Snickers-is
Bransjeaktør
Jeg snakker da ikke om kabler, men om coaxiale høyttalerdrivere. Nærmere bestemt de som baserer seg på en mellomtone og en diskant.
Grunnleggende er det snakk om tre ulike prinsipper. Det ene er der man har en mer eller mindre bakmontert kompresjonsdriver. Dette gir negativ time alignment (diskanten ligger etter mellomtonen). Så har vi de med diskanten montert foran bassen/mellomtonens membran, typisk brukt i bilstereo. Til slutt har vi de mange med sentrert diskant, for eksempel har Seas, KEF, Genelec, Dayton, Sica, Kartesian, SB Acoustics viste frem én som jeg tror de glemte å produsere, TB har 2 stk, og noen til har slike drivere. Vi finner dem i noen ferdighøyttalere, stort sett alle fra KEF, noen (overraskende) få som bruker Seas, Sigberg, og minst én serie fra Genelec.
Det er denne siste gruppen som er mest interessant for denne tråden, for det er en slik driver jeg har lyst til å lage. Men slike drivere har noen utfordringer som jeg kunne tenke meg å forsøke å løse:
- Mange bruker bass/mellomtone sammen med en diskant. Det å la denne driveren spille bass betyr at man må akseptere at den skal bevege seg en del, såpass mye at det påvirker egenskapene til mellomtonen som waveguide for diskanten. Derfor er målet å begrense mellomtonens oppgave slik at den ikke spiller bass. Dette gjør at man kan ta sikte på å lage en "True midrange", et konsept jeg har skrevet om tidligere (https://jrkpost.medium.com/the-true-midrange-speaker-driver-1da12977f854).
- Mange drivere har omkring 35-40mm talespole i bassen/mellomtonen. Dette kombineres da gjerne med en diskant som er 26mm. Vi har da omtrent 4-7mm avstand fra domen og ut til mellomtonen, og i dette området ligger det oppheng til diskanten, gjerne noen andre mekaniske detaljer mellom diskantens oppheng og mellomtonen osv. Dette betyr at man får refleksjoner i overgangen mellom diskanten og mellomtonen.
- Samme forhold som ovenstående har ofte ledet til at man har valgt å lage diskanten separat fra mellomtonedriveren, og putte den innenfor spolen til mellomtonen med både kammer, magnetsystem og alt. Her er det trangt, fryktelig trangt! Dette medfører kompromisser både i magnetkretsen og i diskantens bakkammer. Dette blir ikke de tøffeste diskantene på markedet.
- Mellomtonens oppheng er ganske ofte relativt omfangsrikt. Genelec, Seas og KEF har forsøkt å løse dette på ulike måter. Utfordringen består i at dette genererer refleksjoner. Dette gjelder både om opphenget går utover og om det går innover. Her handler det i stor grad om hvor smooth overgangen er fra mellomtonemembranen og ut til selve baffelen.
- Summen av mange av de ovenstående faktorene gjør at coaxer i ulik grad lider av både begrenset overlappende område som gjør at man må dele uforholdsmessig bratt, og frekvensrespons on axis som er ganske ulik selv frekvensresponsen 15 grader off axis.
Så da har jeg satt noen mål:
- Ekstremt lav masse mellomtone.
- Kraftig mettet motorsystem i mellomtonen.
- Kraftig mettet motorsystem i diskanten.
- Metalldome med veldig høy båndbredde og kontrollert spredning.
- Minste tenkelige forskjell på mellomtonens spolediameter og diskantdomens diameter.
- Stort bakkammer på diskanten.
- Underhengt diskant.
- Underhengt mellomtone
- Ekstremt lett kantoppheng i mellomtonen som dekkes av trim ring.
- Hele driverens frontareal er waveguide for diskanten.
Det var det jeg kom på i farten sånn ved midnatt.
Grunnleggende er det snakk om tre ulike prinsipper. Det ene er der man har en mer eller mindre bakmontert kompresjonsdriver. Dette gir negativ time alignment (diskanten ligger etter mellomtonen). Så har vi de med diskanten montert foran bassen/mellomtonens membran, typisk brukt i bilstereo. Til slutt har vi de mange med sentrert diskant, for eksempel har Seas, KEF, Genelec, Dayton, Sica, Kartesian, SB Acoustics viste frem én som jeg tror de glemte å produsere, TB har 2 stk, og noen til har slike drivere. Vi finner dem i noen ferdighøyttalere, stort sett alle fra KEF, noen (overraskende) få som bruker Seas, Sigberg, og minst én serie fra Genelec.
Det er denne siste gruppen som er mest interessant for denne tråden, for det er en slik driver jeg har lyst til å lage. Men slike drivere har noen utfordringer som jeg kunne tenke meg å forsøke å løse:
- Mange bruker bass/mellomtone sammen med en diskant. Det å la denne driveren spille bass betyr at man må akseptere at den skal bevege seg en del, såpass mye at det påvirker egenskapene til mellomtonen som waveguide for diskanten. Derfor er målet å begrense mellomtonens oppgave slik at den ikke spiller bass. Dette gjør at man kan ta sikte på å lage en "True midrange", et konsept jeg har skrevet om tidligere (https://jrkpost.medium.com/the-true-midrange-speaker-driver-1da12977f854).
- Mange drivere har omkring 35-40mm talespole i bassen/mellomtonen. Dette kombineres da gjerne med en diskant som er 26mm. Vi har da omtrent 4-7mm avstand fra domen og ut til mellomtonen, og i dette området ligger det oppheng til diskanten, gjerne noen andre mekaniske detaljer mellom diskantens oppheng og mellomtonen osv. Dette betyr at man får refleksjoner i overgangen mellom diskanten og mellomtonen.
- Samme forhold som ovenstående har ofte ledet til at man har valgt å lage diskanten separat fra mellomtonedriveren, og putte den innenfor spolen til mellomtonen med både kammer, magnetsystem og alt. Her er det trangt, fryktelig trangt! Dette medfører kompromisser både i magnetkretsen og i diskantens bakkammer. Dette blir ikke de tøffeste diskantene på markedet.
- Mellomtonens oppheng er ganske ofte relativt omfangsrikt. Genelec, Seas og KEF har forsøkt å løse dette på ulike måter. Utfordringen består i at dette genererer refleksjoner. Dette gjelder både om opphenget går utover og om det går innover. Her handler det i stor grad om hvor smooth overgangen er fra mellomtonemembranen og ut til selve baffelen.
- Summen av mange av de ovenstående faktorene gjør at coaxer i ulik grad lider av både begrenset overlappende område som gjør at man må dele uforholdsmessig bratt, og frekvensrespons on axis som er ganske ulik selv frekvensresponsen 15 grader off axis.
Så da har jeg satt noen mål:
- Ekstremt lav masse mellomtone.
- Kraftig mettet motorsystem i mellomtonen.
- Kraftig mettet motorsystem i diskanten.
- Metalldome med veldig høy båndbredde og kontrollert spredning.
- Minste tenkelige forskjell på mellomtonens spolediameter og diskantdomens diameter.
- Stort bakkammer på diskanten.
- Underhengt diskant.
- Underhengt mellomtone
- Ekstremt lett kantoppheng i mellomtonen som dekkes av trim ring.
- Hele driverens frontareal er waveguide for diskanten.
Det var det jeg kom på i farten sånn ved midnatt.