Hoppende enig .Hoppende uenig!
Har hørt det argumentet gjentatte ganger, men er uenig av to grunner:
1. Fordi det ikke finnes noen fasit på hvordan rock skal spilles
2. Fordi klanger og detaljering er av betydelig større viktighet for å fremheve klassisk musikks særegenheter, mens evnen til å lage en uanstrengt "wall of sound" er viktig for å fremheve rockens særegenheter.
Det stopper selvsagt ikke der, det finnes også klare fellestrekk, som ubøyelig, rå kraft og god kontroll på store dynamiske utsvingninger. I rockens tilfelle ikke fordi det spilles inn med så mye dynamikk, nødvendigvis (oftere motsatt), men mer fordi det lille som er av dynamikk bør aksentueres.
Hadde jeg spilt stort sett klassisk musikk hadde jeg f.eks. valgt Respons toppmodeller, de hadde jeg ikke valgt om jeg hadde rock som hovemeny på anlegget. De mangler villskapen og fandenivoldsheten, de oppfører seg alt for sedat. Det er ofte herlig med store membraner og høy effektivitet for å få rockefoten i gang, eller i det minste må mellombassen være hurtig og slem. Det finnes selvsagt anlegg som gjør begge deler med bravur, men de har en lei tendens til å koste en statsministerlønn, eller deromkring...
Så for at det skal "låte rock" så er det gamle minner som gjelds ??Rock hvordan skal det låte...? Jeg vet vertfall hvordan jeg liler det. Om det er en fasit for resten, neppe. Om jeg ikke får fot eller jeg ikke leter frem luftgitaren når DT sin Awake plate ligger på spilleren så er det noe galt. Hadde en meget intr samtale rundt lyd og musikk her om dagen. Det kom på en låt som jeg liker og som gjesten aldri hadde hørt før. Denne låten har jeg gode minner om. Halvnakne damer, mye alkohol og bare fantastisk stemning. Han andre har ingen forbindelse what so ever til denne låten. Hvem tror du likte lyden av oppsettet best?
Men rock og at jeg skal få fot er mitt kriterie. På noen oppsett så får jeg det og på andre ikke. Der jeg vil frem til er at jeg tviler sterkt på om det finnes en fasit som gjelder for rock, eller klassisk eller andre sjangere. Jeg har nok kun fasiten for min del. Og thats it.
Ja men da er i allefall to om det : )Og jeg som spiller Bach, Stones, Mahler, Ellington, Rypdal, Mozart, R.E.M, Zeppelin, Monteverdi, Kraftwerk osv. på det ene samme anlegget har ikke forstått at hifi er musikkproduksjon og ikke musikkreproduksjon. Ja ja.
Jeg vil tro at det betyr en hel del ja.Så for at det skal "låte rock" så er det gamle minner som gjelds ??
Være selektiv ,,,Jeg vil tro at det betyr en hel del ja.
Om man sitter 2 stk og hører på samme oppsettet la oss si acdc Who Made Who og den ene har gode minner om denne låten og den andre har dårlige. Så tipper jeg at personen med gode minner for mer fot enn den andre..
Om noen har en fasit på hvordan man får rock til å låte fett så hører jeg gjerne om det. Altså en fasit som gjelder alle her inne på HFS. Jeg tror det er en svært vanskelig øvelse å finne.
Nei er jo det jeg sier. Det er ikke enkelt (jeg tror det er umulig) men liker ikke absolutte ting. Har plukket for mye opp på min reise til å tro det. Og spiller man kun rock og metall så er det nok lettere å sette sammen et oppsett enn om man spiller "alt" av musikk.Hvis hifi skal være kun mulig med fasit, så vil jeg vurdere en annen hobby.
MEN at det skal gå an og lage et sett med høyttalere som spiller rock/metall bedre enn pop og kaji bjæmnes; DET er det liten tvil om.
OG at det selvfølgelig spiller alt annet med bravur og !!!
Er nok selektiv her også. Kjøper bare inn lp plater som jeg vet jeg liker og som jeg vet at jeg kommer til å spille. Så noen stor samling har jeg ikke, men de jeg har blir spillt.Være selektiv ,,,
Min far satte hjemme en standard for hvordan musik skulle låte I tillegg mestert han gitar , piano / orgel og munnspill
Han spillte jo allslags musikk også klassisk ,,,, når han da ikke likte en innspilling , da ble den kastet rett i søpla
Jeg tror jeg har arvet litt av det Fra å ha hatt i eie ca 3- 4000lp er denne samligen redusert til 1500nå .
Ps kastet ikke lpene , gikk på bruktbua med dem
Igjen sitter jeg med ett lite utvalg som gleder meg bare ved å se coveret og ikke minst spille ,,, akkurat som rognlien nevner Fireball , ja visste jag at jeg hadde den kanon plata"
Før i gamle dager " da stod man med 2 sånne løse høre lurer og lyttet før man handlet : )Er nok selektiv her også. Kjøper bare inn lp plater som jeg vet jeg liker og som jeg vet at jeg kommer til å spille. Så noen stor samling har jeg ikke, men de jeg har blir spillt.
Du snakker jo om en skikkelig stardard her da ,,,,med stor +For meg er "sounden" av rock viktigere enn dynamikk, smekk, og oppløsning. Jeg klarer fint å høre rock på det gamle tandberganlegget som står i kjelleren.
Tviler på de spilte Iron man så buksebeina flagret i 1970 heller.
mvh
Det jeg var nysgjerrig på var om det var mulig å peile seg inn på hva "god på rock" betyr for folk, i form av lydbildet man er ute etter. Men det virker stadig tydeligere for meg at folk verdsetter forskjellige kvaliteter avhengig av hva slags musikk de liker best. Og selv rock er jo en svært bred sjanger, og trolig bred nok til at man kan verdsette forskjellige ting i gjengivelsen.Nei er jo det jeg sier. Det er ikke enkelt (jeg tror det er umulig) men liker ikke absolutte ting. Har plukket for mye opp på min reise til å tro det. Og spiller man kun rock og metall så er det nok lettere å sette sammen et oppsett enn om man spiller "alt" av musikk.
Nå er jo dette tråden til Sigberg, og jeg oppfatter det som om han er ute etter å finne ut hvordan man enten bygger en høyttaler som er god for mange til rock eller hvilken target på kurven man burde ha.
Og jeg tror (legg merke til at jeg ikke vet) at vi som henger her inne er for ulike til at vi kan gi han et godt svar. Vi kan naturligvis svare for oss alene, en og en, men å gi en "fasit" tror jeg er svært vanskelig. Til det er "vi" for ulike
Hadde vært litt enklere dersom det fantes klarere retningslinjer som man fulgte innen opptak og miksing/mastering, så man unngikk i større grad ræva innspillinger. Circle of confusion osv.Og jeg som spiller Bach, Stones, Mahler, Ellington, Rypdal, Mozart, R.E.M, Zeppelin, Monteverdi, Kraftwerk osv. på det ene samme anlegget har ikke forstått at hifi er musikkproduksjon og ikke musikkreproduksjon. Ja ja.
Enig i punktene herDet jeg var nysgjerrig på var om det var mulig å peile seg inn på hva "god på rock" betyr for folk, i form av lydbildet man er ute etter. Men det virker stadig tydeligere for meg at folk verdsetter forskjellige kvaliteter avhengig av hva slags musikk de liker best. Og selv rock er jo en svært bred sjanger, og trolig bred nok til at man kan verdsette forskjellige ting i gjengivelsen.
Men noen mulige knagger så langt i diskusjonen:
* Generelt god kapasitet, muligens en fordel med lette, "pro-style" midbass drivere for å sikre god transientrespons og lav forvrengning i dette området.
* Heller litt ekstra fokus / nivå på nedre mellomtone / øvre bass enn motsatt
* Beste kompromisset oppover i frekvens er antagelig en ganske nøytral gjengivelse, så det hverken blir for snilt eller for skarpt.
* Horn nevnes av flere, usikker på om det er horn i seg selv, eller om det egentlig handler om litt tilbake til første punkt med god kapasitet / lav forvrengning.
Ikke i Telenor arena.Lytt til rock fremført live, der har du fasiten.
Det er noen som er "god på Rock" og mange Rock som greit nok,Det jeg var nysgjerrig på var om det var mulig å peile seg inn på hva "god på rock" betyr for folk, i form av lydbildet man er ute etter...
Finnes det en dsp setting som spiller all musikk like godt, eller eq setting, om du vil? Sikkert derfor det postes kurver og målinger i så stor grad, fordi fasit er gitt om en har slike muligheter.. Å ja, ironi modus..Neineinei, det handler jo om å bruke mye penger på å finne høyttalere med akkurat den kurven ferdig innebygget, må vite. Å gjøre det i eq er altfor forutsigbart. Helst skal det ikke være tonekontroller heller, og ihvertfall ikke loudness-knapp eller -ratt for å kompensere for nabovennlig stuevolum. Må finne høyttalere og elektronikk som gir den eq-profilen av seg selv på alt man spiller, på alle volum, og da får det heller bli som det blir på andre musikksjangre.
(Ovenstående kan inneholde spor av ironi.)
Forklar gjerne hvorfor virkeligheten er feil i forholdt til forsøk på å gjenskape virkeligheten.Ikke i Telenor arena.
Jeg skal ta min antagelige siste sykkeltur på min grusracer nå. Jeg har de bredeste dekkene med de største knastene på. De er helt klart å foretrekke på grus som ikke er hardpakket, men de er ikke gode å sykle på asfalt for der bruker jeg smale hardpumpet dekk nesten uten mønster. Og så har jeg et annet par som er midt i mellom. De er ikke best på noe annet enn, ja midt i mellom. Allrounddekk. Mitt anlegg nå har asfaltdekk, men skal skifte til allround-dekk. Da tenker jeg at de nye høyttalerne skal spille alt bra, men regner ikke med at de er best i en type musikk/innspilling/vei. Jeg har vurdert å satse på klassisk. Og på rock. Men innser at jeg er litt for allround. Spiller også rock/pop som ikke er så grovkornet grus. Rock er som grusveier. Noen partier er fin grus, andre ikke. Noen få er til og med asfalt. Klassiske innspillinger er veldig forskjellig fra elektroniske opptak av rock. De mangler ofte dynamikk (det gjør ikke klassisk), og det er ofte ganske gjørmete lydbildet. Noen av dem er også nokså skarpe på høyt lydtrykk.Og jeg som spiller Bach, Stones, Mahler, Ellington, Rypdal, Mozart, R.E.M, Zeppelin, Monteverdi, Kraftwerk osv. på det ene samme anlegget har ikke forstått at hifi er musikkproduksjon og ikke musikkreproduksjon. Ja ja.
MS dekk for sykkel ?Jeg skal ta min antagelige siste sykkeltur på min grusracer nå. Jeg har de bredeste dekkene med de største knastene på. De er helt klart å foretrekke på grus som ikke er hardpakket, men de er ikke gode å sykle på asfalt for der bruker jeg smale hardpumpet dekk nesten uten mønster. Og så har jeg et annet par som er midt i mellom. De er ikke best på noe annet enn, ja midt i mellom. Allrounddekk. Mitt anlegg nå har asfaltdekk, men skal skifte til allround-dekk. Da tenker jeg at de nye høyttalerne skal spille alt bra, men regner ikke med at de er best i en type musikk/innspilling/vei. Jeg har vurdert å satse på klassisk. Og på rock. Men innser at jeg er litt for allround. Spiller også rock/pop som ikke er så grovkornet grus. Rock er som grusveier. Noen partier er fin grus, andre ikke. Noen få er til og med asfalt. Klassiske innspillinger er veldig forskjellig fra elektroniske opptak av rock. De mangler ofte dynamikk (det gjør ikke klassisk), og det er ofte ganske gjørmete lydbildet. Noen av dem er også nokså skarpe på høyt lydtrykk.
Personlig får jeg ikke fot, ei heller luftgitar. Jeg danser sjelden. Holder meg i ro. På konserter vugger jeg litt på hodet, men tar ikke av. Jeg pleier å spille høyt av og til med angst for at naboen blir sur. Vanligvis spiller jeg moderat. Allikevel elsker jeg å høre på rock. Det er det jeg gjør 80% av tiden anlegget står på. Skulle jeg da ikke valgt rene rockehøyttalere? Vel, så enkelt synes jeg ikke det er. Vanskelig å komme med en fasit.
Det er vel ikke automatisk gitt at en random konserthall har den akustikken og gir den lyden et band eller an artist ønsker som uttrykk for musikken sin? Tviler at noen av de konsertene jeg har vært på i Oslo Spektrum f.eks. er sånn artistene ønsker at musikken deres skal låte hjemme hos folk.Forklar gjerne hvorfor virkeligheten er feil i forholdt til forsøk på å gjenskape virkeligheten.
Har det med Entropy å gjøre?
Oiii! Den kurven så kjent ut, både fra hjemmeanlegg og i bilen på slutten av 80-tallet
Kanskje, men for resten av verden var det en gedigen bjørnetjeneste å fjerne tonekontroller og loudness-funksjon fra anleggene. Det vi snakker om her er i stor grad å legge på en passe loudness-kurve med et løft i bassen og et litt mindre løft i diskanten for å kompensere for at man sannsynligvis spiller på lavere volum enn optimalt for rocka konsertopplevelse. Å lete rundt etter "rette" høyttalere for å gi den effekten er den tungvinte måten å gjøre det på, men kanskje fint hvis man selger høyttalere og andre komponenter.Angående DSP så har vi vel snakket om det mange ganger før her inne, og at det ikke akkurat er plug & play, men snarere smått håpløse brukergrensesnitt. Med andre ord ikke for hvem som helst, og kanskje særlig ikke hvis man bare driver med denne hobbyen for å høre på musikk uten for mye mikkmakk.