Angående overload, cm/s og um.. må bare få det ned ett sted,,,,,,,,så jævle mye å holde rede på?, burde heller spille litt musikk..
Peak Velocity for sinusoidal modulation cm/s = um amplitude or displacement of modulation from centre (0 to peak)*2pi*frequency.
For instance 3.14cm/s: 5micron amplitude for 1kHz, 50micron for 100Hz and so on.
DIN 45547(1981)Stereophonic Records: effective 5.6cm/s (=peak 8cm/s) at 1000Hz
Any velocity level was optional/stopgap because to get same output level from stereo & monaural grooves with stereo cartridge: stereo one channel recorded velocity towards 45degrees = monaural velocity/√2. Hence 8x√2=11.3cm/s for monaural recording
og voltsignal ut er proporsjonalt med hastighet cm/s.
Så signalet på denne heftige rocke LP under er ikke over 25cm/s dvs 5 ganger eller +14db,
Hvis man ser på ZZ Top og 22cm/s ved 8000Hz tilsvarer det en amplitude på 4.4um.
Ser man på Shure dataene med 50cm/s ved 10kHz tilsvarer det en amplitude på 8um. og 30cm/s ved 1kHz tilsvarer 48um..
Mens sporingstestene er ved 300-330 hz fra 50-100 um , og Shure datene viser da LP nivå på ca 5cm/s som er 25um ved 315Hz.
Og standard signalet ved 5cm/s og 1kHz tilsvarer en amplitude på 8um
og så er platen laget med invers RIAA, som betyr att... osv osv.
Dessuten viser min Puffin "monotoring" aldri klipping ved 62dB på MC med 0.4mV. Slår meg til ro med at det dermed er i orden...selv om overload marginen bare er 14dBved 1kHz, 5cm/s 0.4mV
Dette er jo bare surriball, tror faen jeg gir meg her og begynner å grille i stedet.
og