Balle Clorin
Æresmedlem
Øi dette var illle du, best å selge møkka og begynne på nytt
Det er en del å gå på med rommet ditt synes jeg. Prøv å rydde opp i de 10-15 første ms av ETC'et, få alt ned i -25 dB. Waterfallet, eller dacayet da, er heller ikke helt frekvenslineært. Det tyder på ujevn absorpsjon i rommet og/eller ujevn direktivitet på høyttalerne. Hvordan dette kan fikses har jeg ingen oppskrift på, da jeg ikke kjenner rommet ditt. Høyttalerne kan man prøve andre delefrekvenser på kanskje.Da har jeg omsider fått laget til slik at jeg kan måle anlegget med Audiolensefilteret inne.
Har målt hver høyttaler for seg.
Tar gjerne i mot innspill på ting som kan bedres. Målingene er gjort i lytteposisjon, som er snaut 4 meter fra høyttalerne og rett over 2 meter fra bakvegg.
Er ikke så dreven i REW foreløpig:
Først Impuls:
Vis vedlegget 841645
Vannfall
Vis vedlegget 841646
Gjør denne øvelsen. Google etter C20 Clarity, etter du har sett igjennom resultatene, søk så på C50 Clarity. Hva er det du umiddelbart ser?Noen som kjenner til denne funksjonen - CLARITY - og har erfaring med den?
Og er det noen som har forsøkt med C20* i stedet for C50 eller C80?
*«The early to late energy ratio in dB, using sound energy in the first 20 ms as the 'early' part.»
Jeg er enten blind eller lat (begge deler…), men har gjort øvelsen og blir ikke klok på Google-treffene…Gjør denne øvelsen. Google etter C20 Clarity, etter du har sett igjennom resultatene, søk så på C50 Clarity. Hva er det du umiddelbart ser?
FWIW, har monobass opp til 100 Hz og lever godt med det kompromisset til film. Til musikk er det klart at lydbildet smalner noe med monobass opp til 100 Hz.Men monobass opp til 200 Hz er jo et kjempekompromiss for de med god hørsel der nede.
Hvorfor bruker folk disse impulsplottene? Det andre imilsplottet virker da mye lettere å tolke? Er det noe dette viser som ikke syns på det andre?Takk for den.
Jeg tror området rundt den røde ringen er bakveggen. Akustisk er er det ikke så mye å gjøre med den (Den er full allerede). Men det er jo mulig å plassere lenger frem - altså nærmere høyttalerne. Avstand til frontvegg er også ca 2 meter - så det kan også være noen refleksjoner fra frontveggen i denne røde ringen.
Den grønn er sideveggen. Og det er det jo mulig å gjøre noe med.
Vis vedlegget 841659
Hva ser du etter når du vurderer impulsen?Hvorfor bruker folk disse impulsplottene? Det andre imilsplottet virker da mye lettere å tolke? Er det noe dette viser som ikke syns på det andre?
Man kan sikkert argumentere for dette på et teoretisk grunnlag, men ref tidligere diskusjon så er dette på ingen måte mulig å avdekke i ditt oppsett.FWIW, har monobass opp til 100 Hz og lever godt med det kompromisset til film. Til musikk er det klart at lydbildet smalner noe med monobass opp til 100 Hz.
Du har ikke hørt oppsettet, men vurderer det ut fra en rapport. Bassen er god og man hører god forskjell mellom en crossover på 80 eller 100 Hz.Man kan sikkert argumentere for dette på et teoretisk grunnlag, men ref tidligere diskusjon så er dette på ingen måte mulig å avdekke i ditt oppsett.
Jeg har monobass til 150 Hz - og samlt lydbildet tror jeg ingen har oppfattet hos meg.
Kjenner litt til den, men har ikke prøvd C20.Noen som kjenner til denne funksjonen - CLARITY - og har erfaring med den?
Og er det noen som har forsøkt med C20* i stedet for C50 eller C80?
*«The early to late energy ratio in dB, using sound energy in the first 20 ms as the 'early' part.»
Jeg syns jeg ser refleksene tydelig på impulsplottet i %. Får identifisert gulv, tak, sider og frontvegg og bakvegg på den måten . Skjønner nå ,etter at jeg fant linken til boken jeg postet, at ETC gjør det samme , bare i dB skala og forstørret. Inntil nå har ETC bare sett ut som ugress for meg.. Har noe med skala på aksene å gjøre også.Hva ser du etter når du vurderer impulsen?
I ETC plottet er det jo mulig å tydelig se trenden på etterspillet av generert lyd, hvor kraftig i dB de forskjellige refleksjonene er relativt til direktelyden og dermed også få et klart bilde av de sene vs de tidlige refleksjonene.
Siden de fleste instrumenter består av overtoner og annet skrammel høyere i frekvens, tolker vi fint retning i dype toner selv om det i praksis er mono under 100hz.Hvilke kompromisser man lever med får jo være opp til den enkelte. Men kjører jeg en 100Hz sinus har jeg ingen problemer med å høre tonen flytte seg når jeg veksler mellom høyre og venstre kanal 125Hz< kan jeg med stor nøyaktighet pinpointe da lyden da primært begynner å komme fra mains. Så for meg er det åpenbart at å kjøre mono langt over 100 er et kompromiss av stereobildet.
Er ikke det kompromissets argument?Siden de fleste instrumenter består av overtoner og annet skrammel høyere i frekvens, tolker vi fint retning i dype toner selv om det i praksis er mono under 100hz.
Alt er jo kompromiss uansett hvordan man vrir og vender på det. Når det meste under 100hz er mikset i mono i utgangspunktet, og det lille som ikke er det har andre hint i frekvensspektret som gjør at vi likevel oppfatter det som stereo, er det ikke mye kompromiss igjen.
Jepp, men hvorfor gjør du det?Enig, jeg hører jaggu tydelig at basstoner på godt under 100hz kommer fra høyre og ikke venstre
Jepp, spørsmålet er mer om musikken din reelt sett inneholder spesielt mange rene toner som er a) under 100hz og b) spilt inn i stereo uten å ha andre cues i musikken som gjør at du klarer å lokalisere lyden på tross av at den spilles av i mono. Min kvalifiserte gjetning er at svaret er nei.overtoner mener du?+. Rew har vel en entone test som Makken nevnte som kan brukes til å sjekke det med
Jeg hopper rett og slett av der, for jaggu strides ikke de på andre siden av bordet om dette temaet også. 200-120-80-40-0Når det meste under 100hz er mikset i mono i utgangspunktet
Vet ikke hvilket bord du snakker om, og ellers så åpner jeg vel her for at FLERE muligheter kan gå bra (både mono og stereo sub), ikke at det er noe som er galt?Jeg hopper rett og slett av der, for jaggu strides ikke de på andre siden av bordet om dette temaet også. 200-120-80-40-0
Så who knows and who cares. Dette med lydgengivelse er en pokkers freeforall og alt en gjør er galt uansett.
De som mikser musikken....Vet ikke hvilket bord du snakker om
Det er faktisk noen av oss som ikke har så ujevn kanal til kanal respons i bassen, men skjønner poenget. Samtidig snakker ikke om deling ved 80 her, men langt opp på hundretallet. Og jeg er ikke like ivrig på å bare avfeie @svart-hvitt sin observasjon tidligere i tråden.Den åpenbare bakdelen med f.eks to subber i stereo er at du ikke får noen glede av utjevnet bass i bunn hvis noe faktisk er spilt inn i stereo i subbens frekvensområde.
Takk for godt spørsmålKjenner litt til den, men har ikke prøvd C20.
For hifi har jeg konkludert med at en lav verdi er å foretrekke i motsetning til i store rom eller konferanse/forelesningsrom.
Hva tenker du å lese ut av den?
Aha. Jeg mente ikke å implisere at akkurat 100hz var grensen for når de begynte å mikse mono, jeg diskuterte det som delefrekvens for sub siden det var frekvensen som ble nevnt i tråden (slik jeg forstod det).De som mikser musikken....
Ja, jo lenger opp man deler, jo mer diskutabelt blir jo konsekvensene mtp dette så klart.Det er faktisk noen av oss som ikke har så ujevn kanal til kanal respons i bassen, men skjønner poenget. Samtidig snakker ikke om deling ved 80 her, men langt opp på hundretallet. Og jeg er ikke like ivrig på å bare avfeie @svart-hvitt sin observasjon tidligere i tråden.
Hvis du starter forsiktig og øker gradvis, så vil du jo se når forvrengningen begynner å bli høy. Så da bør det jo gå greit. Så kan du stoppe når du når f.eks 10 eller 20% forvrengning i diskanten.Tenkte jeg skulle prøve meg på noen distortion målinger siden jeg har et problem med en forsterker eller muligens høyttalere. Er det farlig for diskanten?
Det kommer ann på hvilken gain som er satt med dipswitchene inne i mikrofonen. 133dB gain 0dB.Hva er max lydtrykk på den umik mikrofonen egentlig? Eller hvor ligger begrensningen på rew siden?
Utfordringen er om forvrengningen kommer fra forsterkeren eller om det er høytalerne som vrenger. Hører forvrengning allerede fra 87 db/1 meter. Har bestilt meg et skop for måling over høytalertilkobblingeneSkjønner at det er fristende enkelt å bruke mikrofon og REW til dette. . Men det er Stort sette bare tull og misvisende måle forsterkerforvregning med mikrofon.Forvregning fra høyttaler er 10-1000 ganger større og dominerer fullstendig. . Forsterkerforvegning måles ved å måle på høyttaler utgang fra forsterker , mens den er koblet til en last som tåler mye effekt. Da trenger du desverre en spenningsdeler for å dempe signalet og overgang for å kunne bruke lydkort inn på PC og REW.