rød sone.
Dessuten må man forbi sikkerhetskontrollen hver gang man skal inn på rød sone, ting som jakke og elektronikk man bærer med seg etc. må da gjennomlyses mens man jo også skal gjennom metalldetektor selv. Om man bringer med seg to store steiner man skal legge i to esker (hvorfor heller ikke la godset forsvinne helt?) så ville det mildt sagt ha vekket oppsikt, det ville også vært en idiotisk risiko å ta da gods naturlig nok registreres. Dessuten er det mange folk både i OAC-bygget, på OSCC og DHL etc., det ville blitt observert dersom noen skulle ta ut gods og ta med dette, og legge steiner i eskene.
Skal man ut igjen fra rød sone, vi går ut samme sted som godset kommer ut, så er det Nokas-vektere også der. Veien inn og ut fra rød sone både i OAC-bygget og på OSCC er den samme. At det er kamera nær sagt over alt, selv i slusene og på ramper etc. gjør det ikke enklere for uærlige mennesker.
Det er et ganske utenkelig scenario StefanR ser for seg, jeg vil med 100 prosent sikkerhet si at det ikke har skjedd. Men klart, noen skal transportere godset også, det blir gjerne hentet av en sjåfør som kjører det til for eksempel Colli-Care og deres terminal på Skedsmokorset, hvor det så kan settes på lageret deres før det skal kjøres ut av en annen sjåfør til mottaker for eksempel i Drammen eller et annet sted.
Flyfrakt, og jeg har jobbet med det i flere år og jobber fortsatt med det, det aller meste av godset er innom flere terminaler og flere terminalarbeidere og sjåfører er i befattning med godset. Det er vesentlig mer kostbart for kunde om godset skal hentes hos for eksempel Spirit (SAS) og leveres direkte til kunde, det aller meste og spesielt gods til privatpersoner (stort sett utelukkende bare firma som betaler godt ekstra for direkte utlevering får det ekspress fra Spirit/OSCC osv. og ut til seg. Altså har det vært innom forskjellige terminaler hvor kontrollen ikke er like god som på Gardermoen. Men generelt, hos de firmaene som kjører mest flyfrakt, så er kontrollen vesentlig strengere enn hos Colli-Care, Postnord etc., de fleste av terminalene deres er heller ikke toll-lagere men hos dem som kjører flyfrakt så er det toll-lagre og de har jo helt andre sikkerhetsprosedyrer.
Det er mulig å få hentet gods selv også, men like fult må steinene inn på rød sone og den som skal erstatte innhold med steiner, de må bære de to produktene de eventuelt skal stjele med seg (forbi Nokas-vaktene) når de skal stjele dem med seg. Det ville vært oppsiktsvekkende, intet mindre.
Så jeg våger påstanden, at dette ikke kan ha skjedd på rød sone i alle fall. Men klart, når gods har passert rød sone, da kan alt naturlig nok skje... Men så er det at gods normalt ikke hentes ut før noen henter godset (privat eller transportør), da MÅ man nødvendigvis ha slipp (utleveringsdokument) og papirer som f.eks. tollpassbrev etc. (er mange dokumenter som må være i orden før gods kan utleveres) - det er siste steg og altså når privatperson eller speditør henter godset, at det blir hentet fra rød sone...