Harmonisk forvrengning, hva er det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.427
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold
    Og hvordan høres det ut?

    Litt inspirert av @Syncrolux sin tråd, og samtidig litt inspirert av et prosjekt jeg jobber med som blant annet handler om klipping av signaler tenkte jeg dette kunne være av generell interesse og kaste litt nyanse inn i diskusjonen om hva som er god lyd og ikke.

    Grunnleggende:
    For å ta det helt grunnleggende aller først, harmonisk forvrengning er repetisjoner som følger selve kurveformen til tonen. Siden dette er mønstre som skal repeteres like ofte som grunntonen er vi avhengige av at alle involverte frekvenser er grunntonen multiplisert med en faktor N, som da altså må være et positivt heltall. Om utgangspunktet er 100Hz vil vi med andre ord ha tonene 200 300, 400 osv som da er den 2., 3., 4. harmoniske osv. 100Hz er ikke en ren tone, men om den hadde vært det, for eksempel en G som ligger nærmest, så vil både den 2. den 4. den 8. og den 16. harmoniske også være G-er. Disse vil åpenbart falle godt sammen med grunntonen og gi oss en opplevelse av harmoni. Selv om de øvrige harmoniske er harmoniske pr matematisk definisjon er det stor forskjell på hvor harmoniske disse høres ut. Her kan dere høre selv noen harmoniske over 100Hz:

    Praktisk test:
    Først bare grunntonen:

    Så de harmoniske:
    2.: https://www.dropbox.com/s/zz201hgji6gxhum/Dual_100_200_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    3.: https://www.dropbox.com/s/8hj2cvygv6zfg3c/Dual_100_300_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    4.: https://www.dropbox.com/s/jqfyt7abkz6ez32/Dual_100_400_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    5.: https://www.dropbox.com/s/wcx4j3erqgpwt4u/Dual_100_500_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    6.: https://www.dropbox.com/s/6fmmioxplath7s2/Dual_100_600_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    7.: https://www.dropbox.com/s/23cymotsq3410ta/Dual_100_700_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0

    De harmoniske er her 25%, så dette er ganske heftige greier.

    Når vi klipper av et signal legger vi på overharmoniske. De typiske komponentene vi legger til på et rent klippet signal er uendelig mange odde harmoniske. Dersom vi for eksempel bare legger på 3. og 5. harmonisk ser det omtrent slik ut:
    1648748003589.png


    Som man kan se begynner vi å nærme oss noe som likner en firkant, og det er bare lagt til 3. og 5. harmoniske, som jo tross alt ikke låter helt krise (et definisjonsspørsmål, men når dere begynner å høre på de høye primtallene tror jeg alle forstår hva jeg mener).

    Strømforsyninger:
    I de tilfellene der man likeretter strøm vil man snu alle halvperiodene på samme side. Det betyr at 50Hz blir til 100Hz, men med en haug med overharmoniske toner av tildels brutal karakter. Spekteret er spekket med overharmoniske toner som har kraftig nivå. En perfekt sinus blir en formidabel støymaskin:

    1648748583581.png

    Disse skarpe dalene mellom toppene er summen av en rekke overharmoniske frekvenser. Hva man eventuelt nar av noen få prosent forvrengning på 50Hz før dette er uvesentlig siden man har noe i størrelsesorden 100% forvrengning over et stort spekter etter likeretting. Klarer man å fjerne effekten av likerettingen kan man være trygg på at hva som måtte finnes på nettspenningen av grums også er borte.

    En test til:
    Så for å få noen høye primtall gikk jeg litt lenger på en test med en A som utgangspunkt. "Alle" vet at det er en ren 440Hz, så den kan vi behandle med en viss matematisk presisjon. Den er også langt enklere å høre for dem som gjerne vil pløye gjennom dette raskt på en laptop. Fortsatt 25% harmonisk forvrengning:

    Grunntonen:

    De harmoniske:
    2.: https://www.dropbox.com/s/tjlvumyrvmrmz88/Dual_440_880_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    3.: https://www.dropbox.com/s/zkenwq1i8zb3p61/Dual_440_1320_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    4.: https://www.dropbox.com/s/3r934zp084pfl6y/Dual_440_1760_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    5.: https://www.dropbox.com/s/pzhfu88zffbpkbl/Dual_440_2200_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    6.: https://www.dropbox.com/s/4wu4w4pmo1tg4jr/Dual_440_2640_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    7.: https://www.dropbox.com/s/f76ykc7xuv82cfa/Dual_440_3080_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    8.: https://www.dropbox.com/s/ux21zqp4lmns0t1/Dual_440_3520_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    9.: https://www.dropbox.com/s/u5z61dftcau29mx/Dual_440_3960_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    10.: https://www.dropbox.com/s/wgl27quz76u1sry/Dual_440_4400_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    11.: https://www.dropbox.com/s/tbqib9y1tt98j2r/Dual_440_4840_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    12.: https://www.dropbox.com/s/4lbvcai9qvwlnq6/Dual_440_5280_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    13.: https://www.dropbox.com/s/al18beyo7y9gd9l/Dual_440_5720_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    14.: https://www.dropbox.com/s/2ohwhq081mzics7/Dual_440_6160_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    15.: https://www.dropbox.com/s/u364gfgds0bl44d/Dual_440_6600_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    16.: https://www.dropbox.com/s/wsk0ax1stg9po8m/Dual_440_7040_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0
    17.: https://www.dropbox.com/s/ezetgg3fi0mifld/Dual_440_7480_4_1_48k_Float_LR.wav?dl=0

    Hvilke oppfatter dere som mest sjenerende? Kjør debatt, dette handler om subjektiv oppfatning så synsing om opplevelsen er helt innafor.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om en skal ha grunntonen som utgangspunkt så er ikke 2.harmoniske ille.
    3.harmoniske så begynenr det skille seg mer ut.
    Fra og med 4.harmoniske blir alt bare ille.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.427
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold
    Jeg føler jo utvilsomt at alle er hørbare, men den første jeg opplever som utpreget fremmed er den 7. Den 8. opplever jeg faller litt på plass igjen, mens den 9. er relativt far out. Den 10. er ok, mens den 11. er skikkelig feil. Jeg føler det er et veldig tydelig mønster i minste felles multiplum.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.442
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    De harmoniske overtar for grunntonen på varierende vis oppover. Men som oks sier etter 3.harmoniske blir det ille
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg føler jo utvilsomt at alle er hørbare, men den første jeg opplever som utpreget fremmed er den 7. Den 8. opplever jeg faller litt på plass igjen, mens den 9. er relativt far out. Den 10. er ok, mens den 11. er skikkelig feil. Jeg føler det er et veldig tydelig mønster i minste felles multiplum.
    Jeg må innrømme at jeg blir farget av hva en har lest teoretisk før en lytter til en slik test.
    Men synest på 2.harmoniske så mikser overtonen seg ganske bra med grunntonen. Får ikke den opplevelesen med f.eks 8.ordens.
    Går det an med et lite musikkstykke der du legger på de forskjellige harmoniske?
    Tenker 25% av høyere harmoniske hadde hørtes skikkelig skrap ut på piano.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.427
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold
    Dette er generert i REW, så det er ikke så lett å gjøre dette med musikk.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ser den :)
    Fin test likevel!!
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.928
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4

    Til ETF 2019 hadde han laget en krets hvor først toner og deretter musikk ble avspilt med varierende grad av intermodulasjons forvrengning. Det var ganske kult og lærerikt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.151
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Audacity har en harmonisk

    Til ETF 2019 hadde han laget en krets hvor først toner og deretter musikk ble avspilt med varierende grad av intermodulasjons forvrengning. Det var ganske kult og lærerikt.
    Du mener vel harmonisk forvrengning.

    Nelson Pass har også laget en andre harmonisk "effektboks"

    Det går visstnok at å bruke Audacity og en plugin for å legge på andre harmonisk på musikk også
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.928
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hei Armand
    Nei,
    hvorfor skulle jeg mene det?
    (harmonisk forvrengning demonstrert i 2004 (linken), intermodulasjonsforvrengning i 2019)
    😎
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.427
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold
    Når man modifiserer overføringsfunksjonen kommer man ikke unna både harmonisk forvrengning og intermodulasjonsforvrengning.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Når man modifiserer overføringsfunksjonen kommer man ikke unna både harmonisk forvrengning og intermodulasjonsforvrengning.
    Tenker du på dette med strømforsyning?
    Som du selv skriver i åpningsinnlegget så har en jo hysterisk med vreng og støy i forbindelse med likeretting, men som en dreper med glatting/filter etterpå.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.427
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold
    Tenker du på dette med strømforsyning?
    Som du selv skriver i åpningsinnlegget så har en jo hysterisk med vreng og støy i forbindelse med likeretting, men som en dreper med glatting/filter etterpå.
    Nei, overføringsfunksjonen er en funksjon som skriver hva en gitt input betyr for output.

    1648802632174.png


    Den stiplede linja viser en ideell overføringsfunksjon der alt som går inn (x) tilsvarer nøyaktig det som kommer ut (y). Men en rørbuffer har en ganske myk avrulling i topp og bunn, og vi får derfor en type sigmoid-funksjon. Den stiplede linja viser gain =1. De øvrige linjene viser gain = 1 for svake signaler, mens for sterkere signaler synker gain dramatisk.

    Når et relativt kraftig signal trekker oss forbi input = 0,5 synker gain såpass mye at alt annet som skal gjengis også vil gjengis langt svakere. Når det kraftige signalet svinger mellom maks og min vil også gain svinge tilsvarende ettersom man beveger seg opp og ned på kurven.

    Dette medfører harmonisk forvrengning på signalene, men i tillegg påvirker signalene hverandre og man får også intermodulasjonsforvrengning.

    Strømforsyning:
    Det med strømforsyning handler egentlig om noe helt annet. Vi er ikke interessert i en overføringsfunksjon, men bare en stabil og støyfri DC. Det at vi får et støyspektrum med typisk mellom 50 og 100% THD rett ut av likeretteren, der man trigger både like og ulike harmoniske, man har over 100% DC-faktor, og støyspekteret går fra subharmonisk og opp i MHz-området, gjør det ganske lite interessant å se på noen prosent forvrenging på AC-siden. Dette gjelder uansett om støyen er på noen hundre hertz eller på mange megaherts. Klarer man å rydde opp i det kaoset likeretteren skaper klarer man i hvertfall å rydde unna det som skjer på AC-siden.

    Dessuten er det ingen kjente fordeler med å ha en perfekt sinus når noe skal likerettes. Og det betyr ikke at hifientusiastene på magisk vis har oppdaget en haug med ukjente fordeler.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.579
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    hmm, jeg er steike døv eller forstår ikke hva jeg hører etter. Sannsynligvis begge deler.
    En ting som er helt sikkert at ett sted midt i første setning i åpningsinnlegget faller jeg av.
    Konklusjon: døv og dum :D

    Men jeg liker at de med kunnskap forsøker å dele :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.427
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold
    Når du hører det første sporet er det én tone. Når du hører de påfølgende sporene er det to toner. Den ene er sterkere og har samme frekvens som det første sporet. Den andre tonen er 2x, 3x, 4x osv over den første. Hvis du ikke hører dette må det være noe feil med teknologien eller noe, for dette er svært hørbart.

    Det interessante er hvilke varianter som låter verst, og hva so er minst sjenerende.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.543
    Antall liker
    25.486
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Yamaha har en såkalt Enhancer-modus på noen av receiverne og streamerne sine:



    WXC-50 som jeg bruker som preamp (min står i Direct-mode riktignok). Venstre viserer forvrengning med Enhancer innkoplet, høyre utkoplet. Klikk for å forstørre.
    Nevermind frekvensgangen, det som er interessant er endringen i målt forvrengning i rommet. Målingen er fra en forumist på ASR:
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ser litt ut som sånn vocal exciter effekt man bruker for å få vokal til å stikke seg bedre ut i miksen....
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.870
    Antall liker
    10.304
    Torget vurderinger
    2
    jeg syns alt høres jævlig ut spesielt 2H er sjenerende og kan ikke ignoreres
     
    Sist redigert:

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    249
    Antall liker
    178
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man har som ønske å høre kun grunntonen, så er altid to toner uønsket, samme hvilken det er som kommer i tillegg Om man derimot synes to toner gir fyldigere og behageligere lyd, så velger man en av de andre.

    Sånn er det vel ved musikklytting, også? Noen liker lyden bedre med litt harmonisk "krydder"? :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.962
    Antall liker
    12.567
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At 2. harm høres ille ut, høres nokså merkelig ut...Ingen instrumenter avgir kun grunntone...
    Hvis man har tilgang på et piano. kan man faktisk gjøre en test in natura.... ved å slå hvilken som helst tone sånn passe hardt, og holde den, - deretter slå oktaven over, først svært lett, - deretter med titagende styrke.... man kan faktisk slå oktaven over nokså hardt, før det i det hele er hørbart....
    Dette er jo forøvrig nokså synonymt med alle definisjoner på "rørlyd"..... 2,3,4 harmoniske regnes normalt som tildels akseptabelt... høyere ordener faller gjerne utenom / imellom tonerekka, og det skal normalt ikke mye til før det hele låter falskt....
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.543
    Antall liker
    25.486
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Helt ok at man ikke liker tilfør 2. harmonisk i gjengivelsen. :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.870
    Antall liker
    10.304
    Torget vurderinger
    2
    Å generer toner med harmonisk forvregning er enkelt med Adobe Audiion/CoolEdit Pro.
    1648815677719.png


    Med LT spice kan man simulere lyden en rørforsterker gir. Har 2 lydfiler av en kireklokke inn og ut av forsterker, men trenger hjep til å laste dem opp for deling
    1648815910469.png


    her er frekevensresponsen inn på en gitt høyttalerlast
    1648820548610.png
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    4.323
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man har som ønske å høre kun grunntonen, så er altid to toner uønsket, samme hvilken det er som kommer i tillegg Om man derimot synes to toner gir fyldigere og behageligere lyd, så velger man en av de andre.

    Sånn er det vel ved musikklytting, også? Noen liker lyden bedre med litt harmonisk "krydder"? :)
    Ja, det er vel viktig for enkelte at de harmoniske også får sine egne harmoniske..
    De harmoniske finnes jo forøvrig på opptaket, så da trenger man jo ikke tvinge på å tilføre ekstra harmoniske ved avspilling. Ikke bare det, resonanser og det meste finnes i opptaket.
    Om en gitar har for lite resonans, er det da veldig bra å ha en høyttaler som resonerer ekstra for å få den ekstra resonansen på avspilling? Blir litt den samme greia.. Det er kanskje noe for noen, men ikke for alle. Veldig enkelt å få til forøvrig, masse harmoniske og høyttalere med mye resonans (koble en dårlig designet rør-amp og skru gjerne pre-gain opp maks til en Cervin Vega), hifi er utrolig billig å få til perfekt for de som elsker resonans og harmoniske (tror sannelig den DAB-radioen jeg har stående på kjøkkenet til 500,- er perfekt hifi gitt!).
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Leste vel faktisk har om dagen at inngangen på NCore forsterker har ganske stor porsjon med 2.harmoniske om trinnet fremfor har utgangsimpedans over 200ohm. Det kan være en forklaring på disse forsterkerne blir godt likt av hornfolket.

    Skal se om finner det igjen, var på diyaudio.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.543
    Antall liker
    25.486
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    200 Ohm? Oj. Jeg har 75 Ohm ut av lydkortet, puh!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.427
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold
    Jeg vet ikke hvor mange av dere som hører på orgelmusikk fra tid til annen, men de som gjør det er vant til at store deler av musikken er spilt inn med flere overharmoniske, rett og slett fordi man aktiverer flere piper. Jeg får egentlig et inntrykk av at ingen har noe som helst forhold til musikalske funksjoner, dette gitt tilbakemeldingene. Anbefaler å lese litt i denne korte artikkelen:


    Saken er jo den at alle 2-er potenser (2., 4., 8. osv) er tonika. Forøvrig er det ingen harmoniske som treffer direkte på en ren overtone, så man kan ikke for eksempel argumentere med at noen er dominante, mediante eller liknende, det er simpelthen ikke toner i tonesystemet.

    I tillegg kan det nevnes at 3. harmonisk er en ganske enkel modifikasjon av kurven som i liten grad høres som en selvstendig tone. Mens den 7. i mye større grad høres som en separat tone uten relasjon til tonikaen. Dermed kan man også argumentere for at for eksempel den 6. harmoniske er den tredje harmoniske av den andre harmoniske, mens den 7. ikke faller i noen slik kategori.

    Så, i tillegg til å lese den korte artikkelen anbefaler jeg å sammenlikne 6. og 7. og si hva dere synes om forskjellen på de to.

    For å gjøre dette
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.427
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold
    Her er bare 6. og 7. en gang til.

    100Hz:

    440Hz:

    Også kan vi jo gjøre samme øvelse for 8. og 9.:

    Og 12. og 13.:

    Og 16. og 17.:

    Jeg har muligens tatt litt for lett på hva jeg helt konkret er ute etter. Men det ligger en forventning i at 7. er langt værre enn 6., at 9. er langt værre enn 8. osv, altså med mindre man er så ekstremt tonedøv at man ikke har noe forhold til toner.

    Også har jeg til slutt lyst til å understreke at i praksis hører vi som regel harmonisk forvrengning på under 5%, det kommer sammen med overtoner som allerede finnes i musikken, og det kommer først og fremst på transienter, og i mindre grad på vedvarende toner som gjerne har betydelig lavere energiinnhold.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.870
    Antall liker
    10.304
    Torget vurderinger
    2
    At 2. harm høres ille ut, høres nokså merkelig ut...Ingen instrumenter avgir kun grunntone...
    Hvis man har tilgang på et piano. kan man faktisk gjøre en test in natura.... ved å slå hvilken som helst tone sånn passe hardt, og holde den, - deretter slå oktaven over, først svært lett, - deretter med titagende styrke.... man kan faktisk slå oktaven over nokså hardt, før det i det hele er hørbart....
    Dette er jo forøvrig nokså synonymt med alle definisjoner på "rørlyd"..... 2,3,4 harmoniske regnes normalt som tildels akseptabelt... høyere ordener faller gjerne utenom / imellom tonerekka, og det skal normalt ikke mye til før det hele låter falskt....
    Her er det,, ganske artig, man kan ikke unngå å høre anslaget mitt ,men det kan være vanskelig å se/høre om jeg slår A + en oktave over og til slutt a=1h+2h+3h .dvs 3 tangenter eller bare den opprinnelige A. De harmoniske overlapper som du sier , ikke rart at (rør)forsterker med 2 harmonisk kan høres helt greit ut på musikk
    Frekvensplottet viser tydelig hva som skjer. Beklager svak lyd
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.427
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold
    Ingen instrumenter avgir kun grunntone...
    Noen typer fløyte er ganske nær, men plystring er meget nær. Jeg plystret akkurat nå og logget det med skop-funksjonen i REW:


    Skjermbilde 2022-04-01 16.55.31.png



    Her er det ikke fryktelig mye overharmoniske. Det ligger selvsagt noe støy, også ligger det en submodulering her fordi jeg ikke klarer å holde tonen helt stabil. Men dette er ganske nær sinus.

    Hvis man har tilgang på et piano...
    Dette er jo forøvrig nokså synonymt med alle definisjoner på "rørlyd"..... 2,3,4 harmoniske regnes normalt som tildels akseptabelt... høyere ordener faller gjerne utenom / imellom tonerekka, og det skal normalt ikke mye til før det hele låter falskt...
    Den tredje finnes heller ikke i tonerekka. Det er bare 2, 4, 8 osv altså tonikaene, som faktisk finnes i det tempererte tonesystemet der oktavene er konstante. Imidlertid finnes det tonesystemer som ikke er tempererte, der man har andre tonesprang som referanse. Jeg mistenker, uten at jeg vet det sikkert, at en del av de øvrige overharmoniske finnes i disse tonesystemene.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.870
    Antall liker
    10.304
    Torget vurderinger
    2
    Audacity har en harmonisk

    Du mener vel harmonisk forvrengning.

    Nelson Pass har også laget en andre harmonisk "effektboks"

    Det går visstnok at å bruke Audacity og en plugin for å legge på andre harmonisk på musikk også
    1648825540242.png

    Det merkelige er at lyden blir svakere for hver gang jeg legger på forvregning, til slutt er det intet signal/lyd..?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.427
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold
    Her er det,, ganske artig, man kan ikke unngå å høre anslaget mitt ,men det kan være vanskelig å se/høre om jeg slår A + en oktave over og til slutt a=1h+2h+3h .dvs 3 tangenter eller bare den opprinnelige A. De harmoniske overlapper som du sier , ikke rart at (rør)forsterker med 2 harmonisk kan høres helt greit ut på musikk
    Frekvensplottet viser tydelig hva som skjer. Beklager svak lyd
    Kul test det der!

    Forskjellen på en E og for eksempel 660Hz er faktisk mindre enn det vi regner som et hørbart tonetrinn. Vi regner at en normal lytter kan skille minst 12 tonehøyder pr heltone. Mellom D5 og E5 (som er et helt tonetrinn) har vi et sprang på 72Hz, så der skal vi greit kunne høre sprang på 6Hz. Men forskjellen på E og den tredjeharmoniske til A er bare 0,75Hz når grunntonen er 220Hz. Det er derfor usannsynlig at vi hører den forskjellen.

    Men når tonen spilles samtidig med A får vi en modulasjon på 0,75Hz, og den er relativt greit hørbar. Så selv om vi ikke opplever tonene som feil vil vi kunne høre denne moduleringen.

    Forøvrig er det rimelig at vi hører den 3. harmoniske som en ok innblanding. Den ligger fryktelig nær dominanten til tonikaen, så den er en tone vi musikalsk sett opplever å ha nær relasjon til grunntonen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.427
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold
    Det kan jo samtidig nevnes at den 7. harmoniske sammenfaller nesten med 7. tonetrinn i skalaen (dersom grunntonen er tonika). Dere kan jo selv prøve å slå to tangenter på pianoet som ligger rett ved hverandre. Det er kjent som en svært ikkeharmonisk ting som brukes sjelden i musikk.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.870
    Antall liker
    10.304
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har altså ingen problem med å høre svai mellom 1000hz og 1001 hz. Men spør du meg om en to er 400 eller 600 kan jeg ikke svare sikkert
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Leste vel faktisk har om dagen at inngangen på NCore forsterker har ganske stor porsjon med 2.harmoniske om trinnet fremfor har utgangsimpedans over 200ohm. Det kan være en forklaring på disse forsterkerne blir godt likt av hornfolket.

    Skal se om finner det igjen, var på diyaudio.
    Om en går inn på diyaudio og søker etter person som kaller seg "April Snarr" så finner en innlegget om NCore :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn