Høyttalere Høyttalere som spiller stort på lavt/moderat volum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg kan spille 65-70 dB snitt nede på stua om mårran uten å forstyrre fruen som fortsatt sover i rommet rett over høyttalerne. Det er nok en grei pekepinn.

    Jeg har svært god erfaring med lytting på lavt og moderat nivå med et par 30 år gamle Magnepan 1.5 og en solid slump med EQ.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.894
    Antall liker
    10.300
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    De fleste mini monitorene fra Proac er vel kjent for å spille stort å bra på lave volum.. kan ikke klage på DB1 som står her i stuen i allefall.

    Med klasse A fra Musical Innovation var det riktig så fyldig å brunstig på lave volum også.

    Nå med Heed så spiller det også magiskt på lavt volum. Men det kule er også at disse små djævlene spiller grisehøyt om man vil :)

    Et par andre kombinasjoner som var bra er Klipsch RF52 på Dared Saturn rør amp.. det var virkelig snadder på lavt volum.
    Klipsch rp160m på Tandberg Troll like så.
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.352
    Antall liker
    3.559
    Torget vurderinger
    3
    -passe lettdrevne høyttalere, få de passe langt nok ut på gulv så rommet spiller litt med, Finn lytteposisjon hvor du får best forsterkning av lydbølgene ved lavere volum , kan fungere å sitte inntil vegg motsatt av høyttalerne ved lavt volum . ? Og en strømsterk forsterker hjelper . Utnytt rommet😃👍🏻
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.538
    Antall liker
    7.698
    Sted
    Under stjernene
    Har klart meg uten tonekontroller og loudness siden 78, bortsett fra noen år med mulighet for bassheving (DP preamp)
    Inspirert av tråden testet ut:
    Mad Hatter/Chick Corea og Led Zeppelin II på ekstremt lav nivå, lurer på om det vi har mellom ørene kompanserer🦻
    I alle fall er det overraskende bra.
    Bruker ikke DSP, men rommet er akustikkbehandlet.
     

    kkj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    104
    Antall liker
    104
    Sted
    Arendal
    @brunBar Angående gamle forsterkere og loudness, så har jeg modifisert loudness delen på en gammel Tandberg TR200 receiver, nettop fordi den forsterket for mye av både bass og diskant (selv på tungdrevne høytalere 80dB/2,83V), og som du sier så er innslagspunktet for bass delen for høyt i frekvens, og diskant trenger en nesten ikke å heve.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    -passe lettdrevne høyttalere, få de passe langt nok ut på gulv så rommet spiller litt med, Finn lytteposisjon hvor du får best forsterkning av lydbølgene ved lavere volum , kan fungere å sitte inntil vegg motsatt av høyttalerne ved lavt volum . ? Og en strømsterk forsterker hjelper . Utnytt rommet😃👍🏻
    Lytteposisjon nærme bakvegg hjelper veldig mye for bedre bass ved lytting på lavt volum. Flytt høyttalerne nærme deg, i et nærfeltoppsett, og vinkle dem inn, slik at du får boostet diskanten litt. Juster "kroppen" i lyden ved flytte høyttalerne fra eller mot hverandre. Det kan selvsagt gå på bekostning av "lydbildet", men en finner en gylden middelvei.
     
    Sist redigert av en moderator:

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    843
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Valentino: Jeg synes dine bombastiske utsagn kombinert med kryptiske uttalelser, egentlig en kraftfull kontradiksjon, er egnet til å provosere , ikke opplyse eller ment til å bidra positivt i en samtale eller diskusjon. Kverulering er aldri bra. Et greit eksempel er at du hevder at B&W er konstruert av folk med dotter i ørene. Dette er et utsagn uten validitet og må betegnes som svært usaklig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.230
    Antall liker
    19.324
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Den egenskapen var, blandt andre kriterier, et parameter ved valg av begge mine høyttalerpar. De forrige hadde ikke den egenskapen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.918
    Antall liker
    26.290
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Valentino: Jeg synes dine bombastiske utsagn kombinert med kryptiske uttalelser, egentlig en kraftfull kontradiksjon, er egnet til å provosere , ikke opplyse eller ment til å bidra positivt i en samtale eller diskusjon. Kverulering er aldri bra. Et greit eksempel er at du hevder at B&W er konstruert av folk med dotter i ørene. Dette er et utsagn uten validitet og må betegnes som svært usaklig.
    Dotter i ørene var ikke seriøst ment da.
    Hva er det jeg skriver som er kryptisk? Eksempler?
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    843
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Mange, har ikke anledning til å eksemplifisere nå, men kan komme tilbake, om ønskelig. Jeg har lest dine innlegg med interesse, og de har tiltatt i omfang i det siste (?), og jeg synes du har mye å fare med.
     

    Thomasd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    2.116
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Nettopp @ptb ! Det slår meg når det diskuteres "mest høyttaler for pengene", "B&W tuning av frekvensrespons" og denne tråden hvor forskjellige egenskaper, ulike lyttevaner, ulike rom vi skal ha verktøyene til å spille i, ulik lytteavstand, med eller uten dsp osv. Jeg er jammen glad ikke alle produsenter har samme filosofi.

    Dårligste høyttaler jeg har eid på dette parameter så langt er Wilson Benesch Orator selv om strømsterk forsterker med lav dempefaktor hjalp mye på lavt volum også på disse.
     

    rotecop

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.215
    Antall liker
    1.068
    Torget vurderinger
    2
    Har selv Magnapan MG1.7.
    Synes de fungerer veldig bra når det gjelder lyd mot andre rom. Fordelene med Magnapan er at de sprer lite av lyden mot sidene. Grunnet den store overflaten får du stort lydbilde i lytteposisjon uten å guffe på så mye i lydstyrke. Gir også veldig lite vibrasjoner til gulv og vegg. Men man kommer selvfølgelig ikke utenom hørselskurven.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.958
    Antall liker
    4.447
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også snever erfaring med dette, koker jo ned til det jeg selv har eid og sammenlignet. Av det jeg har eid har Dali Epicon utmerket seg med akkurat denne egenskapen.
    Det de har gjort rett her er lav masse på membran i papp som er avstivet med trefibermasse, dette gjør at elementet kan flytte mer luft på lavt volume.
    Tyngre membran må gjerne ha mer effekt for å flytte tilsvarende luft, om menbran er for myke (vanlig med papp) så gir de også etter så de flytter mindre luft. Det er kommet mange elementer med kevlar membraner etc. de siste åra som gjør mye av det samme, problemet med endel av disse er at de er designet for å spille høyt så opphenget blir da gjerne for robust og stivt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hvordan er det med lukkede kabinetter kontra kabinetter med bassrefleks? Er noe bedre enn det andre med tanke på lavt/moderat volum?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.590
    Torget vurderinger
    23
    Et av livets store paradokser. Jo bedre lyd man ønsker på lavere volum, jo mer koster det og værre utstyr kreves.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.389
    Antall liker
    18.549
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Mener å huske yamaha hadde en variabel loudness som funket bedre en kun loudness knapp som egentlig bare grøtet til lyden 🤔 Vis vedlegget 809631
    En kompis hadde en Yamaha integrert med en slik variabel loudness på nittitallet. Greia var at en satt volumet til ønsket maksnivå først. Og så brukte en loudness kontrollen som volumkontroll etterpå. Jeg husker at det fungerte glimrende til bakgrunnsmusikk og liknende. Ikke audiofilt, men da kunne man alltids trykke inn direct knappen.
    Det fungerte til og med på hans B&W høyttalere ;)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    2.190
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var å hørte på JBL L82, etter å ha sett/hørt disse i gangen på messa. Er også en lavlytter på jakt etter egenskapene som trådstarter etterspør. Flytter inn i liten studioleilighet i mai, hørt på en del bedre «lifestyle» og småhøyttaler/sub løsninger, men ikke helt overbevist av dette, og tror typisk sub-bass er mye mer plagsomt for naboer.

    JBL spilte morsom bass ved lavt volum, låt veldig åpent i mellomtone, og diskant kan justeres etter behov.
    Min eneste anke var egentlig at jeg syntes de låt litt «masete» på høyere volum. Jeg liker at mellomtonen er litt tilbaketrukket.
    Lille L52 har mye av samme egenskapene, og da har vel kanskje L100 det også.

    Ellers så har jeg veldig trua og lyst selv på disse:

     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    2.009
    Antall liker
    1.180
    ha ingen tro på noe PAP selger. en passiv dipol slik som de selger og med den bestykningen de har vil aldri noensinne virke. de eneste enda dummere høyttalerene jeg vet om er Bastanis.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    2.190
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    ? Skjønte ikke helt hva du mente nå.
    Er en kar her inne, Hornlyd, som har klonet denne (En veldig fin tråd) og det virker som konstruksjon funker meget bra

     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.918
    Antall liker
    26.290
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Et av livets store paradokser. Jo bedre lyd man ønsker på lavere volum, jo mer koster det og værre utstyr kreves.
    Nja. En Yamahaforsterker med varisbel loudness starter vel på i underkant av 2000 kroner?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.918
    Antall liker
    26.290
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Næh. Mangler synergimatchsuggesjonene.
    De får du aldri herfra. Jeg lover!
    Og om det er andre merker (enn RME) som har en slik variabel loudnessfunksjon er ørene mine åpne.
     
    Sist redigert:

    Thomasd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    2.116
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Nja. En Yamahaforsterker med varisbel loudness starter vel på i underkant av 2000 kroner?
    Og Yamaha under 2000 er i de fleste tilfeller nok..ikke mer å hente selv hos Yamaha.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.492
    Antall liker
    16.988
    Sted
    Østfold
    Næh. Mangler synergimatchsuggesjonene.
    De får du aldri herfra. Jeg lover!
    Og om det er andre merker (enn RME) som har en slik variabel loudnessfunksjon er ørene mine åpne.
    Det kan enkelt bygges opp i DSP i det minste. Man kan enten knytte det mot volumkontroll, eller mot styrken på signalet som spilles av.
     

    Thomasd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    2.116
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Ja blås i høyttaleren, fortsett på dsp sporet. Det løser det. Ikke nødvendig å snu seg tilbake.

    Den dagen det skjer er diskusjonene på hfs borte dessverre.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.492
    Antall liker
    16.988
    Sted
    Østfold
    Hvordan vil du legge inn fysiologisk volumkontroll i en passiv høyttaler?
     

    Thomasd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    2.116
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Det er ingen volumkontroll i en passiv høyttaler, hvorfor spør du? Fysiologisk?

    Tråden dreier seg om høyttaleres evne til å gjengi det vi subjektivt oppfatter som stor/åpen/homogen lyd på lavt volum. At terskelen for hvor klangbalanse og mikrodynamikk beholdt er lav. Har jeg misforstått? Du som meg har helt sikkert opplevd forskjeller her og kan mye om dette. Det er nok av tråder som handler om dsp, må denne tråden også handle om det? Du har jo en egen tråd om drivere og jeg har ikke sett spor av at den handler om dsp.

    Du får undskylde om jeg virker surmaga, jeg er ikke det. Synes temaet er interessant og ønsker tips som trådstarter. Tipsene kan kanskje føre meg videre eller påvirke fremtidige valg. Tar gjerne i mot konstruktive tips og lærdom fra deg rundt passive høyttalere, da bidrar du i tråden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.492
    Antall liker
    16.988
    Sted
    Østfold
    Det er ingen volumkontroll i en passiv høyttaler, hvorfor spør du? Fysiologisk?

    Tråden dreier seg om høyttaleres evne til å gjengi det vi subjektivt oppfatter som stor/åpen/homogen lyd på lavt volum. At terskelen for hvor klangbalanse og mikrodynamikk beholdt er lav. Har jeg misforstått? Du som meg har helt sikkert opplevd forskjeller her og kan mye om dette. Det er nok av tråder som handler om dsp, må denne tråden også handle om det? Du har jo en egen tråd om drivere og jeg har ikke sett spor av at den handler om dsp.

    Du får undskylde om jeg virker surmaga, jeg er ikke det. Synes temaet er interessant og ønsker tips som trådstarter. Tipsene kan kanskje føre meg videre eller påvirke fremtidige valg. Tar gjerne i mot konstruktive tips og lærdom fra deg rundt passive høyttalere, da bidrar du i tråden.
    Jeg siterte og svarte på et spesifikt innlegg som handlet om volumavhengig loudness.

    Det er jo Fletcher Munson -kurven som gjør at høyttalere med hengekøyerespons ofte blir foretrukket ved lavt volum.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    2.331
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Spiller bra her på 60dB i snitt (fra lytteposisjon). Åpent og fint med godt trykk i dybden. Kan også høre på musikk enda lavere uten problem. For meg har det faktisk vært et mål å ha bra lyd på lavt nivå. Spiller så godt som aldri høyere enn 80dB (snitt). Kan fint kline på med over 100dB, men det er litt meningsløst å ødelegge hørselen. Jeg har t.o.m. de "forferdelige" B&W 802 D3 :)

    Eneste ulempen med å spille med for lavt volum; man får ikke det fysiske trøkket (man kjenner ikke musikken). Men det blir vanskelig å få til på 60dB uansett. Så man hører de lave frekvensene, men man føler dem ikke (i det minste ikke på samme nivå).
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    3.220
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et «legmannsspørsmål» til dere som kan høyttalerkonstruksjon. Det legges til grunn at en høyttalers frekvenskurve er lik fra veldig lavt volum og hele veien opp til høyt volum, helt til selve elementene begynner å gå i metning og forvrenge. Jeg har hvert fall aldri sett at det har vært et tema i tester at frekvenskurven forandrer seg med volumet. Og her kommer jeg til det jeg ikke forstår: For at dette skal være riktig (altså at frekvenskurven er lik på alle volum), krever ikke dette at alle elementene (altså bassen, mellomtonen og diskanten på en treveis høyttaler) har akkurat samme effektivitet/sensitivitet? Slik at en økning i tilført strøm ved å vri på volumhjulet til høyre gjør at alle elementene svarer med akkurat samme lydvolumøkning og med det at høyttalerens samlede frekvenskurve beholdes? Og hvis de har ulik effektivitet så beholdes ikke samme frekvenskurve når volumet/lyttenivå endres. Hvis f.eks ett av elementene er mer tungdrevet enn de to andre vil jo det innbyrdes forholdet endres når tilført strøm endres. Det mer tungdrevne elementet må jo ende opp med å spille lavere enn de to andre, relativt sett, når volumet økes. Og da skulle man jo forvente en endret lydkarakteristikk på høyttaleren også, ikke sant? Delefilterne påvirker ikke dette slik jeg forstår det, de har til oppgave å avgrense frekvensområdene hvert element skal spille i og ta seg av overlappinga mellom elementene.

    Har aldri sett at den variasjonen i elementers effektivitet, som jo må være vilt forskjellig i jungelen av konstruksjoner der ute, har vært problematisert eller tillagt avgjørende vekt for å oppnå samme frekvenskurve på ulike volumnivå. Det blir litt som å sette en innkjøpt superdiskant oppå en annen høyttaler: siden den ikke ‘vet’ om høyttaleren under har 86 dB/W eller 102 dB/W sensitivitet. er det jo umulig at den superdiskanten kan følge høyttaleren under og gi samme relative bidrag på alle volum. Den kan bare stilles inn sånn at det høres bra ut i et gitt, relativt lite volumintervall der man vanligvis lytter. Lavere eller høyere volum og den må justeres på nytt. Hvis den ikke tilfeldigvis har akkurat samme sensitivitet som høyttaleren under da, men det er jo bare flaks i så fall. Skulle jeg mene...

    Er jeg på bærtur her? Eller er det noe i problemstillinga over? For i så fall kan jo noe av forklaringen på hvorfor noen høyttalere egner seg bedre til lytting på lavt volum enn andre være at de (tilfeldig eller tilsiktet) har en mer hengekøye på frekvenskurven på lavt volum og det høres bra ut. Mens at de altså kan ha tilnærmet lik frekvenskurve på høyere volum - det ‘normalvolumet‘ konstruktørene lager høyttaleren for. Som regel høres jo en høyttaler ut til å spille likt på ulike lyttevolum, men det er egentlig litt rart at den gjør det ut fra problemstillinga over.

    Dette har jeg faktisk lurt på i flere år, så denne tråden egner seg for å spørre. Begrepene sensitivitet og effektivitet brukes litt om hverandre her, men dere skjønner vel hva jeg mener, håper jeg.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Niks. Ikke sånn ting henger sammen. Heldigvis :)

    Øker man input med feks 100 W ( som tilsvarer 20 dB ) så øker også lydnivået 20 dB fra en driver med 80 dB som en med 100 dB følsomhet.

    Følsomhet og effektivitet er i bunn og grunn det samme også.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja blås i høyttaleren, fortsett på dsp sporet. Det løser det. Ikke nødvendig å snu seg tilbake.
    Du misforstår litt tror jeg. DSP er ingen erstatning for en i utgangspunktet god høyttaler. Med god mener jeg en med noenlunde jevn respons i utgangspunktet, lav forvrengning og kontrollert spredning. DSP er er fantastisk verktøy for å forbedre dette, blant annet.

    Med DSP kan man utvilsomt heve kvaliteten på resultatet. Feks har jeg punchy, dyp, fyldig bass fra et par høyttalere som ikke har bass i utgangspunktet. Og det hever opplevelsen veldig mye, spesielt på lavt volum. Uten DSP er høyttalerne ubrukelige i mine ører.

    I gamle dager hadde man tonekontroller og loudness som gjorde akkurat det der i det analoge domenet, som vi kan kalle ASP om vi vil…..
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.599
    Antall liker
    17.483
    Sted
    Langesund
    OMF sine Magnepan 20.7 +DBA spiller stor på moderat volum, det er det ingen tvil om. Når inntrykkene har bearbeidet seg, kommer det en bedre beskrivelse i tråden hans.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det vil jeg tro. Jeg har også DBA i lytterommet mitt, samt Magnepan 3.7 / 3.6. Foretrekker å spille 70-75 dB på dette, og rundt 60-65 på de Magnepan 1.5 jeg har på stua. Begge anleggene har selvsagt DSP. God lyd uten DSP er for min del utenkelig!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.918
    Antall liker
    26.290
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mange, har ikke anledning til å eksemplifisere nå, men kan komme tilbake, om ønskelig.
    Gjerne det. Min redaktør fra tid til annen ber meg ofte om å skrive inn referansene i teksten; Jeg har nok en tendens til å tenke at mine referanser/bakgrunnsinfo er kjente ting, men så er de ikke det.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.346
    Antall liker
    2.520
    Jeg har et «legmannsspørsmål» til dere som kan høyttalerkonstruksjon. Det legges til grunn at en høyttalers frekvenskurve er lik fra veldig lavt volum og hele veien opp til høyt volum, helt til selve elementene begynner å gå i metning og forvrenge. Jeg har hvert fall aldri sett at det har vært et tema i tester at frekvenskurven forandrer seg med volumet. Og her kommer jeg til det jeg ikke forstår: For at dette skal være riktig (altså at frekvenskurven er lik på alle volum), krever ikke dette at alle elementene (altså bassen, mellomtonen og diskanten på en treveis høyttaler) har akkurat samme effektivitet/sensitivitet? Slik at en økning i tilført strøm ved å vri på volumhjulet til høyre gjør at alle elementene svarer med akkurat samme lydvolumøkning og med det at høyttalerens samlede frekvenskurve beholdes? Og hvis de har ulik effektivitet så beholdes ikke samme frekvenskurve når volumet/lyttenivå endres. Hvis f.eks ett av elementene er mer tungdrevet enn de to andre vil jo det innbyrdes forholdet endres når tilført strøm endres. Det mer tungdrevne elementet må jo ende opp med å spille lavere enn de to andre, relativt sett, når volumet økes. Og da skulle man jo forvente en endret lydkarakteristikk på høyttaleren også, ikke sant? Delefilterne påvirker ikke dette slik jeg forstår det, de har til oppgave å avgrense frekvensområdene hvert element skal spille i og ta seg av overlappinga mellom elementene.

    Har aldri sett at den variasjonen i elementers effektivitet, som jo må være vilt forskjellig i jungelen av konstruksjoner der ute, har vært problematisert eller tillagt avgjørende vekt for å oppnå samme frekvenskurve på ulike volumnivå. Det blir litt som å sette en innkjøpt superdiskant oppå en annen høyttaler: siden den ikke ‘vet’ om høyttaleren under har 86 dB/W eller 102 dB/W sensitivitet. er det jo umulig at den superdiskanten kan følge høyttaleren under og gi samme relative bidrag på alle volum. Den kan bare stilles inn sånn at det høres bra ut i et gitt, relativt lite volumintervall der man vanligvis lytter. Lavere eller høyere volum og den må justeres på nytt. Hvis den ikke tilfeldigvis har akkurat samme sensitivitet som høyttaleren under da, men det er jo bare flaks i så fall. Skulle jeg mene...

    Er jeg på bærtur her? Eller er det noe i problemstillinga over? For i så fall kan jo noe av forklaringen på hvorfor noen høyttalere egner seg bedre til lytting på lavt volum enn andre være at de (tilfeldig eller tilsiktet) har en mer hengekøye på frekvenskurven på lavt volum og det høres bra ut. Mens at de altså kan ha tilnærmet lik frekvenskurve på høyere volum - det ‘normalvolumet‘ konstruktørene lager høyttaleren for. Som regel høres jo en høyttaler ut til å spille likt på ulike lyttevolum, men det er egentlig litt rart at den gjør det ut fra problemstillinga over.

    Dette har jeg faktisk lurt på i flere år, så denne tråden egner seg for å spørre. Begrepene sensitivitet og effektivitet brukes litt om hverandre her, men dere skjønner vel hva jeg mener, håper jeg.
    Som Syncrolux er inne på så øker nivået likt uvhengig av følsomhet, dog forskjellig følsomhet vil kreve ulik watt for å spille like høyt. Ellers er det vanlig at noen elementer kan spille høyere enn de andre og noen elementer vil gå i metning ved et visst nivå. F.eks klarer ikke et mindre basselement i en liten kasse høyt nivå i de laveste frekvensene. Dersom det er oppgitt at en høyttaler eller subwoofer er flat til 25 Hz, så sier det også ingenting om hvilke nivå den kan klare. Det kan være så lavt som 75 dB på 1 m, og noe som åpenbart ikke leverer høyt nok nivå i lytteposisjonen. Så flat til eller -3 dB ved en viss frekvens sier altså ikke hva den kan levere av nivå og derfor er slik specs alene misvisende. I tillegg bør det være informasjon om hvilke type romforsterkning som kreves for nivået.

    Det er vanlig at elementer for mellomtone eller diskant ikke kan levere like mye nivå som et større midwoofer elementer i midbassen. Så ved nok volum, så kan altså risikere at nivået ved de ulike frekvensene endrer seg så sant man ikke har lagt inn en limiter e.l. Men så skal det også sies at man har langt høyere peak i musikken i mellombassområdet enn i diskanten, slik at evnen til å takle forskjellig nivå ikke nødvendigvis alltid blir et reelt problem.

    Et vanlig problem er derimot at elementer og passive delefiltre får ulinær forvrengning (kompresjon) og frekvensresponsen endres i nivå når nivået blir tilstrekkelig høyt. Det skjer både over tid med temperaturøking eller ved korte og høye peaker i musikken. Spesielt vanlig med domediskanter med passivt delefilter mens en god kompresjonsdriver som brukes i horn unngår det selv ved høye nivåer. Dette kan man se på målingene av høyttalere hos Erin's Audio Corner.

    Monoprice Monolith THX-365T_Compression.png


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn