Aryia er en større bil enn Megane E-Tech, som befinner seg i C-segmentet eller "Golf-klassen". Men display og infotainment-skjermene virker å være det samme.Absolutt. Men sidan Nissan og Renault er same ulla for tida, er det kanskje mest staffasje som skil denne frå Aryia?
Det fine med bruktbiler er jo "what you see is what you get", og man får ned kostnadene på anskaffelsen ned, litt avhengig av hva man går etter. Men bruktbilmarkedet for elbiler er jo ikke helt det samme som for fossilbiler, enda. Men det vil nok endre seg med tiden.Eg er på mange måtar glad for at eg berre har kjøpt bruktbilar i heile mitt liv. Alt det der verkar veldig slitsamt å ta stilling til.
Vi sørpå har jo betalt for fraværet av moms på strøm nordpå i satans mange år, og nå finansierer vi også hurtigladestasjoner der oppe også, ettersom hurtigladere ikke lønner seg i nord pga lav elbilandel og få som hurtiglader. I 16 år finansierte jeg også 10 % årlig redusert studiegjeld for de med studielån som bor oppe i de nordligste landsdelene.Det fine med bruktbiler er jo "what you see is what you get", og man får ned kostnadene på anskaffelsen ned, litt avhengig av hva man går etter. Men bruktbilmarkedet for elbiler er jo ikke helt det samme som for fossilbiler, enda. Men det vil nok endre seg med tiden.
Den gamle Mazdaen nærmer seg pensjonsalderen, selv om den går som ei klokke, så har rust begynt å tære, det skal skiftes registerreim og eventuelt andre ting som vil dukke opp. Bompenger fases inn og bensin er blitt dyrt. Strøm her er jo som kjent billig, men jeg er jo med på å betale andres strøm sørpå over skatteseddelen, så det å kjøre på batteri er rimeligere enn flytende brennstoff.
Uten oss hadde de kanskje ikke hatt en jobb å gå til. Om de er så kloke er en annen sak. Kloke hoder der fant jo på å lage den politikken som nå gjør strømmen så dyr sørpå.^Jammen, alle de kloke hodene holder til i Oslo, og uten kloke hoder overlever ikke industrien i distriktene. Sabla bra at vi har noen urbane til å passe på oss rurale.
Du får lese hva MER sier om de høye ladeprisene i nord selv om strømmen der oppe er billig.Jeg tror ikke du har finansiert så mye 10% på studiegjelden som du tror. Så mange er det ikke, selv om det er et virkemiddel som fungerer nokså godt. Så påstår du at noen betaler for hurtigladere som er her oppe? Gjelder det i så fall Tesla sine også, eller..? En annen ting man kanskje burde vite er at det er solgt ganske mange elbiler her nord. Sa jeg Tesla..? Så kan man fortsette å tro nede i Oslove som forresten er det samiske navnet på hovedstaden, at man subsidierer resten av landet, når verken petroleum eller fisk hales opp til astronomiske verdier i Viken området. Vi eksporterte sjømat for 120,8 milliarder kroner i fjor, og laks alene for 81,4 milliarder kroner. Jeg har faktisk aldri hørt om en eneste laksemære i Oslofjorden, men her oppe kryr det av dem, og det etableres hele tiden nye. Det er jo også slik, hvis man har littegranne peiling på norsk historie, at tørrfisk og klippfisken i flere århundrer var Norges viktigste eksportartikkel. Så viktig at Kongen holdt til i Bergen! Den kom og kommer fortsatt fra kysten av Nord-Norge. Mosjøen og Mo i Rana, eksempelvis, er ganske viktige industribyer. Gruvedrift finnes det mye av også i nord. Petroleumseksporten i fremtiden, klimaendringer eller ei, kommer til å foregå her oppe fra, der det er estimert at like mye petroleum som vi allerede har hentet opp ligger utenfor Troms og Finnmark. Og vi vet jo alle hva AS Norge tjener mest penger på. I 2021 var eksportverdien på 832 milliarder blanke norske kroner. Vi kunne fradelt Østlandet fra Agder, vestlandet, Trøndelag og nordover og vi ville klart oss helt fint økonomisk. Forresten kommer navnet Norge av det gamle norrøne ordet norðrvegr og betyr «veien mot nord», og det var ikke Viken man mente.
Å kjøpe en kinesisk bil i disse dager......hmm.Dette bør kunne bli en interessant nykommer, hvis forhåndsrapportene er nogenlunde i vater:
Ikke den største, men atskillig større enn de små/minste, og til en pris som bør vekke nysgjerrigheten.
Ok rekkevidde, men kanskje ikke den optimale ladehastigheten.
Jeg skal jaffal følge litt ekstra med på den når den introduseres.
mvh
Proffen
Kor lang tid har du brukt på dette då?Teslamobilen hadde rund dag i dag. Med enorm margin det lengste jeg har hatt en bil eller kjørt en bil. Nå er det også litt sprut i "Free. Forvever."
Vis vedlegget 846622
Jeg kjører ikke spesielt mye så nesten åtte år. Fikk bilen i mars 2015.Kor lang tid har du brukt på dette då?
Staten tar, og staten tar...Denne her bekymrer meg litt: NAF mener Stortinget har gitt regjeringen grønt lys til økte avgifter, og Finansdepartementet vil ikke avkrefte nye kjøpsavgifter for elbiler.
NAF frykter for nye elbil-avgifter i statsbudsjettet
Elbil-momsen er på vei, men det kan bli mer: NAF mener Stortinget har gitt regjeringen grønt lys til økte avgifter, og finansdepartementet vil ikke avkrefte nye kjøpsavgifter for elbiler.www.motor.no
Nja... Noen av oss mottar statlig strømstøtte for nøkternt strømforbruk, og staten kan finne på å gi opptil 13 000 kroner til folk som heldig nok inngikk gunstig fastprisavtale sist høst, og som følge av dette står frem i avisen og forteller om strømsløseriet sitt for å tjene på strømstøtte.Staten tar, og staten tar...
Volvoen er produsert i Belgia og Polestar produseres i Kina.Prøvekjørte Polestar 2 i dag og kikket på nett etterpå på priser og utstyr og ser samme bil som Volvo koster en del mer. Hva er grunnen til det?
Mye positivt med Polestar men det ble ikke kjærlighet ved første møte.
Sjekk ut Teslabjørn; er vel det råeste av elbiler nå.Noen som har Mercedes EQS eller har kjørt den og har noen erfaringer?
Som Golf og A3; samme bilen ulik pris(gruppe)Prøvekjørte Polestar 2 i dag og kikket på nett etterpå på priser og utstyr og ser samme bil som Volvo koster en del mer. Hva er grunnen til det?
Mye positivt med Polestar men det ble ikke kjærlighet ved første møte.
Ser jo strøken ut på nett i allefall. Skal snart bestille ny stor bil etter å hatt XC90 T8 på en svært gunstig leasing. Svært fornøyd og hadde egentlig tenkt å gå for den elektriske versjonen. Denne skulle kommet i 2022, men er forsinket til høst 2023. Begynte derfor å kikke på den nye QLS Suv. Er kanskje litt gammelmannsfølelse over Mercedes, men bilen ser uansett svært komfortabel ut. Snakket nettopp med forhandler her i Rogaland og de får visst ikke inn biler før rett over nyttår. Sannsynligvis ikke levering før rett før sommeren 23.Sjekk ut Teslabjørn; er vel det råeste av elbiler nå.
For en 4x4 med 2 utstyrspakker, metallic, vinterdekk og h.feste koster Volvoen sånn ca. 10-20 tusen mer.Prøvekjørte Polestar 2 i dag og kikket på nett etterpå på priser og utstyr og ser samme bil som Volvo koster en del mer. Hva er grunnen til det?
Mye positivt med Polestar men det ble ikke kjærlighet ved første møte.
Helt utrolig at adaptiv cruise ikke ligger i basis pakken, men det gjelder vel også flere merker. Hele bil-konfigurator greia er ofte særdeles frustrerende.Er ikke uenig og man bør nesten ha 2 pakker på Polestar 2. Må vel det for å få adaptiv cruise.