Hvor mye loudness effekt en trenger er også avhengig av hvilket lydnivå som ble brukt under innspilling og frekvensgangen til høytalerene brukt til monitorering.
"Gamle" loudness knapper hadde en tendens til å forsterke både bass og diskant alt for mye, i alle fall hvis en hadde noenlunde frekvenslineære høytalere. Men på gamle høytalere som feks Tandberg S12 som orginalt har "dromedar"-frekvensgang, så ble sluttresultatet ikke så verst.
Jeg har laget noen kurver som viser nødvendig "loudness" hvis en spiller lavere enn det som ble brukt under opptak.
Ellers så skal man også ta hensyn til "grunnstøyen" (støyprofil) i rommet fordi denne ved lave nivåer vil maskere det man spiller. Det merker man veldig godt feks i bil, eller på buss/båt der man ofte må skru opp bassen for at ikke lyden skal føles "tynn".
Under ses orginal frekvensgang på Tandberg S12 fra 70-tallet.
Grafen under viser loudness "nødvendig" ved lytting på 60, 70, 80dB nivå, hvis miksingen ble gjort ved 90dB.