slartibartfast
Hi-Fi freak
Das ist Quark! (tysk: tull)
De sier ikke så mye om hva de bruker all den regnekraften til. Spec sheet fra linken er ikke spesielt imponerende. 91 dB SNR, dvs 14.8 bits oppløsning. Altfor høyt gain på 40 dB. Det hjelper ikke å oppgi tallene med mange desimaler for å gi inntrykk av presisjon når det er så dårlige tall.Tradisjonell forsterkerkontstruksjon er bare så ut!
Hva tenker du om denne forsterkeren med gallium nitride MOSFET?De sier ikke så mye om hva de bruker all den regnekraften til. Spec sheet fra linken er ikke spesielt imponerende. 91 dB SNR, dvs 14.8 bits oppløsning. Altfor høyt gain på 40 dB. Det hjelper ikke å oppgi tallene med mange desimaler for å gi inntrykk av presisjon når det er så dårlige tall.
Fun fact: En iPhone 14 har 2 TFLOPS regnekraft. Legendariske Cray X-MP/48 supercomputer hadde 800 MFLOPS. Mobiltelefonen har 2500 ganger mer regnekraft enn supercomputeren. Dessuten koster mobilen 1/10000 av hva supercomputeren kostet, inflasjonsjustert 1/30000. Det er 158 dB mer regnekraft pr dollar i lommen.
«800 cores» tyder på et grafikk-kort, forresten. NVidia GeForce 970 har 1664 cores. Aner ikke hva de mener med «some of which vectorials are dedicated to artificial intelligence». Et GeForce GTX 1080 Ti har 3884 cores og en teoretisk ytelse på 11 TFLOPS. En "typisk PC" har kanskje 10 GFLOPS, så man havner fort på "1000 ganger ytelsen til en vanlig PC!" hvis man skal skryte av grafikkortet sitt. Fullt mulig å kjøre litt custom kode der om man vil.
Gikk inn på hjemmesiden til dette firmaet. Det stinker! Og faktisk er en god indikator på HiFi-markedet ala 2022.Tradisjonell forsterkerkontstruksjon er bare så ut!
Voldsomme greier mao.
Fra en anelse reklamebasert nettside
New Eon Art Quark integrated amplifier!
Mono & Stereo High-End Audio Magazine: Magico - Nagra - Tidal Audio - Wilson Audio - MSB - Totaldac - Living Voice - Taiko Audio - Aries Cerat -Thraxwww.monoandstereo.com
Hvorfor er 40 dB for højt gain?De sier ikke så mye om hva de bruker all den regnekraften til. Spec sheet fra linken er ikke spesielt imponerende. 91 dB SNR, dvs 14.8 bits oppløsning. Altfor høyt gain på 40 dB. Det hjelper ikke å oppgi tallene med mange desimaler for å gi inntrykk av presisjon når det er så dårlige tall.
Fun fact: En iPhone 14 har 2 TFLOPS regnekraft. Legendariske Cray X-MP/48 supercomputer hadde 800 MFLOPS. Mobiltelefonen har 2500 ganger mer regnekraft enn supercomputeren. Dessuten koster mobilen 1/10000 av hva supercomputeren kostet, inflasjonsjustert 1/30000. Det er 158 dB mer regnekraft pr dollar i lommen.
«800 cores» tyder på et grafikk-kort, forresten. NVidia GeForce 970 har 1664 cores. Aner ikke hva de mener med «some of which vectorials are dedicated to artificial intelligence». Et GeForce GTX 1080 Ti har 3884 cores og en teoretisk ytelse på 11 TFLOPS. En "typisk PC" har kanskje 10 GFLOPS, så man havner fort på "1000 ganger ytelsen til en vanlig PC!" hvis man skal skryte av grafikkortet sitt. Fullt mulig å kjøre litt custom kode der om man vil.
Grei klasse D-forsterker i pen innpakning. Noe høyere switchehastighet og båndbredde enn vanlig, OK THD+N, men et godt stykke fra state of the art også innenfor klasse D.Hva tenker du om denne forsterkeren med gallium nitride MOSFET?
Fordi du aldri kommer høyere på volumkontrollen enn «klokka ni» og mister mye signal-støy-forhold ved å først attenuere signalet og så forsterke det igjen. Med normalt følsomme høyttalere er 20 dB mer passe, med høyeffektive 10 dB. Forsterkere som Benchmark AHB2 og Topping LA90 er der.Hvorfor er 40 dB for højt gain?
Quatsch!Das ist Quark! (tysk: tull)
Så betale over 300.000,- for noe produsenten ikke helt har styr på??Eon Art Quark ($ 28,999 USD) is very interesting new integrated amplifier. Eon Art uses a true scientific method to design its acoustic amplifiers, converters and enclosures with a help of a custom computer for our unique optimization process, that is two hundred times more powerful than the majority of personal computers. It contains 800 cores, some of which vectorials are dedicated to artificial intelligence. "This new tool enhances our audio electronics laboratory, the largest in Canada, and allows us to manufacture high-performance products far beyond what can be achieved using traditional methods."
God artikel.Fordi du aldri kommer høyere på volumkontrollen enn «klokka ni» og mister mye signal-støy-forhold ved å først attenuere signalet og så forsterke det igjen. Med normalt følsomme høyttalere er 20 dB mer passe, med høyeffektive 10 dB. Forsterkere som Benchmark AHB2 og Topping LA90 er der.
Viktigste grunn til at enkelte produsenter setter så vanvittig høyt gain er at de ikke greier å få kreasjonen stabil på annen måte, dvs at de ikke forstår hvordan deres egen feedback-sløyfe fungerer. I all beskjedenhet: Bifrôst har gain 3.4 dB i selve forsterkerkretsen, og legger på mer gain etter behov i en gainbuffer.What is Gain Structure?
Gain structure (AKA Gain Staging) is a concept that gets talked about a lot in pro audio, but most home audio folks have never heard of it. Understanding gain structure can help you get the cleanest signal possible out of your system and avoid some nasty things. Things like noise and clipping...www.diyaudio.com
Selve forsterkeren er ikke veldig imponerende, men GAN er superspennende. De har så mye lavere gate-kapasistans enn silisiumvarianter at det blir litt som å ha transistorer med ekstremt mye høyere slew rate. Det er spesielt interessant når transistorer skal switche. Jeg tror det kan komme hybrider med tiden der man har et GAN-trinn foran et Si-trinn. På den måten kan man totalt over-powre gate-kapasistansen og gjøre jobben langt lettere for driverkretsen. Som International Rectifier beskrev i sitt klasse D white paper for rundt 20 år siden, dette er primærkilden til harmonisk forvrengning i klasse D-prinsippet. De fire viktigste fremskrittene på klasse D de siste 30 årene har vært 150V FET-er med lavere gate-kapasistans, nye innpakninger (uten bein på transistorene), nye ideer for å opprettholde loop gain et stykke ut av audioområdet, og, aller sist, ny teknologi for å overvåke shoot through og dødtid live. GAN spiller en rolle på alle disse områdene.Hva tenker du om denne forsterkeren med gallium nitride MOSFET?
Men det høres jo flott ut å si at en har tungsten/wolfram i dempeplatene.Angående disse Ansuz Anniversary dempeplatene står det på hjemmesiden: "Tungsten is a premium material in terms of stability and resonance control"
Tungsten heter Wolfram på norsk, og er et metall med svært høy tetthet og hardhet. Det har ingen (nada) dempende egenskaper i fast form. Som flytende så kan nok Wolfram brukes i en demper med ventil og fjær for resonanskontroll. Men regn med varmgang i Ztereoen da Wolfram må varmes over 3400 C for å flyte.
Ettersom det er Ansuz som lager disse, regner jeg med at LM har en hel stabel i bruk... vibrasjoner og resonnans er jo broren til støy, så vi får sikkert er lang regle om dingsenes foretreffelighet og funksjon, som garantert tilogmed overgår døra på sikringsskapet med at par tierpotenser
Båndbredde, både open loop og indre loop av en komposittforsterker, for å kunne ha astronomisk loop gain i ytre loop til langt over audiobåndet. Topping har en kompositttopologi med voltage feedback utenpå current feedback som tillater kretsen å holde fullt loop gain gjennom hele audiobåndet. Nøkkelen der er båndbredden i indre loop for å ha plass til å ta ned loop gain trygt før indre krets begynner å rulle av. Jeg spekulerer at enda raskere utgangsenheter kan ta det enda noen steg lenger.Hvorfor current feedback? Og hvorfor GaN i klasse AB?
Jeg leste det forrige innlegget ditt litt feil mht current feedback. Trodde først du skulle ha current feedback utenpå voltage feedback. Men da gir det mer mening.Båndbredde, både open loop og indre loop av en komposittforsterker, for å kunne ha astronomisk loop gain i ytre loop til langt over audiobåndet. Topping har en kompositttopologi med voltage feedback utenpå current feedback som tillater kretsen å holde fullt loop gain gjennom hele audiobåndet. Nøkkelen der er båndbredden i indre loop for å ha plass til å ta ned loop gain trygt før indre krets begynner å rulle av. Jeg spekulerer at enda raskere utgangsenheter kan ta det enda noen steg lenger.
Og så kan jeg sikkert installere et CUDA-bibliotek for å gjøre beregningene på grafikkortet i stedet for på CPU’en, om det er den historiefortellingen som overbeviser de lettroende om dagen. Noen som vet om en CUDA-kompatibel SPICE, forresten?
Feil tråd, siden dette er actual engineering, men likevel: Man ønsker å ha høyest mulig loop gain flatt gjennom audiobåndet og gjerne et stykke over. Hvis man ikke forsøker å lage en klasse D-forsterker med vilje vil man helst ikke at kretsen skal oscillere. Stabilitetskriteriet tilsier at kretsen oscillerer hvis loop gain-kurven har 180 grader fasevinkel ved unity gain. Komponenttoleranser, temperaturendringer, parasitics, tingenes iboende f..nskap, etc tilsier at man bør ha god sikkerhetsmargin på akkurat det. En litt konservativ tommelfingerregel er å dra ned loop gain førsteordens med 20 dB/dekade fra en dekade under til en dekade over unity gain, dvs 90 grader fasevinkel gjennom nullpunktet. Hvis unity gain ligger f eks ved 1 MHz begrenser det loop gain til beskjedne 20 dB ved 100 kHz. Da blir det litt krevende å holde høyt og flatt loop gain gjennom hele audiobåndet, f eks 70-80 dB. Det er vrient å komme fra 80 dB ved 20 kHz til 20 dB ved 100 kHz, og der ligger hele utfordringen.Jeg leste det forrige innlegget ditt litt feil mht current feedback. Trodde først du skulle ha current feedback utenpå voltage feedback. Men da gir det mer mening.
Men fortsatt litt skeptisk til verdien av GaN i klasse AB. Man har jo ikke samme type utfordringer i transistorene når konstruksjonen er klasse AB som når den er klasse D.
Legg merke til PSU som følger med. Er ganske fortellende vil jeg tro. Prisen var ikke helt galen da <"QNET Ethernet Switch Retail: $3199">
The skeptics will tell you the Ethernet switch can't possibly matter. Pay them no mind. The general community is rapidly coming around to their importance. Simply try one for yourself. Depending on how revealing your system is, the difference will pop out to a greater or lesser extent.
Selvfølgelig kan dette spare strøm! Sauser du inn nok av den guffa i kontakten kortslutter det og sikringen går.... nada strøm! Genialt!
Vel - det er små men meget viktige forskjeller, de billigere er i stål og bruker vibrasjonsballer i titan, men dyreste benytter Wolfram. Men det er viktig å merke seg at selv de billigere diskene i stål med titanballer gir holistiske forbedringer og en økning i naturtrohet: Darkz S2T are made from stainless steel, which gives them a natural tone that creates a holistic soundstage. Musical details become much more audible.Hva er forskjellene på D2w, T2 og Z2, hva er det som du merker skjer og hvorfor?
Tradisjonell forsterkerkontstruksjon er bare så ut!
Sånn, da har jeg installert en GPU AI på PC'en jeg har brukt til å simulere Bifrôst. Stable Diffusion AI i GUI på GPU Nvidia GeForce GTX 1080 Ti, 3584 CUDA cores, 11.3 TFLOPS regnekraft, ca 1000 ganger kraftigere enn en typisk laptop, "some of which is dedicated to artificial intelligence". Riktignok er det en bildegenererende AI og ikke noe som har med forsterkerkonstruksjonen å gjøre, men det er jo bare et spørsmål om å gidde å sette det opp. CUDA Scilab og SPICE finnes allerede. https://marketingeda.com/news/another-company-speeds-up-spice-with-a-gpu/Eon Art Quark ($ 28,999 USD) is very interesting new integrated amplifier. Eon Art uses a true scientific method to design its acoustic amplifiers, converters and enclosures with a help of a custom computer for our unique optimization process, that is two hundred times more powerful than the majority of personal computers. It contains 800 cores, some of which vectorials are dedicated to artificial intelligence.
Aha. Gratisprogrammer, det også. Ser ikke helt poenget med å bruke CUDA på SPICE-simulering av en enkel forsterker. Matematikken i det gir bare en beskjeden speedup av noe som uansett bare tar noen få sekunder. Det er ikke der flaskehalsen i arbeidsprosessen ligger.@Asbjørn - jeg forstår den reklamesnutten slik at Eon Art bruker Gaiming PC'n sin til å kjøre KiCad.
The KiCad schematic editor has features including hierarchical schematic sheets, custom symbol creation, electrical rules check (ERC) and integrated ngspice circuit simulation. Schematic symbols are very loosely coupled to circuit board footprints to encourage reuse of footprints and symbols (e.g. a single 0805 footprint can be used for capacitors, resistors, inductors, etc).
Moderat feedback er for folk som ikke vet hvordan en forsterker virker.Feil tråd, siden dette er actual engineering, men likevel: Man ønsker å ha høyest mulig loop gain flatt gjennom audiobåndet og gjerne et stykke over. Hvis man ikke forsøker å lage en klasse D-forsterker med vilje vil man helst ikke at kretsen skal oscillere. Stabilitetskriteriet tilsier at kretsen oscillerer hvis loop gain-kurven har 180 grader fasevinkel ved unity gain. Komponenttoleranser, temperaturendringer, parasitics, tingenes iboende f..nskap, etc tilsier at man bør ha god sikkerhetsmargin på akkurat det. En litt konservativ tommelfingerregel er å dra ned loop gain førsteordens med 20 dB/dekade fra en dekade under til en dekade over unity gain, dvs 90 grader fasevinkel gjennom nullpunktet. Hvis unity gain ligger f eks ved 1 MHz begrenser det loop gain til beskjedne 20 dB ved 100 kHz. Da blir det litt krevende å holde høyt og flatt loop gain gjennom hele audiobåndet, f eks 70-80 dB. Det er vrient å komme fra 80 dB ved 20 kHz til 20 dB ved 100 kHz, og der ligger hele utfordringen.
Hvis man i stedet hadde utgangsenheter med såpass lav kapasitans og induktans at de ikke begynner å rulle av før f eks 10 GHz blir det mye mer plass mellom audiobåndet og der man må legge unity gain. Man kan muligens legge unity gain ved f eks 1 GHz i stedet for 1 MHz, gå jevnt førsteordens fra 100 MHz til 10 GHz, og andreordens fra 100 kHz til 100 MHz. Det tilsier at man kan legge seg på 20+3*40=140 dB loop gain ved 100 kHz. Da burde det holde å ligge flatt derfra og ned, og man vil undertrykke all støy og forvrengning inni den feedback-sløyfen med 140 dB fra DC til 100 kHz. Hvilket er poenget.
Edit: Enklere med en skisse:
Vis vedlegget 860424
«Moderat» bruk av global feedback er jeg imot.
Vet ikke, ren spekulasjon på hvordan større båndbredde kan omsettes til (mye) større loop gain i audiobåndet også i en klasse AB. Hvis man kan øke loop gain med 100 dB er det mulig å leve med en del mer ulineariteter inni loopen.Men finnes det GaN som har en overføringsfunksjon som egner seg til dette? Typisk er jo 500kHz switching med steile flanker er jo ikke småtteri uansett.
Vanligvis når noe skal dempes, er det noe som absorberes og deformeres og omsetter dette til varme. På disse Ansuz er inretningene er det vibrasjonsballer massive kuler i titan eller wolfram mot forsenkinger i metall disker med forskjellig metalliske overflate behandlinger. Ikke noen typiske materialer som deformeres uten forholdsvis store flatetrykk.Vel - det er små men meget viktige forskjeller, de billigere er i stål og bruker vibrasjonsballer i titan, men dyreste benytter Wolfram. Men det er viktig å merke seg at selv de billigere diskene i stål med titanballer gir holistiske forbedringer og en økning i naturtrohet: Darkz S2T are made from stainless steel, which gives them a natural tone that creates a holistic soundstage. Musical details become much more audible.