Ok, jeg skal gjøre et forsøk på å ordlegge meg litt seriøst da.
Det meste av det jeg slenger fra meg rundt her på sentralen er jo stort sett vås og svada.
Jeg er ikke så flink å sette de rette ord på det jeg hører, og mener...når det kommer til lydgjengivelse.
Kanskje litt pga at mange av de ord og uttrykk vi hifinerder bruker, oppfattes og vektlegges på veldig forskjellig vis, og dels min manglende kunnskap jeg BURDE ha i måten jeg utøver min hobby/livsstil på.
The Shy's lyd rigg har vel vært blant topp 10 av de jeg har vært mest nysgjerrig på.
(til tross for at han mener at apekister er det som fungerer best)
Med det sagt, så har mine fordommer i denne hobbyen blitt mindre og mindre med årene, da jeg har skjønt at type høyttalere egentlig ikke har så mye betydning for det ultimate sluttresultat.
Det heller nok mer mot det å klare å minimere ulempene av de valgene vi tar, og ikke minst, gjøre det beste ut av det....noe jeg synes trådeier har fått særdeles godt til.
Her er det dynamikk som egentlig ikke står tilbake for gode horn løsninger.
Alt på opptak og innspillinger er vanvittig tydelig plassert i lydbildet, nesten skremmende.
Dypbass, og midbass sitter som ei kule, og er i verdensklasse.
Diskanten kjenner jeg godt fra før, da jeg selv bruker den av og til i egen hule. Dog uten waveguide.
Den tror jeg er blant de beste domene (om ikke beste) som er tilgjengelig for oss selv spikkere.
Mellomtonen har tilnærmet "horn dynamikk" er befriende fri for kasselyd/resonanser.
Noe jeg vel egentlig visste på forhånd. En byggmester som har gått grundig til verks, og vet hva som må til for ønsket resultat.
Når det gjelder lyd riggen i samspillet med rommet og de akustiske tiltakene, så er dette gjort på en måte som tiltaler meg og ligner mine egne oppfatninger av "hvor mye/hvor lite" rombidrag er å foretrekke. Shy's lyd er sikkert uvant for mange, mye fordi de aller fleste (tror jeg) er vant til noe rombidrag i større og mindre grad. Selv har jeg ganske moderat rombidrag (avhengig av mockup status) ...og kan fint leve med det.
Nå skriver jeg meg bort i tåka, og må avslutte før posten blir alt for lang og kjedsommelig.
Dette er vel i det store og hele det jeg egentlig forventet...en rigg som lydmessig ligner svært mye på det selv etterstreber.
Et lite "stikk" til slutt....eller to.
Det første, etter min subjektive mening så savner jeg litt av den siste "spruten" og dynamikken de gode horn oppsettene har. Med det sagt, jeg har hørt en del hønn, og mange av de har skavanker jeg selv ikke kunne ha levd med, men de få beste hornriggene jeg lagt øre til er nok det som ligger mitt hjerte nærmest.
Det andre...og nå er jeg skikkelig på glattisen.
Det er ikke sikkert andre hører det, men jeg mener å høre en liten antydning av...kan det være en slags lydmessig "egen signatur" på Morel mellomtonene? Jeg er usikker.
Med mener jeg, kan det være at Morellene ikke har helt "transparent" gjengivelse, selv under de beste forhold, og forutsetninger?
Jeg veit ikke.... mulig det bare er meg.
Dette er uansett mikroskopisk flisespikkeri.
...er veldig spent på innkommende mulige erstattere.
Takk for meg, takk for kaffe, cola, og godis.
Og ikke minst, takk for drøye to timer med vanvittig god lyd.
Jeg gjentar gjerne, dette er verdensklasse...etter min smak.