Her er det rimelig å rydde opp litt.
Jo, jeg er temmelig sikker på at det er korrekt, når du tar med at de jobber fullt skift, med alt det fører med seg. Da jeg var flytekniker jobbet jeg på skift med en som var enegget tvilling, og hans tvillingbror var elektriker i byggbransjen, og jobbet ren dagtid. Han tjente mer enn sin flyteknikerbror, og da han gikk over til å bli heismontør, tjente han betydelig bedre på sin dagtidsjobb, siden det var så mye ansvar involvert med å være heismontør... Luftfartsloven er for øvrig heller ikke nådig hva angår ansvar for signerende teknikere...
Utdannelsen er 3 årig yrkesskole + 3 år i læretid med påfølgende fagprøve for å få fagbrev som flymekaniker. Deretter må man jobbe en tid, samt ta flytypekurs med ganske heftige eksamenskrav innen en rekke fagområder, før man gis ansvaret som flytekniker, og får signeringsrett. Kursene foregår ofte i utlandet og foregår da på engelsk.
Det sagt: Det NFO nå gjør er ikke bare umusikalsk, det tangerer vel nærmest sabotasje, om jeg skal få være såpass uærbødig overfor mine tidligere kolleger. De fortjener en anstendig lønn, men må forholde seg til virkeligheten de lever i. Dette er ikke tiden for å sette inn et såpass urealistisk angrep på egne arbeidsgivere, så jeg undrer meg på hva som har foregått i de foreningsmøtene. Der kan det ikke ha vært noen voksne til stede.